Editorial
PC Magazine Romania, Iulie 2002
Reflecţii pe marginea unor stări de fapt
Mihaela
Cârstea
Redactor şef
PC Magazine România
Numărul de PC-uri vândute pe piaţa românească este mult sub potenţialul acesteia,
iar semne majore de îmbunătăţire nu prea par să se arate. Studiul IDC pentru
anul 2001 ne informează că s-a înregistrat o creştere cu 25% faţă de anul precedent,
dar primul trimestru 2002 reechilibrează balanţa - 25% mai puţine vânzări decât
în trimestrul IV 2001. Continuă să predomine, deşi la diferenţă mică (două procente),
PC-urile autohtone. Cu toate că ultimele date arată că sectorul casnic a reprezentat
o cotă destul de importantă din totalul vânzărilor (18,5%), numărul utilizatorilor
individuali rămâne în continuare foarte mic. Motivul? La acest nivel - sărăcia.
La nivelul instituţiilor de stat şi chiar a unora particulare - incultura informaţională
şi o greşită ierarhizare a priorităţilor.
Ce s-a ales din campania calculatoare pentru şcoli, nu este foarte limpede.
De 1 Iunie, ministrul Dan Nica a oferit un PC unui copil, merituos este adevărat,
dar unuia singur. În acest ritm "accelerat", în care se caută doar extremele
- cei mai dotaţi sau cei mai săraci - copii obişnuiţi ai României vor ajunge
să beneficieze de aceste obiecte, la îndemâna tuturor în alte părţi ale lumii,
în alt secol. Noroc că între timp tehnologiile vor evolua şi poate vor scădea
mai vertiginos şi preţurile.
O posibilă alternativă, ceva mai ieftină, la achiziţionarea unui PC ar putea
fi construirea unui calculator nou sau modernizarea unuia vechi. Faptul că există
multe persoane interesate să-şi facă singure propriul calculator i-a determinat
pe membrii laboratorului nostru să prezinte în acest număr un ghid care să le
fie de folos acestora. Sfaturi practice, recomandări, soluţii, idei, iată abordări
care sperăm că vă vor fi utile şi nu veţi regreta foarte tare că de această
dată lipseşte testul comparativ.
Şi pentru că tot am amintit de testul comparativ, aş vrea să revin asupra unor
amănunte de natură etică, pentru că suntem adesea ţinta încercărilor de intimidare
sau mituire ale unor persoane care doresc să practice publicitatea mascată,
plătindu-şi poziţiile în topuri şi clasamente.
Deci, atrag din nou atenţia celor interesaţi că în laboratorul PC Magazine
testele sunt gratuite, iar informaţiile publicate sunt rezultatul benchmark-urilor
la care au fost supuse produsele respective şi a observaţiilor specialiştilor
laboratorului. Eventualele inexactităţi care pot apărea se datorează subiectivismului
aprecierii unor situaţii. Cine poate dovedi că toate aprecierile pe care le
face nu au în ele o doză de subiectivism, să arunce piatra.
Rezultatele testelor efectuate în laboratorul PC Magazine şi acordarea distincţiilor
Alegerea redacţiei, Recordul lunii, Cea mai bună impresie nu sunt influenţate
de publicitate. Nici de prezenţa acesteia, nici de dorinţa de a o atrage. Iar
ameninţări de genul - nu veţi mai vedea niciodată reclamă de la mine şi nici
de la partenerii mei - nu ne sperie. Un business ce se bazează pe astfel de
principii nu poate fi de succes, nu de durată în orice caz.
Am constatat că există unii distribuitori sau producători, cu putere financiară
însemnată, care îşi permit să-şi susţină produsele prin campanii publicitare
agresive, dar care evită să le supună comparaţiilor cu alte produse similare,
din motive lesne de înţeles. Cei care se ocupă de marketing ar trebui să ştie
însă că o campanie publicitară, oricât de bună ar fi ea, este obligatoriu să
se bazeze pe produse de calitate. Încercarea de inducere în eroare a clienţilor
poate produce o reacţie inversă celei dorite, foarte greu de remediat. Dar aceasta
este problema lor.
Nu suntem nici adepţii recomandărilor de produse pe baza fişelor de prezentare
ale acestora, aşa cum fac din comoditate unele reviste, deoarece experienţa
ne-a arătat că ele nu sunt întotdeauna conforme cu realitatea. Poate părea incredibil,
dar un vizitator recent al laboratorului nostru, ne întreba cu mirare văzând
un mouse în teste: "cum, dar voi chiar instalaţi şi testaţi totul?" Răspunsul
este afirmativ. Încercăm să aducem un spor de calitate, de obiectivitate, în
detrimentul cantităţii.
Cu sau fără calculator propriu, destul de mulţi români au devenit dependenţi
de PC, de e-mail, de internet, pe care le folosesc acasă, la şcoală, la serviciu,
la prieteni, la cafenelele internet, pe telefonul mobil. Tuturor acestora le
recomandăm să citească cu atenţie prezentarea comparativă a clienţilor de e-mail
din acest număr. Întotdeauna poţi afla lucruri noi, folositoare. Liberalizarea
comunicaţiilor ne va aduce probabil tarife mai mici, servicii mai numeroase,
de calitate superioară, şi astfel tot mai mulţi îşi vor permite să se conecteze
la internet de acasă. Oricum, dacă acest lucru nu va fi posibil, cafenelele
internet reprezintă alternative tot mai frecventate pentru studiu, comunicare
sau divertisment. Astfel de cafenele există peste tot în lume, chiar şi în ţările
mult mai dezvoltate. La o recentă călătorie la Amsterdam, am vizitat o cafenea
internet absolut impresionantă. Semăna cu sala unei mari biblioteci. Existau
peste 400 de calculatoare, aliniate pe şiruri de mese. Monitoarele cu ecrane
plate erau suspendate, lăsând suprafaţa mesei disponibilă pentru materialele
necesare utilizatorilor. Fiecare calculator era dotat cu o cameră web. Plata
şi repartizarea PC-ului erau făcute de la un automat existent la intrare, preţul
fiind direct proporţional cu gradul de încărcare al sălii (cerere mare - taxă
mare). Barul nu funcţiona în dimineaţa de sâmbătă a vizitei mele, dar numărul
utilizatorilor depăşea jumătate din capacitatea totală, iar liniştea şi atmosfera
generală erau de bibliotecă publică - o bibliotecă virtuală, cum sperăm să întâlnim
cât mai curând şi pe meleagurile noastre.
|