Cover Story - PC Magazine
Romania, Mai 2002
CeBIT-ul
trece, tehnologiile rămân
Dan Șerbănescu
Ștefan Iliescu
În domeniul tehnologiei informației și comunicațiilor,
primăvara este anotimpul în care se numără... bobocii. Și asta se întâmplă în
fiecare an în orașul german Hanovra, unde are loc cel mai mare târg mondial
de TI&C, care funcționează perfect pe post de barometru al pieței de profil,
scoțând în evidență principalele preocupări și arii de interes la care ne putem
aștepta în anul tehnologic următor.
Așa cum orice pasionat de fotbal își dorește să ajungă măcar odată în viață
la un turneu final de campionat mondial, orice specialist din domeniul TI&C
visează să fie prezent la CeBIT Hanovra. Din fericire pentru cei din urmă, această
ocazie li se oferă în fiecare an și nu o data la patru ani. CeBIT-ul nu doar
seamănă, ci este la propriu un oraș cu peste 100.000 de locuitori, care se schimbă
însă în fiecare zi. Alături de cele 27 de pavilioane (ultimul inaugurat chiar
în acest an) puteți găsi aproape toate utilitățile și serviciile unui oraș:
restaurante, magazine, farmacii, stații de poliție, poșta, bancă, stație de
televiziune și radio, heliport, gară și chiar o biserică. În plus, parcările
multiple oferă peste 40.000 de locuri. Însă spațiul despre care vorbim nu este
lipsit de viață nici în restul anului. Nu mai puțin de 12 târguri și expoziții
se organizează în fiecare an aici. De la expoziții de câini, păsări domestice,
sporturi ecvestre și până la tehnică dentară sau mașini de epocă.
Firește, nici ediția 2002 nu s-a eschivat în vreun fel de la a pune pe tapet
nou și foarte nou, produse și idei, tehnologii și tendințe din fascinanta lume
digitală. Desigur, nici măcar nu ne propunem o prezentare exhaustivă a unei
manifestări la care au participat aproape 8.000 de expozanți. Ce vă propunem,
este o trecere în revistă a principalelor tehnologii, tendințe și a unora dintre
produsele care s-au aflat timp de o săptămână pe simezele saxone.
Există opinii conform cărora expozițiile de acest gen se apropie de sfârșitul
vieții, deoarece scopul lor inițial, acela de a prezenta noi tehnologii publicului
larg, este atins astăzi foarte ușor prin intermediul internetului. Adevărul
acestei afirmații este doar parțial, deoarece contactul direct între parteneri
nu poate și nu va putea fi înlocuit niciodată de spațiul virtual, indiferent
cât de sofisticate și ușor de folosit vor deveni echipamentele de comunicație.
Încă o precizare. Aproape la fiecare pas făcut prin CeBIT apare tentația oarecum
normală de a face comparații cu CERF-ul românesc. Experiența căpătată alături
de laboratorul de teste ne împiedică să facem comparație între produse din clase
diferite, însă nu ne poate opri să sperăm că de la un moment dat CERF-ul va
redeveni un punct de întâlnire pentru toți jucătorii importanți de pe piața
românească TI&C și nu numai. Iar noi vom avea ocazia să vorbim despre ziua
Germaniei sau Marii Britanii din cadrul CERF.
Consolidare
și integrare
Dacă până anul trecut accentul se punea în special pe prezentarea noilor tehnologii,
diferiții expozanți luptându-se să ofere ultimile promisiuni în materie de tehnică
de calcul și comunicații, anul acesta tehnologiile prezentate în premieră chiar
în târg aproape că au lipsit. Înțelegând că lansarea pe piață a unei tehnologii
este doar primul pas, participanții la târg s-au concentrat pe demonstrarea
capacităților de lucru ale tehnologiilor prezentate anterior, punându-se mare
preț pe asigurarea unei compatibilități cât mai strânse atât între diferitele
soluții și serviciilor oferite, cât și cu versiunile anterioare ale soluțiilor
deja existente.
Mobilitatea pare să fi fost comandamentul principal al expozanților, atât din
domeniul hardware, cât și din cel al aplicațiilor sau serviciilor, lucrătorul
mobil devenind o figură din ce în ce mai familiară în structura firmelor. Miza
principală a tehnologiilor care fac posibilă această mobilitate a forței de
muncă - cum sunt, spre exemplu, tehnologiile de generația a treia (3G) - o reprezintă
integrarea cât mai eficientă a sistemelor destul de diferite care funcționează
în interiorul companiilor. Din perspectiva utilizatorului mobil, importante
sunt în primul rând aplicațiile, în special prin prisma funcțiilor pe care le
oferă dispozitivelor mobile, iar la CeBIT oferta în acest domeniu a fost substanțială.
Ediția 2002 a târgului de la Hanovra a marcat și tendința către tranziția de
la voce la date ca principal element aducător de venituri. Nu în ultimul rând,
securitatea a fost un alt concept intens vehiculat la CeBIT, în special în condițiile
recentei creșteri a numărului de atacuri venite din partea unor viruși cu rază
de acțiune globală, dar și ca urmare a tragediei ce a lovit SUA pe 11 septembrie
2001.
Pe teritoriul componentelor și perifericelor pentru PC-uri tendința este de
a muta discuția tot mai mult din planul argumentelor tehnice în cel al argumentelor
de marketing. În cazul anumitor clase de echipamente, cum ar fi de exemplu plăcile
de bază, diferitele versiuni se succed deja cu o viteză extrem de mare. Creșterile
de performanță nefiind de cele mai multe ori exponențiale, atenția producătorilor
se îndreaptă, așa cum spuneam, către argumentele de marketing, încercând să
te facă să înțelegi că versiunea 1.0.2 este infinit mai bună decât vechea versiune
1.0.1, apărută acum o lună, chiar dacă pentru tine avantajele nu sunt atât de
clare.
Gadget-uri,
sisteme și subansamble
O metodă de depășire a acerbei competiții care se manifestă pe piața TI este
aceea de dezvoltare a unor cât mai seducătoare gadget-uri tehnologice. Oferta
acestui an la CeBIT pare să fi avut drept caracteristică principală distanțarea
de clasicul desktop și "mobilizarea" utilizatorilor. Pe baza avansurilor tehnologice
care promit să facă tot mai rapide micile dispozitive fără fir, industria TI
s-a prezentat la târg cu o avalanșă de noi produse.
Microsoft a prezentat-o pe Mira, sistemul de "casă conectată" în care ecrane
detașabile cu touch screen conectate la PC-uri prin intermediul unor hub-uri
wireless permit oamenilor să umble cu internetul după ei peste tot prin casă,
fără a pierde conexiunea. Ca lucrurile să fie chiar mai ușoare, intrările de
date se fac un ajutorul unui creion special sau a unei tastaturi fără fir.
