Comentarii şi interviuri - PC Magazine Romania, Iulie
2002

"În afaceri,
ca şi în orice teorie evoluţionistă, lucrurile nefolositoare sunt excluse
de sistem"
|
Mihai Olaru, Manager Data NetWorks Associates
O nouă modalitate de a face afaceri, prin internet
Într-o lume tot mai dominată de internet, afacerile moderne nu mai sunt posibile
în afara acestui mediu. Care sunt soluţiile cele mai potrivite pentru un business
profitabil, este însă o întrebare al cărui răspuns depinde de mulţi factori.
Am încercat să lămuresc câteva dintre problemele ridicate de business-ul modern
într-un dialog cu Mihai Olaru, directorul firmei Data Networks Associates, Partener
Certificat de Afaceri în România al Computer Associates, companie al cărei slogan
este "The software that manages eBusiness".
PC Magazine: Despre eBusiness s-a vorbit foarte mult în ultimii ani, au fost
multe experienţe ce s-au soldat cu eşecuri, au existat şi experienţe reuşite.
Ca partener în România al unei firme care oferă soluţii pentru managementul
eBusiness-ului, cum credeţi că ar trebui interpretat corect modul de a face
afaceri prin internet?
Mihai Olaru: Revoluţia internet a adăugat o nouă dimensiune în mediul de business.
Există, ca în orice redefinire a unor concepte, o adaptare mai rapidă sau mai
lentă la noul model, lipsa de înţelegere a modelului ducând la eşecuri. Identificându-te
cu acesta, înţelegându-l, apoi exploatându-l poţi să atingi realizările prognozate.
Cred că înainte de a face afaceri pe internet, foarte mulţi nu au înţeles că
în afaceri, ca şi în orice teorie evoluţionistă, lucrurile nefolositoare sunt
excluse de sistem. Dacă se intersectează cele două idei: a face afaceri (a deveni
important pentru orice partener sau client ce doreşte prin colaborarea cu firma
ce o reprezinţi un beneficiu) şi a folosi internetul (oferirea unor mijoace
foarte rapide, facile, ieftine de comunicare şi materializarea relaţiilor de
afaceri) cred că se pot înţelege atât eşecurile cât şi succesele folosirii internetului
în afaceri.
PC Magazine: Care sunt paşii pe care ar trebui să-i urmeze cineva care doreşte
să demareze o afacere nouă, modernă, din punctul de vedere al folosirii oportunităţilor
oferite de internet?
Mihai Olaru: Sunt câţiva factori cheie care influenţează mediul de business
acum şi îl vor caracteriza în mod radical: SIMPLIFICARE. UTILITATE. COSTURI
SCĂZUTE. ECONOMISIRE A TIMPULUI. SCURTAREA PERIOADEI DE DECIZIE. INFORMAŢIA.
Plecând de la aceşti factori, cred că paşii de propus ar fi: redefinirea în
sensul maximei eficienţe a propriului model de afaceri, adaptarea unei părţi
a modelului clasic la internet prin propunerea unei căi simple şi utile pentru
parteneri şi end-useri. Numai oferirea unor avantaje evidente va determina o
terţă parte să renunţe la modul clasic de lucru şi să treacă la utilizarea noului
sistem implementat.
Decisivă în acest context este oferirea unei infrastructuri viabile şi stabile
pentru accesul la informaţie, dar şi protecţia acesteia prin stocare, securitate
etc.
PC Magazine: Computer Associates oferă o gamă foarte variată de soluţii bazate
pe internet, care credeţi că sunt cele mai adecvate în momentul actual pentru
piaţa românească şi cum vedeţi evoluţia în anii următori?
Mihai Olaru: Evoluţia pieţei româneşti este firească în condiţiile celorlalţi
factori: economic, social, cultural etc. Există o schimbare evidentă de la an
la an în mentalitatea clienţilor. Ceea ce este foarte important este că începe
să se discute din ce în ce mai mult de soluţie şi nu de produs.
În ceea pe priveşte activitatea noastră în România, ne-am propus o poziţionare
strategică pentru problemele inerente generate de complexitatatea administrării
infrastructurii TI, probleme care au început să fie deja specifice şi în România.
Ni se solicită din ce în ce mai mult, cu precădere pentru medii eterogene, specialişti
şi soluţii puternice, vizând integrare, networking, inventory centralizat, help
desk, software delivery din suita UNICENTER, soluţii complexe de stocare din
gama Brighstor-Arcserve, incluzând recuperare din dezastre, backup specializat
pentru aplicaţiile şi bazele de date consacrate etc., soluţii de securitate
complexe din gamele apărare şi acces eTrust, şi aici mă refer la antivirus,
inspectarea conţinutului, detecţia intruziunilor, controlul accesului, audit,
single sign-on etc., soluţii de portal CleverPath ş.a.
PC Magazine: Care sunt tendinţele actuale în e-business?
Mihai Olaru: Competiţia, exigenţele pieţelor, riscurile au căpătat accente
foarte putenice. Consolidarea "e" a business-ului vine din necesitatea repropunerii
activităţii companiilor conform noilor cerinţe. Flexibilitatea oferită de decizii
rapide se bazează pe infomaţie: în aceste condiţii în utilizarea structurii
TI s-au impus ca şi factori cheie: obţinerea informaţiei, accesul şi livrarea
informaţiei în timp util în locul dorit, stocarea informaţiei şi protejarea
informaţiei.
În dinamismul actual al globarizării cred că se vor impune soluţiile puternice
şi serioase, clienţii aliindu-se doar cu furnizori care i-ar sprijini în menţinerea
afacerilor în sfera de succes.
Din puctul nostru de vedere, există două aspecte vitale ce vizează mediile
importante de TI: Managementul infrastructurii şi Managementul informaţiei.
Problemele privind managementul infrastructurii vor deveni din ce în ce mai
complicate, necesitând o abordare elaborată a monitorizării şi intervenţiei
asupra aglomerării şi problemelor specifice de hardware, medii de sute, mii,
zeci de mii de dispozitive, sisteme de operare, telecomunicaţii, aplicaţii software,
resurse non-TI. Într-o fază imediat următoare, se va discuta de asemenea de
cealaltă latură importantă precizată anterior şi anume managementul informaţiei,
ce include monitorizarea complexă, centralizată a bazelor de date, a aplicaţiilor,
oferirea de informaţii prin intermediul portalurilor etc.
A consemnat Mihaela
Cârstea
|