IPRO - PC Magazine Romania, 2002
Comunitatea experţilor şi a cititorilor PC Magazine
- Internet PRO
Formatarea
textului
Emanuel Baruch
Design-ul unui sit este esenţial pentru ca acesta să lase o impresie bună asupra
vizitatorilor săi. Dacă ne gândim însă că internetul înseamnă informaţie, atunci
ceea ce contează cu adevărat la un sit este conţinutul acestuia.
Există nenumărate pagini web care încearcă să ne impresioneze cu diverse efecte
"magice" - dar din punct de vedere al informaţiei şi utilităţii lor ele lasă
de dorit. Însă un conţinut bine structurat şi interesant (bineînţeles, pentru
tematica respectivă) va fi irosit dacă modul de prezentare al acestuia îl împiedică
pe vizitator să-l parcurgă cu uşurinţă. Iar aceasta se va întâmpla de fiecare
dată când textul este formatat la întâmplare.
Cu ani în urmă, primele browsere apărute nu permiteau formatarea textului.
Însă - încet, încet - designerii web au preluat controlul asupra modului în
care conţinutul paginilor lor va fi afişat pe ecranele vizitatorilor.
Limite în acest sens există însă chiar şi astăzi, când s-a răspândit deja generaţia
a şasea de browsere.
(Internet Explorer 6, Netscape 6, Opera 6). Aceste limite decurg în primul
rând din imposibilitatea de a controla setările sistemelor utilizatorilor, precum
şi din marea diversitate existentă în acest sens. Concret, un utilizator îşi
poate seta programul de navigare astfel încât acesta să afişeze numai un anumit
tip de caractere, indiferent de specificaţiile din paginile web. Chiar şi atunci
când browserele respectă instrucţiunile de formatare a textului vor apărea diferenţe
de la un sistem de operare la altul.
Întâi, să vedem ce înseamnă concret formatarea textului dintr-o pagină web.
Există trei elemente care trebuie luate în consideraţie: culoarea textului,
corpul de literă (fontul) şi dimensiunea acestuia.
Posibilităţile pe care ni le pune la dispoziţie limbajul HTML şi extensiile
acestuia (Foile de stil - Cascading Style Sheets) sunt destul de dezvoltate.
Folosind tag-ul font şi atributele sale, putem controla toate aceste elemente.
Iată un exemplu:
<font face="Arial, Verdana, Helvetica" color="#000000" size="3"> text
formatat </font>
Cu ajutorul lui face vom preciza corpul de literă dorit. Observaţi că am specificat
mai multe tipuri de fonturi într-o enumerare. Aceasta din cauză că fontul ales
de noi nu va putea fi văzut de vizitatorul paginii web decât dacă acesta este
instalat pe sistemul său. În plus, fontul Arial, de exemplu, nu este disponibil
pe sisteme Macintosh. În acest caz, browserul va alege următorul font din listă
sau unul cât mai apropiat de cel specificat de noi.
Atributul color ne permite să stabilim culoarea textului. Ca valoare puteţi
folosi codul RGB (red-green-blue), codul hexazecimal (care este echivalentul
în baza 16 a valorilor RGB) sau denumirea culorilor standard (white, black,
red, blue etc). Vă sfătuiesc să apelaţi la a doua variantă, deoarece este mult
mai precisă, în acest caz valorile fiind de forma #FFCC99. Iată şi un exemplu
pentru codul RBG: rgb(0, 255, 0).
Dimensionarea fonturilor de pe o pagină web cu ajutorul limbajului HTML este
destul de limitată, atributul size suportând doar valori întregi (1, 2, 3, etc.).
Valoarea prestabilită pentru text este 3. Sunt acceptate şi expresii de genul
size=+1 (respectiv size=-1, size=-3 etc.).
