Agora
Media
Libraria Byblos



AgoraNews  





PC Magazine Ro  




NET Report   




Ginfo   




agora ON line   





PC Concrete   





Liste de discuţii   




Cartea de oaspeţi   




Mesaje   





Agora   








Clic aici
PC Report - ultimul numar aparut


IPRO - PC Magazine Romania, 2002
Comunitatea experţilor şi a cititorilor PC Magazine - Internet PRO

Multimedia pe web

Emanuel Baruch

Web-ul a fost iniţial creat pentru afişarea de text, H-ul din HTML fiind prescurtarea pentru "Hypertext". Lucrurile au evoluat însă foarte mult în ultimii ani, iar web-ul s-a îmbogăţit cu imagini şi apoi cu sunete şi animaţii.

Dacă înglobarea de imagini (GIF sau JPG) în paginile web nu mai constituie o problemă prea delicată, în cazul aplicaţilor multimedia situaţia poate să se complice foarte mult. Aceasta din cauza existenţei multor formate şi incompatibilitatea unora dintre ele cu sistemele utilizatorilor. În plus, atunci când este vorba despre astfel de prezentări, timpul de încărcare al fişierelor creşte considerabil. O astfel de afirmaţie s-ar putea să-i nemulţumească pe iubitorii de Flash... voi reveni însă asupra acestei probleme.

Sunet
Foarte mulţi dintre cei care îşi doresc un sit, vor ca acesta să conţină toate elementele posibile, şi mai ales efecte sonore. Există mai multe moduri de a include astfel de efecte pe o pagină web. Înainte de a le prezenta, haideţi să ne închipuim următoarea situaţie: o persoană navighează pe Internet şi în momentul în care deschide o pagină oarecare, porneşte concomitent şi o melodie care nu mai poate fi oprită decât prin închiderea paginii respective. Este cazul multor situri care încearcă să îmbunătăţească experienţa vizitatorilor lor prin folosirea unor astfel de efecte. Unele studii arată că muzica poate influenţa starea de spirit a unei persoane, astfel încât să devină mai receptivă la mesaje. Pe web însă, rezultatul este - de cele mai multe ori - total opus: vizitatorul nu va petrece mai mult de câteva secunde pe această pagină şi va fi cu siguranţă frustrat că a trebuit să aştepte descărcarea acelor fişiere de sunet. Chiar dacă efectele sonore sunt absolut necesare în anumite prezentări, ele pot deveni foarte repede enervante, mai ales atunci când avem de-a face cu o muzică de fundal care se repetă la nesfârşit. În plus, ele se pot suprapune cu alte efecte sonore care rulează la momentul respectiv pe calculatorul vizitatorului (de exemplu, dacă acesta ascultă muzică în timp ce navighează pe Internet). Aşadar, este necesar ca vizitatorii să poată decide singuri dacă vor sau nu să declanşeze aceste efecte sonore.

Tehnic vorbind, cea mai simplă metodă de adăugare a sunetului pe o pagină web este utilizarea următoarelor tag-uri:

<embed src = "muzica.wav" autostart="true" hidden="true">

Acesta va face ca atunci când este încărcată pagina, să înceapă automat şi efectul sonor din fişierul muzica.wav.
O alternativă este tag-ul bgsound:

<bgsound src="muzica.wav" autostart="true">

Efectul este practic acelaşi. Dacă dorim ca sunetul să se repete de n ori, vom include atributul loop="n" iar un sunet de fundal care se repetă la infinit poate fi obţinut cu loop="infinite". În plus, pentru a ascunde player-ul, putem specifica hidden="true".
Acest tag funcţionează doar pe Internet Explorer şi Opera. Pentru Netscape trebuie utilizat în această formă:

<embed src="muzica.wav" autostart="true" loop="true" hidden="true" height="0" width="0">

Nu vă recomand însă folosirea acestei metode, deoarece rezultatele obţinute nu sunt deloc elegante. Dacă totuşi o veţi folosi, atunci plasaţi codul care încarcă sunetul din fundal cât mai aproape de finalul fişierului, însă nu în afara tag-ului body. Aceasta din cauză că fişierul care va genera efectele sonore, indiferent de formatul său, va necesita un timp suplimentar pentru a fi încărcat de browserul utilizatorului. Dacă tag-ul embed se află la început, atunci încărcarea paginii va fi împiedicată până când sunetul a fost descărcat. Vizitatorul nu ştie de obicei care este cauza acestei întârzieri, ceea ce-l va determina probabil să închidă pagina.

