Timpul Liber- PC Magazine Romania, Ianuarie 2003
Universul SF în era divertismentului digital
shuKaru
Este
uimitor cum atât de mulți bani se pot scoate din orice poveste, fie ea fantastică,
fie cu un mic sâmbure de adevăr (aici fiind vinovată știința). Acesta este și
cazul universului SF transpus pe monitoarele PC-urilor.
De ce înregistrează succese uimitoare aceste titluri care au la bază o franciză
deja experimentată pe ecranele televizoarelor sau marile ecrane? Răspunsul este
simplu, și anume, în spatele unui univers ca Star Wars sau Star Trek stau "legiuni"
de fani care sunt gata să devoreze orice "item" care are o mică parte din ceea
ce ei admiră. Dar, atenție, tot acești fani sunt și cei mai exigenți, deoarece
titlul pe PC trebuie să aibă funcționalitatea așa cum și-o închipuie ei, or
else ... jocul respectiv nu are prea mari șanse de supraviețuire. Iată cum punctele
tari ale unui univers (persistența universului, personaje cunoscute și consacrate,
obiecte, nave spațiale, denumiri, limbaje) devin și cele mai mari piedici pentru
casele de jocuri care-și doresc realizarea unui succes de casă.
În următoarele rînduri vă voi supune atenției două universuri care-mi sunt mai
mult decât dragi, titluri ca X-Wing Alliance, Birth of the Federation și altele
din cauza cărora am pierdut nopți întregi în fața PC-ului. Nu voi insista asupra
începuturilor, a jocurilor care au avut "ceva" din acel univers, dar să nu uităm
că și pionierii trebuie amintiți ...
Star
Wars
Istoria SW pe PC este una lungă și prosperă (asta ca să parafrazez o altă icoană
care începe tot cu Star ...). În ultimii 5 ani am avut plăcerea să văd pe hard-disk-ul
meu mai multe jocuri care au încercat să aducă la viață acest univers, iar două
care au reușit acest lucru sunt: Tie-Fighter și Jedi Knight, ambele căștigând
la vremea lor numeroase premii, Tie fiind votat și ca "best game ever". Dacă
vorbim de console, atunci istoria lor se întinde pe o perioadă de mai mult de
10 ani, dar să revenim la PC-ul nostru cel de toate zilele.
Și dacă ar fi să vorbim doar de titlurile lansate pentru "bătranul" desktop
nu ne-ar ajunge o revistă întreagă! Unii mai cârcotași ar putea spune că s-a
cam terminat cu titlurile SW și că cei de la LucasArts nu mai au nici un as
în mânecă. În principiu este adevărat, Lucas poate nu, dar Sony? StarWars Galaxies
=> e Beta, e MMORPG și e pe vine ...
X-Wing (publicat 1993) - LucasArts
Primul titlu care a transpus universul Lucas cu ajutorul poligoanelor 3D acordând
în tot acest timp o atenție deosebită detaliului. O panoplie covârșitoare de
nave spațiale, pornind de la micuța A-Wing până la Star Destroyer, garantează
calitatea acestui joc în fața fanilor SW. Un joc captivant în toată dimensiunea
lui iar ca să vă faceți o mică idee despre valoarea lui, X-Wing este prima referință
atunci când vine vorba de simulatoare spațiale. Conștientă de valoarea acestui
titlu, LucasArts a scos pe piață X-Wing Collector's Edition, care conținea două
noi episoade (Imperial Pursuit și B-Wing), grafică îmbunătățită cu texturi adiționale,
speech complex și secvențe cinematice.
La scurtă vreme a urmat Rebel Assault (1993), care, curios, nu a înregistrat
un succes deosebit datorită suportului pe care acesta era comercializat și anume
CD-ROM-ul! Deși acesta a fost lansat ca un simulator spațial, senzația de shooter
parcă mă urmărește și astăzi .
