Agora
Media
Libraria Byblos



AgoraNews  





PC Magazine Ro  




NET Report   




Ginfo   




agora ON line   





PC Concrete   





Liste de discuții   




Cartea de oaspeți   




Mesaje   





Agora   








Clic aici
PC Report - ultimul numar aparut


IPRO - PC Magazine Romania, 2002
Comunitatea experților și a cititorilor PC Magazine - Internet PRO

Multimedia pe web

Emanuel Baruch

Web-ul a fost inițial creat pentru afișarea de text, H-ul din HTML fiind prescurtarea pentru "Hypertext". Lucrurile au evoluat însă foarte mult în ultimii ani, iar web-ul s-a îmbogățit cu imagini și apoi cu sunete și animații.

Dacă înglobarea de imagini (GIF sau JPG) în paginile web nu mai constituie o problemă prea delicată, în cazul aplicaților multimedia situația poate să se complice foarte mult. Aceasta din cauza existenței multor formate și incompatibilitatea unora dintre ele cu sistemele utilizatorilor. În plus, atunci când este vorba despre astfel de prezentări, timpul de încărcare al fișierelor crește considerabil. O astfel de afirmație s-ar putea să-i nemulțumească pe iubitorii de Flash... voi reveni însă asupra acestei probleme.

Sunet
Foarte mulți dintre cei care își doresc un sit, vor ca acesta să conțină toate elementele posibile, și mai ales efecte sonore. Există mai multe moduri de a include astfel de efecte pe o pagină web. Înainte de a le prezenta, haideți să ne închipuim următoarea situație: o persoană navighează pe Internet și în momentul în care deschide o pagină oarecare, pornește concomitent și o melodie care nu mai poate fi oprită decât prin închiderea paginii respective. Este cazul multor situri care încearcă să îmbunătățească experiența vizitatorilor lor prin folosirea unor astfel de efecte. Unele studii arată că muzica poate influența starea de spirit a unei persoane, astfel încât să devină mai receptivă la mesaje. Pe web însă, rezultatul este - de cele mai multe ori - total opus: vizitatorul nu va petrece mai mult de câteva secunde pe această pagină și va fi cu siguranță frustrat că a trebuit să aștepte descărcarea acelor fișiere de sunet. Chiar dacă efectele sonore sunt absolut necesare în anumite prezentări, ele pot deveni foarte repede enervante, mai ales atunci când avem de-a face cu o muzică de fundal care se repetă la nesfârșit. În plus, ele se pot suprapune cu alte efecte sonore care rulează la momentul respectiv pe calculatorul vizitatorului (de exemplu, dacă acesta ascultă muzică în timp ce navighează pe Internet). Așadar, este necesar ca vizitatorii să poată decide singuri dacă vor sau nu să declanșeze aceste efecte sonore.

Tehnic vorbind, cea mai simplă metodă de adăugare a sunetului pe o pagină web este utilizarea următoarelor tag-uri:

<embed src = "muzica.wav" autostart="true" hidden="true">

Acesta va face ca atunci când este încărcată pagina, să înceapă automat și efectul sonor din fișierul muzica.wav.
O alternativă este tag-ul bgsound:

<bgsound src="muzica.wav" autostart="true">

Efectul este practic același. Dacă dorim ca sunetul să se repete de n ori, vom include atributul loop="n" iar un sunet de fundal care se repetă la infinit poate fi obținut cu loop="infinite". În plus, pentru a ascunde player-ul, putem specifica hidden="true".
Acest tag funcționează doar pe Internet Explorer și Opera. Pentru Netscape trebuie utilizat în această formă:

<embed src="muzica.wav" autostart="true" loop="true" hidden="true" height="0" width="0">

Nu vă recomand însă folosirea acestei metode, deoarece rezultatele obținute nu sunt deloc elegante. Dacă totuși o veți folosi, atunci plasați codul care încarcă sunetul din fundal cât mai aproape de finalul fișierului, însă nu în afara tag-ului body. Aceasta din cauză că fișierul care va genera efectele sonore, indiferent de formatul său, va necesita un timp suplimentar pentru a fi încărcat de browserul utilizatorului. Dacă tag-ul embed se află la început, atunci încărcarea paginii va fi împiedicată până când sunetul a fost descărcat. Vizitatorul nu știe de obicei care este cauza acestei întârzieri, ceea ce-l va determina probabil să închidă pagina.

