IPRO - PC Magazine Romania, 2002
Comunitatea experților și a cititorilor PC Magazine
- Internet PRO
Formatarea
textului
Emanuel Baruch
Design-ul unui sit este esențial pentru ca acesta să lase o impresie bună asupra
vizitatorilor săi. Dacă ne gândim însă că internetul înseamnă informație, atunci
ceea ce contează cu adevărat la un sit este conținutul acestuia.
Există nenumărate pagini web care încearcă să ne impresioneze cu diverse efecte
"magice" - dar din punct de vedere al informației și utilității lor ele lasă
de dorit. Însă un conținut bine structurat și interesant (bineînțeles, pentru
tematica respectivă) va fi irosit dacă modul de prezentare al acestuia îl împiedică
pe vizitator să-l parcurgă cu ușurință. Iar aceasta se va întâmpla de fiecare
dată când textul este formatat la întâmplare.
Cu ani în urmă, primele browsere apărute nu permiteau formatarea textului.
Însă - încet, încet - designerii web au preluat controlul asupra modului în
care conținutul paginilor lor va fi afișat pe ecranele vizitatorilor.
Limite în acest sens există însă chiar și astăzi, când s-a răspândit deja generația
a șasea de browsere.
(Internet Explorer 6, Netscape 6, Opera 6). Aceste limite decurg în primul
rând din imposibilitatea de a controla setările sistemelor utilizatorilor, precum
și din marea diversitate existentă în acest sens. Concret, un utilizator își
poate seta programul de navigare astfel încât acesta să afișeze numai un anumit
tip de caractere, indiferent de specificațiile din paginile web. Chiar și atunci
când browserele respectă instrucțiunile de formatare a textului vor apărea diferențe
de la un sistem de operare la altul.
Întâi, să vedem ce înseamnă concret formatarea textului dintr-o pagină web.
Există trei elemente care trebuie luate în considerație: culoarea textului,
corpul de literă (fontul) și dimensiunea acestuia.
Posibilitățile pe care ni le pune la dispoziție limbajul HTML și extensiile
acestuia (Foile de stil - Cascading Style Sheets) sunt destul de dezvoltate.
Folosind tag-ul font și atributele sale, putem controla toate aceste elemente.
Iată un exemplu:
<font face="Arial, Verdana, Helvetica" color="#000000" size="3"> text
formatat </font>
Cu ajutorul lui face vom preciza corpul de literă dorit. Observați că am specificat
mai multe tipuri de fonturi într-o enumerare. Aceasta din cauză că fontul ales
de noi nu va putea fi văzut de vizitatorul paginii web decât dacă acesta este
instalat pe sistemul său. În plus, fontul Arial, de exemplu, nu este disponibil
pe sisteme Macintosh. În acest caz, browserul va alege următorul font din listă
sau unul cât mai apropiat de cel specificat de noi.
Atributul color ne permite să stabilim culoarea textului. Ca valoare puteți
folosi codul RGB (red-green-blue), codul hexazecimal (care este echivalentul
în baza 16 a valorilor RGB) sau denumirea culorilor standard (white, black,
red, blue etc). Vă sfătuiesc să apelați la a doua variantă, deoarece este mult
mai precisă, în acest caz valorile fiind de forma #FFCC99. Iată și un exemplu
pentru codul RBG: rgb(0, 255, 0).
Dimensionarea fonturilor de pe o pagină web cu ajutorul limbajului HTML este
destul de limitată, atributul size suportând doar valori întregi (1, 2, 3, etc.).
Valoarea prestabilită pentru text este 3. Sunt acceptate și expresii de genul
size=+1 (respectiv size=-1, size=-3 etc.).
