PC Magazine Romania, August 2002
WorldCom mai distructiv ca Bin Laden
Mihaela
Cârstea
Bomba financiară de la WorldCom - Încrederea a fost ucisă - Cea mai mare
fraudă înregistrată vreodată - Analiştii condamnă telecomunicaţiile, iată
câteva dintre titlurile de primă pagină ale ziarelor şi agenţiilor de ştiri
din ultimele săptămâni.
Ce s-a întâmplat? După câteva scandaluri financiare de proporţii, precum cele
de la Enron, Global Crossing, Adelphia Communication sau Tyco International,
semnalate începând de la sfârşitul anului 2001, iată că a venit rândul unei
companii mult mai importante de pe piaţa americană - WorldCom, cel de-al doilea
operator de telefonie de distanţă mare după AT&T, care a raportat un profit
fals de 3,8 mld.USD în ultimele 15 luni.
Primii incriminaţi au fost directorul financiar al companiei şi firma însărcinată
cu auditul WorldCom, nimeni alta decât Arthur Andersen, deja găsită vinovată
pentru distrugerea materialelor reprezentând auditul de la Enron.
John Sidgmore, Chief Executive Officer al WorldCom, şi-a manifestat imediat
nemulţumirea sa personală şi a echipei manageriale. Ironie a sorţii, descoperirea
fraudei a venit la numai 3 luni după numirea sa în cea mai înaltă funcţie, când
în discursul de investitură îşi luase angajamentul că WorldCom va funcţiona
în concordanţă cu cele mai ridicate standarde etice.
Ultimele scandaluri financiare din rândul marilor corporaţii americane au zdruncinat
puternic încrederea investitorilor, care probabil că îşi vor îndrepta atenţia
spre alte zone ale lumii. Şi nu este vorba numai de investitorii străini ci,
conform analiştilor economici, chiar şi de cei americani. Este o lovitură dată
economiei Statelor Unite mai puternică decât atacul terorist din 11 septembrie.
Într-un discurs ţinut la începutul lunii iulie, preşedintele Bush a criticat
aspru lipsa de autoritate morală a conducătorilor, avansând chiar propunerea
unor pedepse extrem de aspre, incluzând detenţia, pentru managerii companiilor
care raportează rezultate financiare false.
Am putea spune despre istoria WorldCom că a eşuat dintr-o poveste de succes
într-un un dezastru. Ridicată ca urmare a unei lungi serii de achiziţii în anii
'90, compania s-a dezvoltat urmând tendinţa ascendentă a dezvoltării telecomunicaţiilor,
ajungând să aibă 60.000 de angajaţi în 65 de ţări. Steaua sa norocoasă a început
însă să apună spre sfârşitul anului 1999 datorită investiţiilor în servicii
de telecomunicaţii şi echipamente. Ca urmare a proastei administrări, fostul
Chief Executive Officer a fost demis în aprile anul acesta, dar efectele gravelor
sale erori au devenit vizibile de-abia în 25 iunie.
Noul CEO al WorldCom a pus compania sub protecţia legii falimentului, care
îi permite să funcţioneze, să se reorganizeze şi să pună în aplicare un plan
de plată a creditorilor, al căror număr se ridică la peste 1000. Conform lui
Sidgmore acest proces de reorganizare va dura între 9 şi 12 luni şi va însemna
un nou început. Pentru a face faţă datoriilor existente vor fi vândute o parte
din active, totuşi compania intenţionează să păstreze UUNet, filiala care comercializează
servicii Internet marilor corporaţii şi altor clienţi, precum şi unităţile pentru
operaţiunile de distanţă mare.
Săptămâna trecută, WorldCom a primit un sprijin financiar de 2 mld.USD de la
Citigroup, J.P. Morgan şi GE Capital, care îi va permite, în cazul în care finanţarea
va fi aprobată de autoritatea în domeniu, reluarea activităţii.
S-a apelat de asemenea la un alt auditor - KPMG, au fost numiţi în conducerea
companiei doi specialişti care vor efectua o investiţie amănunţită privind practicile
financiare ale WorldCom şi au loc interviuri pentru găsirea persoanei celei
mai potrivite pentru coordonarea operaţiunilor de restructurare.
Fiecare zi poate aduce noi amănunte privind acest caz şi, de ce nu, dezvăluirea
altor situaţii similare în rândul marilor corporaţii americane. Începutul mileniului
III nu pare a fi deloc favorabil Statelor Unite.
|