Editorial
PC Magazine Romania, Iulie 2002
Reflecții pe marginea unor stări de fapt
Mihaela
Cârstea
Redactor șef
PC Magazine România
Numărul de PC-uri vândute pe piața românească este mult sub potențialul acesteia,
iar semne majore de îmbunătățire nu prea par să se arate. Studiul IDC pentru
anul 2001 ne informează că s-a înregistrat o creștere cu 25% față de anul precedent,
dar primul trimestru 2002 reechilibrează balanța - 25% mai puține vânzări decât
în trimestrul IV 2001. Continuă să predomine, deși la diferență mică (două procente),
PC-urile autohtone. Cu toate că ultimele date arată că sectorul casnic a reprezentat
o cotă destul de importantă din totalul vânzărilor (18,5%), numărul utilizatorilor
individuali rămâne în continuare foarte mic. Motivul? La acest nivel - sărăcia.
La nivelul instituțiilor de stat și chiar a unora particulare - incultura informațională
și o greșită ierarhizare a priorităților.
Ce s-a ales din campania calculatoare pentru școli, nu este foarte limpede.
De 1 Iunie, ministrul Dan Nica a oferit un PC unui copil, merituos este adevărat,
dar unuia singur. În acest ritm "accelerat", în care se caută doar extremele
- cei mai dotați sau cei mai săraci - copii obișnuiți ai României vor ajunge
să beneficieze de aceste obiecte, la îndemâna tuturor în alte părți ale lumii,
în alt secol. Noroc că între timp tehnologiile vor evolua și poate vor scădea
mai vertiginos și prețurile.
O posibilă alternativă, ceva mai ieftină, la achiziționarea unui PC ar putea
fi construirea unui calculator nou sau modernizarea unuia vechi. Faptul că există
multe persoane interesate să-și facă singure propriul calculator i-a determinat
pe membrii laboratorului nostru să prezinte în acest număr un ghid care să le
fie de folos acestora. Sfaturi practice, recomandări, soluții, idei, iată abordări
care sperăm că vă vor fi utile și nu veți regreta foarte tare că de această
dată lipsește testul comparativ.
Și pentru că tot am amintit de testul comparativ, aș vrea să revin asupra unor
amănunte de natură etică, pentru că suntem adesea ținta încercărilor de intimidare
sau mituire ale unor persoane care doresc să practice publicitatea mascată,
plătindu-și pozițiile în topuri și clasamente.
Deci, atrag din nou atenția celor interesați că în laboratorul PC Magazine
testele sunt gratuite, iar informațiile publicate sunt rezultatul benchmark-urilor
la care au fost supuse produsele respective și a observațiilor specialiștilor
laboratorului. Eventualele inexactități care pot apărea se datorează subiectivismului
aprecierii unor situații. Cine poate dovedi că toate aprecierile pe care le
face nu au în ele o doză de subiectivism, să arunce piatra.
Rezultatele testelor efectuate în laboratorul PC Magazine și acordarea distincțiilor
Alegerea redacției, Recordul lunii, Cea mai bună impresie nu sunt influențate
de publicitate. Nici de prezența acesteia, nici de dorința de a o atrage. Iar
amenințări de genul - nu veți mai vedea niciodată reclamă de la mine și nici
de la partenerii mei - nu ne sperie. Un business ce se bazează pe astfel de
principii nu poate fi de succes, nu de durată în orice caz.
Am constatat că există unii distribuitori sau producători, cu putere financiară
însemnată, care își permit să-și susțină produsele prin campanii publicitare
agresive, dar care evită să le supună comparațiilor cu alte produse similare,
din motive lesne de înțeles. Cei care se ocupă de marketing ar trebui să știe
însă că o campanie publicitară, oricât de bună ar fi ea, este obligatoriu să
se bazeze pe produse de calitate. Încercarea de inducere în eroare a clienților
poate produce o reacție inversă celei dorite, foarte greu de remediat. Dar aceasta
este problema lor.
Nu suntem nici adepții recomandărilor de produse pe baza fișelor de prezentare
ale acestora, așa cum fac din comoditate unele reviste, deoarece experiența
ne-a arătat că ele nu sunt întotdeauna conforme cu realitatea. Poate părea incredibil,
dar un vizitator recent al laboratorului nostru, ne întreba cu mirare văzând
un mouse în teste: "cum, dar voi chiar instalați și testați totul?" Răspunsul
este afirmativ. Încercăm să aducem un spor de calitate, de obiectivitate, în
detrimentul cantității.
Cu sau fără calculator propriu, destul de mulți români au devenit dependenți
de PC, de e-mail, de internet, pe care le folosesc acasă, la școală, la serviciu,
la prieteni, la cafenelele internet, pe telefonul mobil. Tuturor acestora le
recomandăm să citească cu atenție prezentarea comparativă a clienților de e-mail
din acest număr. Întotdeauna poți afla lucruri noi, folositoare. Liberalizarea
comunicațiilor ne va aduce probabil tarife mai mici, servicii mai numeroase,
de calitate superioară, și astfel tot mai mulți își vor permite să se conecteze
la internet de acasă. Oricum, dacă acest lucru nu va fi posibil, cafenelele
internet reprezintă alternative tot mai frecventate pentru studiu, comunicare
sau divertisment. Astfel de cafenele există peste tot în lume, chiar și în țările
mult mai dezvoltate. La o recentă călătorie la Amsterdam, am vizitat o cafenea
internet absolut impresionantă. Semăna cu sala unei mari biblioteci. Existau
peste 400 de calculatoare, aliniate pe șiruri de mese. Monitoarele cu ecrane
plate erau suspendate, lăsând suprafața mesei disponibilă pentru materialele
necesare utilizatorilor. Fiecare calculator era dotat cu o cameră web. Plata
și repartizarea PC-ului erau făcute de la un automat existent la intrare, prețul
fiind direct proporțional cu gradul de încărcare al sălii (cerere mare - taxă
mare). Barul nu funcționa în dimineața de sâmbătă a vizitei mele, dar numărul
utilizatorilor depășea jumătate din capacitatea totală, iar liniștea și atmosfera
generală erau de bibliotecă publică - o bibliotecă virtuală, cum sperăm să întâlnim
cât mai curând și pe meleagurile noastre.
|