Comentarii și interviuri - PC Magazine Romania, Iunie
2002
"...
nu transferul banilor
este problema,
ci infrastructura"
|
Cătălin Varvara, Președinte Intelligent Consulting & Services
Web-ul românesc și evoluția sa din ultimii ani
Tehnologiile noi prind repede la români. Telefonia mobilă, internetul au fost
repede asimilate. Când au pornit primele proiecte de conectare la internet în
1992-1993, la noi se înregistra cea mai mare rată de creștere din țările din
est. În ultimii doi ani, numărul de utilizatori internet și situri web din România
aproape s-a triplat. Astăzi putem vorbi deja de o adevarată industrie web care
a ajuns la faza de maturizare.
PC Magazine: Care credeți că este evoluția web-ului românesc din ultimii ani?
Cătălin Varvara: Asimilarea tehnologică a ceea ce înseamnă web-ul s-a realizat
foarte rapid. În privința conținutului prezentat, probabil vă aduceți aminte
de consignațiile din anii '90, care erau niște magazine unde găseam de toate;
treptat au început să apară magazinele specializate care necesită o anumită
putere financiară... așa a fost și evoluția web-ului românesc. La început, au
apărut situri create de entuziaști care încercau să ofere cu generozitate foarte
multe informații, apoi s-a trecut la specializarea pe anumite domenii. Din 1998-1999
au început să apară primele mari portaluri românești. Caracteristic acestora
este faptul că oferă foarte multe informații într-un singur loc și surprind
un anumit stadiu al evoluției teh nologiilor internet. Ținta principală a fost
atragerea de clienți și creșterea audienței odată cu îmbunătățirea serviciilor.
Un lucru de apreciat sunt tentativele de e-commerce la care asistăm astăzi.
Problema este că în vest o economie întreagă funcționează pe baza web-ului și
la acest capitol suntem în urmă. Eu însă sunt foarte optimist și cred că nu
este departe ziua în care a comanda pizza prin internet sau a rezerva online
o masă la restaurant va fi un lucru obișnuit
PC Magazine: Care sunt tendințele actuale ale web-ului
românesc?
Cătălin Varvara: Urmărim același traseu ca și țările occidentale, însă avantajul
nostru este că putem învăța din greșelile lor. Una dintre acestea a fost supralicitarea
afacerilor pe internet și dezvoltarea unor servicii inutile care nu au prins
la public. Internetul are la bază o filozofie altruistă; trebuie să știi de
la început dacă vrei să oferi gratis ceva sau dacă oferi servicii care se plătesc.
Există multe situri în care un om își organizează informația și o oferă și altora.
Dacă ne decidem însă să intrăm în afaceri, atunci trebuie să avem în vedere
că un sit web este un organism și acesta trebuie alimentat, altfel dispare.
Soluțiile de administrare online a conținutului au început să-și facă loc cu
succes și pe piața românească. Privind tendințele generale, și aici nu discutăm
numai de România, putem vorbi deja de un standard... care este web-ul. În curând
se vor dezvolta servicii care combină web-ul și telefonia mobilă încât nu va
mai fi atât de necesar calculatorul ci telefonul.
PC Magazine: Cât de necesară este promovarea pe internet și care este impactul
acesteia pe piață?
Cătălin Varvara: Promovarea pe internet face parte integrantă din identitatea
firmei și de aceea sugerăm clienților noștri nu numai crearea sitului, ci și
a unui logo, a unor CD-uri de prezentare etc. Mulți concep situl firmei ca pe
o carte de vizită. Nu este doar atât, este mult mai mult, este punctul de informare
a clienților, punctul lor de lucru. Prin web se mută accentul pe partea clientului,
el ne face o parte din treabă, pentru că este interesat să cumpere, de exemplu
completează un ordin, lucru pe care, altfel, ar trebui să-l facă secretara.
Prin web clientul este interesat să ceară un anumit serviciu. Este drept că
situația economică nu permite comparații cu vestul și nu trebuie să ne așteptăm
ca, odată cu situl, să curgă și comenzile. E o chestiune de timp, însă când
începem să avem clienți devine o necesitate. Pe de altă parte, este și o oportunitate.
Îmi aduc aminte că, acum doi ani, am citit un articol despre un student din
Anglia care făcuse, în timpul stagiului său la o firmă, un sit web pentru aceasta.
Firma avea oarecum probleme în livrare, pentru că deja saturase piața locală.
După publicarea sitului a venit o comandă masivă de la o firmă din America,
întrucât americanii descoperiseră, căutând pe Web, că respectiva firmă avea
prețuri mai mici la produsul care îi interesa. Astfel, compania din Anglia a
scăpat de la faliment și studentul a fost angajat pe loc ca director de marketing.
Deci internetul îți dă posibilitatea să fii prezent - în plus, depășești "marginile"
locale și devii potențial partener și pentru alte zone. Prin urmare, dacă nu
îți promovezi firma pe internet, înseamnă că nu exiști complet.
PC Magazine: Ce credeți despre e-business-ul românesc?
Cătălin Varvara.: Există deja foarte multe firme cu situri care oferă posibilitatea
achiziționării online și problema la care se gândește toată lumea este transferul
banilor. Eu cred că mai importantă este preluarea comenzii. Îmi aduc aminte
că am sunat la o firmă, dorind să cumpăr un echipament și, după ce mi s-a spus
că persoana care se ocupă de acel echipament lipsește, am fost rugat să revin.
Altfel spus, acea firmă nu vindea dacă persoana cu pricina era bolnavă!
Dacă ar fi avut un sit, aș fi comandat online ce doream, căci oricum plata
o făceam prin transfer bancar. Deci nu transferul banilor este problema, ci
infrastructura. Vor apărea, sper, în trei ani, telefoane mobile cu servicii
prin care se pot transfera bani, așa cum este serviciul i-mode în Japonia. În
România, problemele sunt legate de lipsa banilor la utilizatorii finali și de
infrastructura de livrare.
A consemnat Cristi Lucan
|