Putem însă să-i oferim acestuia posibilitatea de a porni sau opri singur sunetul dintr-o pagină web. Iată rezultatul utilizării următorului cod (pe Internet Explorer 6):
<embed src= "muzica.wav" width ="200" height="60" loop="false" align="right">
Observaţi că am folosit atribute specifice imaginilor: width, height, align.
O alternativă la acest cod este utilizarea unui link direct către un fişier multimdia:

<a href="muzica.wav">Sunet</a>

Formatul
O altă decizie pe care trebuie să o luaţi atunci când folosiţi sunete pe o pagină web este aceea privind formatul acestuia. Ţineţi cont de faptul că nu toate browserele sunt construite la fel (oare a câta oară spun asta?) şi fiecare va interpreta diferitele formate după propriile standarde. Iată principalele alternative:

WAV - reprezintă un format comun pentru Windows. Majoritatea celorlalte formate comprimă însă sunetul mai bine. Totuşi, calitatea este mai ridicată atunci când folosim acest tip de format, însă fişierele vor fi mai mari. WAV se pretează în special pentru clipuri muzicale scurte.

MP3 - comprimă foarte bine sunetul, iar cea mai mare parte a ceea ce se pierde nu poate fi observat de auzul uman. Aşadar, MP3 poate fi utilizat cu succes şi pentru clipuri muzicale mai lungi.

MIDI - conţine doar instrucţiuni pentru crearea de sunete iar placa de sunet a calculatorului le va interpreta şi va genera efectele sonore dorite. Însă doar plăcile de sunet de calitate foarte bună pot da rezultate satisfăcătoare în aceasta situaţie. Majoritatea utilizatorilor nu vor auzi decât nişte sunete mai mult sau mai puţin stranii.

Real Audio - necesită instalarea unui player gratuit (disponibil la www.real.com). Acest format va rula sunetul concomitent cu descărcarea lui de pe web ("Streaming Media"). Aşadar, un clip muzical (cu extensia .ram) va porni doar după câteva secunde de la accesarea sa. Atunci când conexiunea la Internet este slabă, redarea sunetului va fi blocată temporar ("buffering..."). În plus, serverul care găzduieşte aceste fişiere trebuie special configurat în acest sens. Cu alte cuvinte, real audio nu poate fi folosit pe orice tip de server web.

Quicktime - este un format asemănător cu Real Audio.

Flash este opţiunea cea mai fericită dacă dorim - de exemplu - ca meniul de navigare să fie sonorizat, adică să se producă sunete atunci când utilizatorul trece cu mouse-ul peste linkuri (în acest caz meniul de navigare sau întreaga pagină web va trebui creată în Flash).

Flash - bineînţeles că acesta nu este un format special pentru sunet. Însă, utilizând această tehnologie, veţi obţine cu siguranţă cele mai bune rezultate, mai ales atunci când doriţi ca pagina web să aibă un sunet în fundal. Aceasta nu înseamnă că trebuie să creaţi întreaga pagină în Flash, ci doar un mic fişier swf în care să includeţi sunetul. Precizez aici că WAV şi MP3 pot fi combinate foarte bine cu acesta iar adăugarea unui buton care să permită oprirea/pornirea sunetului se poate realiza destul de simplu. Flash este opţiunea cea mai fericită dacă dorim - de exemplu - ca meniul de navigare să fie sonorizat, adică să se producă sunete atunci când utilizatorul trece cu mouse-ul peste linkuri (în acest caz meniul de navigare sau întreaga pagină web va trebui creată în Flash).