În concluzie, putem controla cu ușurință modul în care este formatat textul
de pe o pagină web. Însă, atributul font nu este foarte flexibil și nu ne oferă
prea multă libertate. Concret, nu putem stabili, de exemplu, distanța dintre
litere, dintre cuvinte, va trebui să folosim tag-ul de fiecare dată când introducem
text în pagina web, iar atunci când ne hotărâm să schimbăm, de exemplu, culoarea
textului, va trebui să modificăm fiecare tag în parte. Soluția pentru formatarea
complexă a conținutului unei pagini web este folosirea foilor de stil - Cascading
Style Sheets (CSS). Majoritatea designerilor web utilizează deja această tehnologie,
care le ușurează simțitor munca. Există trei modalități de integrare a foilor
de stil într-un sit:
1. Foaie de stil internă - atributele CSS sunt specificate direct în fișierul
HTML astfel:
<html>
<head>
<style type="text/css"> ... </style>
</head>
2. Foaie de stil externă - toate atributele CSS sunt introduse într-un fișier
separat cu extensia css (fisier.css) iar paginile HTML care va fi formatate
cu ajutorul acestora vor include în head-ul lor următorul cod:
<link rel="stylesheet" href="fisier.css" type="text/css">
3. Foaie de stil în tag HTML - aceasta va fi folosită pe un singur tag HTML
(de exemplu p):
<p style="atribut:valoare;"> ... </p>
Cele 3 modalități de integrare a foilor de stil pot fi combinate, în funcție
de necesități. Dacă le folosim pe toate într-o pagină web, cea mai înaltă prioritate
o va avea foaia de stil în etichetă HTML, apoi foaia de stil internă și în cele
din urmă foaia de stil externă. Cea mai des utilizată metodă de integrare este
foaia de stil externă, deoarece ne dă posibilitatea să controlăm dintr-un singur
fișier modul în care apare textul într-un întreg sit.
Să vedem însă ce putem face concret cu aceste foi de stil. În general, tehnologia
CSS ne permite să stabilim anumite atribute pentru fiecare tag HTML în parte
sau, mai mult, pentru un grup de tag-uri HTML. De exemplu, toate titlurile (H1,
H2, H3, H4, H5 și H6) de pe situl nostru să aibă culoarea roșie și corp de literă
Arial.
Sintaxa CSS este foarte simplă:
Selector { atribut1: valoare; atribut2: valoare}
În exemplul nostru, declarația CSS va arăta în felul următor:
H1 {color: red; font-family: Arial} pentru titlurile din grupa H1 sau
H1, H2, H3, H4, H5, H6 {color: red; font-family: Arial} pentru toate titlurile.
În HTML nu va mai trebui să facem alte precizări, odată ce am integrat foaia
de stil (internă sau externă). Așadar, am stabilit un aspect implicit pentru
toate titlurile de pe sit, respectiv pentru toate bucățile de text cuprinse
între tag-urile H1, H2, H3, H4, H5 și H6.
Iată o altă problemă: cum procedăm dacă dorim ca anumite cuvinte din interiorul
titlurilor, pe care noi le vom scrie îngroșat (între <b> și </b>)
să apară de culoarea neagră? În mod normal, ar fi trebuit să scriem de fiecare
dată:
<H1>Acesta este un <font color="#000000"><b> titlu </b></font>
</H1>
Cu ajutorul foilor de stil ajunge însă următoarea declarație:
H1 b { color: #000000 }
H1 b i { color: #000000 } va determina scrierea cu culoare neagră doar a acelor
cuvinte care vor fi scrise italic și vor fi incluse într-un bloc de text îngroșat,
care la rândul său trebuie să facă parte dintr-un titlu H1:
<H1>Acesta este <b> text îngroșat iar <i> acesta este roșu
</i>!</b></H1>
În concluzie, atunci când selectorii sunt despărțiți prin virgulă, aceștia vor
forma un grup cu aceleași proprietăți. Dacă virgula lipsește, proprietățile
se referă la cel din urmă selector, atunci când este inclus în selectorul care
