Agora
Media
Libraria Byblos



AgoraNews  





PC Magazine Ro  




NET Report   




Ginfo   




agora ON line   





PC Concrete   





Liste de discuţii   




Cartea de oaspeţi   




Mesaje   





Agora   








Clic aici
PC Report - ultimul numar aparut


Comentarii şi interviuri - PC Magazine Romania, Iunie  2002

"... nu transferul banilor
este problema,
ci infrastructura"

Cătălin Varvara, Preşedinte Intelligent Consulting & Services

Web-ul românesc şi evoluţia sa din ultimii ani

Tehnologiile noi prind repede la români. Telefonia mobilă, internetul au fost repede asimilate. Când au pornit primele proiecte de conectare la internet în 1992-1993, la noi se înregistra cea mai mare rată de creştere din ţările din est. În ultimii doi ani, numărul de utilizatori internet şi situri web din România aproape s-a triplat. Astăzi putem vorbi deja de o adevarată industrie web care a ajuns la faza de maturizare.

PC Magazine: Care credeţi că este evoluţia web-ului românesc din ultimii ani?

Cătălin Varvara: Asimilarea tehnologică a ceea ce înseamnă web-ul s-a realizat foarte rapid. În privinţa conţinutului prezentat, probabil vă aduceţi aminte de consignaţiile din anii '90, care erau nişte magazine unde găseam de toate; treptat au început să apară magazinele specializate care necesită o anumită putere financiară... aşa a fost şi evoluţia web-ului românesc. La început, au apărut situri create de entuziaşti care încercau să ofere cu generozitate foarte multe informaţii, apoi s-a trecut la specializarea pe anumite domenii. Din 1998-1999 au început să apară primele mari portaluri româneşti. Caracteristic acestora este faptul că oferă foarte multe informaţii într-un singur loc şi surprind un anumit stadiu al evoluţiei teh nologiilor internet. Ţinta principală a fost atragerea de clienţi şi creşterea audienţei odată cu îmbunătăţirea serviciilor. Un lucru de apreciat sunt tentativele de e-commerce la care asistăm astăzi. Problema este că în vest o economie întreagă funcţionează pe baza web-ului şi la acest capitol suntem în urmă. Eu însă sunt foarte optimist şi cred că nu este departe ziua în care a comanda pizza prin internet sau a rezerva online o masă la restaurant va fi un lucru obişnuit

PC Magazine: Care sunt tendinţele actuale ale web-ului
românesc?

Cătălin Varvara: Urmărim acelaşi traseu ca şi ţările occidentale, însă avantajul nostru este că putem învăţa din greşelile lor. Una dintre acestea a fost supralicitarea afacerilor pe internet şi dezvoltarea unor servicii inutile care nu au prins la public. Internetul are la bază o filozofie altruistă; trebuie să ştii de la început dacă vrei să oferi gratis ceva sau dacă oferi servicii care se plătesc. Există multe situri în care un om îşi organizează informaţia şi o oferă şi altora. Dacă ne decidem însă să intrăm în afaceri, atunci trebuie să avem în vedere că un sit web este un organism şi acesta trebuie alimentat, altfel dispare. Soluţiile de administrare online a conţinutului au început să-şi facă loc cu succes şi pe piaţa românească. Privind tendinţele generale, şi aici nu discutăm numai de România, putem vorbi deja de un standard... care este web-ul. În curând se vor dezvolta servicii care combină web-ul şi telefonia mobilă încât nu va mai fi atât de necesar calculatorul ci telefonul.

PC Magazine: Cât de necesară este promovarea pe internet şi care este impactul acesteia pe piaţă?

Cătălin Varvara: Promovarea pe internet face parte integrantă din identitatea firmei şi de aceea sugerăm clienţilor noştri nu numai crearea sitului, ci şi a unui logo, a unor CD-uri de prezentare etc. Mulţi concep situl firmei ca pe o carte de vizită. Nu este doar atât, este mult mai mult, este punctul de informare a clienţilor, punctul lor de lucru. Prin web se mută accentul pe partea clientului, el ne face o parte din treabă, pentru că este interesat să cumpere, de exemplu completează un ordin, lucru pe care, altfel, ar trebui să-l facă secretara. Prin web clientul este interesat să ceară un anumit serviciu. Este drept că situaţia economică nu permite comparaţii cu vestul şi nu trebuie să ne aşteptăm ca, odată cu situl, să curgă şi comenzile. E o chestiune de timp, însă când începem să avem clienţi devine o necesitate. Pe de altă parte, este şi o oportunitate. Îmi aduc aminte că, acum doi ani, am citit un articol despre un student din Anglia care făcuse, în timpul stagiului său la o firmă, un sit web pentru aceasta. Firma avea oarecum probleme în livrare, pentru că deja saturase piaţa locală. După publicarea sitului a venit o comandă masivă de la o firmă din America, întrucât americanii descoperiseră, căutând pe Web, că respectiva firmă avea preţuri mai mici la produsul care îi interesa. Astfel, compania din Anglia a scăpat de la faliment şi studentul a fost angajat pe loc ca director de marketing. Deci internetul îţi dă posibilitatea să fii prezent - în plus, depăşeşti "marginile" locale şi devii potenţial partener şi pentru alte zone. Prin urmare, dacă nu îţi promovezi firma pe internet, înseamnă că nu exişti complet.

PC Magazine: Ce credeţi despre e-business-ul românesc?

Cătălin Varvara.: Există deja foarte multe firme cu situri care oferă posibilitatea achiziţionării online şi problema la care se gândeşte toată lumea este transferul banilor. Eu cred că mai importantă este preluarea comenzii. Îmi aduc aminte că am sunat la o firmă, dorind să cumpăr un echipament şi, după ce mi s-a spus că persoana care se ocupă de acel echipament lipseşte, am fost rugat să revin. Altfel spus, acea firmă nu vindea dacă persoana cu pricina era bolnavă!

Dacă ar fi avut un sit, aş fi comandat online ce doream, căci oricum plata o făceam prin transfer bancar. Deci nu transferul banilor este problema, ci infrastructura. Vor apărea, sper, în trei ani, telefoane mobile cu servicii prin care se pot transfera bani, aşa cum este serviciul i-mode în Japonia. În România, problemele sunt legate de lipsa banilor la utilizatorii finali şi de infrastructura de livrare.

A consemnat Cristi Lucan


PC Magazine Ro | CD ROM | Redactia | Abonamente | CautareArhive

Copyright © 1999-2002 Agora Media.

webmaster@pcmagazine.ro

LG - Life´s Good

www.agora.ro

deltafri

www.agora.ro

www.agora.ro

www.agora.ro