Comentarii şi interviuri - PC Magazine Romania, August
2002
Cristian Popa, Director General Intelligent Unit Organizer
Teleworking-ul la început de mileniu
Odată cu trecerea timpului şi cu dezvoltarea societăţii, modul clasic de a
munci a suferit numeroase transformări. Datorită dorinţei de a simplifica munca
prin mijloace moderne, de a utiliza mai eficient şi mai flexibil timpul şi mijloacele
materiale şi poate de a fi alături de familie mai mult timp, a apărut teleworking-ul,
un sistem nou care a revoluţionat concepţia despre muncă
PC Magazine: Ce este teleworking-ul şi cine poate face parte dintr-un
sistem de teleworking?
Cristian Popa: În sens general, teleworking-ul este o activitate prin
care se utilizează tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor pentru realizarea
unei activităţi lucrative la distanţă. Chiar dacă teleworking-ul cunoaşte o
multitudine de stiluri şi modele de organizare, cele mai importante de menţionat
sunt telecomunităţile - birouri tip satelit, aflate la domiciliul lucrătorului,
care se conectează la un centru de comandă. Dintr-un sistem de teleworking poate
face parte orice firmă şi telelucrător care desfăşoară o activitate ce se poate
realiza într-un astfel de sistem. Telelucrătorii sunt persoanele care lucrează
la domiciliu sau în telecentre de lucru sau care se deplasează frecvent la domiciliul
clienţilor, dar al căror loc de muncă este acasă. De obicei printre telelucrători
întâlnim specialişti care îşi oferă serviciile.
PC Magazine: Care este aria de aplicabilitate a teleworking-ului?
Cristian Popa: Prezintă potenţial pentru teleworking joburile cu funcţii
de cunoaştere, vânzări, marketing şi întâlnim cu preponderenţă lucrători în
domeniul publicităţii, analişti, arhitecţi, auditori, consultanţi, manageri
de baze de date, economişti, jurnalişti, analişti în domeniul pieţelor, programatori,
ingineri software şi mai toate meseriile legate de TI&C. Nu trebuie să uităm
că teleworking-ul are o strânsă legătură cu facilităţile de telecooperare oferite
de organizaţie, însemnând totodată şi un contact mai bun cu colegii şi posibilitatea
de a coopera cu specialişti din toată lumea.
PC Magazine: Cum se poate implementa un sistem de teleworking într-o
firmă?
Cristian Popa: Înainte de a vorbi despre implementarea propriu-zisă
a unui sistem de teleworking, cred că trebuie să amintim de avantajele teleworking-ului
şi anume: telelucrătorii se pot concentra mai bine, au o productivitate mai
mare, costurile pentru transport sunt inexistente, există un echilibru mai bun
între lucru şi viaţa de familie, orele de lucru sunt flexibile. Pentru angajatori
avantajele constau în: reducerea costurilor, creşterea productivităţii şi a
performanţei (telelucrătorii sunt plătiţi exact pentru ceea ce realizează).
Înainte de trecerea la telelucru este foarte important ca angajaţii şi managerii
unei firme să ştie dacă organizaţia respectivă este pregătită pentru acest pas.
Nu trebuie să uităm că telelucrul se poate dezvolta numai într-un mediu cu o
mentalitate corespunzătoare, unde atitudinea managerială faţă de acest nou mod
de lucru este pozitivă. Şefii obişnuiţi să verifice timpul de lucru al angajaţilor,
să ţină evidenţe precise asupra eficacităţii muncii fiecăruia, vor accepta cu
dificultate teleworking-ul, considerând că prin acest sistem nu îşi mai pot
controla subordonaţii. Problema cea mai mare legată de introducerea telelucrului
în cadrul unei organizaţii este infrastructura şi costurile acesteia. Din infrastructura
informaţională nu trebuie să lipsească un sistem de telecomunicaţii modern (internet
de mare viteză, servere performante, telefonie fixă şi mobilă, video-conferinţă,
audio-conferinţă etc.), un sistem informatic de management al documentelor,
al activităţilor, de monitorizare a telelucrătorilor şi un sistem colaborativ
de lucru. Dacă toate acestea există, se poate trece cu uşurinţă la portarea
afacerii într-un sistem de teleworking.
PC Magazine: Care este impactul teleworking-ului pe plan mondial?
Cristian Popa: Teleworking-ul este bine implementat în ţările cu o puternică
penetrare a internetului. În Europa Centrală şi de Est există telelucrători,
dar nu într-un număr prea mare, marea majoritate lucrând pentru firme străine,
care activează în domeniul TI&C, în afara acestui domeniu teleworking-ul
fiind aproape inexistent. Acest lucru se explică şi datorită lipsei cunoştintelor
de specialitate despre tehnologia reţelelor şi implicaţiile reale ale teleworking-ului.
În Statele Unite, teleworking-ul a progresat cel mai mult, în acest moment
constituind o parte importantă din viaţa oamenilor. Europa şi Australia nu au
cunoscut aceleaşi direcţii de dezvoltare, în Marea Britanie doar aproximativ
25 de companii au trecut la această nouă modalitate de lucru. În Uniunea Europeană,
proiectele de teleworking sunt iniţiate cu precădere de instituţiile guvernamentale.
Cea mai de amploare iniţiativă s-a înregistrat în Danemarca unde s-a experimentat
un sistem de teleworking în sectorul financiar la care au participat aproximativ
60.000 de angajaţi.
PC Magazine: Care sunt tendinţele teleworking-ului în România?
Cristian Popa: Putem discuta despre teleworking în România începând
cu anii '95. Atunci au apărut primele forme de teleworking, primare ce e drept,
ca mai apoi începând cu anul 2000 acestea să dispară şi să îşi facă apariţia
forme mai evoluate de teleworking, apropiate de cele care există astăzi. Dacă
la început, se desfăşurau "pseudoactivităţi" de teleworking în care impactul
tehnologiei informaţiei nu era prea mare (aici putem aminti de lucrătorii pe
teren, jurnaliştii care fac relatări de la faţa locului, agenţii comerciali
care îşi desfăşoară munca pe teren), acum există şi în România firme care folosesc
parţial sau integral sistemul de teleworking, cu preponderenţă în activităţile
de webdesign, programare de aplicaţii, management de baze de date, consultanţă
TI&C şi de afaceri. În prezent, ne aflăm în faza în care firmele au început
să afle de teleworking, unele nici nu ştiu bine în ce constă, altele sunt încă
reticente (teleworking-ul ţine şi de o anumită mentalitate), iar o mică parte
deja operează cu succes folosind acest sistem. Probabil în următorii doi ani
va atinge acelaşi grad de dezvoltare care există acum pe plan internaţional,
iar cei care vor conştientiza avantajele sale vor avea numai de profitat.
A consemnat Cristi Lucan
|