Eliberarea utilizatorilor de notebook-uri de pozițiile incomode de tastare
este o idee promovată de produsul PaceBook, al cărui display este separat de
tastatură, chiar dacă pot fi și cuplate, în interiorul carcasei. Producătorul,
compania taiwaneză PaceBlade, s-a gândit să lase utilizatorul să poziționeze
ecranul cum vrea el, inclusiv în mod "portrait" și nu în tradiționalul "landscape",
ceea ce poate fi foarte util în citirea paginilor web. O conexiune în infraroșu
permite și tastaturii să fie poziționată mai comod, iar ecranul sensibil la
atingere permite introducerea datelor cu un creion special sau cu o tastatură
on-screen. Alte "găselnițe": ușițe de cauciuc pentru porturi, în locul celor
de plastic care aveau tendința să se rupă și un panou protector transparent,
de 2 mm grosime, pentru ecranul LCD.
Logitech a oferit utilizatorilor de PDA (Personal Digital Assistant) o tastatură
dintr-un material impermeabil, care se mulează pe carcasa aparatului. Invenția
a fost demonstrată prin vărsarea pe aparat a unui suc lipicios, care s-a scurs
fără să lase nici o urmă.
Un alt gadget, de
data asta producție Sony Ericsson este Chatpen-ul, care permite utilizatorului
trimiterea prin e-mail de imagini ale unor mesaje scrise de mână sau desene
către telefoane mobile, PC-uri sau PDA-uri. Stiloul, care folosește o tehnologie
dezvoltată de compania suedeză Anoto, înregistrează mișcările pe o hârtie specială.
Imaginea respectivei note va apărea pe ecranul destinatarului, datele fiind
trimise către un telefon mobil (pentru moment este disponibil doar un Ericsson)
printr-un mic transmițător. Producătorii spun că stiloul facilitează trimiterea
de mesaje în limbi care nu folosesc alfabetul latin, ce domină tastaturile calculatoarelor.
În altă ordine de idei, lăsând la o parte oferta masivă de gadget-uri a CeBIT-ului,
trebuie să vă spunem că monitoarele cu ecran plat devin din ce în ce mai populare
în rândul utilizatorilor, oferind diagonale mai mari ale ecranului și rezoluții
superioare, în vreme ce ocupă mult mai puțin spațiu pe birou. Aceste lucruri
alimentează o altă tendință și anume aceea de folosire a mai multor monitoare,
pentru afișarea simultană a mai multor aplicații rulate pe aceeași stație de
lucru. Pentru aplicațiile mai speciale, au fost proiectate monitoare cu ecran
plat cu diagonale de până la 60 de inch.
Sectorul tradițional
al calculatoarelor personale profită în această perioadă de pe urma dezvoltării
cipseturilor de mare viteză, care permit un acces mai rapid la memoria sistemului.
Pe frontul audio, PC-urile devin adevărate minuni, fiind dotate cu sunet tridimensional
și oferind sunet stereo de calitate Dolby Surround. Datorită noilor arhitecturi
multiprocesor, serverele au devenit și ele mai puternice. DVD-urile inscriptibile
sunt pe cale să devină mediul masiv de stocare al viitorului, fiind capabile
să facă față provocărilor pe care le vor ridica aplicațiile audio și video ce
necesită considerabile resurse de memorie.
Tablet PC-urile
și Web Pad-urile oferă utilizatorilor opțiunea de a scrie cu ajutorul unui creion
special, iar modemurile wireless încorporate asigură accesul continuu la internet
al acestor dispozitive. Fie că sunt echipate cu module Bluetooth, Wireless-LAN,
GPRS sau GSM, PDA-urile și alte dispozitive mobile au evoluat până la stadiul
efectiv de terminale internet mobile - în unele cazuri acest stadiu fiind atins
chiar și de telefoane celulare. Tehnologia Wireless-LAN a ajutat, de asemenea,
și imprimantele să scape de dependența de o anumită locație. Camerele digitale
continuă să se micșoreze, iar multe dintre modelele disponibile oferă acum redarea
MP3-urilor și înregistrare de sunet digital.
Statistici
Cu un spațiu total de expunere de 424.173 mp, CeBIT 2002 a găzduit un
număr de 7962 de expozanți din 61 de țări. Chiar dacă numărul reprezintă
o scădere față de cele 8093 de firme participante anul trecut, CeBIT Hanovra
rămâne, și probabil așa va fi și în viitor, cel mai mare târg dedicat
domeniului TI&C. Din numărul total de firme, 4919 au fost din Germania,
restul de 3043 reprezentând prezența internațională.
Clasamentul numărului de participanți internaționali,
grupați în funcție de țara de origine a rămas același ca și anul trecut,
cu modificarea valorilor din dreptul fiecăruia. Astfel, Taiwan-ul rămâne
țara cu cei mai mulți expozanți, crescând la 594 față de cei 527 de anul
trecut, Statele Unite ocupă poziția a doua cu 345 de companii, în scădere
față de 477 în 2001, iar locul trei este ocupat de Marea Britanie cu 281
de firme, față de 339 anul trecut. Semnificative sunt creșterile înregistrate
de Coreea de Sud, cu 162 de participanți, față de 97 anul trecut și mai
ales de China, care de la cei 27 de expozanți prezenți în 2001 a fost
reprezentată de 72 de companii în 2002. Motivul principal al acestei creșteri
este pus de organizatori pe seama primei ediții a CeBIT Asia, desfășurată
anul trecut la Shanghai.
Numărul de vizitatori estimat anul acesta a fost
în scădere față de anul trecut. Dacă în 2001 CeBIT a fost vizitat de 849.300
de persoane, în 2002 numărul estimativ de vizitatori este de 700.000.
În schimb a crescut cu 1,3% numărul oaspeților străini, ajungând în acest
an la 24,2% din numărul total. În 2001 procentul specialiștilor din Europa
de Est a fost de 10,4% din numărul străinilor, anul acesta valoarea fiind
de 12,3%. Același lucru s-a întâmplat și cu numărul vizitatorilor de peste
ocean, în 2002 fiind prezenți un număr de 9400 de oameni, față de 8900
anul trecut.
O altă statistică interesantă se referă la creșterea
nivelul de decizie al specialiștilor din străinătate, unul dintre motive
fiind constituit de scăderea sumelor alocate de companiile străine pentru
prezența la CeBIT. Extrem de important pentru organizatori este faptul
că 51,3% dintre specialiștii care au vizitat CeBIT nu mai au în vedere
să se deplaseze la alt târg, iar peste 70% dintre ei plănuiesc să se întoarcă
anul viitor.
