Legislație - PC Magazine Romania, Iulie 2002
Marketingul prin e-mail și marketingul direct - practici interzise în România?
Ruxandra Maria Bologa - Miculiți & Asociații
- Linklaters
Suntem
o firmă cu activitatea principală în domeniul realizării de programe de calculator
(cod CAEN 7220), precum și alte activități apropiate. Activitatea noastră se
desfășoară exclusiv cu clienți persoane juridice (B2B). Știm că există de puțin
timp o lege care interzice ofertele comerciale nesolicitate (spam-ul). Am dori
câteva lămuriri în legătură cu subiectul:
1. Ce lege reglementează chestiunea menționată?
2. Daca vrem să ne vindem produsele unor persoane juridice, este permis să le
trimitem ofertele prin e-mail sau fax? Menționez că adresele de e-mail / nr.
de fax la care trimitem ofertele sunt publice, obținute din cataloage ("Pagini
Aurii", de exemplu) sau de pe siturile firmelor respective. Mulțumesc.
În termeni tehnici, marketingul prin e-mail sau "spam-ul" poate fi definit
drept un e-mail comercial, care promovează un bun sau un serviciu, și care este
transmis unei persoane fără acordul prealabil al acesteia sau fără ca persoana
respectivă să solicite informațiile transmise.
Marketingul direct are o definiție mai largă, care include spam-ul dar se
referă totodată și la promovarea bunurilor sau serviciilor prin poșta obișnuită,
fax sau telefon.
Dacă marketingul direct nu are consecințe grave asupra persoanelor vizate,
în schimb spam-ul reușește să producă reale probleme și chiar pagube "victimelor".
De aceea, reglementarea juridică a acestor fenomene a devenit necesară, primii
pași în acest sens fiind făcuți în Statele Unite ale Americii și în Uniunea
Europeană.
Legislația românească nu are încă o reglementare în vigoare care interzice
spam-ul, dar există un proiect de lege care se ocupă de acest aspect: Proiectul
de lege privind comerțul electronic.
Acesta definește comunicarea comercială drept "orice formă de comunicare destinată
să promoveze, direct sau indirect, produsele, serviciile, imaginea, numele ori
denumirea, firma sau emblema unui comerciant sau membru al unei profesii liberale".
Proiectul de lege menționează că următoarele nu trebuie considerate comunicări
comerciale prin ele însele: (i) informațiile permițând accesul direct la activitatea
unei persoane fizice sau juridice, în special un nume de domeniu sau o adresă
de poștă electronică; (ii) comunicări legate de produsele, serviciile, imaginea,
numele sau mărcile unei persoane fizice sau juridice, efectuate de un terț independent
față de persoana în cauză, mai ales atunci când sunt realizate cu titlu gratuit.
Potrivit aceluiași proiect de lege, efectuarea de comunicări comerciale prin
poșta electronică este interzisă, cu excepția cazului în care destinatarul și-a
exprimat în prealabil consimțământul expres pentru a primi asemenea comunicări.
Nerespectarea acestei prevederi constituie contravenție, dacă nu este săvârșită
în astfel de condiții încât să fie considerată infracțiune și se sancționează
cu amendă de la 10.000.000 lei la 250.000.000 lei, sancțiunea putând fi aplicată
și persoanelor juridice. Este greu de crezut că aplicarea unei simple amenzi
contravenționale ar putea opri fenomenul, care are deja o amploare deosebită
și în România. Probabil că mai potrivită ar fi aplicarea unei sancțiuni mai
drastice în cazul în care se săvârșesc mai multe contravenții de acest gen.
Oricum, cel puțin pentru moment, nici măcar amenda contravențională nu poate
fi aplicată întrucât legea nu a intrat încă în vigoare.
Un aspect pozitiv al viitoarei legi privind comerțul electronic se referă la
sarcina probei în cazul unui litigiu care ar interveni între cel care a trimis
oferta comercială și cel care a primit-o fără a dori acest lucru. În această
situație, cel care a trimis oferta trebuie să dovedească în fața instanței că
și-a îndeplinit obligațiile prevăzute de lege, mai exact că a avut consimțământul
prealabil și expres al celui care a primit oferta comercială, dacă acesta din
urmă are calitatea de consumator. În lipsa acestei prevederi a legii, victima
spam-ului ar fi fost pusă în situația de a face o probă aproape imposibilă:
să probeze că nu și-a dat consimțământul la primirea ofertelor comerciale.
Proiectul legii privind comerțul electronic va proteja atât peroanele fizice
cât și cele juridice. Persoanele fizice se bucură însă de protecție suplimentară,
aflată în Legea nr. 677/2001 pentru protecția persoanelor cu privire la prelucrarea
datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date. Potrivit acestei
legi, persoana fizică are dreptul de a se opune în orice moment, în mod gratuit
și fără nici o justificare, ca datele sale personale deținute de operatorii
care le prelucrează să fie dezvăluite unor terți în scop de marketing direct.
Persoanele fizice sau juridice care prelucrează date cu caracter personal și
care încalcă această obligație pot primi amenzi contravenționale de la 10.000.000
lei la 250. 000.000 lei, dacă fapta nu este infracțiune.
O altă măsură de protecție poate fi găsită în Legea nr. 676/2001, privind prelucrarea
datelor cu caracter personal și protecția vieții private în sectorul telecomunicațiilor.
Potrivit acestui act normativ, orice abonat (persoană fizică sau persoană juridică)
are dreptul să solicite, cu titlu gratuit, înscrierea mențiunii în registrul
abonaților că datele sale cu caracter personal nu pot fi folosite de terți în
scopul marketingului direct.
În concluzie, pentru a nu fi considerată contrară normelor care vor intra în
scurt timp în vigoare aparținând Proiectului de lege privind comerțul electronic,
oferta comercială trebuie să fie precedată de consimțământul expres al destinatarului
și să întrunească cumulativ următoarele condiții:
(i) să fie clar individualizată ca atare;
(ii) persoana fizică sau juridică în numele căreia este făcută să fie clar identificată;
(iii) ofertele promoționale, precum reducerile, premiile și cadourile să fie
clar individualizate iar condițiile care trebuie îndeplinite pentru obținerea
lor să fie ușor accesibile și clar prezentate;
(iv) competițiile și jocurile promoționale să fie clar identificabile ca atare,
iar condițiile care trebuie îndeplinite pentru obținerea lor să fie ușor accesibile
și clar prezentate;
(v) orice alte condiții impuse prin dispozițiile legale în vigoare.
|