TIE Fighter (publicat 1994) - LucasArts
Gameplay rafinat, grafică superioară și această întorsătură de a fi "bad-guy",
au creat premisele unui clasic, TIE depășindu-și predecesorul. Senzația din
momentul în care ajungeai în fața împăratului și acesta îți mai "ardea" încă
o părticică din însemnul puterii => oh yeah! Unde mai pui și că aveai obiective
secundare care îți erau date de tocmai autoritatea supremă, adică împăratul,
care, uneori erau în contradicție cu ordinele din misiunea respectivă, de aici
rezultând un joc cu adevărat extraordinar. Cu introducerea a două nave noi (TIE
Defender și Missile Boat), speech și 100 de misiuni în total, titlul TIE Fighter
Collector's CD-ROM și-a câștigat reputația de cea mai bună simulare de luptă
spațială.
Dark Forces (publicat 1994) - LucasArts
La câțiva ani după apariția primului first-person shooter pe piață (DOOM), LucasArts
a lansat Dark Forces și au introdus o nouă dimensiune în acest gen de joc. Deși
o clonă, totuși o clonă de succes. Să fi fost oare succesul datorat miriadului
de fani care abia așteptau cu sufletul la gură un titlu în care să împuște Imperial
Troopers?
Au urmat câteva titluri mai puțin inspirate:
Rebel Assault II: The Hidden Empire (1995) a lăsat în urma lui un sentiment
puternic de arcade. RAII a avut chiar și o intrigă destul de prost inspirată,
Darth Vader fiind cel care dorea să pună cap la cap o forță invizibilă de TIE-Fighter.
Totuși, nota bene pentru "cut-scenes". A urmat Yoda Stories (1997) care a fost
considerat cel mai prost joc ce a benficiat de licența SW, un joc de platformă
care numai platformă nu era. Lansat în 1997 Shadows of the Empire a încercat
și el să aducă francizele SW pe o pantă ascendentă, dar nu a impresionat prea
mult, fiind o combinație nu prea reușită de 3D action shooter cu FPS.
Star
Wars Rebellion (publicat 1997) - LucasArts
Rebellion este un titlu care a reușit să ofere o vedere strategică asupra universului
StarWars. Este prima strategie (hâc ... părerea mea J) care a folosit eroi (ex:
Luke Skywalker) aducând un iz de RPG acestei strategii extrem de complicate,
joc ce mi-a răpit multe nopți dar pe care nu le regret deloc. Și, cum părerile
subiective sunt acceptate (nu-i așa Danzig? J), deși a primit note proaste,
Rebellion ocupă un loc de frunte în inima mea de gamer!
X-Wing vs. TIE Fighter și urmarea-i "Balance of Power"
Prima apariție a multiplayer-ului în titlurile StarWars! Astfel conflictul în
universul "negru" a luat naștere primind elogiile presei de specialitate, în
ciuda multelor aspecte care ar fi putut fi îmbunătățite. Deși a avut multi n-a
avut single, dar eh, nu poți mulțumi pe toată lumea J. De menționat ar fi și
faptul că "tata Lucas" a apelat la "outsourcing" de această dată, creatorii
(developers) X vs. T fiind Totally Games care au învățat din acest prim titlu
și curând expansion-ul Balance of Power a mai redus din criticile la adresa
acestui "versus".
Jedi Knight: Dark Forces II (1997) și Jedi Knight: Mysteries of the
Sith (1998)
Și după I vine II! În această a doua parte, pe scurt, avem de-a face cu același
erou, Kyle Katarn, care a ales drumul cavalerilor Jedi, astfel că jucătorul
putea strânge de gît adversarii "á la Vader". Imersiune aproape completă, multiple
căi de a ajunge la final, salvări în orice moment al jocului, toate acestea
au demonstrat că SW:DF II este un titlu care a reparat greșelile predecesorului
său, chiar câștigând respectul mai multor publicații de profil acestea oferindu-i
titlul de cel mai bun joc al anului.