Despre situl oficial al târgului putem spune că
din momentul deschiderii oficiale, în aprilie 2001, și până la închiderea
expoziției s-a înregistrat un număr de 62,5 milioane de accesări, cu 52%
mai multe față de anul 2001, vizitatorii fiind din 157 de țări diferite.
|
Memorie pentru multimedia
Așa numitele memorii flash joacă un rol dominant în segmentul mobil al pieței
memoriilor. Începând cu 1999, două tehnologii alternative au acaparat o parte
covârșitoare din această piață cu o rată de creștere foarte rapidă. Împreună,
CompactFlash și SmartMedia au o cotă de piață combinată de aproximativ 80 de
procente. Restul de 20 de procente se împart între Sony Memory Stick, MultiMedia
Card și IBM Microdrive. În special în segmentul audio, producătorii de memorii
sunt supuși unor puternice presiuni de a introduce mecanisme de protecție la
copiere.
Memoriile flash
sunt diferite de mediile de stocare magnetice convenționale. Fiecare bit stocat
pe o memorie flash poate fi adresat și citit individual. Totuși, scrierea și
ștergerea într-o memorie flash trebuie făcută în blocuri complete. Datele nu
pot fi pur și simplu supra-scrise, ci blocul respectiv trebuie șters în totalitate
și apoi rescris. Memoriile flash sunt mai lente, cu timpi de acces undeva în
zona a 100 ns, și au o durată de viață limitată, permițând circa 100.000 de
cicluri citit/scris. Dar memoriile flash oferă și o serie de avantaje convingătoare
- spre exemplu sunt rezistente la vibrații mecanice și șocuri și consumă relativ
puțină energie.
CompactFlash și SmartMedia sunt sensibil diferite din punct de vedere al caracteristicilor
tehnice de proiectare.
În cazul CompactFlash, sistemul electronic de control este amplasat chiar pe
cardul de memorie, în vreme ce la SmartMedia controllerul este încorporat în
cameră, player MP3 etc. Configurația integrată card-controller are câteva puncte
favorabile: în primul rând, cardul și controllerul sunt întotdeauna compatibile,
iar în al doilea rând, noile carduri cu capacități sporite se vor putea conecta
la orice cameră digitală sau player. Cardurile SmartMedia pot cauza probleme
din acest punct de vedere. Sistemul de operare al camerei este cel care administrează
memoria și - de foarte multe ori - nu reușește să înregistreze capacitatea de
stocare sporită disponibilă pe card. Același lucru se întâmplă și cu cititoarele
cardurilor de memorie. Deseori, singura soluție este un upgrade al software-ului
folosit.
Telecomunicații
și rețele
Ediția din acest an a târgului de la Hanovra a reflectat puternic tendința spre
convergența serviciilor de voce și date care se face simțită în sectorul telecomunicațiilor.
De asemenea, târgul a reprezentat și un punct de pornire pentru proiectul pe
termen lung de creare a unei rețele germane UMTS (Universal Mobile Telecommunications
System). Multe dintre companiile de telecomunicații prezente la CeBIT 2002 au
demonstrat mulțimea de beneficii și caracteristici cu valoare adăugată pe care
le oferă noile servicii de date. Transmisiile de date în regim GPRS (General
Packet Radio Service) - deja suportate pe scară largă la nivelul industriei
- promit să fie o primă piatră de hotar a noii lumi a telecomunicațiilor. În
mod special, serviciile de date "i-mode" indică modalitatea prin care ofertele
în domeniul media, care până acum erau legate de PC-uri, pot deveni disponibile
și pentru utilizatorii mobili, în orice moment și în orice loc s-ar afla aceștia.
Nevoia tot mai mare de capacitate extinsă de transmisie și de calitate a serviciilor
vor alimenta tranziția către a treia generație de servicii de comunicații.
Producătorii de dispozitive destinate utilizatorilor finali au reșit să uimească
vizitatorii cu funcționalitățile sporite și dimensiunile mai mici ale produselor
lor. Cele mai recente dispozitive nu oferă doar telefonie, funcții de player
audio și recepție de canale radio, ci și camere digitale încorporate sau navigare
pe bază de GPS (Global Positioning System). Limbajul de programare Java, care
este independent de orice platformă, este disponibil acum pentru crearea de
applet-uri descărcabile și funcții PDA. Aceste funcții includ administrarea
adreselor, sarcinilor și programului zilnic, care pot fi sincronizate wireless
cu calculatorul de la serviciu, fie prin GPRS, fie prin transmisii de date Bluetooth.
Aceste noi dispozitive s-au transformat deja în adevărate birouri multimedia,
care încap fără probleme în buzunarul hainei.
În ultimii doi ani, operatorii și-au modernizat nucleele rețelelor lor, adoptând
cele mai noi tehnologii de transmisie optică, în prezent ei lăudându-se că dispun
de suficiente rezerve pentru a face față iminentului val de provocări ce vor
apărea în domeniul multimedia. Cât despre accesul la internet, mulți dintre
expozanții la CeBIT 2002 și-au exprimat convingerea că ne așteaptă o masivă
extindere a sistemelor DSL și de cablu pentru bandă largă, care vor ajunge la
utilizatorii finali în cel mult un an și jumătate. De asemenea, următoarea generație
de tehnologii de transmisie și de backbone switching nu va fi introdusă înainte
de sfârșitul anului 2003. În paralel, tendința către crearea de rețele bazate
exclusiv pe IP (Internet Protocol) se manifestă în continuare neabătută. Dezvoltarea
structurilor de rețea existente de tip SDH (Synchronous Digital Hierarchy) va
cunoaște o scădere, pe măsură ce cantități tot mai mari de trafic de voce și
date vor fi transportate prin IP și rețele de înaltă performanță de tip DWDM
(Dense Wavelength Division Multiplexing).
O altă dezvoltare legată de acest domeniu este aceea a dispozitivelor care
suportă transmisii fără fir pentru utilizatorii finali, chiar dacă aceste transmisii
se bazează pe mai multe standarde, destul de diferite. În pofida unei viteze
de transmisie relativ mică, de 11 MBit/s, standardul W-LAN IEEE 802.11b devine
din ce în ce mai popular, atât la serviciu sau acasă, cât și în locuri publice,
cum sunt aeroporturile, hotelurile sau târgurile comerciale, tehnologia oferind
utilizatorilor de laptop-uri echipate cu dispozitive wireless un acces util
la internet. Mulțumită unor tehnlogii precum Bluetooth, W-LAN, GPRS și UMTS,
dispozitivele wireless încep să înlocuiască stațiile de lucru desktop clasice.
Videoconferințe comode, direct de pe desktopul utilizatorului
În prezent, doar o mică parte din apelurile telefonice și legăturile video se
desfășoară prin internet. Dar lucrurile urmează să se schimbe. Telefonia IP
și, în primul rând, video telefonia vor atinge în curând același nivel de ușurință
în utilizare pe care îl au azi sistemele convenționale ISDN. Cu alte cuvinte,
utilizatorii vor avea acces la o gamă de funcții utile, spre exemplu redirecționare
apeluri, apeluri în așteptare sau apeluri tip conferință.