îl precede. Cele două modalități de grupare a selectorilor pot fi combinate:
H1 b, H1 i { color: #000000 } este echivalentul lui
H1 b { color: #000000 }
H1 i { color: #000000 }
De cele mai multe ori ne dorim ca numai unele elemente din cadrul unei pagini
web să aibă anumite proprietăți (de exemplu, numai anumite paragrafe să fie
scrise roșu și mai mic, numai anumite expresii să fie scoase în evidență prin
utilizarea unui font diferit etc.) Pentru aceasta a fost introdusă în HTML eticheta
class, care funcționează astfel:
În foaia de stil vom scrie (de exemplu, vom crea o clasă numită "verde" care
va scrie textul îngroșat și cu culoare verde):
.verde { font-weight: bold; color: #00FF00}
Iar în HTML, atunci când apare un element care dorim să fie formatat ca atare
(o expresie dintr-un paragraf, de exemplu), vom preciza:
<p> Acesta este un paragraf iar aceasta este o <span class="verde">
expresie "verde" </span> </p>
O clasă poate fi definită doar pentru un anumit tip de selector sau pentru un
grup de selectori, astfel:
p.verde { font-weight: bold; color: #00FF00}
H1, H2.verde { font-weight: bold; color: #00FF00}
În primul caz, class="verde" va fi afișat doar de tag-urile de paragraf (p)
iar în al doilea, doar de H1și H2.
Combinând toate posibilitățile de precizare a unor elemente într-o foaie de
stil, vă lăsăm să descoperiți singuri asupra căror elemente dintr-o pagină web
se va răsfrânge următoarea definiție CSS:
H1, p i, p b span.verde, div.verde H2 {font-weight: bold; color: #00FF00}
Pe lângă atributul class mai poate fi folosit și atributul ID pentru stabilirea
unor elemente de foi de stil:
#abc { font-weight: bold; color: #00FF00}
H1#abc { font-weight: bold; color: #00FF00}
În HTML, aceste elemente vor fi apelate astfel:
<p id=abc> paragraf cu ID </p>
Până acum nu am acordat o importanță prea mare atributelor și valorilor CSS,
ci am ales câteva exemple la întâmplare. Totuși, ele sunt acelea care oferă
în ultimă instanță posibilitatea controlării precise a modului în care apare
textul dintr-o pagină web pe ecranele vizitatorilor săi. Iată în continuare
cele mai utile atribute folosite pentru formatarea textului, împreună cu valorile
lor posibile.
- font-family - este echivalentul CSS al atributului HTML face folosit împreună
cu tag-ul font.
- font-style - stabilește modul în care este afișat fontul: normal, italic
sau oblique.
- font-variant - fontul va fi scris normal sau cu litere "minuscule" (small-caps).
Acestea sunt de fapt litere majuscule, însă mai mici.
- font-weight - definește grosimea caracterelor. Valorile posibile sunt: normal,
bold, bolder și lighter sau valorile numerice 100, 200, 300, 400, 500, 600,
700, 800 și 900, unde 100 este cea mai subțire iar 900 cea mai groasă.
- font-size - precizează dimensiunea caracterelor. Există o serie de valori
relative: xx-small, x-small, small, medium, large, x-large, xx-large,
smaller și larger. Atenție, aceste valori vor fi interpretate în mod diferit
de la browser la browser, însă cu siguranță vor fi respectate anumite proporții
între ele. Putem folosi însă și valori numerice. Unitatea de măsură poate
fi pixeli (px), puncte (pt), inci (in), centimetri (cm), milimetri (mm), picas
(pc), ems (em) sau procente (%). Valorile în pixeli, puncte, inci, centimetri
milimetri și picas sunt fixe, adică dimensiunea caracterelor va fi aceeași
indiferent dacă utilizatorul și-a setat browserul astfel încât să afișeze
fonturile mai mari sau mai mici decât în mod normal. (În Intenet Explorer
se bifează una din opțiunile pe care le găsim la View -> Text size iar
in Netscape se alege increase respectiv decrease font tot din meniul View.)
