Comentarii şi interviuri - PC Magazine Romania, Iunie
2002

"...
nu transferul banilor
este problema,
ci infrastructura"
|
Cătălin Varvara, Preşedinte Intelligent Consulting & Services
Web-ul românesc şi evoluţia sa din ultimii ani
Tehnologiile noi prind repede la români. Telefonia mobilă, internetul au fost
repede asimilate. Când au pornit primele proiecte de conectare la internet în
1992-1993, la noi se înregistra cea mai mare rată de creştere din ţările din
est. În ultimii doi ani, numărul de utilizatori internet şi situri web din România
aproape s-a triplat. Astăzi putem vorbi deja de o adevarată industrie web care
a ajuns la faza de maturizare.
PC Magazine: Care credeţi că este evoluţia web-ului românesc din ultimii ani?
Cătălin Varvara: Asimilarea tehnologică a ceea ce înseamnă web-ul s-a realizat
foarte rapid. În privinţa conţinutului prezentat, probabil vă aduceţi aminte
de consignaţiile din anii '90, care erau nişte magazine unde găseam de toate;
treptat au început să apară magazinele specializate care necesită o anumită
putere financiară... aşa a fost şi evoluţia web-ului românesc. La început, au
apărut situri create de entuziaşti care încercau să ofere cu generozitate foarte
multe informaţii, apoi s-a trecut la specializarea pe anumite domenii. Din 1998-1999
au început să apară primele mari portaluri româneşti. Caracteristic acestora
este faptul că oferă foarte multe informaţii într-un singur loc şi surprind
un anumit stadiu al evoluţiei teh nologiilor internet. Ţinta principală a fost
atragerea de clienţi şi creşterea audienţei odată cu îmbunătăţirea serviciilor.
Un lucru de apreciat sunt tentativele de e-commerce la care asistăm astăzi.
Problema este că în vest o economie întreagă funcţionează pe baza web-ului şi
la acest capitol suntem în urmă. Eu însă sunt foarte optimist şi cred că nu
este departe ziua în care a comanda pizza prin internet sau a rezerva online
o masă la restaurant va fi un lucru obişnuit
PC Magazine: Care sunt tendinţele actuale ale web-ului
românesc?
Cătălin Varvara: Urmărim acelaşi traseu ca şi ţările occidentale, însă avantajul
nostru este că putem învăţa din greşelile lor. Una dintre acestea a fost supralicitarea
afacerilor pe internet şi dezvoltarea unor servicii inutile care nu au prins
la public. Internetul are la bază o filozofie altruistă; trebuie să ştii de
la început dacă vrei să oferi gratis ceva sau dacă oferi servicii care se plătesc.
Există multe situri în care un om îşi organizează informaţia şi o oferă şi altora.
Dacă ne decidem însă să intrăm în afaceri, atunci trebuie să avem în vedere
că un sit web este un organism şi acesta trebuie alimentat, altfel dispare.
Soluţiile de administrare online a conţinutului au început să-şi facă loc cu
succes şi pe piaţa românească. Privind tendinţele generale, şi aici nu discutăm
numai de România, putem vorbi deja de un standard... care este web-ul. În curând
se vor dezvolta servicii care combină web-ul şi telefonia mobilă încât nu va
mai fi atât de necesar calculatorul ci telefonul.
PC Magazine: Cât de necesară este promovarea pe internet şi care este impactul
acesteia pe piaţă?
Cătălin Varvara: Promovarea pe internet face parte integrantă din identitatea
firmei şi de aceea sugerăm clienţilor noştri nu numai crearea sitului, ci şi
a unui logo, a unor CD-uri de prezentare etc. Mulţi concep situl firmei ca pe
o carte de vizită. Nu este doar atât, este mult mai mult, este punctul de informare
a clienţilor, punctul lor de lucru. Prin web se mută accentul pe partea clientului,
el ne face o parte din treabă, pentru că este interesat să cumpere, de exemplu
completează un ordin, lucru pe care, altfel, ar trebui să-l facă secretara.
Prin web clientul este interesat să ceară un anumit serviciu. Este drept că
situaţia economică nu permite comparaţii cu vestul şi nu trebuie să ne aşteptăm
ca, odată cu situl, să curgă şi comenzile. E o chestiune de timp, însă când
începem să avem clienţi devine o necesitate. Pe de altă parte, este şi o oportunitate.
Îmi aduc aminte că, acum doi ani, am citit un articol despre un student din
Anglia care făcuse, în timpul stagiului său la o firmă, un sit web pentru aceasta.
Firma avea oarecum probleme în livrare, pentru că deja saturase piaţa locală.
După publicarea sitului a venit o comandă masivă de la o firmă din America,
întrucât americanii descoperiseră, căutând pe Web, că respectiva firmă avea
preţuri mai mici la produsul care îi interesa. Astfel, compania din Anglia a
scăpat de la faliment şi studentul a fost angajat pe loc ca director de marketing.
Deci internetul îţi dă posibilitatea să fii prezent - în plus, depăşeşti "marginile"
locale şi devii potenţial partener şi pentru alte zone. Prin urmare, dacă nu
îţi promovezi firma pe internet, înseamnă că nu exişti complet.
PC Magazine: Ce credeţi despre e-business-ul românesc?
Cătălin Varvara.: Există deja foarte multe firme cu situri care oferă posibilitatea
achiziţionării online şi problema la care se gândeşte toată lumea este transferul
banilor. Eu cred că mai importantă este preluarea comenzii. Îmi aduc aminte
că am sunat la o firmă, dorind să cumpăr un echipament şi, după ce mi s-a spus
că persoana care se ocupă de acel echipament lipseşte, am fost rugat să revin.
Altfel spus, acea firmă nu vindea dacă persoana cu pricina era bolnavă!
Dacă ar fi avut un sit, aş fi comandat online ce doream, căci oricum plata
o făceam prin transfer bancar. Deci nu transferul banilor este problema, ci
infrastructura. Vor apărea, sper, în trei ani, telefoane mobile cu servicii
prin care se pot transfera bani, aşa cum este serviciul i-mode în Japonia. În
România, problemele sunt legate de lipsa banilor la utilizatorii finali şi de
infrastructura de livrare.
A consemnat Cristi Lucan
|