Legislație - PC Magazine Romania, Mai 2002
Despre garanție
Av. Dragoș Marinescu
Aflăm în ultima vreme despre tot mai multe nereguli în onorarea angajamentelor
contractuale conținute în certificatele de garanție. Vom analiza în cele ce
urmează, pe scurt, această chestiune a garanției tehnice, din punct de vedere
legal și practic.
Ce reprezintă "certificatul de garanție" acordat la achiziționarea unui produs?
Este o formă de garantare din partea producătorului/vânzătorului prin care acesta
îl asigură pe cumpărător că produsul funcționează în parametrii doriți de acesta
din urmă. Chiar dacă bunul pe care tocmai l-ați cumpărat nu este însoțit de
un certificat scris, nu uitați că legea vă oferă protecție în cazul oricărui
produs, o garanție de 30 de zile în care îl puteți restitui dacă este defect
sau nu funcționează cum vă așteptați. Certificatul oferă o garanție mai lungă
iar condițiile în care se acordă înlocuirea sau repararea produsului sunt prezentate
detaliat.
Drepturile cumpărătorului de echipament informatic (calculatoare, componente,
accesorii sau piese de schimb) sunt stabilite în principal de două acte normative:
Hotărârea Guvernului nr. 394/1995 privind obligațiile ce revin agenților economici
- persoane fizice sau juridice - în comercializarea produselor de folosință
îndelungată destinate consumatorilor și de Ordonanța Guvernului nr. 21/1992
privind protecția consumatorilor, modificată și completată prin Ordonanța Guvernului
nr. 58/2000, modificată prin Legea nr. 37/2002.
Potrivit primului act menționat, vânzătorul are obligația să facă demonstrația
de funcționare și să explice modul de utilizare a produselor vândute. În plus,
vânzătorul trebuie să predea cumpărătorului, odată cu produsul vândut, un certificat
de garanție. Acest certificat de garanție care este, de fapt, un contract, trebuie
să menționeze numărul certificatului de conformitate sau cel al declarației
de conformitate, să fie semnat și ștampilat de producător și de vânzător. Certificatul
de garanție trebuie să precizeze elementele de identificare a produsului cumpărat,
durata medie de utilizare, termenul de garanție, modalitățile de asigurare a
garanției (întreținere, reparare, înlocuire), inclusiv denumirea și adresa unității
specializate cu care există încheiat contractul de service, precum și rubrici
pentru evidența activităților de service prestate asupra produsului respectiv.
De asemenea, este stabilit prin lege că vânzătorul este obligat față de cumpărător
să asigure și să suporte toate cheltuielile pentru punerea în funcțiune, întreținerea,
repararea sau înlocuirea produselor reclamate în cadrul termenului de garanție,
precum și cheltuielile de manipulare, diagnosticare, expertizare, montare, ambalare
și transport aferente. Totuși, pentru a-l proteja într-o oarecare măsură și
pe vânzator, obligația acestuia de a asigura transportul produselor subzistă
doar în cazul produselor mai grele de 10 kg. Toate aceste prevederi legale se
aplică, desigur, și în cazul cumpărării de echipament informatic.
Este bine de știut că produsele defectate în termenul de garanție, atunci când
nu pot fi reparate sau când durata de nefuncționare depășește 10% din termenul
de garanție pot fi înlocuite sau poate fi restituită contravaloarea (actualizată!)
a produsului respectiv, la cererea cumpărătorului. Restituirea contravalorii
poate fi cerută de cumpărător și în cazul unor defecțiuni repetate (cel puțin
trei defecte în prima jumătate a perioadei de garanție) sau în cazul defectării
produsului care a fost deja înlocuit. De altfel, aceste prevederi sunt, în general,
înscrise în certificatele de garanție, ceea ce înseamnă că sunt ușor accesibile
tuturor cumpărătorilor. În plus, ar fi bine de știut că o serie de reparații
ar trebui să ducă la prelungirea perioadei de garanție cel puțin cu o durată
egală cu cea în care nu ați putut folosi aparatura. Evident, cu condiția ca
repararea acestuia să fie făcută într-un service specializat.
Câteva cuvinte despre durata minimă a perioadei de garanție. Potrivit anexei
din H.G. nr. 394/1995, tehnica de calcul și aparatura pentru comunicații (calculatoare
electronice, imprimante, teletext, videotext, telefoane, radiotelefoane, aparate
telex sau fax, antene de satelit, dispozitive antifurt etc.) au o perioadă de
garanție de minimum 12 luni. Nu în ultimul rând, aflați că legea stabilește
o amendă cuprinsă între 250.000 și 1.000.000 de lei pentru persoana care îl
împiedică pe cumpărător să beneficieze de drepturile rezultând din garanția
acordată, refuzând repararea sau înlocuirea produsului reclamat în termenul
de garanție.
Trecând la aspectele de ordin practic, să presupunem că sunteți proprietarul
unui produs care s-a defectat în perioada de garanție și vă duceți cu el la
vânzător pentru a-i cere socoteală. Vânzătorul se uită la dvs. ca și cum nu
v-ar cunoaște, iar la certificatul de garanție pe care tot el l-a semnat - ca
și cum n-ar ști despre ce este vorba. Pe scurt, refuză să vă dea satisfacție,
adică să-și onoreze promisiunea de garanție înscrisă în certificatul cu același
nume. În acest caz, nu este rău de ținut minte că președintele Autorității Naționale
pentru Protecția Consumatorilor a emis ordinul nr. 535/2001 (publicat în ianuarie
2002) privind unele măsuri de informare a consumatorilor. Potrivit acestui ordin,
toți agenții economici au obligația să afișeze la loc vizibil o plachetă cu
numărul de telefon TELCONS (telefonul consumatorului - apel gratuit) 01-80.80.999,
precum și adresa și numărul de telefon ale Oficiului pentru Protecția Consumatorilor
(O.P.C.) din județul respectiv. Acesta controlează respectarea dispozițiilor
legale privind protecția consumatorilor, constată contravenții și aplică sancțiuni,
putând dispune măsuri precum oprirea temporară sau definitivă a comercializării/fabricării
produsului, precum și solicitarea retragerii autorizației de funcționare, a
licenței de fabricație ori a certificatului de clasificare. În situația în care
vânzătorul din exemplul de mai sus se comportă după cum am presupus, nu ezitați
să vă apărați poziția și drepturile prin mijloacele care vă sunt oferite de
lege. Un telefon este, totuși, la îndemâna oricui ... Nu uitați că, dacă nu
protestați, nimeni nu o va face în locul dvs.!
|