Agora
Media
Libraria Byblos



AgoraNews  





PC Magazine Ro  




NET Report   




Ginfo   




agora ON line   





PC Concrete   





Liste de discuții   




Cartea de oaspeți   




Mesaje   





Agora   








Clic aici
PC Report - ultimul numar aparut


In direct - PC Magazine Romania, Mai 2002

Oamenii din umbră la Salt Lake City

În urma editorialului din numărul 3/2002 al revistei, în care se făceau referiri la munca și imensa responsabilitate a specialiștilor ce acceptă anonimatul la olimpiade pentru ca stelele sportului să poată fi vizibile din orice colț al planetei, am primit un mesaj a cărui esență era următoarea: "... poate vă interesezează să aflați că programul nostru (OverDRIVE) a fost cel cu care s-au creat toate slidurile grafice cu rezultate sportive din transmisiile de la olimpiadă". Cum evident că mă interesa, i-am dat cuvântul lui Horia Cazan, semnatarul mesajului, să prezinte contribuția la Salt Lake City a echipei pe care o conduce. Am vrut să fac unele corecturi în text acolo unde mândria de a fi participat la implementarea unei soluții de succes l-a făcut pe autor să folosească expresii ceva mai laudative. Am primit acceptul. Și totuși, până la urmă l-am lăsat cum era. Faptul că la olimpiadă nu au fost critici referitoare la calitatea soluției prezentate, înseamnă că aceasta își merită laudele. Să-l ascultăm deci pe Horia Cazan:

Sala SLOC în care erau adunate spre configurare și testare toate sistemele de calcul pentru citit timpii și rezultatele sportive, preparat și afișat grafica; serverele de web care au găzduit paginile olimpiadei; gatewayurile de comunicație și legături cu venues.

Aventura olimpiadelor a început pentru noi în decembrie 1999, când programul OverDRIVE a fost selectat de SOBO (Sydney Olympics Broadcasting Organization) ca unealtă de compoziție off-line și de retușare a paginilor grafice ce urmau să afișeze rezultatele sportive din timpul olimpiadei de vară din anul 2000.

"Vechi" de numai 6 luni la acea dată, deși intrat târziu în joc, OverDRIVE și-a dovedit din plin calitățile: ușurință în exploatare, interfață orientată obiect, viteză, calitate a renderului grafic, lucru nativ pe layere de 32 biți cu plan alfa incorporat, integrare perfectă cu generatoarele de caractere care afișau în video paginile grafice (familia iNFiNiT! a companiei americane Chyron), productivitate ridicată, reducerea greșelilor de operare, reducerea costurilor de exploatare etc.

Practic mii de pagini au beneficiat de atingerea magică a OverDRIVE-ului, acesta adăugând o eficiență fără precedent laboriosului design grafic.

Și pentru că echipa din spatele SOBO urma să organizeze și olimpiada de iarnă de la Salt Lake City din 2002, în mod firesc, OverDRIVE a fost ales ca unealtă principală de compoziție a paginilor grafice din cadrul transmisiilor internaționale realizate de ISB (International Sport Broadcasting), broadcasterul gazdă al olimpiadei de iarnă din 2002. (Nota 1)

Faptul că ISB a ales OverDRIVE ca program de compoziție a paginilor grafice a fost o decizie curajosă, pentru că, în felul acesta a decis să realizeze conținutul grafic cu ajutorul unui program independent de echipamentul hardware care urma să facă afișarea în emisie (CG, character generator, n.n).

În mod tradițional, generatorul de caractere este folosit atât la compoziție, cât și la afișarea on-line. Într-o situație practică de tipul celei de la Salt Lake, alegerea generatorului de caractere se face atât pe baza performanțelor de viteză de lucru - esențială în sport - cât și ținând cont de compatibilitatea dorită cu echipamentele contributorilor externi (care de reportaj închiriate, studiouri de producție etc). În cazul de față, alegerea a fost simplu de făcut pentru că numele companiei Chyron este un sinonim pentru generatorul de caractere, așa cum Xerox este cuvântul magic folosit pentru copiator.

Totuși situația era ușor complicată de faptul că noua familie de generatoare de caractere (Duet) era insuficient testată, în timp ce seria aflată în uz (iNFiNiT!) avea mai puține posibilități de animație ca noua generație.
ISB ar fi dorit să folosească Duet, însă nu avea încredere decât în iNFiNiT!.

Poate și acesta a fost un argument în favoarea alegerii unei platforme de compoziție independente de familia de CGuri care să fie folosită la afișarea în emisie.