Dacă precizăm
o valoare în procente sau ems, dimensiunea caracterelor va putea fi reglată
de utilizator în funcție de preferințe, deoarece mărimea efectivă a fontului
este relativă în aceste cazuri. Aici trebuie să menționez că am văzut nenumărate
situri cu caractere mult prea mici, chiar ilizibile. Vă sfătuiesc să folosiți
valori fixe de 12 - 13 pixeli sau 10 - 11 puncte iar dacă doriți să lăsați
mai multă libertate vizitatorilor (în special celor cu vederea mai slabă)
atunci setați dimensiunea fonturilor la 0,8 - 1 em.
- word-spacing și letter-spacing - permite controlul spațiului dintre cuvinte,
respectiv dintre literele unui cuvânt. Valorile sunt numerice, ca și în cazul
lui font-size.
- text-decoration - ornează fonturile cu diverse efecte: underline (subliniere),
overline (linie deasupra textului), line-through (tăierea textului cu o linie
orizontală), blink (pâlpâire), none (nici un efect). De remarcat aici este
faptul că none va elimina sublinierea implicită a linkurilor.
- text-indent - va deplasa prima linie a unui paragraf mai în interior. Dimensiunea
acestuia va fi dată de o valoare numerică, la fel ca în cazul lui font-size.
- text-align - textul va fi aliniat la stânga (left), la dreapta (right),
centrat (center) sau în bloc, atât la stânga cât și la dreapta (justify).
- text-transform - permite scrierea cu majuscule a textului: capitalize (va
fi scris cu majusculă doar prima literă din cuvânt), uppercase (toate caracterele
vor fi transformate în majuscule), lowercase (toate caracterele vor fi transformate
în minuscule), none (nici o modificare).
- line-height - stabilește înălțimea liniei de text, indiferent de dimensiunea
fontului. Valorile sunt aceleași, ca și în cazul lui font-size.
- color - culoarea textului. Ca și în HTML, puteți folosi valori RGB, hexazecimale
sau denumiri standard.
- background-color - culoarea fundalului pentru text.
- background-image - precizează o imagine care va apărea în fundalul liniei
textului. Sintaxa este următoarea: margin-top, margin-bottom, margin-right,
margin-left - stabilesc un spațiu (deasupra, jos, la dreapta, la stânga) între
text și elementele care îl înconjoară. Dacă avem aceeași valoare, putem folosi
doar atributul margin. Dimensiunea spațiului poate fi relativă sau fixă, în
funcție de unitatea de măsură folosită.
Există și alte atribute CSS pentru formatarea textului, iar o documentație
detaliată în acest sens o puteți găsi pe Internet la adresa www.w3.org/TR/REC-CSS1.
După cum observați, foile de stil ne dau posibilitatea să stabilim până în cel
mai mic detaliu modul în care va fi afișat textul pe ecran. Astfel, mulți dintre
noi suntem tentați să abuzăm de aceasta varietate de setări posibile și să folosim
cât mai multe dintre ele pe paginile noastre web. Totuși, să ținem cont de faptul
că simplitatea lasă de cele mai multe ori o impresie mai bună decât abundența.
Iată câteva sfaturi concrete:
Culori
Dacă vă pricepeți la combinarea culorilor, puteți obține efecte interesante
și deosebit de sugestive prin aplicarea de nuanțe diferite pe unele paragrafe
sau doar pe unele cuvinte. (un exemplu: www.wpdfd.com).
În cazul în care nu sunteți sigur pe anumite combinații de culori, vă sugerez
să le folosiți cu măsură în formatarea textului, mai ales atunci când pagina
web este împodobită cu diverse imagini. În general, alegeți culori care să contrasteze
cu fundalul (aici trebuie să menționez că folosirea unor imagini oricât de artistice
în fundal va îngreuna întotdeauna parcurgerea textului) și nu uitați că un sit
trebuie să păstreze o anumită unitate în design iar mai multe culori nu însemna
neapărat și o mai bună percepție a mesajului vostru.
