Comentarii şi interviuri - PC Magazine Romania, Aprilie
2002

"Importanţa unui
brand solid, respectat şi apreciat devine din ce în ce mai puternică"
|
Radu Cozma, Sales Manager Nokia Mobile Phones România
Tendinţe pe piaţa de telefonie mobilă
În perioada 19-22 februarie a a vut loc la Cannes ediţia 2002 a Congresului
mondial GSM. Radu Cozma, Sales Manager la Nokia Mobile Phones România, prezent
la acest eveniment, a avut amabilitatea de a ne prezenta tendinţele ce se manifestă
pe piaţa mondială de telefonie mobilă, aşa cum au fost ele reflectate în cadrul
discuţiilor şi prezentărilor de la Cannes, dar şi cele de pe piaţa românească.
PC Magazine: Tema principală a ediţiei din acest an a Congresului GSM
a fost generaţia a 3-a de terminale mobile. Ce ne puteţi spune despre evoluţia
preconizată a 3G-ului?
Radu Cozma: Una dintre principalele teme abordate la Cannes a fost preocuparea
pentru finanţarea activităţilor viitoare. În condiţiile actuale, veniturile
generate de un utilizator pe parcursul funcţionării într-o reţea nu sunt suficiente
pentru a acoperi costul licenţelor, fără a mai fi vorba de infrastructură sau
dezvoltarea serviciilor adiacente. Toate aceste lucruri reprezintă subiecte
deosebit de serioase pentru cei implicaţi în acest sector. De aceea pentru prima
oară s-a pus problema deosebit de importantă a serviciilor cu valoare adăugată.
Conţinutul a fost recunoscut ca un element cheie în ceea ce priveşte generarea
de venituri suplimentare De asemenea, s-a constatat în mod deschis faptul că
ritmul actual de creştere al utilizatorilor serviciilor de date este lent.
PC Magazine: Au fost prezentate noi servicii cu valoare adăugată care
ar putea să contribuie la creşterea interesului pentru 3G?
Radu Cozma: Au avut loc o serie de demonstraţii legate de multimedia
messaging. Acest nou serviciu cu valoare adăugată, care va fi implementat în
a doua jumătate a anului de către operatorii din Europa Occidentală, va reprezenta
o tranziţie pentru utilizatori de la ceea ce oferă în momentul de faţă serviciile
cu valoare adăugată la ceea ce se aşteaptă ca generaţia a 3-a să ofere. Îmbinarea
mesajelor scrise cu imagini şi voce reprezintă o nouă experienţă, o nouă trăire
pentru utilizatori. Modul în care oamenii vor reacţiona va reprezenta o informaţie
deosebit de importantă pentru operatori din perspectiva 3G.
PC Magazine: În privinţa modului în care se face achitarea serviciilor,
pre-paid sau post-paid, spre ce optează majoritatea utilizatorilor şi ce efecte
are această opţiune?
Radu Cozma: Aproximativ 70% din utilizatori sunt utilizatori pre-paid.
Acest lucru are şi avantaje dar şi dezavantaje. Din punctul de vedere al operatorilor,
este benefic să obţină plata în avans dar, pe de altă parte, un număr destul
de mare de astfel de utilizatori se limitează la o folosire sporadică a terminalelor
iar veniturile generate sunt aleatorii.
PC Magazine: În ţările în care GSM-ul are o vechime de mai mulţi ani,
există o reală problemă privind înlocuirea/upgradarea echipamentelor vechi.
Cum este ea soluţionată?
Radu Cozma: Anul trecut mai mult de jumătate din piaţa terminalelor
a fost datorată operaţiunilor de înlocuire/upgradare din diverse motive - apariţia
de tehnologii noi, segmentarea portofoliului etc. Acest lucru se traduce în
schimbarea canalelor de distribuţie, pentru că cei ce-şi upgradează aceste terminale
nu vor cumpăra din aceleaşi surse precum noii utilizatori. Utilizatorii curenţi
care doresc să înlocuiască terminalul vor opta către un serviciu mult mai complet,
mult mai atent din partea vânzătorului, a companiei care le oferă noul terminal,
lucru care impune tuturor celor implicaţi în distribuirea terminalelor o nouă
abordare faţă de utilizatori. Nu mai este suficient să oferi un terminal, să
explici în câteva cuvinte cum funcţionează, ci efectiv trebuie să dai un volum
de informaţii net superior astfel încât utilizatorii să înţeleagă, să aibă o
viziune cât se poate de corectă şi bine înţeleasă asupra achiziţiei terminalului.