În concluzie, incorporarea efectelor sonore într-o pagină web nu este deloc o chestiune complicată. Singurul lucru de care trebuie să se ţină seama este utilitatea acestora pentru vizitator. De exemplu, nu cred ca fiecare pagină despre cultura populară din România trebuie să aibă şi un fundal muzical pe măsură... :-)

Animaţie
Web-ul nu mai este demult doar o sursă de informaţie, ci a devenit un veritabil mediu de divertisment. Astfel, multe situri oferă vizitatorilor lor şi diverse efecte mai mult sau mai puţin spectaculoase menite să le atragă atenţia. Nu voi mai insista asupra necesităţii acestora, ci vă reamintesc doar faptul că prea multe animaţii pe o pagină web vor crea dureri de cap vizitatorilor. Cele mai răspândite metode de a îngloba astfel de efecte într-o pagină web sunt:

GIF-ul animat - deşi banal, acest gen de animaţii este larg răspândit, deoarece nu necesită nici un fel de plug-in din partea utilizatorului, toate browserele care pot afişa imagini putându-le interpreta fără probleme. Totuşi, efectele care pot fi obţinute nu sunt extraordinare. GIF-ul animat este utilizat mai ales pentru bannerele publicitare.
JavaScript - utilizând unele scripturi putem crea diverse efecte animate: text derulant, meniuri dinamice, succesiuni de imagini etc. De cele mai multe ori însă, browserele le vor interpreta în mod diferit. Din acest motiv, JavaScript este sursa numărul unu de erori pe web, putând declanşa blocarea browserului şi chiar a întregului sistem al utilizatorului. În plus, orice utilizator poate suspenda suportul JavaScript al browserului.

Applet-uri Java - cu această tehnologie se pot obţine efecte foarte interesante. Pentru a fi afişate corect însă, browserul utilizatorului trebuie să aibă suport Java. În plus, multe dintre ele folosesc o mare parte din memoria calculatorului pe care rulează, astfel încât sistemele mai vechi se pot bloca cu uşurinţă când le execută. Din acest motiv, applet-urile nu sunt foarte răspândite pe web.

Flash şi Shockwave - cu toate că le-am lăsat la sfârşit, cele două formate de la Macromedia sunt cele mai răspândite pe web, atunci când este vorba despre multimedia. Ele au fost create special în acest scop şi necesită (aşa cum am mai spus) doar un plug-in care poate fi descărcat gratuit de către utilizator. Statisticile arată că peste 98% dintre internauţi au instalat un astfel de plug-in pe sistemul lor. Totuşi, este indicat să-i avertizaţi pe vizitatori că urmează să pătrundă într-o secţiune dintr-un sit care poate fi vizualizată doar cu ajutorul plug-in-ului respectiv. Putem spune că Flash şi Shockwave au revoluţionat web-ul, posibilităţile oferite fiind practic nelimitate (mai ales acum, după apariţia lui Flash MX). În plus, viteza de încărcare a acestor animaţii este relativ redusă. Spun "relativ" deoarece am văzut nenumărate situri construite în Flash, care pur şi simplu nu se încarcă, clipurile respective fiind - probabil - prost realizate. Aşadar, chiar dacă teoretic Flash-ul generează fişiere de dimensiune redusă, atunci când acestea nu sunt bine concepute, vor deveni greu sau chiar imposibil de accesat.

Multe situri oferă vizitatorilor lor şi diverse efecte mai mult sau mai puţin spectaculoase menite să le atragă atenţia. Nu voi mai insista asupra necesităţii acestora, ci vă reamintesc doar faptul că prea multe animaţii pe o pagină web vor crea dureri de cap vizitatorilor. Totuşi, atunci când ne gândim să le includem în siturile noastre, ar trebui să analizăm de la bun început aşteptările vizitatorilor noştri.