Spre deosebire de costisitoarele video telefoane de primă generație, care s-au
bucurat de un succes moderat, noua generație se bazează pe standardul recunoscut
internațional H323. Acesta asigură compatibilitatea și - pe termen lung - va
deschide calea către apariția pe piață a unei vaste game de echipamente de tip
terminal.
Angajații din companii au de multe ori mai multe numere de telefon și de fax
repartizate aceleiași persoane, în funcție de locul în care se află și de accesul
la o linie telefonică cu fir sau doar la una mobilă. Un nou sistem care a fost
expus la CeBIT grupează toate aceste moduri diferite de comunicare (voce, e-mail,
fax) într-o singură interfață cu utilizatorul. Iar simpla conectare a unei perechi
de căști la laptopul utilizatorului îi oferă acestuia acces la un telefon mobil
cu toate funcționalitățile unui astfel de dispozitiv.
Un avantaj în plus este acela că utilizatorul va plăti un convenabil tarif
fix, spre deosebire de plata fiecărui apel în parte. Telefonia prin internet,
cunoscută și sub denumirea "Voice over IP" (VoIP), oferă certe beneficii sub
aspectul costurilor. Cu toate acestea, slaba calitate a sunetului și conexiunile
instabile par să fie pentru moment o barieră în calea răspândirii la nivel comercial
a acestei tehnologii, însă noile tehnologii vor schimba această stare de fapt.
Mainframe-urile revin în actualitate
Mainframe-urile reintră pe prima scenă a tehnologiilor informatice datorită
tehnologiilor bazate pe internet, fluxurilor rapide de informații și noilor
domenii de aplicare - cum ar fi e-commerce - care solicită securitate
și fiabilitate. Mainframe-urile s-au aflat în lumina reflectoarelor și
la CeBIT, unde principalii producători au demonstrat ultimele evoluții
în tehnologiile mainframe.
Mult timp, arhitecturile client/server au fost considerate cheia tuturor
viitoarelor aplicații TI. Înalta lor performanță, capacitatea mare de
memorie și posibilitățile de interconectare rapidă le făceau ideale chiar
și pentru cele mai complexe sarcini. Sistemele client/server ofereau o
extraordinară scalabilitate, iar în paralel sistemele de operare standardizate
și universal compatibile simplificau procedurile de implementare și întreținere.
Dimpotrivă, mainframe-urile aveau reputația unor sisteme inflexibile,
însă multe dintre acestea sunt încă imbatabile din punct de vedere al
vitezei, securității și costului per operație. Acesta este și motivul
pentru care și-au păstrat un loc în zone mari consumatoare de putere de
calcul și de memorie, cum ar fi companiile de asigurări sau sistemele
logistice la scară mare. De-a lungul anilor, mainframe-urile au devenit
din ce în ce mai deschise, combinând meritele software cu cele hardware.
Prin folosirea creativă a mainframe-urilor, clienții se pot bucura de
tot ce este mai bun în ambele lumi, fără dezavantajele vreuneia dintre
ele.
Anul acesta la CeBIT au fost prezentate mainframe-uri echipate fie cu
procesoare Intel Pentium, fie cu unele special proiectate. Aceste modele
sunt compatibile cu Windows 2000, dar pot rula și pe sisteme de operare
proprietare. Aceasta înseamnă că suportă în paralel programe Java și formate
XML.
Nici codurile open-source precum Linux nu mai sunt străine pentru mainframe-uri.
În prezent, o largă gamă de aplicații Linux este portată pe mainframe-uri,
unele înlocuind servere Windows NT sau Unix. Arhitecturile mainframe sunt
folosite, de asemenea, în medii lucrative de e-business și în sectorul
ERP, spre exemplu pentru a rula SAP R/3. Serverul web și cele de aplicații
care până de curând erau instalate pe sisteme Unix descentralizate pot
fi acum reconvertite cu ușurință la modul mainframe. Scopul este acela
de a combina înalta performanță și accesibilitate cu sisteme de administrare
simplificate. Per total, rularea de astfel de aplicații pe mainframe-uri
este substanțial mai ieftină decât pe sistemele distribuite.
Noul sistem TI adoptat de Federația Germană de Fotbal (DFB) exemplifică
modul în care mainframe-urile oferă de multe ori o alternativă mai bună.
Aplicațiile web ale DFB, inclusiv ofertele WAP se bazează pe tehnologie
mainframe. Cei 6,2 milioane de membri individuali ai federației, cele
aproape 27.000 de cluburi și aproximativ 178.000 de echipe furnizează
nucleul de date al acestui sofisticat sistem de administrare. Un sistem
integrat de informații sportive va furniza inițial sistemul de bază pentru
administrarea afacerilor pentru toate aspectele fotbalului organizat din
Saxonia Inferioară și urmează să fie extins gradual la întreaga Germanie.
Sistemul administrează programările meciurilor, alocarea arbitrilor, rezultatele
meciurilor, eligibilitatea jucătorilor și
elementele de marketing sportiv. Baza de date găzduită de mainframe a
fost combinată cu un sistem front end bazat pe web. Până duminică seara,
rezultatele meciurilor ce au avut loc în weekend, statisticile actualizate
ale ligilor și programul meciurilor următoare din toate diviziile sunt
disponibile online. Arbitrii vor putea în curând să raporteze rezultatele
meciurilor cu ajutorul unor telefoane celulare echipate cu suport WAP.
Comunicațiile interne din cadrul DFB pot fi disponibile doar pentru un
grup restâns de utilizatori, lucru care elimină birocrația, accelerează
timpii de procesare și reduce dramatic costurile de administrare.
|
Software, soluții internet și servicii
În zona software pentru uz profesional, tendința principală care a fost evidentă
la CeBIT este aceea spre soluții globale din ce în ce mai personalizabile. Obiectivul
tuturor acestor soluții este de a include gama completă de procese de business
dintr-o companie într-o soluție uniformă de tip e-commerce și m-commerce. Această
tehnologie se bazează pe XML (Extensible Markup Language) și Java, care suportă
transferul datelor și informației dintr-un depozit centralizat de date către
dispozitive terminal, prin intermediul internetului (www), telefoanelor celulare
(SMS) sau televiziunii (teletext). Principalele eforturi au fost mai evidente
în zona CRM (Customer Relationship Management) și SRM (Supply Relationship Management).
Automatizarea proceselor interactive dintre utilizator și aplicație devine,
de asemenea, mai semnificativă. În prezent există software capabil să creeze
automat profiluri de utilizator și să reacționeze dinamic la nevoile utilizatorilor
individuali.
Informațiile
personalizate întăresc loialitatea clienților
Clienții solicită servicii personalizate și acest lucru este valabil pentru
toate canalele de vânzări electronice. Adoptarea din ce în ce mai largă a dispozitivelor
mobile de comunicație va necesita o definire clară a proceselor de comerț electronic,
precum și implementarea de platforme moderne, deschise. Pentru a avea succes
și a prospera în zona comerțului electronic, companiile vor trebui să poată
procesa comenzi venite pe o varietate de canale de acces. Cu alte cuvinte, clienții
așteaptă informații prompte și corecte, care răspund nevoilor lor personale,
indiferent dacă accesează internetul printr-o conexiune fixă ADSL sau prin cablu,
ori prin dispozitive portabile fără fir, cum sunt PDA-urile sau telefoanele
mobile.