Buuun ... trecem mai departe. Rogue Squadron (1998) a pus accentul mai mult pe
partea de arcade, ceea ce i-a și reușit. Rogue Squadron oferă o mulțime de misiuni
având toate acele caracteristici de arcade: extra vieți și o mecanică a zborului
care te iartă atunci când greșești. X-Wing Alliance (1999) a oferit multiple
locuri în care acțiunea se putea desfășura, astfel folosind și transpunând pentru
prima dată conceptul de hiperspațiu în timpul misiunilor. Deși nu a avut un
succes de casă răsunător, "Alianța" a primit review-uri favorabile atât din
partea presei cât și din partea fanilor.
Star Wars: Episode I Phantom Menace (1999)
Star Wars: Episode I The Phantom Menace este adaptarea digitală a filmului cu
același nume. O fi bine, o fi rău, nu vreau să vă influențez, dar, dacă ai văzut
filmul, atunci senzațiile deja-vu nu-și au rostul într-un joc de acțiune. S-a
dorit să fie un concept cu totul nou, sau a fost o completare a filmului oferind
aspecte cu totul noi față de film? Nu vom afla niciodată deoarece LucasArts
nu s-au arătat prea doritori în a comenta acest titlu.
Star Wars Episode I: Racer (1999) - doar atât: acțiune la superlativ, un fel
de Need For Speed SF! J Ca singur reprezentant al genului racing în universul
Star Wars, acest titlu este, cum să zic, fun. Na, că am zis-o!
Force Commander (2000) a fost și ramâne, în opinia mea (hâc ... părerea mea J)
o mare dezamăgire, nereușind să împartă varza caprei și nici capra verzei ...
hmm v-am băgat în ceață cu această ultimă afirmație? Păi așa m-a băgat și pe
mine în ceață Force Commander.
Star Wars: Jedi Knight II: Jedi Outcast (2002) = shooter de mare clasă și nu
numai atât. Actualmente este unul din jocurile care alcătuiesc benchmark-urile
în testele sistemelor de jocuri și multimedia, teste desfășurate chiar și în
cadrul revistei noastre.
In a far, far away galaxy ...
Și am ajuns în 2003, data stelară ianuarie. Este acesta sfârșitul jocurilor
care au la bază acest univers? Eu aș zie că nu ... sau ceva de genul: Gameri
vi se pregătesște ceva! Sau, mai bine zis, mai multe ceva-uri: Star Wars: Episode
II: Attack of the Clones; Star Wars: Rogue Leader - Rogue Squadron II; Star
Wars Episode II: The New Droid Army și lista poate continua. Dar, fiind doar
niște proiecte, iar industria entertainmentului una orientată pe profit, nu
ne rămâne decât să așteptăm să vedem ce va apărea în continuare.
Star Trek
Oops cred că deja v-am plictisit. Istoria jocurilor pe PC care au la bază universul
Star Trek (creat de Gene Roddenberry) este la fel de interesantă, cel puțin
dacă luăm bătălia dintre casele care-și împart dreptul de a dezvolta jocuri
cu licență Star Trek, și aici aș aminti Simon and Schuster Interactive, Interplay,
Activision, Microprose, toate case respectabile de jocuri. Toate acestea în
contrast cu universul Star Wars care este "deținut" de un singur om, acela fiind
George Lucas (sper să nu mă dea cine știe cine în judecată dacă am greșit cu
această afirmație! ). Deși, ca număr, sunt mai puține astfel de titluri, această
concurență a creat un fel de standard, care a făcut ca jocurile Star Trek: XXX
să fie, în majoritatea lor, titluri de excepție.
Și, după cum spuneam, v-am plictisit prea tare, deci continuăm cu un tabel cu
câteva titluri de referință, anul publicării și publisher-ul nota urmând să
le-o dați voi. Și, acuma pe bune, să știți că toate titlurile din tabel mi-au
trecut prin mână fie ele versiuni demo sau full! Read ON!
tabel
Și iată cum o idee de 2 pagini a ajuns să vă plictisească la nesfârșit, lăfăindu-se
pe 4 pagini. Eu doar atâta sper că, dacă v-am convins pe câțiva dintre voi să
jucați niște jocuri din seria "Star ...", atunci mi-am atins scopul!
Vorba lui Mr. Worf: 'qapla!
|