Editorial
PC Magazine Romania, Iunie 2002
Capuleții și Montecchii au fost învinși, mariajul a avut loc
Mihaela
Cârstea
Redactor șef
PC Magazine România
După 8 luni de logodnă, timp în care s-a purtat un adevărat război cu rudele
(în special cu Walter Hewlett, membru al boardului HP, descendent al unuia dintre
fondatorii companiei, dar și cu o parte din acționari), Carly Fiorina și Michael
Capellas și-au unit în sfârșit destinele. Capuleții și Montecchii au fost convinși
de această dată să-și dea mâinile. Și chiar dacă unii și alții mai fac apropouri
la căsătoria anterioară, Compaq - Digital, cu rezultate departe de cele scontate,
nimic nu îi împiedică pe noii miri să-și facă planuri de viață lungă și îmbelșugată.
Noua familie preia numele doamnei - HP - și toate produsele provenite de la
ambii parteneri își vor schimba treptat denumirea. Asocierea celor două familii
puternice în lumea TI situează noul HP deja pe poziții fruntașe pe plan mondial:
locul 1 la venitul global obținut din vânzarea de servere, la dispozitivele
de stocare externe și PC-uri, locul 2 la handheld-uri și locul 3 la servicii
TI.
Zestrea celor două companii este complementară. În sistemele high-end, HP a
fost mai puternic pe piețele comerciale obișnuite, în timp ce dominația Compaq
s-a manifestat în contractele pentru supercalculatoare și în vânzarea sistemelor
de mare disponibilitate pentru bănci și burse. În educație, una dintre companii
era mai puternică în segmentul preuniversitar, în timp ce celalată era specializată
în contractele cu mediul universitar.
Noul HP a făcut primul pas în existența sa prezentând un plan clar în ceea
ce privește viitorul produselor dezvoltate de cei doi parteneri. Dacă la imprimante,
scanere, camere digitale, lucrurile au fost clare, decizia privind sistemele
a trebuit să fie bine gândită. Pentru desktop-urile și notebook-urile de business,
HP a ales ca în următoarele 9-12 luni să vândă produse Compaq, sub acest nume;
pe piața de consum urmând să fie promovate în continuare liniile ambelor companii.
Serverele - ce includ arhitecturi bazate pe IA-32, PA-RISC și Itanium - vor
migra în timp spre produse cu marca HP. Deocamdată se va opta pentru păstrarea
sistemelor care au un segment de piață mai mare: Compaq pentru servere Intel
(cu unele excepții) și fault-tolerant, HP pentru servere Itanium și Unix. În
privința serverelor RISC, familiile HP PA-RISC și Compaq Alpha vor migra spre
Itanium.
Dispozitivele PDA, rețelistica pentru uz casnic și clienții subțiri vor păstra
designul Compaq, dar vor fi redenumite HP. În ceea ce privește dispozitivele
de stocare, au fost păstrate ambele linii de producție, datorită complementarității
lor.
Logodna lungă a permis analiștilor să analizeze clauzele contractuale și să
emită pronosticuri. Gartner consideră, de exemplu, o mișcare corectă adoptarea
serverelor Compaq, estimând consolidarea acestui business, dar manifestă îngrijorare
cu privire la planul de continuare a ambelor linii de PC-uri și notebook-uri
pe piața de consum. Deși cele două branduri folosesc în comun multe componente,
păstrarea amândoura va necesita cheltuieli suplimentare pentru marketing, poziționare
și branding.
Noul HP se va focaliza de asemenea pe software și servicii pentru a permite
interoperabilitatea dintre sistemele Linux, Windows și Unix.
Chiar dacă principalul adversar a fost înfrânt, norișori tot amenință fericirea
noii familii. În cele 8 luni de la anunțul de intenție, prețul acțiunilor HP
a scăzut cu 25%. Nici situația globală a industriei TI nu este prea roză. Într-o
analiză a situației, Carly Fiorina spunea "Industria TI se va carcateriza
printr-o încetinire a dezvoltării sale. Este o industrie care se va consolida,
o industrie care va avea nevoie de modele de afaceri sustenabile, dar care nu
va mai reveni niciodată la creșteri de 20, 30, 40 de procente".
Probleme vor veni și din partea resellerilor, care vor trebui să se adapteze
rapid la produsele noi pe care vor trebui să le vândă. Oricum, pentru ei există
viitor alături de noul HP, ceea ce nu se poate spune despre cele 15.000 de persoane
ce urmează a fi disponibilizate ca urmare a necesității eliminării activităților
paralele.
Cum este normal la o acțiune de o asemenea amploare, unii se bucură, alții
sunt triști. Vestea bună este că în sectorul de cercetare și dezvoltare se intenționează
a se face investiții substanțiale, de aproximativ 4 mld.$ anual. Vestea rea,
cheltuielile de operare vor scădea la 15-17% din profit de la 30-40% din vânzări.
Bogată, bogată, dar noua familie trebuie să câștige, ba chiar să devină și
mai profitabilă. Pe 7 mai, la ora 3 dimineața, situl HP de vânzări online a
redevenit funcțional, oferta conținând produsele ambelor companii. Situl este
accesibil din 9 țări și oferă 10.000 de produse. În viitorul apropiat, el va
fi tradus în 21 de limbi și va fi disponibil în 72 de țări.
Cei doi parteneri care și-au împărțit funcțiile de conducere în noua companie
- Carly Fiorina, CEO, și Michael Capellas, Președinte - sunt optimiști, așa
cum le șade bine la început de drum în afaceri. Avantajele par, cel puțin teoretic,
importante. Noua entitate va beneficia de reduceri mai importante la componente
din cauza volumului superior de producție. Alte companii tehnologice vor considera
noul HP ca fiind un aliat important pentru promovarea tehnologiilor lor pe piață.
HP va fi cel mai mare și puternic partener pentru Intel, Microsoft, SAP, Oracle,
Siebel Systems, fiecare dintre acești jucători având nevoie de un furnizor de
sisteme de valoare pentru a-și completa propria ofertă. Cheltuielile vor fi
reduse anual cu 2,5 mld.$, 1 mld. $ fiind economii rezultate din eliminarea
redundanțelor în administrație, vânzări, marketing. Costurile de distribuție
vor fi reduse, crescând competitivitatea companiei. O bună parte din PC-urile
pentru afaceri vor fi vândute direct, nu prin intermediul dealerilor, majoritatea
business-ului direct urmând să fie direcționat spre marile corporații. Firmele
mici și mijlocii vor continua să cumpere prin intermediul dealerilor, totuși
HP va reduce costurile prin îmbunătățirea managementului stocurilor. Costurile
de retail vor scădea și ele deoarece va exista un singur sistem de distribuție
în loc de două. Vor fi realizate economii prin combinarea eforturilor de dezvoltare
ale ambelor companii.
Zarurile au fost aruncate de Ziua Muncii (să fie ceva providențial?). Ce se
va întâmpla în continuare este imposibil de prevăzut. Dificultatea cea mai mare
constă, ca în orice căsnicie unde partenerii au personalități puternice și experiențe
bogate, în punerea de acord a obiceiurilor, a culturilor. Cert este că Julieta
și Romeo știu bine ce vor și nu se lasă de această dată intimidați de nimeni.
|