Personalizarea mai înseamnă și că tot conținutul siturilor web trebuie să răspundă
așteptărilor individuale ale utilizatorilor. Dispozitivele mobile din generația
următoare care au putut fi văzute la CeBIT vor suporta un larg spectru de servicii
mobile de informare - spre exemplu, buletine de știri, cotații bursiere, rezervări
de bilete sau detalii ale celor mai recente licitații online. Când un utilizator
solicită un bilet la teatru (acesta fiind doar unul dintre scenariile posibile)
furnizorul de servicii îi va sugera în același timp și o posibilă cină în oraș,
în funcție de preferințele culinare ale clientului (bucătărie chinezească, spre
exemplu). Ca răspuns la solicitarea unui bilet de teatru, clientul va primi
în consecință și o listă cu restaurantele din imediata vecinătate a teatrului,
plus detalii privind cele mai bune locuri de parcare din zonă.
Steve Ballmer
trasează noile direcții de dezvoltare pentru produsele Microsoft
Președintele și CEO al Microsoft, Steve Ballmer, care, după cum a menționat
în discursul pe care l-a susținut în cadrul ceremoniei de deschidere,
participă pentru prima oară la CeBIT, a trasat principalele patru direcții
pe care le urmărește compania în dezvoltarea noilor sale produse.
"Sunt patru lucruri pe care trebuie să le realizăm. Trebuie să facem
lucrurile mai simple, mai flexibile, mai conectate și integrate", a spus
președintele Microsoft. "Interfața cu utilizatorul, noile tipuri de formulare,
XML, procesoarele și lărgimea de bandă. Asta-i tot. Și dacă vom reuși
să facem toate astea în mod corect, atunci utilizatorii inteligenți și
nu mai puțin inteligenții dezvoltatori de software din întreaga lume vor
crea acele noi și uimitoare aplicații care le vor permite oamenilor să
trăiască și să muncească într-un mod foarte, foarte diferit.
Vom construi infrastructura. Vom crea chiar și o parte din aplicații.
Dar dacă vom reuși să facem tot acest salt tehnologic crucial, anul 2012
nu va mai semăna câtuși de puțin cu 2002".
În mediile de afaceri de astăzi, 50% din cheltuielile de capital merg
către tehnologia informației, a precizat Ballmer, adăugând că o mare parte
din îmbunătățirile înregistrate în materie de productivitate a muncii
se datorează tocmai investițiilor în TI. Totodată, aceste investiții vor
avea și un efect de reducere a mult-discutatului decalaj digital, generat
de accesul discriminatoriu la noile tehnologii. Menționând
exemplul Germaniei în materie de introducere a noilor tehnologii în diverse
zone ale societății, președintele Microsoft și-a exprimat convingerea
că decalajul digital poate fi depășit.
"Vă voi spune un mic secret despre mine. Nu petrec prea mult timp nagivând
pe internet. Sunt un om ocupat. Ceea ce am realmente nevoie sunt instrumente
și servicii care pot filtra automat conținutul disponibil pe web, pe baza
unor reguli pe care să le pot defini, și care să adune informațiile și
să mi le prezinte într-o formă integrată", a mai spus Ballmer. El a ținut
să precizeze că un astfel de nivel de integrare nu este posibil în prezent,
însă noile standarde XML pe care Microsoft și multe alte companii din
industria TI le îmbrățișează cu entuziasm vor reuși să ofere utilizatorilor
noi instrumente și servicii și o cu totul altă definiție a conceptului
de navigare pe web. Nu în ultimul rând, Steve Ballmer a pledat pentru
o creștere a gradului de încredere a utilizatorului în tehnica de calcul,
și pentru "un Microsoft de încredere într-o lume computerizată în care
poți avea încredere", angajând compania pe care o conduce în sensul asumării
unei responsabilități sporite, în calitate de lider al industriei software.
|
Industria
software oferă produsele necesare succesului în e-business
Analiști ai pieței cum este compania de consultanță Arthur Andersen estimează
că, numai în Europa, 24% din viitoarele creșteri economice se vor putea atribui
e-business. Înainte de toate, analiștii scot în evidență economiile ce pot fi
obținute prin integrarea proceselor și sincronizarea sistemelor între diferite
companii.
Potrivit Forrester Research, companiile se așteaptă ca aproximativ 80% dintre
clienți și peste 60% dintre partenerii de afaceri să solicite legături electronice
până la sfârșitul anului 2002. Asta înseamnă că toate etapele disparate ale
proceselor trebuie coordonate - de la lansarea pe cale electronică a comenzii
de către client, la lansarea în producție în interiorul fabricii, livrare, facturare
și servicii post-vânzare.
La CeBIT 2002, în afară de prezentările individuale de produse, organizatorii
au gândit trei secțiuni speciale, care să abordeze chestiunile esențiale ale
producției de software a viitorului.
"Lumea soluțiilor" a găzduit prezentarea soluțiilor software standard, cât
și a celor destinate piețelor verticale. Aici, aplicațiile prezentate au cuprins
o gamă variată, de la ASP (Application Service Providing) la Content Management
și Supply Chain Management. Această secțiune a cuprins și un "E-Business Forum",
în care au fost prezentate informații privind toate aspectele afacerilor electronice.
Secțiunea
"Internet Park" a reunit întregul spectru al potențialelor aplicații internet.
Și aici, e-business și m-business au fost subiectele principale prezentate la
standurile furnizorilor de software participanți.
În sfârșit, prezentarea specială "enac europe" a fost dedicată în special utilizatorilor
din sectorul public. Cunoscută în edițiile anterioare ale CeBIT drept "eNetwork
& Applications Center for Government, Business and Science", enac europe
s-a concentrat pe soluțiile pentru guvernele locale și naționale, precum și
pentru sectorul public sau companii semi-private. Aplicațiile TI prezentate
au acoperit subiecte precum e-government, comunicare publică și participare,
educație și pregătire profesională, afaceri și locuri de muncă, sănătate și
servicii de asistență socială, mediu și mobilitate, precum și securitate și
ordine publică. În cadrul "forumului enac" asociat, discuțiile s-au concentrat
pe soluții pentru guvernare electronică, prezentate de oficiali ai organismelor
guvernamentale, companiilor și comunităților științifice.
Soluții
TI de inginerie
Sistemele asistate de calculator își integrează din ce în ce mai mult întregul
lanț de procese, de la dezvoltarea produselor și până la suportul post-vânzare.