Putem însă să-i oferim acestuia posibilitatea de a porni sau opri singur sunetul dintr-o pagină web. Iată rezultatul utilizării următorului cod (pe Internet Explorer 6):
<embed src= "muzica.wav" width ="200" height="60" loop="false" align="right">
Observați că am folosit atribute specifice imaginilor: width, height, align.
O alternativă la acest cod este utilizarea unui link direct către un fișier multimdia:

<a href="muzica.wav">Sunet</a>

Formatul
O altă decizie pe care trebuie să o luați atunci când folosiți sunete pe o pagină web este aceea privind formatul acestuia. Țineți cont de faptul că nu toate browserele sunt construite la fel (oare a câta oară spun asta?) și fiecare va interpreta diferitele formate după propriile standarde. Iată principalele alternative:

WAV - reprezintă un format comun pentru Windows. Majoritatea celorlalte formate comprimă însă sunetul mai bine. Totuși, calitatea este mai ridicată atunci când folosim acest tip de format, însă fișierele vor fi mai mari. WAV se pretează în special pentru clipuri muzicale scurte.

MP3 - comprimă foarte bine sunetul, iar cea mai mare parte a ceea ce se pierde nu poate fi observat de auzul uman. Așadar, MP3 poate fi utilizat cu succes și pentru clipuri muzicale mai lungi.

MIDI - conține doar instrucțiuni pentru crearea de sunete iar placa de sunet a calculatorului le va interpreta și va genera efectele sonore dorite. Însă doar plăcile de sunet de calitate foarte bună pot da rezultate satisfăcătoare în aceasta situație. Majoritatea utilizatorilor nu vor auzi decât niște sunete mai mult sau mai puțin stranii.

Real Audio - necesită instalarea unui player gratuit (disponibil la www.real.com). Acest format va rula sunetul concomitent cu descărcarea lui de pe web ("Streaming Media"). Așadar, un clip muzical (cu extensia .ram) va porni doar după câteva secunde de la accesarea sa. Atunci când conexiunea la Internet este slabă, redarea sunetului va fi blocată temporar ("buffering..."). În plus, serverul care găzduiește aceste fișiere trebuie special configurat în acest sens. Cu alte cuvinte, real audio nu poate fi folosit pe orice tip de server web.

Quicktime - este un format asemănător cu Real Audio.

Flash este opțiunea cea mai fericită dacă dorim - de exemplu - ca meniul de navigare să fie sonorizat, adică să se producă sunete atunci când utilizatorul trece cu mouse-ul peste linkuri (în acest caz meniul de navigare sau întreaga pagină web va trebui creată în Flash).

Flash - bineînțeles că acesta nu este un format special pentru sunet. Însă, utilizând această tehnologie, veți obține cu siguranță cele mai bune rezultate, mai ales atunci când doriți ca pagina web să aibă un sunet în fundal. Aceasta nu înseamnă că trebuie să creați întreaga pagină în Flash, ci doar un mic fișier swf în care să includeți sunetul. Precizez aici că WAV și MP3 pot fi combinate foarte bine cu acesta iar adăugarea unui buton care să permită oprirea/pornirea sunetului se poate realiza destul de simplu. Flash este opțiunea cea mai fericită dacă dorim - de exemplu - ca meniul de navigare să fie sonorizat, adică să se producă sunete atunci când utilizatorul trece cu mouse-ul peste linkuri (în acest caz meniul de navigare sau întreaga pagină web va trebui creată în Flash).