În concluzie, putem controla cu uşurinţă modul în care este formatat textul
de pe o pagină web. Însă, atributul font nu este foarte flexibil şi nu ne oferă
prea multă libertate. Concret, nu putem stabili, de exemplu, distanţa dintre
litere, dintre cuvinte, va trebui să folosim tag-ul de fiecare dată când introducem
text în pagina web, iar atunci când ne hotărâm să schimbăm, de exemplu, culoarea
textului, va trebui să modificăm fiecare tag în parte. Soluţia pentru formatarea
complexă a conţinutului unei pagini web este folosirea foilor de stil - Cascading
Style Sheets (CSS). Majoritatea designerilor web utilizează deja această tehnologie,
care le uşurează simţitor munca. Există trei modalităţi de integrare a foilor
de stil într-un sit:
1. Foaie de stil internă - atributele CSS sunt specificate direct în fişierul
HTML astfel:
<html>
<head>
<style type="text/css"> ... </style>
</head>
2. Foaie de stil externă - toate atributele CSS sunt introduse într-un fişier
separat cu extensia css (fisier.css) iar paginile HTML care va fi formatate
cu ajutorul acestora vor include în head-ul lor următorul cod:
<link rel="stylesheet" href="fisier.css" type="text/css">
3. Foaie de stil în tag HTML - aceasta va fi folosită pe un singur tag HTML
(de exemplu p):
<p style="atribut:valoare;"> ... </p>
Cele 3 modalităţi de integrare a foilor de stil pot fi combinate, în funcţie
de necesităţi. Dacă le folosim pe toate într-o pagină web, cea mai înaltă prioritate
o va avea foaia de stil în etichetă HTML, apoi foaia de stil internă şi în cele
din urmă foaia de stil externă. Cea mai des utilizată metodă de integrare este
foaia de stil externă, deoarece ne dă posibilitatea să controlăm dintr-un singur
fişier modul în care apare textul într-un întreg sit.
Să vedem însă ce putem face concret cu aceste foi de stil. În general, tehnologia
CSS ne permite să stabilim anumite atribute pentru fiecare tag HTML în parte
sau, mai mult, pentru un grup de tag-uri HTML. De exemplu, toate titlurile (H1,
H2, H3, H4, H5 şi H6) de pe situl nostru să aibă culoarea roşie şi corp de literă
Arial.
Sintaxa CSS este foarte simplă:
Selector { atribut1: valoare; atribut2: valoare}
În exemplul nostru, declaraţia CSS va arăta în felul următor:
H1 {color: red; font-family: Arial} pentru titlurile din grupa H1 sau
H1, H2, H3, H4, H5, H6 {color: red; font-family: Arial} pentru toate titlurile.
În HTML nu va mai trebui să facem alte precizări, odată ce am integrat foaia
de stil (internă sau externă). Aşadar, am stabilit un aspect implicit pentru
toate titlurile de pe sit, respectiv pentru toate bucăţile de text cuprinse
între tag-urile H1, H2, H3, H4, H5 şi H6.
Iată o altă problemă: cum procedăm dacă dorim ca anumite cuvinte din interiorul
titlurilor, pe care noi le vom scrie îngroşat (între <b> şi </b>)
să apară de culoarea neagră? În mod normal, ar fi trebuit să scriem de fiecare
dată:
<H1>Acesta este un <font color="#000000"><b> titlu </b></font>
</H1>

Cu ajutorul foilor de stil ajunge însă următoarea declaraţie:
H1 b { color: #000000 }
H1 b i { color: #000000 } va determina scrierea cu culoare neagră doar a acelor
cuvinte care vor fi scrise italic şi vor fi incluse într-un bloc de text îngroşat,
care la rândul său trebuie să facă parte dintr-un titlu H1:
<H1>Acesta este <b> text îngroşat iar <i> acesta este roşu
</i>!</b></H1>
În concluzie, atunci când selectorii sunt despărţiţi prin virgulă, aceştia vor
forma un grup cu aceleaşi proprietăţi. Dacă virgula lipseşte, proprietăţile
se referă la cel din urmă selector, atunci când este inclus în selectorul care
îl precede. Cele două modalităţi de grupare a selectorilor pot fi combinate:
H1 b, H1 i { color: #000000 } este echivalentul lui
H1 b { color: #000000 }
H1 i { color: #000000 }
De cele mai multe ori ne dorim ca numai unele elemente din cadrul unei pagini
web să aibă anumite proprietăţi (de exemplu, numai anumite paragrafe să fie
scrise roşu şi mai mic, numai anumite expresii să fie scoase în evidenţă prin
utilizarea unui font diferit etc.) Pentru aceasta a fost introdusă în HTML eticheta
class, care funcţionează astfel:
În foaia de stil vom scrie (de exemplu, vom crea o clasă numită "verde" care
va scrie textul îngroşat şi cu culoare verde):
.verde { font-weight: bold; color: #00FF00}
Iar în HTML, atunci când apare un element care dorim să fie formatat ca atare
(o expresie dintr-un paragraf, de exemplu), vom preciza:
<p> Acesta este un paragraf iar aceasta este o <span class="verde">
expresie "verde" </span> </p>
O clasă poate fi definită doar pentru un anumit tip de selector sau pentru un
grup de selectori, astfel:
p.verde { font-weight: bold; color: #00FF00}
H1, H2.verde { font-weight: bold; color: #00FF00}
În primul caz, class="verde" va fi afişat doar de tag-urile de paragraf (p)
iar în al doilea, doar de H1şi H2.
