Internet Business - PC Magazine Romania, August
2002
Vorba multă, sărăcia ... bugetului
Dan Şerbănescu
Poate părea un paradox, însă, în pofida perpetuării unei situaţii de incertitudine
economică, dublată de noi atacuri cibernetice asupra sistemelor tot mai interconectate,
dar şi de riscuri de genul atacurilor teroriste, bugetele TI şi în special cele
alocate securităţii în cel mai bun caz stagnează, dacă nu continuă tendinţa
de descreştere din ultima vreme. Cu toate astea, lumea vorbeşte mult despre
securitate şi o îngrijorătoare proporţie din factorii de răspundere chestionaţi
recent de Ernst & Young se simt într-o relativă siguranţă. Ei nu doar că
nu duc mâna la portofel, dar nici nu-şi dau întotdeauna seama de ce ar trebui
să o facă.
schemă:
Încredere în posibilitatea detectării unui atac împotriva propriilor sisteme
În mediile de afaceri de astăzi, perspectivele asigurării securităţii sistemelor
informatice nu par prea optimiste, relevă Studiul Global asupra Securităţii
Informaţiei 2002, dat publicităţii recent de compania de audit Ernst & Young.
Numai 40% din companii cred că sunt capabile să detecteze un atac asupra sistemelor
lor informatice, în vreme ce 40% din ele nici măcar nu investighează incidentele
de acest gen. Funcţionarea sistemelor critice este din ce în ce mai fragmentată,
peste 75% din companii trecând prin astfel de căderi, dar numai 53% dispunând
şi de planuri de rezervă pentru asigurarea continuităţii afacerii. Doar 41%
din firme sunt îngrijorate de atacurile interne asupra sistemelor, în pofida
dovezilor de netăgăduit a preponderenţei acestora, şi mai puţin de jumătate
au programe de training în materie de securitatea informaţiei, destinate propriilor
angajaţi.
Asta înseamnă că organizaţiile trebuie să fie foarte atente la unele elemente
cheie, precum posibilitatea ca personalul disponibilizat să lase în urmă stricăciuni,
abuzul de încredere în doar câţiva indivizi, presiuni bugetare sporite ce creează
vulnerabilităţi tot mai mari, decizii pe termen scurt în legătură cu reducerea
costurilor, terţi furnizori de servicii care caută să-şi reducă cheltuielile
pe seama clienţilor, posibilitatea producerii de fraude.
Una din provocările cele mai mari ale securităţii informaţiei o reprezintă
viteza schimbării şi ameninţările din ce în ce mai sofisticate. Circa 60% din
cei chestionaţi se aşteaptă la vulnerabilităţi financiare şi de imagine mai
mari, pe măsură ce creşte gradul de interconectare a echipamentelor.
În proporţie de 66%, directorii chestionaţi au acuzat lipsa de informare a
personalului, care reprezintă o barieră în calea obţinerii unui grad satisfăcător
de securizare a informaţiei.
Securitatea: problema departamentelor TI sau a consiliilor de administraţie?
O strategie de securizare a informaţiei reprezintă un cadru pentru luarea deciziilor
şi stabilirea priorităţilor unei companii. În proporţie de 74%, companiile sunt
convinse că dispun de astfel de strategii, ceea ce, dacă este şi adevărat, reprezintă,
în opinia Ernst & Young, un element încurajator. Totuşi, chestiunea esenţială
nu este elaborarea unei strategii, ci alegerea celor mai potrivite căi de implementare.
Elementul principal al administrării securităţii este monitorizarea performanţelor.
Dar monitorizarea depinde în mod esenţial de sistemele de măsurare şi evaluare,
iar răspunsurile celor chestionaţi în legătură cu costurile sistemelor TI, în
general, şi a celor de securitate, în special, relevă unele îngrijorări. Cheltuielile
pentru securitate pot să apară ca un capitol distinct în bugete, însă unele
componente ale sistemelor de securitate nu sunt monitorizate şi nici nu pot
fi identificate în vreun buget, cum este cazul tipic al sistemelor de proiectare
şi administrare a securităţii aplicaţiilor şi de detecţie a pătrunderilor neautorizate.