În concluzie, incorporarea efectelor sonore într-o pagină web nu este deloc o chestiune complicată. Singurul lucru de care trebuie să se țină seama este utilitatea acestora pentru vizitator. De exemplu, nu cred ca fiecare pagină despre cultura populară din România trebuie să aibă și un fundal muzical pe măsură... :-)

Animație
Web-ul nu mai este demult doar o sursă de informație, ci a devenit un veritabil mediu de divertisment. Astfel, multe situri oferă vizitatorilor lor și diverse efecte mai mult sau mai puțin spectaculoase menite să le atragă atenția. Nu voi mai insista asupra necesității acestora, ci vă reamintesc doar faptul că prea multe animații pe o pagină web vor crea dureri de cap vizitatorilor. Cele mai răspândite metode de a îngloba astfel de efecte într-o pagină web sunt:

GIF-ul animat - deși banal, acest gen de animații este larg răspândit, deoarece nu necesită nici un fel de plug-in din partea utilizatorului, toate browserele care pot afișa imagini putându-le interpreta fără probleme. Totuși, efectele care pot fi obținute nu sunt extraordinare. GIF-ul animat este utilizat mai ales pentru bannerele publicitare.
JavaScript - utilizând unele scripturi putem crea diverse efecte animate: text derulant, meniuri dinamice, succesiuni de imagini etc. De cele mai multe ori însă, browserele le vor interpreta în mod diferit. Din acest motiv, JavaScript este sursa numărul unu de erori pe web, putând declanșa blocarea browserului și chiar a întregului sistem al utilizatorului. În plus, orice utilizator poate suspenda suportul JavaScript al browserului.

Applet-uri Java - cu această tehnologie se pot obține efecte foarte interesante. Pentru a fi afișate corect însă, browserul utilizatorului trebuie să aibă suport Java. În plus, multe dintre ele folosesc o mare parte din memoria calculatorului pe care rulează, astfel încât sistemele mai vechi se pot bloca cu ușurință când le execută. Din acest motiv, applet-urile nu sunt foarte răspândite pe web.

Flash și Shockwave - cu toate că le-am lăsat la sfârșit, cele două formate de la Macromedia sunt cele mai răspândite pe web, atunci când este vorba despre multimedia. Ele au fost create special în acest scop și necesită (așa cum am mai spus) doar un plug-in care poate fi descărcat gratuit de către utilizator. Statisticile arată că peste 98% dintre internauți au instalat un astfel de plug-in pe sistemul lor. Totuși, este indicat să-i avertizați pe vizitatori că urmează să pătrundă într-o secțiune dintr-un sit care poate fi vizualizată doar cu ajutorul plug-in-ului respectiv. Putem spune că Flash și Shockwave au revoluționat web-ul, posibilitățile oferite fiind practic nelimitate (mai ales acum, după apariția lui Flash MX). În plus, viteza de încărcare a acestor animații este relativ redusă. Spun "relativ" deoarece am văzut nenumărate situri construite în Flash, care pur și simplu nu se încarcă, clipurile respective fiind - probabil - prost realizate. Așadar, chiar dacă teoretic Flash-ul generează fișiere de dimensiune redusă, atunci când acestea nu sunt bine concepute, vor deveni greu sau chiar imposibil de accesat.

Multe situri oferă vizitatorilor lor și diverse efecte mai mult sau mai puțin spectaculoase menite să le atragă atenția. Nu voi mai insista asupra necesității acestora, ci vă reamintesc doar faptul că prea multe animații pe o pagină web vor crea dureri de cap vizitatorilor. Totuși, atunci când ne gândim să le includem în siturile noastre, ar trebui să analizăm de la bun început așteptările vizitatorilor noștri.