Combinând toate posibilităţile de precizare a unor elemente într-o foaie de
stil, vă lăsăm să descoperiţi singuri asupra căror elemente dintr-o pagină web
se va răsfrânge următoarea definiţie CSS:
H1, p i, p b span.verde, div.verde H2 {font-weight: bold; color: #00FF00}
Pe lângă atributul class mai poate fi folosit şi atributul ID pentru stabilirea
unor elemente de foi de stil:
#abc { font-weight: bold; color: #00FF00}
H1#abc { font-weight: bold; color: #00FF00}
În HTML, aceste elemente vor fi apelate astfel:
<p id=abc> paragraf cu ID </p>
Până acum nu am acordat o importanţă prea mare atributelor şi valorilor CSS,
ci am ales câteva exemple la întâmplare. Totuşi, ele sunt acelea care oferă
în ultimă instanţă posibilitatea controlării precise a modului în care apare
textul dintr-o pagină web pe ecranele vizitatorilor săi. Iată în continuare
cele mai utile atribute folosite pentru formatarea textului, împreună cu valorile
lor posibile.
- font-family - este echivalentul CSS al atributului HTML face folosit împreună
cu tag-ul font.
- font-style - stabileşte modul în care este afişat fontul: normal, italic
sau oblique.
- font-variant - fontul va fi scris normal sau cu litere "minuscule" (small-caps).
Acestea sunt de fapt litere majuscule, însă mai mici.
- font-weight - defineşte grosimea caracterelor. Valorile posibile sunt: normal,
bold, bolder şi lighter sau valorile numerice 100, 200, 300, 400, 500, 600,
700, 800 şi 900, unde 100 este cea mai subţire iar 900 cea mai groasă.
- font-size - precizează dimensiunea caracterelor. Există o serie de valori
relative: xx-small, x-small, small, medium, large, x-large, xx-
large,
smaller şi larger. Atenţie, aceste valori vor fi interpretate în mod diferit
de la browser la browser, însă cu siguranţă vor fi respectate anumite proporţii
între ele. Putem folosi însă şi valori numerice. Unitatea de măsură poate
fi pixeli (px), puncte (pt), inci (in), centimetri (cm), milimetri (mm), picas
(pc), ems (em) sau procente (%). Valorile în pixeli, puncte, inci, centimetri
milimetri şi picas sunt fixe, adică dimensiunea caracterelor va fi aceeaşi
indiferent dacă utilizatorul şi-a setat browserul astfel încât să afişeze
fonturile mai mari sau mai mici decât în mod normal. (În Intenet Explorer
se bifează una din opţiunile pe care le găsim la View -> Text size iar
in Netscape se alege increase respectiv decrease font tot din meniul View.)