Atenția este concentrată în special pe crearea de procese complete de business
bazate pe date digitale - evoluție care a început să reducă decalajul dintre
diferitele etape de proiectare, inginerie, simulare, planificare a proceselor
și planificare a activității întreprinderii. Product Lifecycle Management este
conceptul a cărei implementare încearcă să asigure luarea în calcul a întregii
durate de viață a produsului. Furnizorii de soluții TI de inginerie se concentrează
în primul rând pe integrarea tuturor acestor module și îmbunătățirea funcțiilor
de detaliu și a modului de folosire a aplicațiilor. O altă evoluție cheie strâns
legată de acest domeniu este cea a schimbului de date între companii prin intermediul
lanțului de aprovizionare.
"Calculatorul meu în sfârșit mă înțelege!"
Ce ușor ar putea fi totul: în loc de plictisitoarea și lenta tastare,
am putea pur și simplu să vorbim calculatorului și să îi spunem ce să
facă. Ei bine, tehnologiile de procesare a vocii transformă această viziune
în realitate și acest lucru a fost demonstrat și în cadrul CeBIT, în cadrul
prezentărilor de sisteme de recunoaștere vocală.
Aplicațiile pentru recunoaștere vocală sunt de două feluri: dependente
de vorbitor și independente de acesta. Aplicațiile din prima categorie
trebuie să se familiarizeze în prealabil cu idiosincraziile vocii utilizatorului
pentru a putea funcționa fără eroare. Sisteme de dictare de acest tip
se află pe piață de circa zece ani. În prezent, ele au ajuns la rate de
recunoaștere de peste 99% și au vocabulare cu circa 180.000 de termeni.
Probleme pot apărea, totuși, atunci când aceste programe sunt folosite
în domenii specializate, întrucât nu pot recunoaște anumiți termeni tehnici.
Cealaltă categorie, a sistemelor independente de vorbitor, este disponibilă
de aproape doi ani. Ele sunt capabile să recunoască o varietate mare de
utilizatori și au diverse domenii de aplicabilitate. Dezavantajul lor
este faptul că dispun de un vocabular limitat și pot înțelege doar o vorbire
sacadată, cu pauze între cuvinte. La CeBIT au fost prezentate cele mai
recente dezvoltări din această fascinantă tehnologie și cele mai recente
aplicări ale ei. Unele dintre cele mai avansate modele sunt capabile să
înțeleagă termeni colocviali, să execute sarcini de scriere repetitive
sau chiar să direcționeze operațiuni controlate de calculator.
Compania germană Mende Speech Solutions a prezentat la târg o centrală
telefonică digitală intitulată "NameDialer". Acest sistem de recepție
pe bază de voce, conectează automat apelurile primite la interiorul corect.
Este suficient să pronunți numele persoanei cu care vrei să vorbești sau
departamentul la care lucrează și NameDialer îți face imediat legătura.
Echipa de dezvoltare de la Mende este convinsă că produsul lor este ideal
pentru companiile care nu vor să-și stabilească un centru de apel propriu.
Cu "Sympafly", un alt tip de sistem de recunoaștere vocală, poți suna
și spune orice. Aplicația, dezvoltată de compania germană Sympalog, este
capabilă să înțeleagă inclusiv fraze colocviale. "Sympafly" transcende
de fapt multitudinea de întrebări cu opțiuni multiple pe care centrele
de apel sau meniurile automate le folosesc pentru a direcționa apelantul
prin intermediul apăsării de diferite taste ale telefonului. Acest nou
program ar putea, spre exemplu, să facă posibilă automatizarea rezervărilor
de bilete pentru companiile aeriene.
Sistemul de dictare al unei alte companii germane, ETeX-Sprachsysteme
AG, este proiectat pentru a ușura munca la birou. Produsul "Dragon NaturallySpeaking
Professional" poate executa sarcini de scriere - cum ar fi mesaje e-mail
sau mici memo-uri - pe care de obicei nu le fac secretarele. Există oameni
care folosesc frecvent calculatorul, dar nu sunt dactilografi profesioniști
și de cele mai multe ori pierd o mulțime de timp căutând literele pe tastatură.
"Dragon" este considerabil mai rapid și produce texte practic fără greșeală.
Sistemul înțelege mulți termeni tehnici și are pachete special proiectate
pentru profesioniști din domeniul avocaturii, sănătății sau sistemului
bancar.
Instrumentul software "GPMSC" produs tot de o firmă germană, Novotech
GmbH, poate administra operații executate cu ajutorul laserului. Laserul
controlat de calculator răspunde astfel la comenzi vocale. Un dentist,
spre exemplu, îi poate ordona să "reducă puterea și să se mute ușor la
stânga". Sistemul deplasează imediat brațul robotic în direcția dorită
și reduce intensitatea razei laser. GPMSC este un sistem de recunoaștere
vocală care poate transforma în buni ascultători și executanți diverse
mașinării, roboți chirurgicali sau întregi linii de producție. Recunoaște
comenzile vocale și le transformă în operațiuni mecanice precise. Programul
poate fi instalat pentru diverse dispozitive controlate de calculator.
De asemenea, răspunde unui număr mare de utilizatori și poate învăța numeroși
termeni tehnici, ceea ce îl transformă într-un instrument cu aplicabilitate
universală.
|
Captura automată a datelor, sisteme de vizualizare și de procesare a vocii
Un număr din ce în ce mai mare de aplicații suportă transmiterea în regim mobil
sau prin internet a datelor operaționale pentru folosirea lor de către alte
aplicații. Miza principală a procesării de imagini o reprezintă vitezele mai
mari de procesare și monitorizarea în condiții de securitate a proceselor complexe.
Un factor cheie în acest domeniu se dovedește a fi programarea de fluxuri.
Sistemele de recunoaștere vocală devin din ce în ce mai flexibile și fiabile.
În funcție de domeniul de aplicabilitate, ele devin funcționale după o scurtă
perioadă de pregătire a utilizatorului sau chiar fără să depindă în vreun fel
de acesta. În afară de aplicațiile tradiționale, precum serviciile de informare
sau aparatele de dictare, procesarea de comenzi vocale devine din ce în ce mai
importantă pentru telefoane celulare, PDA-uri sau diverse mașini și utilaje.
Tehnologii bancare și servicii financiare
Conceptul "multichannel banking" - care descrie posibilitatea accesării pe căi
multiple de către utilizatori a serviciilor bancare - a fost unul din termenii
intens vehiculați anul acesta la CeBIT, alături de discuții pe marginea unor
sisteme securizate de plăți prin internet sau prin telefoane mobile. Sectorul
bancar se pregătește pentru a adopta tehnologia bazată pe Java folosită de telefoanele
mobile.
Noi generații de cipuri și de standarde au fost dezvoltate pentru mărirea funcționalității
și a securității în folosirea în comerțul electronic a cardurilor de credit
sau de debit. Popularitatea în creștere a sistemelor electronice de plată face
mai importantă ca oricând chestiunea autentificării securizate a utilizatorilor.