Dimensiuni
Textul de pe paginile web trebuie să fie în primul rând ușor lizibil. Așa cum
am mai spus, gândiți-vă dacă vizitatorii vor putea efectiv să citească ceea
ce scrie pe sit. În acest sens este indicată testarea sitului pe diverse browsere
și chiar pe diferite sisteme de operare. În general, folosiți diferite dimensiuni
pentru titluri, subtitluri și text pentru a le delimita.
Fonturi
Alegerea unui tip de caracter potrivit este una din cele mai delicate probleme
atunci când trebuie transmis un mesaj în scris. Din păcate (sau din fericire...)
pe web folosirea diverselor fonturi este destul de limitată, deoarece, pentru
a fi afișat corect de un browser, tipul respectiv de caracter trebuie să fie
instalat pe sistemul utilizatorului. Există o serie de fonturi care sunt prezente
pe majoritatea calculatoarelor și pe care vi le recomand să le utilizați. Fonturile
pot fi împărțite în mai multe categorii:
Fonturi serif
- Acestea se caracterizează prin faptul că au mici liniuțe la extremitățile
caracterelor. Binecunoscutul Times Roman face parte din această categorie. Numeroase
teste au dovedit faptul că aceste fonturi sunt mai ușor de urmărit și de aceea
sunt folosite în majoritatea ziarelor și revistelor. Pe web însă, nu au cunoscut
o răspândire prea mare. Totuși, este fontul implicit în Internet Explorer și
Netscape Navigator.
Fonturi sans
serif - acestora le lipsesc liniuțele caracteristice fonturilor Serif, caracterele
lor fiind rotunde și netede. Majoritatea paginilor web le folosesc pentru că,
pe ecranele monitoarelor, acestea par a fi mai ușor de citit. Cele mai răspândite
sunt Arial, Verdana și Helvetica. Trebuie menționat faptul că Verdana este un
font creat special pentru utilizarea pe Internet.
Fonturi monospațiale
- în mod normal, litera I - de exemplu - dintr-un font ocupă mai puțin loc decât
litera P. În cazul acestei clase de fonturi, spațiul ocupat de fiecare literă
este același. Ele sunt folosite mai ales în titluri și anteturi. Courier este
un astfel de font.
Fonturi decorative
- acesta sunt de obicei rodul unor artiști și se caracterizează prin diverse
efecte grafice deosebite. Mulți designeri rămân impresionați de expresivitatea
unor astfel de caractere, încât le folosesc din plin pe paginile web, mai ales
pe butoane. De multe ori însă, acestea sunt foarte
greu lizibile și devin chiar obositoare. Iată câteva exemple: Avern și Lhabia
Nu există o rețetă general valabilă despre ce tip de font să folosim atunci
când dorim să exprimăm un anumit mesaj. Este evident însă, că o pagină web a
unui pictor va avea alte tipuri de caractere decât cea a unei bănci. O convingere
destul de larg răspândită spune că nu este bine să combinăm mai multe fonturi
serif sau mai multe fonturi sans serif. Așadar, dacă de exemplu folosim Times
Roman pentru titluri sau comentarii, ar fi bine să folosim Verdana pentru corpul
de text. Se subînțelege că prezența a mai mult de 2-3 tipuri de fonturi pe o
pagină web devine o provocare pentru vizitator.
Fonturile, la fel ca și culorile, transmit în mod subtil anumite stări.
În final, vă sfătuiesc să nu formatați la întâmplare textul de pe paginile
web. Folosiți foile de stil.
Argumente precum incompatibilitatea cu diverse browsere (Internet Explorer
3) nu mai sunt valabile astăzi. Deja a apărut limbajul CSS2, mult îmbunătățit
față de versiunea 1, despre care am discutat aici, și este în curs de implementare
în principalele browsere. Și încă un sfat: textul cursiv (italic) este greu
de citit, așa că folosiți acest efect doar pe anumite cuvinte și expresii, nu
pe paragrafe sau pagini întregi.
Emanuel Baruch
[email protected]
|