Revenind la studiu, 73% din cei chestionaţi au fost de părere că structura bugetelor
actuale acoperă nevoile pe termen scurt. În proporţie de 61%, proiectele TI
globale ale companiilor trec printr-un proces de raţionalizare, dar partea de
securitate pare să fie ferită oarecum de asta - doar 34% raţionalizează proiectele
de securitate TI şi numai 7% plănuiesc o reducere a personalului serviciilor
de securitate. 51% cred că partea de securitate, comparativ cu celelalte proiecte
TI, reprezintă o prioritate, iar 35% îi acordă un grad egal de prioritate. Doar
13% se aşteaptă la reduceri de buget pentru securitatea TI, însă 41% au răspuns
că nu ştiu dacă se preconizează aşa ceva în compania lor.
Un alt semnal de alarmă identificat de Ernst & Young se referă la planurile
de continuitate a afacerilor. Chiar dacă 70% din companii intenţionează să extindă
aceste planuri, ca şi pe cele de recuperare în caz de dezastru, numai 29% tratează
asigurarea continuităţii afacerii ca pe o cheltuială de tip unitate de business
separată, în vreme ce 45% o plasează în cadrul bugetului TI, ceea ce înseamnă,
probabil, că multe companii percep continuitatea afacerii ca pe o responsabilitate
a departamentelor TI şi nu a consiliilor de administraţie.
Multe companii dezvoltă planuri tehnice de asigurare a securităţii. Aceste
planuri pot include politici, proceduri şi menţiuni privind anumite tehnologii
folosite - cu alte cuvinte sunt focalizate pe specificaţiile tehnice. Dar pentru
ca o strategie de securitate să funcţioneze optim, ea trebuie îmbrăţişată şi
chiar determinată de cei ce au putere de decizie în toate compartimentele unei
organizaţii şi trebuie să includă o analiză profundă a naturii precise a riscurilor
în afacerea respectivă, în strânsă corelare cu "cultura de întreprindere" a
respectivei organizaţii.
Probleme de implementare
schema: Acţiuni preconizate
în mediul curent
Mai puţin de jumătate din companiile participante la studiu au un program de
informare şi pregătire a angajaţilor în chestiuni de securitate a sistemelor
TI şi doar o treime intenţionează să lanseze astfel de programe.
În viziunea Ernst & Young, trainingul reprezintă o componentă fundamentală
a unei strategii de securitate eficiente, iar cei 66% care au văzut în lipsa
acestuia o barieră în calea atingerii nivelului de securitate dorit nu fac decât
să confirme părerea analiştilor. Cele mai multe activităţi par să aibă loc la
nivelul "minimului necesar" în materie de securitate TI şi anume în zone precum
procedurile de protecţie împotriva viruşilor, administrarea accesului şi administrarea
firewall-ului. De asemenea, o altă concluzie a studiului a fost penuria de specialişti
angajaţi ai companiilor (53% din cei chestionaţi au acuzat lipsa acestora).
Doar 40% din cei supuşi studiului au recunoscut că au fost ţinta unui atac
asupra datelor (viruşi), reţelei interne sau provenit din internet. Numărul
celor atacaţi este probabil mult mai mare, fiind cunoscut că multe organizaţii
nu recunosc niciodată public că sunt vulnerabile la astfel de atacuri.
Cei mai mulţi (57%) se tem de un atac din exterior, mai degrabă decât din interior
(41%), chiar dacă grupurile de analişti continuă să confirme că mai mult de
trei sferturi din atacuri au loc din interior. Cealaltă mare temere (probabil
indusă şi de mass-media) este cea de atacuri împotriva codului, prin viruşi
sau "viermi"(59%).