Acest lucru este crucial în special pentru tranzacțiile efectuate prin intermediul
internetului. Totuși, până în acest moment, nici unul dintre standardele existente
nu pare să fi fost acceptat de toți participanții de pe piață.
De la modele inkjet desktop la tipărire digitală de înaltă performanță
Tipărirea digitală devine în mod clar tendința dominantă în sectorul
editurilor și cel al tipăriturilor de birou. Clienții continuă să solicite
rezoluții mai mari, alături de viteză sporită în regim color și o durată
lungă de viață a imprimantei.
În cadrul secțiunii "Tehnologia Informației" de la CeBIT 2002 a fost
prezentă o vastă gamă de noi tehnologii de tipărire, prezentate de principalii
producători mondiali de pe această piață, care au expus game complete
de produse, de la imprimante de mare volum, la imprimante pentru birouri
sau pentru formate mari.
Imprimantele inkjet, termale și cele laser domină în prezent peisajul
birourilor, majoritatea dintre acestea fiind practice și ușor de folosit.
În sectorul editurilor, tipărirea digitală reprezintă "ultimul strigăt"
în materie de tehnologie folosită.
Dar indiferent dacă este cazul unui birou sau al unei tipografii de mare
producție, calitatea materialului tipărit rămâne principala preocupare
a producătorilor. În același timp, nu este ignorat nici aspectul compatibilității
cu mediul a materialelor consumabile folosite și a cernelurilor, pentru
că, în cele din urmă, mai puține chimicale înseamnă un impact negativ
mai scăzut asupra mediului.
Fotografia digitală și procesarea de imagine au contribuit la o acută
creștere a cererii pentru imprimante care oferă o calitate foto realistă
a materialului tipărit. Dar la acest capitol este importantă distincția
care trebuie făcută între reproducerea imaginilor și tipărirea de fotografii.
Pentru tipărituri foto realiste, tehnologia folosită e cea a sublimării
termice, în vreme ce pentru text sau grafică se folosesc procedeele inkjet.
În funcție de cerințele consumatorilor, principalii factori decisivi pentru
o achiziție sunt calitatea, viteza și volumul de lucru al unei imprimante.
Până în prezent, majoritatea producătorilor au reușit să dezvolte game
complete de produse, atât pentru utilizarea acasă sau la birou, cât și
pentru producții de larg volum la viteze mari.
O tendință interesantă și în același timp o alternativă la imprimantele
de înaltă performanță o reprezintă tipărirea în regim de grup. Prin folosirea
mai multor imprimante laser de mare viteză și copiatoare, această tehnologie
de imprimare digitală conectează toate imprimantele disponibile în grupuri
administrate de un calculator, care distribuie sarcinile de imprimare
dispozitivelor individuale. În acest fel, sistemul combină caracteristicile
individuale de performanță ale fiecărei imprimante într-un tot coerent,
fiind capabil să susțină volume mari de lucru la calități superioare ale
tipăriturilor rezultate. Aplicațiile "inteligente" pentru tipărire în
grup asigură o funcționare continuă a întregului sistem chiar dacă unul
dintre dispozitive este deconectat, redistribuind sarcinile acestuia celorlalte
dispozitive din grup. Această nouă tehnologie poate juca un rol important
în special în întreprinderile mari, birouri guvernamentale, bănci sau
companii de asigurări, întrucât permite tipărirea rapidă, sigură și ieftină
a documentelor, iar costurile de operare sunt considerabil mai mici decât
în cazul une imprimante de înaltă performanță.
Dar "elita" în materie de tipărire digitală o constituie presele digitale,
care folosesc toner uscat sau lichid pentru a tipări pe foi de hârtie
sau pe suluri. Anul acesta la CeBIT au fost demonstrate imprimante digitale
de mare viteză, capabile să imprime până la 2.000 de pagini pe oră în
format A4 color la calități decorative sau chiar fotografice, fie pe foi
separate, fie pe suluri. Înainte de tipărire, datele sunt rulate de un
RIP (Raster Image Processor) și optimizate.
În concluzie, tendința către individualism a fost evidentă la CeBIT 2002.
Fie pentru aplicații folosite la birou, fie pentru acasă, clienții solicită
calitate sporită la un cost scăzut. Ceea ce nu surprinde pe nimeni, dat
fiind că imprimantele din aproape orice categorie de preț oferă în prezent
calități uimitoare ale materialului tipărit. Pentru utilizatorii profesioniști,
pentru care calitatea și viteza sunt critice, imprimantele digitale de
înaltă performanță pot fi folosite chiar și pentru volume mici de lucru
- oferind o înaltă calitate la prețuri convenabile.
|
Securitatea TI și tehnologia cardurilor
Smart cardurile pot semna digital documente electronice, mesaje e-mail și tranzacții
de tipul plăților. În plus, ele sunt folosite pentru controlul accesului sau
drept carduri pentru clienți sau pentru bonusuri. Un număr din ce în ce mai
mare de funcții sunt integrate pe aceste carduri. Trecerea progresivă la proceduri
digitale în cadrul sistemelor de administrație publică (e-government) necesită,
de asemenea, semnătura digitală. Criptarea datelor și securitatea pe internet
sunt premise ale încheierii oricăror contracte electronice.
Procesele biometrice, cum sunt recunoașterea fizionomiei sau a amprentelor
digitale, sunt și ele disponibile ca sisteme independente de recunoaștere sau
sub formă de soluții de securitate combinate cu smart carduri. Ele sunt folosite
pentru autentificarea deținătorilor de card sau de ID electronic, precum și
pentru căutări personalizate pentru anumiți indivizi. În afară de controlul
accesului, ariile de aplicabilitate ale acestei tehnologii includ sectorul serviciilor
financiare și serviciile de securitate aeroportuară sau de control al imigrației.
Parcul viitorului
Piața inovațiilor destinate transferului de tehnologie, sau "parcul viitorului",
cum s-a numit ea în cadrul CeBIT, a fost un alt element major de atracție al
ediției din acest an. Exponenții au fost copleșiți de succesul de care s-a bucurat
această inițiativă, care a depășit cu mult așteptările. La manifestările găzduite
de Hala 11 nu au fost atrași doar reprezentanți ai comunităților de afaceri
și de cercetare - mulți oameni politici de marcă au ținut, la rândul lor, să-și
exprime sprijinul pentru inițitiva "parcului viitorului". Ministrul federal
german al Educației și Cercetării, Edelgard Bulmahn, a deschis evenimentul,
iar cancelarul federal, Gerhard Schröder, a vizitat, la rândul său, sala cu
inovații de la CeBIT. Alteța Sa Regală Prințul Andrew, Duce de York, a deschis
oficial "Ziua Britanică", în a doua zi a manifestării.
