Ultima Impresie- PC Magazine Romania, Martie 2002
Clientul
nostru, stăpânul...lui
Informaţi-vă, înainte de a vă informatiza!
Comerţul cu calculatoare, componente şi periferice în România este, la prima
vedere, o afacere profitabilă şi în plină dezvoltare. Dar noi ne cam încăpăţânăm
să ne uităm şi a doua oară. Nu vom discuta aici chestiuni legate de legislaţie
sau de mediul de afaceri autohton, care pot influenţa negativ dezvoltarea acestui
comerţ. Vom aborda, în schimb, o problemă ce poate duce la o neîncredere crescândă
a utilizatorilor în oferta magazinelor de profil, şi care, în acelaşi timp,
poate facilita - dacă nu a şi început să o facă deja - o efemeră piaţă "gri"
a micilor întreprinzători, care chiar dacă reuşesc să vândă produse de calitate
şi să ofere clienţilor toate informaţiile şi suportul de care au nevoie aceştia,
sunt crunt loviţi de eterna tranziţie mioritică, fiind primele victime ale "ajustărilor"
guvernamentale. Asta dacă nu aveţi ghinionul să daţi peste aventurieri sau escroci.
Câţi dintre dumneavoastră aţi cumpărat un calculator de la o firmă amplasată
într-un obscur apartament de bloc aţi constatat, la prima problemă, că firma
respectivă nu mai funcţionează de nu ştiu câte luni?
Din fericire, oricine poate merge acum într-un magazin frumos luminat şi amenajat,
cu rafturile pline de "bunătăţi". Nu ducem lipsă de firme care au reuşit să
dezvolte reţele extinse de astfel de magazine în întreaga ţară, ceea ce fără
îndoială că ne bucură. Şi aşa, cu bucuria în suflet, le trecem pragul şi cerem
sistemul sau componenta pe care ne-o doream.
Pare că ne aşteaptă un adevărat recital de comerţ modern, la standarde absolut
occidentale (pe măsura preţurilor, de altfel). Dar esoterica domnişoară sau
tipul care, după cum arată, pare să ştie tot ce a mişcat pe piaţă de când Jobs
şi Wozniak s-au închis în garaj şi au dat lumii primul PC, s-ar putea să nu
ofere chiar experienţa scontată.
Un prim indiciu că ceva nu va fi chiar în regulă este secul: "O clipă, să chem
pe cineva", urmat de prompta dispariţie a vânzătorului undeva în culisele instituţiei.
De ce atât de mulţi vânzători se dovedesc "altcineva" decât acel "cineva" care
să te scoată din impas?
Dacă nu ştii prea bine ce vrei sau care sunt noutăţile şi speri că vei fi ajutat
de o firmă cu "blazon", poţi avea norocul clientului începător şi să găseşti
pe "cineva" cu adevărat competent (astfel de oameni există, dar nu despre ei
este vorba în aceste rânduri. Dacă nu, nu. Oricum, s-ar putea să nici nu faci
diferenţa. Mai rău este dacă eşti deja iniţiat şi ştii exact ce vrei, ca să
dai peste un adolescent uşor timorat, care îţi recomandă ce a învăţat el pe
de rost.
Cu sugestia de a vă menţine calmul şi - dacă aveţi - simţul umorului, iată alte
câteva lucruri care vi s-ar putea întâmpla. Dacă vânzătorul nu confundă pur
şi simplu produsul pe care îl cereţi, s-ar putea să fiţi martorul unui laborios
proces de căutare rând cu rând prin catalogul de produse. Motivul care vi se
prezintă cu o admirabilă inocenţă este de regulă unul de genul "ştiţi, avem
atât de multe produse că ne este imposibil să memorăm toate preţurile". OK,
nu spune nimeni că vânzătorii trebuie să fie baze de date ambulante şi poate
e chiar mai bine să caute în catalog, altfel cine ştie ce preţuri mai apar pe
factură.
Dar poate cea mai gravă problemă survine dacă vă manifestaţi curiozitatea în
legătură cu caracteristicile tehnice ale unui produs. De cele mai multe ori,
un vânzător incompetent va reacţiona, previzibil, citind şi interpretând de
o manieră aproximativă ce scrie pe cutie. Dacă le cereţi un articol vândut în
regim "bulk", experienţa ar putea fi chiar distractivă. Unii dintre ei, într-un
acces de sinceritate, vor recunoaşte că habar n-au sau nu se pricep exact la
acel tip de produs. Alţii, cei agresivi, vor căuta să vă convingă că sunteţi
victima inconştientă a unei conspiraţii globale de marketing, în care siturile
producătorilor şi revistele TI se întrec în a vă dezinforma, noroc cu oferta
standard a magazinului respectiv, care este exact ce vă trebuie.
Din păcate, nu vă prea putem oferi o alternativă. Puteţi oricând merge la un
alt mare magazin, unde situaţia poate fi, în linii mari, aceeaşi. Oricare dintre
magazinele mari de azi au fost cândva magazine mici, în care o mână de entuziaşti
au muncit pe rupte pentru a-şi creea o reputaţie. De la un punct încolo, însă,
peste tot pare să apară aceeaşi problemă: calitatea şi nivelul de cunoştinţe
al unora dintre vânzători. Nu credem că managementul acestor firme manifestă
un cras dezinteres faţă de client. Din nefericire, prestaţia unora dintre angajaţi
are exact acest efect şi trebuie corectată.
O posibilă soluţie există totuşi. Informaţi-vă, înainte de a vă informatiza!
Dacă citiţi această revistă, sau oricare alta de profil sau dacă înainte de
a umbla la portofel umblaţi un pic şi pe siturile producătorilor, aveţi şansa
de a obţine ce vă doriţi, fără să vă enervaţi prea tare sau să riscaţi o "ţeapă".
Dacă abia aţi descoperit calculatoarele, mai bine sunaţi un prieten, dacă nu
vreţi să vă treziţi cu un sistem fifty-fifty şi să ajungeţi de râsul publicului.
|