Dacă precizăm
o valoare în procente sau ems, dimensiunea caracterelor va putea fi reglată
de utilizator în funcţie de preferinţe, deoarece mărimea efectivă a fontului
este relativă în aceste cazuri. Aici trebuie să menţionez că am văzut nenumărate
situri cu caractere mult prea mici, chiar ilizibile. Vă sfătuiesc să folosiţi
valori fixe de 12 - 13 pixeli sau 10 - 11 puncte iar dacă doriţi să lăsaţi
mai multă libertate vizitatorilor (în special celor cu vederea mai slabă)
atunci setaţi dimensiunea fonturilor la 0,8 - 1 em.
- word-spacing şi letter-spacing - permite controlul spaţiului dintre cuvinte,
respectiv dintre literele unui cuvânt. Valorile sunt numerice, ca şi în cazul
lui font-size.
- text-decoration - ornează fonturile cu diverse efecte: underline (subliniere),
overline (linie deasupra textului), line-through (tăierea textului cu o linie
orizontală), blink (pâlpâire), none (nici un efect). De remarcat aici este
faptul că none va elimina sublinierea implicită a linkurilor.
- text-indent - va deplasa prima linie a unui paragraf mai în interior. Dimensiunea
acestuia va fi dată de o valoare numerică, la fel ca în cazul lui font-size.
- text-align - textul va fi aliniat la stânga (left), la dreapta (right),
centrat (center) sau în bloc, atât la stânga cât şi la dreapta (justify).
- text-transform - permite scrierea cu majuscule a textului: capitalize (va
fi scris cu majusculă doar prima literă din cuvânt), uppercase (toate caracterele
vor fi transformate în majuscule), lowercase (toate caracterele vor fi transformate
în minuscule), none (nici o modificare).
- line-height - stabileşte înălţimea liniei de text, indiferent de dimensiunea
fontului. Valorile sunt aceleaşi, ca şi în cazul lui font-size.
- color - culoarea textului. Ca şi în HTML, puteţi folosi valori RGB, hexazecimale
sau denumiri standard.
- background-color - culoarea fundalului pentru text.
- background-image - precizează o imagine care va apărea în fundalul liniei
textului. Sintaxa este următoarea: margin-top, margin-bottom, margin-right,
margin-left - stabilesc un spaţiu (deasupra, jos, la dreapta, la stânga) între
text şi elementele care îl înconjoară. Dacă avem aceeaşi valoare, putem folosi
doar atributul margin. Dimensiunea spaţiului poate fi relativă sau fixă, în
funcţie de unitatea de măsură folosită.
Există şi alte atribute CSS pentru formatarea textului, iar o documentaţie
detaliată în acest sens o puteţi găsi pe Internet la adresa www.w3.org/TR/REC-CSS1.
După cum observaţi, foile de stil ne dau posibilitatea să stabilim până în cel
mai mic detaliu modul în care va fi afişat textul pe ecran. Astfel, mulţi dintre
noi suntem tentaţi să abuzăm de aceasta varietate de setări posibile şi să folosim
cât mai multe dintre ele pe paginile noastre web. Totuşi, să ţinem cont de faptul
că simplitatea lasă de cele mai multe ori o impresie mai bună decât abundenţa.
Iată câteva sfaturi concrete:
Culori
Dacă vă pricepeţi la combinarea culorilor, puteţi obţine efecte interesante
şi deosebit de sugestive prin aplicarea de nuanţe diferite pe unele paragrafe
sau doar pe unele cuvinte. (un exemplu: www.wpdfd.com).
În cazul în care nu sunteţi sigur pe anumite combinaţii de culori, vă sugerez
să le folosiţi cu măsură în formatarea textului, mai ales atunci când pagina
web este împodobită cu diverse imagini. În general, alegeţi culori care să contrasteze
cu fundalul (aici trebuie să menţionez că folosirea unor imagini oricât de artistice
în fundal va îngreuna întotdeauna parcurgerea textului) şi nu uitaţi că un sit
trebuie să păstreze o anumită unitate în design iar mai multe culori nu însemna
neapărat şi o mai bună percepţie a mesajului vostru.