Disponibilitatea sistemelor
Care sunt costurile operaţionale sau pierderile financiare generate de imposibilitatea
accesării sistemelor de către 10.000 de angajaţi şi/sau clienţi sau parteneri
de afaceri timp de - să spunem - patru ore? Marea majoritate a celor chestionaţi
nu au fost în măsură să răspundă la o astfel de întrebare.
Întreruperi sau blocaje au fost înregistrate de trei sferturi din companiile
studiate. Din acestea, 56% au fost de natură software, 49% au reprezentat căderi
ale sistemelor de telecomunicaţii, iar un sfert au fost generate de erori de
operare, capacităţi insuficiente de procesare sau căderi datorate terţilor parteneri
de afaceri. Opinia unanimă a fost că impactul operaţional al acestor căderi
a fost mai mare decât cel financiar sau cel de imagine. Planuri de continuitate
a afacerii au doar circa 40% din companii, iar 21% nu le-au testat niciodată.
În privinţa recuperării în caz de dezastru, 71% din cei chestionaţi au afirmat
că au astfel de planuri, însă 16% nu le-au testat încă.
Faptul că principalele motive ale căderilor au fost de natură hardware, software
sau de telecomunicaţii nu este, în sine, surprinzător. Îngrijorător este numărul
mare de căderi raportate din cauze operaţionale. Există din abundenţă exemple
de afaceri care, într-o formă sau alta, depind de sisteme TI şi nu au planuri
testate de continuitate a afacerilor, deci foarte probabil nu vor supravieţui
unui dezastru. În prezent, a devenit foarte greu de identificat o organizaţie
care să nu depindă cumva de o componentă TI, motiv pentru care statisticile
privind companii care nu şi-au făcut nici un fel de "plan B" sunt cu atât mai
alarmante.
Încotro ne îndreptăm?
Două treimi din companiile studiate cred că riscurile cele mai mari provind
din interconectarea din ce în ce mai acentuată a sistemelor, iar menţinerea
securităţii şi a caracterului privat al informaţiilor frânează considerabil
o conectivitate mai mare.
Principalele tehnologii folosite sunt aplicaţiile standard oferite de vendori
şi standardele de securitate definite. În proporţie de 19%, companiile dezvoltă
proiecte largi de implementare a infrastructurii de chei publice (Public Key
Infrastructure - PKI), iar alte 26% vor lansa proiecte pilot în acest sens.
Sistemele biometrice pentru controlul accesului sunt folosite de numai 5% din
companii, iar alte 11% plănuiesc proiecte pilot în domeniu. Cât despre sistemele
de autentificare, statisticile sunt surprinzător de sărace, faţă de interesul
crescut din ultima vreme pentru astfel de tehnologii. Doar 36% din companii
folosesc Intrusion Detection Systems (IDS), alte 24% pregătindu-se să implementeze
şi ele această tehnologie.
Folosirea pe scară mai largă a acestor tehnologii este frânată de o serie de
factori. Costurile sunt văzute de 38% din cei chestionaţi drept bariera majoră,
chiar dacă lipsa competenţelor, neînţelegerea potenţialului tehnologiilor şi
o serie de alte chestiuni tehnice sunt şi ele văzute drept piedici.
Reducerea interacţiunii cu partenerii de afaceri nu este o opţiune, consideră
Ernst & Young. Conectivitatea sporită nu va dispărea şi reprezintă un factor
de risc pe care companiile trebuie să îl menţină sub control. Se pare că există
încă destulă rezistenţă faţă de noile tehnologii, cum ar fi sistemele biometrice
de administrare a accesului, sistemele wireless sau sigiliile electronice. Companiile
care nu vor reuşi să înţeleagă noile tehnologii ar putea pierde o imensă oportunitate
de rezolvare a problemelor de securitate, avertizează Ernst & Young.
A sosit, deci, timpul ca oamenii de afaceri să înţeleagă, anticipeze şi administreze
securitatea informaţiei şi disponibilitatea sistemelor ca pe elemente de maximă
prioritate atât pentru supravieţuirea companiei, cât şi pentru obţinerea avantajului
competitiv.
|