Verificat în mediul real al olimpiadei de la Sydney, OverDRIVE asigura pentru artistul grafic o interfață prietenoasă, PC-oriented. În același timp, paginile create în OverDRIVE erau 100% compatibile cu cele create în mașinile reale iNFiNiT!, ceea ce asigura o compatibilitate perfectă, bidirecțională, cu această familie de generatorare de caractere. Se dorea ca, pe de o parte, paginile create de ISB cu OverDRIVE să poată fi afișate în emisie pe platformele hardware iNFiNiT! și Duet, dar se dorea și ca această grafică să poate fi eventual modificată de contributorii externi, folosind platforma iNFiNiT!, foarte răspândită, apoi grafica modificată să fie re-încărcată de ISB în OverDRIVE, pentru a fi distribuită la toți broadcasterii.

Afișarea on-line urma să se facă în mod nativ pe platformele iNFiNiT! și prin layerul CAL Server (Chyron Abstraction Layer) pe platformele Duet.

Pe de altă parte, prin folosirea unor artiști grafici pentru PC și nu a unor operatori de generatoare de caractere (CG operators), compania ISB urma să realizeze economii importante, știut fiind că operatorii de CG obișnuiesc să primească sume cu un ordin de mărime mai mari ca operatorii de PC.

Din punct de vedere a posibilităților programului, integrarea cu Liberty Paint (clipboard-format nativ 32 biți) și Photoshop (clipboard de 24 biti), precum și modulul de date TAB-Ex și integrarea cu Microsoft Excel (R) (ca data source provider) au cântărit greu pentru echipa ISB. Posibilități ca reordonarea liberă a layerelor, drag&drop, 1-key shortcuts, preview real, anti-aliased și corectat ca rată de aspect (nota 2), editarea in-place cu re-randarea imediată a modificărilor, lucrul nativ cu fonturile mașină (Chyron patent) în PC, previzionarea fonturilor mașină și printarea char-map-urilor, editarea prin drag& drop si Copy/Paste a fonturilor mașină, toate acestea constituiau lucruri imposibil de făcut până la apariția OverDRIVE.

În luna decembrie 2001, ISB a cumpărat și noul nostru program de procesare a pozelor portret (headshots), în vederea testării lui în timpul olimpiadei de iarnă, ca back-up tool, scopul final fiind folosirea lui activă la olimpiada de la Atena, din 2004.

Headshot XPress este capabil să decupeze portretele din fundal, chiar dacă fundalul este unul complex, neuniform, bogat în detalii. Spre deosebire de sculele existente în programele grafice disponibile pe piață, HSX folosește algoritmi de detecție a obiectelor, ceea ce face ca decuparea produsă să reușească în majoritatea cazurilor în care toate celelalte programe produc rezultate inutilizabile. În plus, HSX conține un modul de batch processing care face ca prelucrarea a sute de fotografii să devină o operație automată, fară intervenția operatorului.

Pentru a completa tabloul posibilităților programului, trebuie spus că tot în cadrul modulului de procesare automată se fac și corecțiile de culoare, ajustarea dimensiunii capetelor, alinierea ochilor, centrarea capetelor în decupaj, adăugarea unei poze în fundal (background) și a uneia în foreground (de pildă o "ramă" de tablou).

Modulul de procesare individuală este disponibil și ca plug-in pentru Liberty și Photoshop. - Horia Cazan, Product Manager Convergence SRL, divizie a Converge Horizons.

Pentru mai multe detalii puteți vizita situl web al companiei: www.convergetech.com

Notă:

1. La Salt Lake City, transmisia a fost asigurată de două companii. Pe de o parte, pentru toate transmisiile difuzate în SUA, responsabilă a fost rețeaua NBC, în timp ce pentru restul lumii, imaginile și sunetele au provenit de la ISB, acesta servind ca broadcaster gazdă pentru SLOC (Salt Lake Organizing Committee). ISB a fost responsabil de televizarea a mai mult de 900 de ore de competiții live în serviciul a mai mult de 80 de broadcasteri, deținători de drepturi de difuzare (televiziuni, posturi de radio, n.n.) cumpărate de la IOC (International Olympic Committe) și SLOC.

2. Grafica TV folosește o rata de aspect a pixelului neunitară. Pixelul se numește D1 și este mai lat decât pixelul pătrat (square pixel) folosit de placile grafice și monitoarele de computer).


PC Magazine Ro | CD ROM | Redactia | Abonamente | CautareArhive

Copyright © 1999-2002 Agora Media.

[email protected]

LG - LifeŽs Good

deltafri

www.agora.ro

www.agora.ro

www.agora.ro