Legislație - PC Magazine Romania, Ianuarie 2003
tehnologia
informației din punct de vedere juridic
Scurtă analiză a propunerilor legislative referitoare la prevenirea
și combaterea criminalității informatice
Alexandru Bîrsan, Ioan Dumitrașcu - Miculiți & Asociații - Linklaters
Progresul
spre o societate informațională a creat și continuă să creeze într-un ritm accelerat
relații sociale de tip nou. Odată cu creșterea importanței acestora a apărut
și necesitatea asigurării protecției lor statale prin sancțiuni contravenționale
și penale. Problema este cu atât mai presantă în România, una din țările cu
cel mai ridicat nivel de ilicit informatic din Europa, iar infracțiunile de
această natură au, prin excelență, un puternic potențial transfrontalier. De
altfel, din punct de vedere al pagubelor economice, de cele mai multe ori infracțiunile
informatice săvârșite în România afectează state din Europa sau America de Nord.
În aceste condiții, problema cyber-crimei a fost ridicată de partenerii occidentali
ai României și a devenit obiect de obligații internaționale ale țării noastre.
În noiembrie 2001, România a semnat Convenția Consiliului Europei asupra Cyber-criminalității,
împreună cu 26 alte state, inclusiv ne-membre ale Consiliului. Convenția nu
impune statelor obligații în mod direct, ci prin fixarea unor obiective ce trebuie
atinse și lasă la dispoziția semnatarilor mijloacele legislative interne prin
care le vor atinge. În acest sens, au fost deja formulate două proiecte de lege,
care propun o abordare diferită. Primul dintre ele are în vedere o amendare
a Codului Penal prin introducerea unui nou titlu (al XII-lea), care ar urma
să se numească "Infracțiuni în Ciberspațiu". Al doilea proiect vizează atingerea
scopului amintit prin adoptarea unei legi speciale de "prevenire și combatere
a criminalității informatice" (denumit în continuare "Proiectul de lege").
Proiectul de lege se ocupă mai întâi de prevenirea ilicitului informatic, reglementând
o serie de obligații în acest sens, formulate în termeni largi și care revin
îndeosebi autorităților și instituțiilor publice, furnizorilor de servicii (definiți
drept orice persoană fizică sau juridică ce oferă utilizatorilor posibilitatea
de a comunica prin intermediul sistemelor informatice sau care prelucrează sau
stochează date informatice pentru alți furnizori sau utilizatori). Aceste îndatoriri
constituie un cadru general, concretizat prin reglementările speciale din legi
precum: legea 667/2001 pentru protecția persoanelor cu privire la prelucrarea
datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date sau legea nr.
365/2002 privind comerțul electronic.
Cele mai importante obligații ce revin furnizorilor de servicii sunt acelea
ce constituie totodată și contravenții - obligația de a păstra datele referitoare
la traficul informațional pe o perioadă de cel puțin 6 luni, iar proprietarii
sau administratorii de sisteme informatice la care accesul este interzis sau
restricționat pentru anumite categorii de utilizatori (de exemplu cele cu conținut
erotic) au obligația de a avertiza utilizatorii cu privire la consecințele juridice
ale accesului fără drept la aceste sisteme informatice.
Proiectul de lege împarte infracțiunile ce intră sub incidența sa în trei categorii:
Prima categorie este aceea a infracțiunilor contra confidențialității și integrității
datelor și sistemelor informatice. Pericolul social cel mai scăzut se regăsește
în cadrul accesului fără drept la un sistem informatic. Definiția dată sistemului
informatic este extrem de largă - "orice dispozitiv sau ansamblu de dispozitive
interconectate sau aflate în legătură dintre care unul sau mai multe asigură
prelucrarea automată a datelor cu ajutorul unui program informatic". Accesul
poate fi atât direct, cât și de la distanță. Infracțiunea cunoaște și o agravantă,
atunci când este săvârșită prin încălcarea măsurilor de securitate. Chiar o
măsură de protecție simplă a datelor luată de un utilizator (o parolă) va atrage
incidența acestei forme a infracțiunii. Prezenta incriminare se suprapune cu
cea din art. 29 din Legea 365/2002 privind comerțul electronic, prin urmare,
Proiectul de lege propune abrogarea articolului și înlocuirea acestuia cu noua
reglementare.
O a doua infracțiune este aceea de a intercepta o transmisiune (inclusiv wireless)
de date informatice destinată, provenind din sau efectuată în cadrul unui sistem
informatic. Pentru ca fapta să fie pedepsită penal, ea trebuie săvârșită fără
drept (fie el izvorând din contract, din lege, autorizarea instanței etc...) și
informația să nu fi fost publică.
De asemenea, vor constitui infracțiune și modificarea, ștergerea, deteriorarea,
transferul neautorizat sau alterarea de date informatice (fapte, informații
sau concepte aflate într-o formă care permite prelucrarea printr-un program
informatic), precum și perturbarea gravă, fără drept, prin modalitățile enumerate
mai sus a funcționării unui sistem informatic.
În continuare sunt incriminate fapte ce constituie acte de pregătire, cum ar
fi producerea, obținerea, vinderea, deținerea etc... fără drept, a unui dispozitiv
sau program informatic, parola de acces sau alte date informatice care permit
accesul total sau parțial la un sistem informatic în scopul săvârșirii uneia
dintre infracțiunile descrise anterior.
A doua categorie de infracțiuni reprezintă practic un fals sau o înșelăciune
comisă prin intermediul calculatorului. Remarcăm și faptul că pedepsele propuse
sunt mult mai mari în cazul falsului prin calculator decât a infracțiunilor
de fals din dreptul comun.
O ultimă infractiune este pornografia infantilă prin intermediul sistemelor
informatice, pedepsindu-se o gamă largă de fapte de la simpla deținere la transmiterea,
producerea sau răspândirea de materiale pornografice cu minori. Prin incriminarea
acestor fapte se reflectă preocuparea europeană de combatere a unor fapte de
o periculozitate socială deosebită.
Proiectul de lege prevede și o serie de instrumente procedurale puse la dispoziția
organelor în drept precum percheziții, ridicarea obiectelor care conțin date
informatice și accesul în sistem ori interceptările de transmisiuni informatice,
precum și o măsură asiguratorie specifică - conservarea imediată a datelor informatice
ori a datelor referitoare la traficul informațional față de care există pericolul
distrugerii ori alterării. Măsura se transmite furnizorului de servicii, care
va fi obligat să conserve în condiții de confidențialitate datele. Toate aceste
măsuri care aduc atingere drepturilor persoanelor se iau numai de către magistrat,
în condiții chiar mai restrictive decât cele de drept comun (libertatea individuală
fiind deci mai bine protejată).
Proiectul de lege are meritul de a crea un cadru unitar pentru un grup destul
de larg de cyber-infracțiuni, lăsând să subziste însă incriminările specifice
ale faptelor ce aduc atingere dreptului de autor sau acelora reglementate prin
legea comerțului electronic. De asemenea, proiectul armonizează legislația română
cu aceea a unor state din Europa și America de Nord, unificare necesară și utilă
în lupta contra criminalității transfrontaliere.
|