Pentru îmbunătăţirea acestor aspecte, la Nokia funcţionează Academia Nokia,
unde sunt şcolarizate persoanele implicate în vânzarea terminalelor. Este un
semnal pe care noi îl transmitem partenerilor noştri de afaceri - că trebuie
să fim atenţi cu toţii la utilizatori şi la nevoile lor crescânde.
PC Magazine: Ce rol are brand-ul în achiziţionarea de terminale?
Radu Cozma: La Cannes s-a discutat foarte mult despre importanţa brand-ului.
Desigur că în momentul în care numărul de entităţi implicate în activitatea
acestui sector creşte exponenţial, noii operatori, noile terţe părţi prestatoare
de servicii doresc să se facă cunoscute în ochii utilizatorului. Importanţa
unui brand solid, respectat şi apreciat, devine din ce în ce mai puternică.
PC Magazine: Se regăsesc tendinţele remarcate pe plan european şi în
România?
Radu Cozma: Există şi în România unele tendinţe care au fost deja menţionate
şi care se regăsesc aici. În primul rând, după 5 ani de GSM a început să apară
cererea pentru upgrade, pentru înlocuire, nu neapărat bazată pe modă sau dorinţa
de a avea echipamente foarte noi, ci efectiv sunt oameni care constată că terminalul
pe care îl au şi-a trăit viaţa şi au nevoie de un altul care să le ofere siguranţa
funcţionării.
De asemenea tendinţa de orientare a utilizatorilor către pre-paid este identificată
şi în România şi nu poate fi ignorată.
În privinţa utilizării terminalelor, în mod incontestabil predomină preferinţa
pentru servicii de voce. Experienţa pe care WAP-ul şi GPRS-ul le oferă sunt
semne cât se poate de limpezi în ceea ce priveşte opţiunile românilor în adoptarea
serviciilor de date. Studiul nostru de piaţă indică o creştere mai lentă în
ultima perioadă de timp în ceea ce priveşte utilizarea terminalelor în scop
personal, de doar 4% faţă de acum 6 luni. Totuşi, numărul utilizatorilor care
folosesc terminalele în scop exclusiv personal a atins aproximativ 50% din numărul
total al utilizatorilor. Există posibilitatea de utilizare mult mai intensă
prin servicii cu valoare adăugată. Eforturile operatorilor din România de a
promova serviciile SMS s-ar putea să accelereze această tendinţă de utilizare
a terminalelor în scop personal.
Numărul total de utilizatori înregistrat la sfârşitul anului 2001 a fost de
aproximativ 4 milioane, echivalentul unui procent de penetrare de 18%.
În ceea ce priveşte importanţa brandului, toate studiile de piaţă efectuate
în 2001 arată acest lucru. Peste 80% din cei incluşi în studiile noastre doresc
să achiziţioneze un terminal Nokia în condiţiile în care există în continuare
o diferenţă de preţ semnificativă între produsele oferite de noi şi de competiţie.
Evoluţia importului de terminale în România este umbrită de existenţa pieţei
negre.
Creşterea de aproximativ 1,4 milioane de utilizatori în 2001 s-a reflectat
într-un import de doar 1 milion de terminale. În pofida eforturilor făcute de
autorităţile din România, rezultatele lor sunt încă foarte scăzute. Ne aşteptăm
la eforturi mult mai intense în această direcţie, considerăm că ar trebui ca
autorităţile din România să întreprindă demersuri mult mai serioase, mai eficiente
în ceea ce priveşte situaţia legată de piaţa neagră. Cei care suferă sunt cei
400 de mii de oameni care nu au nici un fel de garanţie pentru terminalele achiziţionate
anul trecut. Ei au nevoie de protecţia autorităţilor.
Cei care se implică în comercializarea terminalelor pe piaţa neagră îşi tratează
clienţii cu dispreţ. În numeroase cazuri cei înşelaţi ne-au contactat în speranţa
unei rezolvări favorabile a problemelor pe care le întâmpină cu astfel de terminale.
Din păcate posibilităţile noastre de a-i ajuta sunt limitate.
Ceea ce este şi mai surprinzător, multe dintre companiile care sunt implicate
în această activitate, foarte bine cunoscute, se bucură în ultima perioadă de
timp de o atenţie din ce în ce mai sporită în mass media, iar oamenii din spatele
acestor companii sunt prezentaţi ca exemple de întreprinzători cu rezultate
bune în activitatea ce o desfăşoară.
Noi am luat decizia să informăm publicul prin mass media, prin intermediul
sitului nostru www.nokia.ro,
pentru ca cei care doresc să cumpere terminale să poată să facă o opţiune avizată,
să ştie să facă diferenţa între produsele intrate pe cale legală şi cele de
pe piaţa neagră.
A consemnat Mihaela
Cârstea
|