Editorial
PC Magazine Romania, Iunie 2002
Capuleţii şi Montecchii au fost învinşi, mariajul a avut loc
Mihaela
Cârstea
Redactor şef
PC Magazine România
După 8 luni de logodnă, timp în care s-a purtat un adevărat război cu rudele
(în special cu Walter Hewlett, membru al boardului HP, descendent al unuia dintre
fondatorii companiei, dar şi cu o parte din acţionari), Carly Fiorina şi Michael
Capellas şi-au unit în sfârşit destinele. Capuleţii şi Montecchii au fost convinşi
de această dată să-şi dea mâinile. Şi chiar dacă unii şi alţii mai fac apropouri
la căsătoria anterioară, Compaq - Digital, cu rezultate departe de cele scontate,
nimic nu îi împiedică pe noii miri să-şi facă planuri de viaţă lungă şi îmbelşugată.
Noua familie preia numele doamnei - HP - şi toate produsele provenite de la
ambii parteneri îşi vor schimba treptat denumirea. Asocierea celor două familii
puternice în lumea TI situează noul HP deja pe poziţii fruntaşe pe plan mondial:
locul 1 la venitul global obţinut din vânzarea de servere, la dispozitivele
de stocare externe şi PC-uri, locul 2 la handheld-uri şi locul 3 la servicii
TI.
Zestrea celor două companii este complementară. În sistemele high-end, HP a
fost mai puternic pe pieţele comerciale obişnuite, în timp ce dominaţia Compaq
s-a manifestat în contractele pentru supercalculatoare şi în vânzarea sistemelor
de mare disponibilitate pentru bănci şi burse. În educaţie, una dintre companii
era mai puternică în segmentul preuniversitar, în timp ce celalată era specializată
în contractele cu mediul universitar.
Noul HP a făcut primul pas în existenţa sa prezentând un plan clar în ceea
ce priveşte viitorul produselor dezvoltate de cei doi parteneri. Dacă la imprimante,
scanere, camere digitale, lucrurile au fost clare, decizia privind sistemele
a trebuit să fie bine gândită. Pentru desktop-urile şi notebook-urile de business,
HP a ales ca în următoarele 9-12 luni să vândă produse Compaq, sub acest nume;
pe piaţa de consum urmând să fie promovate în continuare liniile ambelor companii.
Serverele - ce includ arhitecturi bazate pe IA-32, PA-RISC şi Itanium - vor
migra în timp spre produse cu marca HP. Deocamdată se va opta pentru păstrarea
sistemelor care au un segment de piaţă mai mare: Compaq pentru servere Intel
(cu unele excepţii) şi fault-tolerant, HP pentru servere Itanium şi Unix. În
privinţa serverelor RISC, familiile HP PA-RISC şi Compaq Alpha vor migra spre
Itanium.
Dispozitivele PDA, reţelistica pentru uz casnic şi clienţii subţiri vor păstra
designul Compaq, dar vor fi redenumite HP. În ceea ce priveşte dispozitivele
de stocare, au fost păstrate ambele linii de producţie, datorită complementarităţii
lor.
Logodna lungă a permis analiştilor să analizeze clauzele contractuale şi să
emită pronosticuri. Gartner consideră, de exemplu, o mişcare corectă adoptarea
serverelor Compaq, estimând consolidarea acestui business, dar manifestă îngrijorare
cu privire la planul de continuare a ambelor linii de PC-uri şi notebook-uri
pe piaţa de consum. Deşi cele două branduri folosesc în comun multe componente,
păstrarea amândoura va necesita cheltuieli suplimentare pentru marketing, poziţionare
şi branding.
Noul HP se va focaliza de asemenea pe software şi servicii pentru a permite
interoperabilitatea dintre sistemele Linux, Windows şi Unix.
Chiar dacă principalul adversar a fost înfrânt, norişori tot ameninţă fericirea
noii familii. În cele 8 luni de la anunţul de intenţie, preţul acţiunilor HP
a scăzut cu 25%. Nici situaţia globală a industriei TI nu este prea roză. Într-o
analiză a situaţiei, Carly Fiorina spunea "Industria TI se va carcateriza
printr-o încetinire a dezvoltării sale. Este o industrie care se va consolida,
o industrie care va avea nevoie de modele de afaceri sustenabile, dar care nu
va mai reveni niciodată la creşteri de 20, 30, 40 de procente".
Probleme vor veni şi din partea resellerilor, care vor trebui să se adapteze
rapid la produsele noi pe care vor trebui să le vândă. Oricum, pentru ei există
viitor alături de noul HP, ceea ce nu se poate spune despre cele 15.000 de persoane
ce urmează a fi disponibilizate ca urmare a necesităţii eliminării activităţilor
paralele.
Cum este normal la o acţiune de o asemenea amploare, unii se bucură, alţii
sunt trişti. Vestea bună este că în sectorul de cercetare şi dezvoltare se intenţionează
a se face investiţii substanţiale, de aproximativ 4 mld.$ anual. Vestea rea,
cheltuielile de operare vor scădea la 15-17% din profit de la 30-40% din vânzări.
Bogată, bogată, dar noua familie trebuie să câştige, ba chiar să devină şi
mai profitabilă. Pe 7 mai, la ora 3 dimineaţa, situl HP de vânzări online a
redevenit funcţional, oferta conţinând produsele ambelor companii. Situl este
accesibil din 9 ţări şi oferă 10.000 de produse. În viitorul apropiat, el va
fi tradus în 21 de limbi şi va fi disponibil în 72 de ţări.
Cei doi parteneri care şi-au împărţit funcţiile de conducere în noua companie
- Carly Fiorina, CEO, şi Michael Capellas, Preşedinte - sunt optimişti, aşa
cum le şade bine la început de drum în afaceri. Avantajele par, cel puţin teoretic,
importante. Noua entitate va beneficia de reduceri mai importante la componente
din cauza volumului superior de producţie. Alte companii tehnologice vor considera
noul HP ca fiind un aliat important pentru promovarea tehnologiilor lor pe piaţă.
HP va fi cel mai mare şi puternic partener pentru Intel, Microsoft, SAP, Oracle,
Siebel Systems, fiecare dintre aceşti jucători având nevoie de un furnizor de
sisteme de valoare pentru a-şi completa propria ofertă. Cheltuielile vor fi
reduse anual cu 2,5 mld.$, 1 mld. $ fiind economii rezultate din eliminarea
redundanţelor în administraţie, vânzări, marketing. Costurile de distribuţie
vor fi reduse, crescând competitivitatea companiei. O bună parte din PC-urile
pentru afaceri vor fi vândute direct, nu prin intermediul dealerilor, majoritatea
business-ului direct urmând să fie direcţionat spre marile corporaţii. Firmele
mici şi mijlocii vor continua să cumpere prin intermediul dealerilor, totuşi
HP va reduce costurile prin îmbunătăţirea managementului stocurilor. Costurile
de retail vor scădea şi ele deoarece va exista un singur sistem de distribuţie
în loc de două. Vor fi realizate economii prin combinarea eforturilor de dezvoltare
ale ambelor companii.
Zarurile au fost aruncate de Ziua Muncii (să fie ceva providenţial?). Ce se
va întâmpla în continuare este imposibil de prevăzut. Dificultatea cea mai mare
constă, ca în orice căsnicie unde partenerii au personalităţi puternice şi experienţe
bogate, în punerea de acord a obiceiurilor, a culturilor. Cert este că Julieta
şi Romeo ştiu bine ce vor şi nu se lasă de această dată intimidaţi de nimeni.
|