Cele 400 de universități, institute de cecretare, ministere federale și companii
care au expus în "parcul viitorului" au lăudat ideea aducerii în același loc
a experților din cercetare, întreprinzătorilor privați, fondurilor de capitaluri
pentru investiții și reprezentanților guvernamentali. Forumul de discuții la
care au participat aceștia a suscitat un viu interes și din partea publicului,
care la unele sesiuni a umplut până la refuz sala. Inaugurarea "pieței viitorului"
a fost și ea un succes, participanții fiind de părere că nou creata piață va
sublinia încă o dată importanța CeBIT în special pentru întreprinderile mici
și mijlocii, care reprezintă circa 90 de procente din totalul expozanților la
târg.
România la
CeBIT 2002
România a fost prezentă la CeBIT 2002 cu 14 firme. Dar pentru că tot ne aflăm
în anul Caragiale, acesta nu putea lipsi chiar și de la CeBIT. În consecință,
conform binecunoscutului "două la primărie, două la prefectură ...", au fost
trei firme cu stand propriu (Flamingo International, Softwin și Tornado Sistems)
și zece în cadrul pavilionului României (Advantage Software Factory, Ambo Consulting,
ARoBS, ICI, Compa IT, Flamingo International, Siveco, Total Technologies, RoSoftPool
și Asesoft), chiar dacă în catalogul oficial figurau unsprezece. În plus, ultimele
două firme au fost reprezentate la un nivel simbolic. Cele 14 companii românești
ar ieși la socoteală dacă luăm în considerare firma GeCAD, participantă cu stand
propriu anul trecut, dar care anul acesta a cedat locul celor de la Tornado,
preferând CeBIT-ului un turneu european împreună cu partenerii. Dacă ne gândim
totuși că Flamingo apare de două ori în această socoteală, ajungem la concluzia
că mai bine renunțăm la numărătoare.
Flamingo International a fost probabil cea mai vizibilă prezență românească
la acest târg, poate și datorită existenței a două standuri. În standul propriu,
pe o suprafață de 111 mp situată în hala 25, dedicată tehnologiei informației,
vizitatorii au putut face cunoștință cu gama produse distribuite de Flamingo
(3COM, AMD, Creative, Sony, Logitech, Microsoft, Palm, Teac, US Robotics, Western
Digital, Yamaha), alături de sistemele desktop Flamingo. Totodată, cei care
au vizitat standul au putut primi informații despre primul notebook românesc,
Navigator. În cadrul standului românesc s-a prezentat oferta de produse software,
aparținând Flamingo Media, centrul de greutate fiind constituit de produsul
Club. Disponibilă în două variante, atât pentru utilizatorii de acasă, cât și
pentru cei de la birou, aplicația permite crearea și găzduirea rapidă a unui
sit web.
Prezentă pentru al treilea an consecutiv la CeBIT și beneficiind deja de o
experiență valoroasă, firma Softwin s-a decis să participe de această dată cu
stand propriu. Principala atracție a constituit-o soluția BitDefender pentru
Microsoft Sharepoint Portal Server 2001. Brand-ul BitDefender a beneficiat de
o prezență fizică deosebită în acest an: un stand în Hala 6, cu o suprafață
de 40 mp și care a costat 35.000 $. Prezența în aceeași hală cu alți jucători
importanță ai domeniului (Symantec, Kaspersky, Panda Software, Network Associates,
Trend Micro, GriSoft) a fost de natură să crească șansele ca vizitatorii standului
să beneficieze de o pregătire superioară.
La stand, vizitatorii au avut posibilitatea de a testa în timp real soluțiile
de securitate BitDefender, în acest scop fiind instalate patru calculatoare
desktop și două laptop-uri, care s-au aflat în permanență la dispoziția celor
interesați.
Fiind plasată într-o hală de software, Tornado Sistems s-ar fi putut considera
dezavantajată, însă numeroasele contacte pe care reprezentanții firmei le-au
realizat cu diferiți parteneri au dovedit că acolo unde se dorește, plasarea
standului nu poate constutui un impediment. Conform celor spuse de reprezentanții
firmei, obiectivele participării din acest an au fost: întărirea relațiilor
existente cu partenerii actuali, lansarea propriei game de echipamente de rețea
pasive, sub numele de Twister și stabilirea de noi contacte cu firme de profil
din zona Balcanilor. Seria de echipamente Twister include o linie de cabinete
metalice de 19", montabile atât pe perete cât și pe podea și diferite echipamente
și dispozitive de conectare. Despre contactele noi realizate, rezultatele s-au
situat peste așteptările firmei, alături de legăturile cu firme din Balcani,
Tornado primind oferte de colaborare din partea unor companii din Ungaria, Germania,
Elveția și Franța.
Dacă anul trecut firmele prezente în standul românesc s-au plâns de plasarea
în mijlocul unei hale de hard, soluțiile oferite de ele fiind software, anul
acesta poziționarea standului nu a mai putut constitui un argument pentru lipsa
de interes manifestată. Chiar și în condițiile în care IBD/GTZ România, organizatorul
standului, a acoperit 40.000 din cei 65.000 de euro necesari pentru realizarea
pavilionului, companiile românești au arătat o lipsă de interes greu de înțeles.
Ținând cont de această situație, este posibil ca în 2003 România să fie prezentă
la CeBIT exclusiv prin firmele cu standuri proprii.
Trecând mai departe, o constatare poate și mai dureroasă este că firmele românești
nu reușesc încă să se prezinte cum trebuie la un târg de asemenea nivel. Pentru
mulți participarea la CeBIT s-a rezumat, cel puțin așa s-a văzut din afară,
la prezența fizică sub cele șase bannere negre cu numele țării noastre pe ele.
Unii reprezentanți ai firmelor chiar se plângeau că oamenii de afaceri germani
nu au venit să ia contact cu soluțiile oferite de ei. Fără a dori să fiu lipsit
de respect, îmi pun întrebarea dacă respectivele nume nu trebuie să fie mai
întâi cunoscute, pentru a fi mai apoi recunoscute. De cele mai multe ori absența
la capitolul imagine este pusă pe seama lipsei de bani, însă nu cred că realizarea
unor mape de presă ar fi costat prea mult, lucru realizat doar de Flamingo.
Să sperăm că experiența din acest an va ajuta la o prezență mult îmbunătățită
anul viitor, asta în situația în care pavilionul României va mai exista.
Ziua României la CeBIT 2002 a fost organizată pe data de 19 martie. Prezent
cu această ocazie în târg, domnul ministru al Comunicațiilor și Tehnologiei
Informației, Dan Nica, a susținut o prezentare pe tema "Strategii și programe
de promovare ale guvernului român pentru sectorul TI". Ministrul a vizitat standul
României la CeBIT 2002, precum și standurile proprii ale celor trei companii
românești. El a apreciat că "este absolut necesară prezența companiilor românești
la marile târguri internaționale pentru o promovare cât mai eficientă a produselor
și serviciilor pe piețele externe și vom susține și în continuare, în măsura
posibilităților, participarea cât mai multor firme românești la asemenea evenimente
internaționale".
|