Aplicațiile multimedia care pot fi publicate pe web au fost bineînțeles create de diverse companii. De aceea, și includerea lor in HTML diferă de la caz la caz. Astfel au apărut tag-urile ebmed, applet etc:

<applet codebase= "cod" code= "applet.class "width= 360 height = 522>
<param name=image value="horion.jpg">
<param name=href value= "http://www.adresa .com/">
you really need java!
</applet>

W3C a introdus însă un tag universal: object. Acesta oferă soluții generale atunci când avem de-a face cu multimedia, fiind compatibil cu majoritatea browserelor existente. Object permite specificarea informațiile și parametri necesari pentru ca aplicațiile incluse în pagina web să poată fi inițializate.
Iată cum va arăta codul necesar pentru includerea într-o pagină web a unei animații Flash:

<object classid="clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000" codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=5,0,0,0" width="300" height="150">
<param name=movie value="flash.swf">
<param name=quality value=high>
<embed src="flash.swf" quality=high pluginspage="http://www.macromedia.com/shockwave/download/index.cgi?P1_Prod_Version=ShockwaveFlash" type="application/x-shockwave-flash" width="300" height="150">
</embed>
</object>

Atunci când este încărcată animația flash.swf, browserul - în funcție de acești parametri - va analiza posibilitatea inițializării acesteia. În cazul în care nu este instalat plug-in-ul necesar, browserul va oferi utilizatorului posibilitatea descărcării și instalării automate a acestuia, procedura fiind deosebit de simplă.

Video
Dezvoltarea web-ului orientat spre multimedia a determinat o cerere tot mai mare pentru posibilitatea includerii în paginile web a secvențelor video, deoarece majoritatea animaților web erau doar de talia desenelor animate. Secvențele video pot fi o unealtă extrem de eficace în eficientizarea comunicării. Cele mai răspândite formate video pe web sunt:

MPEG - acest format (Motion Picture Experts Group) permite vizualizarea de imagini video la cea mai înaltă calitate și este practic un "frate mai mare" al lui MP3. Este compatibil cu toate platformele, inclusiv UNIX.

QuickTime - acest format funționează atât pe Mac OS cât și pe Windows.

AVI - un format care permite o compresie video mai buna (pentru Windows).

Real Video - face parte din categoria "Streaming Media" și funcționează ca și Real Audio, oferind însă în plus posibilitatea redării de imagini video.

Să mai menționăm faptul că Internet Explorer 6 oferă o atenție deosebită clipurilor multimedia, rularea acestora devenind foarte facilă.

În final, putem spune că prezentările multimedia nu ar trebui să constituie o problemă pentru realizatorii de pagini web. Totuși, atunci când ne gândim să le includem în siturile noastre, ar trebui să analizăm de la bun început așteptările vizitatorilor noștri. Încercați să găsiți răspunsul la aceste întrebări:

1. Folosirea elementelor multimedia va îmbunătăți percepția vizitatorilor asupra mesajului pe care dorim să-l transmitem prin intermediul paginii web?
2. Mesajul nostru poate fi transmis eficient și fără ajutorul elementelor multimedia?

Dacă răspunsurile sunt 1 - Nu și 2 - Da, nu va trebui să ne batem capul cu multimedia.

Dacă răspunsurile sunt 1 - Da și 2 - Nu, atunci va trebui să utilizăm cu siguranță multimedia.
Dacă răspunsurile sunt 1 - Da și 2 - Da, atunci va trebui să analizăm cu atenție care este plusul de valoare adus de elementele multimedia în prezentarea noastră și ce implică acestea atât pentru realizator (costuri suplimentare) cât și pentru vizitator (timp de descărcare suplimentar, cerințe hardware și software minime).

De cele mai multe ori, cea mai bună soluție este oferirea de alternative. Astfel, utilizatorii vor putea alege între o versiune spectaculoasă, acceptând un timp de încărcare suplimentar (pentru descărcarea fișierelor și a eventualelor plug-in-uri sau playere necesare) și intre o versiune standard, care poate fi vizualizată fără probleme pe orice sistem.


PC Magazine Ro | CD ROM | Redactia | Abonamente | CautareArhive

Copyright © 1999-2002 Agora Media.

[email protected]

LG - LifeŽs Good

www.agora.ro

deltafri

Concurs de Grafica Digitala si Web Design

www.agora.ro

www.agora.ro