Aplicaţiile multimedia care pot fi publicate pe web au fost bineînţeles create de diverse companii. De aceea, şi includerea lor in HTML diferă de la caz la caz. Astfel au apărut tag-urile ebmed, applet etc:

<applet codebase= "cod" code= "applet.class "width= 360 height = 522>
<param name=image value="horion.jpg">
<param name=href value= "http://www.adresa .com/">
you really need java!
</applet>

W3C a introdus însă un tag universal: object. Acesta oferă soluţii generale atunci când avem de-a face cu multimedia, fiind compatibil cu majoritatea browserelor existente. Object permite specificarea informaţiile şi parametri necesari pentru ca aplicaţiile incluse în pagina web să poată fi iniţializate.
Iată cum va arăta codul necesar pentru includerea într-o pagină web a unei animaţii Flash:

<object classid="clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000" codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=5,0,0,0" width="300" height="150">
<param name=movie value="flash.swf">
<param name=quality value=high>
<embed src="flash.swf" quality=high pluginspage="http://www.macromedia.com/shockwave/download/index.cgi?P1_Prod_Version=ShockwaveFlash" type="application/x-shockwave-flash" width="300" height="150">
</embed>
</object>

Atunci când este încărcată animaţia flash.swf, browserul - în funcţie de aceşti parametri - va analiza posibilitatea iniţializării acesteia. În cazul în care nu este instalat plug-in-ul necesar, browserul va oferi utilizatorului posibilitatea descărcării şi instalării automate a acestuia, procedura fiind deosebit de simplă.

Video
Dezvoltarea web-ului orientat spre multimedia a determinat o cerere tot mai mare pentru posibilitatea includerii în paginile web a secvenţelor video, deoarece majoritatea animaţilor web erau doar de talia desenelor animate. Secvenţele video pot fi o unealtă extrem de eficace în eficientizarea comunicării. Cele mai răspândite formate video pe web sunt:

MPEG - acest format (Motion Picture Experts Group) permite vizualizarea de imagini video la cea mai înaltă calitate şi este practic un "frate mai mare" al lui MP3. Este compatibil cu toate platformele, inclusiv UNIX.

QuickTime - acest format funţionează atât pe Mac OS cât şi pe Windows.

AVI - un format care permite o compresie video mai buna (pentru Windows).

Real Video - face parte din categoria "Streaming Media" şi funcţionează ca şi Real Audio, oferind însă în plus posibilitatea redării de imagini video.

Să mai menţionăm faptul că Internet Explorer 6 oferă o atenţie deosebită clipurilor multimedia, rularea acestora devenind foarte facilă.

În final, putem spune că prezentările multimedia nu ar trebui să constituie o problemă pentru realizatorii de pagini web. Totuşi, atunci când ne gândim să le includem în siturile noastre, ar trebui să analizăm de la bun început aşteptările vizitatorilor noştri. Încercaţi să găsiţi răspunsul la aceste întrebări:

1. Folosirea elementelor multimedia va îmbunătăţi percepţia vizitatorilor asupra mesajului pe care dorim să-l transmitem prin intermediul paginii web?
2. Mesajul nostru poate fi transmis eficient şi fără ajutorul elementelor multimedia?

Dacă răspunsurile sunt 1 - Nu şi 2 - Da, nu va trebui să ne batem capul cu multimedia.

Dacă răspunsurile sunt 1 - Da şi 2 - Nu, atunci va trebui să utilizăm cu siguranţă multimedia.
Dacă răspunsurile sunt 1 - Da şi 2 - Da, atunci va trebui să analizăm cu atenţie care este plusul de valoare adus de elementele multimedia în prezentarea noastră şi ce implică acestea atât pentru realizator (costuri suplimentare) cât şi pentru vizitator (timp de descărcare suplimentar, cerinţe hardware şi software minime).

De cele mai multe ori, cea mai bună soluţie este oferirea de alternative. Astfel, utilizatorii vor putea alege între o versiune spectaculoasă, acceptând un timp de încărcare suplimentar (pentru descărcarea fişierelor şi a eventualelor plug-in-uri sau playere necesare) şi intre o versiune standard, care poate fi vizualizată fără probleme pe orice sistem.


PC Magazine Ro | CD ROM | Redactia | Abonamente | CautareArhive

Copyright © 1999-2002 Agora Media.

webmaster@pcmagazine.ro

LG - Life´s Good

www.agora.ro

deltafri

Concurs de Grafica Digitala si Web Design

www.agora.ro

www.agora.ro