Dimensiuni
Textul de pe paginile web trebuie să fie în primul rând uşor lizibil. Aşa cum
am mai spus, gândiţi-vă dacă vizitatorii vor putea efectiv să citească ceea
ce scrie pe sit. În acest sens este indicată testarea sitului pe diverse browsere
şi chiar pe diferite sisteme de operare. În general, folosiţi diferite dimensiuni
pentru titluri, subtitluri şi text pentru a le delimita.
Fonturi
Alegerea unui tip de caracter potrivit este una din cele mai delicate probleme
atunci când trebuie transmis un mesaj în scris. Din păcate (sau din fericire...)
pe web folosirea diverselor fonturi este destul de limitată, deoarece, pentru
a fi afişat corect de un browser, tipul respectiv de caracter trebuie să fie
instalat pe sistemul utilizatorului. Există o serie de fonturi care sunt prezente
pe majoritatea calculatoarelor şi pe care vi le recomand să le utilizaţi. Fonturile
pot fi împărţite în mai multe categorii:
Fonturi serif
- Acestea se caracterizează prin faptul că au mici liniuţe la extremităţile
caracterelor. Binecunoscutul Times Roman face parte din această categorie. Numeroase
teste au dovedit faptul că aceste fonturi sunt mai uşor de urmărit şi de aceea
sunt folosite în majoritatea ziarelor şi revistelor. Pe web însă, nu au cunoscut
o răspândire prea mare. Totuşi, este fontul implicit în Internet Explorer şi
Netscape Navigator.
Fonturi sans
serif - acestora le lipsesc liniuţele caracteristice fonturilor Serif, caracterele
lor fiind rotunde şi netede. Majoritatea paginilor web le folosesc pentru că,
pe ecranele monitoarelor, acestea par a fi mai uşor de citit. Cele mai răspândite
sunt Arial, Verdana şi Helvetica. Trebuie menţionat faptul că Verdana este un
font creat special pentru utilizarea pe Internet.
Fonturi monospaţiale
- în mod normal, litera I - de exemplu - dintr-un font ocupă mai puţin loc decât
litera P. În cazul acestei clase de fonturi, spaţiul ocupat de fiecare literă
este acelaşi. Ele sunt folosite mai ales în titluri şi anteturi. Courier este
un astfel de font.
Fonturi decorative
- acesta sunt de obicei rodul unor artişti şi se caracterizează prin diverse
efecte grafice deosebite. Mulţi designeri rămân impresionaţi de expresivitatea
unor astfel de caractere, încât le folosesc din plin pe paginile web, mai ales
pe butoane. De multe ori însă, acestea sunt foarte
greu lizibile şi devin chiar obositoare. Iată câteva exemple: Avern şi Lhabia
Nu există o reţetă general valabilă despre ce tip de font să folosim atunci
când dorim să exprimăm un anumit mesaj. Este evident însă, că o pagină web a
unui pictor va avea alte tipuri de caractere decât cea a unei bănci. O convingere
destul de larg răspândită spune că nu este bine să combinăm mai multe fonturi
serif sau mai multe fonturi sans serif. Aşadar, dacă de exemplu folosim Times
Roman pentru titluri sau comentarii, ar fi bine să folosim Verdana pentru corpul
de text. Se subînţelege că prezenţa a mai mult de 2-3 tipuri de fonturi pe o
pagină web devine o provocare pentru vizitator.
Fonturile, la fel ca şi culorile, transmit în mod subtil anumite stări.
În final, vă sfătuiesc să nu formataţi la întâmplare textul de pe paginile
web. Folosiţi foile de stil.
Argumente precum incompatibilitatea cu diverse browsere (Internet Explorer
3) nu mai sunt valabile astăzi. Deja a apărut limbajul CSS2, mult îmbunătăţit
faţă de versiunea 1, despre care am discutat aici, şi este în curs de implementare
în principalele browsere. Şi încă un sfat: textul cursiv (italic) este greu
de citit, aşa că folosiţi acest efect doar pe anumite cuvinte şi expresii, nu
pe paragrafe sau pagini întregi.
Emanuel Baruch
emanuel@cubus.ro
|