Comentarii și interviuri - PC Magazine Romania, Iulie
2002
"În afaceri,
ca și în orice teorie evoluționistă, lucrurile nefolositoare sunt excluse
de sistem"
|
Mihai Olaru, Manager Data NetWorks Associates
O nouă modalitate de a face afaceri, prin internet
Într-o lume tot mai dominată de internet, afacerile moderne nu mai sunt posibile
în afara acestui mediu. Care sunt soluțiile cele mai potrivite pentru un business
profitabil, este însă o întrebare al cărui răspuns depinde de mulți factori.
Am încercat să lămuresc câteva dintre problemele ridicate de business-ul modern
într-un dialog cu Mihai Olaru, directorul firmei Data Networks Associates, Partener
Certificat de Afaceri în România al Computer Associates, companie al cărei slogan
este "The software that manages eBusiness".
PC Magazine: Despre eBusiness s-a vorbit foarte mult în ultimii ani, au fost
multe experiențe ce s-au soldat cu eșecuri, au existat și experiențe reușite.
Ca partener în România al unei firme care oferă soluții pentru managementul
eBusiness-ului, cum credeți că ar trebui interpretat corect modul de a face
afaceri prin internet?
Mihai Olaru: Revoluția internet a adăugat o nouă dimensiune în mediul de business.
Există, ca în orice redefinire a unor concepte, o adaptare mai rapidă sau mai
lentă la noul model, lipsa de înțelegere a modelului ducând la eșecuri. Identificându-te
cu acesta, înțelegându-l, apoi exploatându-l poți să atingi realizările prognozate.
Cred că înainte de a face afaceri pe internet, foarte mulți nu au înțeles că
în afaceri, ca și în orice teorie evoluționistă, lucrurile nefolositoare sunt
excluse de sistem. Dacă se intersectează cele două idei: a face afaceri (a deveni
important pentru orice partener sau client ce dorește prin colaborarea cu firma
ce o reprezinți un beneficiu) și a folosi internetul (oferirea unor mijoace
foarte rapide, facile, ieftine de comunicare și materializarea relațiilor de
afaceri) cred că se pot înțelege atât eșecurile cât și succesele folosirii internetului
în afaceri.
PC Magazine: Care sunt pașii pe care ar trebui să-i urmeze cineva care dorește
să demareze o afacere nouă, modernă, din punctul de vedere al folosirii oportunităților
oferite de internet?
Mihai Olaru: Sunt câțiva factori cheie care influențează mediul de business
acum și îl vor caracteriza în mod radical: SIMPLIFICARE. UTILITATE. COSTURI
SCĂZUTE. ECONOMISIRE A TIMPULUI. SCURTAREA PERIOADEI DE DECIZIE. INFORMAȚIA.
Plecând de la acești factori, cred că pașii de propus ar fi: redefinirea în
sensul maximei eficiențe a propriului model de afaceri, adaptarea unei părți
a modelului clasic la internet prin propunerea unei căi simple și utile pentru
parteneri și end-useri. Numai oferirea unor avantaje evidente va determina o
terță parte să renunțe la modul clasic de lucru și să treacă la utilizarea noului
sistem implementat.
Decisivă în acest context este oferirea unei infrastructuri viabile și stabile
pentru accesul la informație, dar și protecția acesteia prin stocare, securitate
etc.
PC Magazine: Computer Associates oferă o gamă foarte variată de soluții bazate
pe internet, care credeți că sunt cele mai adecvate în momentul actual pentru
piața românească și cum vedeți evoluția în anii următori?
Mihai Olaru: Evoluția pieței românești este firească în condițiile celorlalți
factori: economic, social, cultural etc. Există o schimbare evidentă de la an
la an în mentalitatea clienților. Ceea ce este foarte important este că începe
să se discute din ce în ce mai mult de soluție și nu de produs.
În ceea pe privește activitatea noastră în România, ne-am propus o poziționare
strategică pentru problemele inerente generate de complexitatatea administrării
infrastructurii TI, probleme care au început să fie deja specifice și în România.
Ni se solicită din ce în ce mai mult, cu precădere pentru medii eterogene, specialiști
și soluții puternice, vizând integrare, networking, inventory centralizat, help
desk, software delivery din suita UNICENTER, soluții complexe de stocare din
gama Brighstor-Arcserve, incluzând recuperare din dezastre, backup specializat
pentru aplicațiile și bazele de date consacrate etc., soluții de securitate
complexe din gamele apărare și acces eTrust, și aici mă refer la antivirus,
inspectarea conținutului, detecția intruziunilor, controlul accesului, audit,
single sign-on etc., soluții de portal CleverPath ș.a.
PC Magazine: Care sunt tendințele actuale în e-business?
Mihai Olaru: Competiția, exigențele piețelor, riscurile au căpătat accente
foarte putenice. Consolidarea "e" a business-ului vine din necesitatea repropunerii
activității companiilor conform noilor cerințe. Flexibilitatea oferită de decizii
rapide se bazează pe infomație: în aceste condiții în utilizarea structurii
TI s-au impus ca și factori cheie: obținerea informației, accesul și livrarea
informației în timp util în locul dorit, stocarea informației și protejarea
informației.
În dinamismul actual al globarizării cred că se vor impune soluțiile puternice
și serioase, clienții aliindu-se doar cu furnizori care i-ar sprijini în menținerea
afacerilor în sfera de succes.
Din puctul nostru de vedere, există două aspecte vitale ce vizează mediile
importante de TI: Managementul infrastructurii și Managementul informației.
Problemele privind managementul infrastructurii vor deveni din ce în ce mai
complicate, necesitând o abordare elaborată a monitorizării și intervenției
asupra aglomerării și problemelor specifice de hardware, medii de sute, mii,
zeci de mii de dispozitive, sisteme de operare, telecomunicații, aplicații software,
resurse non-TI. Într-o fază imediat următoare, se va discuta de asemenea de
cealaltă latură importantă precizată anterior și anume managementul informației,
ce include monitorizarea complexă, centralizată a bazelor de date, a aplicațiilor,
oferirea de informații prin intermediul portalurilor etc.
A consemnat Mihaela
Cârstea
|