PC Magazine Romania, August 2002
WorldCom mai distructiv ca Bin Laden
Mihaela
Cârstea
Bomba financiară de la WorldCom - Încrederea a fost ucisă - Cea mai mare
fraudă înregistrată vreodată - Analiștii condamnă telecomunicațiile, iată
câteva dintre titlurile de primă pagină ale ziarelor și agențiilor de știri
din ultimele săptămâni.
Ce s-a întâmplat? După câteva scandaluri financiare de proporții, precum cele
de la Enron, Global Crossing, Adelphia Communication sau Tyco International,
semnalate începând de la sfârșitul anului 2001, iată că a venit rândul unei
companii mult mai importante de pe piața americană - WorldCom, cel de-al doilea
operator de telefonie de distanță mare după AT&T, care a raportat un profit
fals de 3,8 mld.USD în ultimele 15 luni.
Primii incriminați au fost directorul financiar al companiei și firma însărcinată
cu auditul WorldCom, nimeni alta decât Arthur Andersen, deja găsită vinovată
pentru distrugerea materialelor reprezentând auditul de la Enron.
John Sidgmore, Chief Executive Officer al WorldCom, și-a manifestat imediat
nemulțumirea sa personală și a echipei manageriale. Ironie a sorții, descoperirea
fraudei a venit la numai 3 luni după numirea sa în cea mai înaltă funcție, când
în discursul de investitură își luase angajamentul că WorldCom va funcționa
în concordanță cu cele mai ridicate standarde etice.
Ultimele scandaluri financiare din rândul marilor corporații americane au zdruncinat
puternic încrederea investitorilor, care probabil că își vor îndrepta atenția
spre alte zone ale lumii. Și nu este vorba numai de investitorii străini ci,
conform analiștilor economici, chiar și de cei americani. Este o lovitură dată
economiei Statelor Unite mai puternică decât atacul terorist din 11 septembrie.
Într-un discurs ținut la începutul lunii iulie, președintele Bush a criticat
aspru lipsa de autoritate morală a conducătorilor, avansând chiar propunerea
unor pedepse extrem de aspre, incluzând detenția, pentru managerii companiilor
care raportează rezultate financiare false.
Am putea spune despre istoria WorldCom că a eșuat dintr-o poveste de succes
într-un un dezastru. Ridicată ca urmare a unei lungi serii de achiziții în anii
'90, compania s-a dezvoltat urmând tendința ascendentă a dezvoltării telecomunicațiilor,
ajungând să aibă 60.000 de angajați în 65 de țări. Steaua sa norocoasă a început
însă să apună spre sfârșitul anului 1999 datorită investițiilor în servicii
de telecomunicații și echipamente. Ca urmare a proastei administrări, fostul
Chief Executive Officer a fost demis în aprile anul acesta, dar efectele gravelor
sale erori au devenit vizibile de-abia în 25 iunie.
Noul CEO al WorldCom a pus compania sub protecția legii falimentului, care
îi permite să funcționeze, să se reorganizeze și să pună în aplicare un plan
de plată a creditorilor, al căror număr se ridică la peste 1000. Conform lui
Sidgmore acest proces de reorganizare va dura între 9 și 12 luni și va însemna
un nou început. Pentru a face față datoriilor existente vor fi vândute o parte
din active, totuși compania intenționează să păstreze UUNet, filiala care comercializează
servicii Internet marilor corporații și altor clienți, precum și unitățile pentru
operațiunile de distanță mare.
Săptămâna trecută, WorldCom a primit un sprijin financiar de 2 mld.USD de la
Citigroup, J.P. Morgan și GE Capital, care îi va permite, în cazul în care finanțarea
va fi aprobată de autoritatea în domeniu, reluarea activității.
S-a apelat de asemenea la un alt auditor - KPMG, au fost numiți în conducerea
companiei doi specialiști care vor efectua o investiție amănunțită privind practicile
financiare ale WorldCom și au loc interviuri pentru găsirea persoanei celei
mai potrivite pentru coordonarea operațiunilor de restructurare.
Fiecare zi poate aduce noi amănunte privind acest caz și, de ce nu, dezvăluirea
altor situații similare în rândul marilor corporații americane. Începutul mileniului
III nu pare a fi deloc favorabil Statelor Unite.
|