Ultima Impresie- PC Magazine Romania, Martie 2002
Clientul
nostru, stăpânul...lui
Informați-vă, înainte de a vă informatiza!
Comerțul cu calculatoare, componente și periferice în România este, la prima
vedere, o afacere profitabilă și în plină dezvoltare. Dar noi ne cam încăpățânăm
să ne uităm și a doua oară. Nu vom discuta aici chestiuni legate de legislație
sau de mediul de afaceri autohton, care pot influența negativ dezvoltarea acestui
comerț. Vom aborda, în schimb, o problemă ce poate duce la o neîncredere crescândă
a utilizatorilor în oferta magazinelor de profil, și care, în același timp,
poate facilita - dacă nu a și început să o facă deja - o efemeră piață "gri"
a micilor întreprinzători, care chiar dacă reușesc să vândă produse de calitate
și să ofere clienților toate informațiile și suportul de care au nevoie aceștia,
sunt crunt loviți de eterna tranziție mioritică, fiind primele victime ale "ajustărilor"
guvernamentale. Asta dacă nu aveți ghinionul să dați peste aventurieri sau escroci.
Câți dintre dumneavoastră ați cumpărat un calculator de la o firmă amplasată
într-un obscur apartament de bloc ați constatat, la prima problemă, că firma
respectivă nu mai funcționează de nu știu câte luni?
Din fericire, oricine poate merge acum într-un magazin frumos luminat și amenajat,
cu rafturile pline de "bunătăți". Nu ducem lipsă de firme care au reușit să
dezvolte rețele extinse de astfel de magazine în întreaga țară, ceea ce fără
îndoială că ne bucură. Și așa, cu bucuria în suflet, le trecem pragul și cerem
sistemul sau componenta pe care ne-o doream.
Pare că ne așteaptă un adevărat recital de comerț modern, la standarde absolut
occidentale (pe măsura prețurilor, de altfel). Dar esoterica domnișoară sau
tipul care, după cum arată, pare să știe tot ce a mișcat pe piață de când Jobs
și Wozniak s-au închis în garaj și au dat lumii primul PC, s-ar putea să nu
ofere chiar experiența scontată.
Un prim indiciu că ceva nu va fi chiar în regulă este secul: "O clipă, să chem
pe cineva", urmat de prompta dispariție a vânzătorului undeva în culisele instituției.
De ce atât de mulți vânzători se dovedesc "altcineva" decât acel "cineva" care
să te scoată din impas?
Dacă nu știi prea bine ce vrei sau care sunt noutățile și speri că vei fi ajutat
de o firmă cu "blazon", poți avea norocul clientului începător și să găsești
pe "cineva" cu adevărat competent (astfel de oameni există, dar nu despre ei
este vorba în aceste rânduri. Dacă nu, nu. Oricum, s-ar putea să nici nu faci
diferența. Mai rău este dacă ești deja inițiat și știi exact ce vrei, ca să
dai peste un adolescent ușor timorat, care îți recomandă ce a învățat el pe
de rost.
Cu sugestia de a vă menține calmul și - dacă aveți - simțul umorului, iată alte
câteva lucruri care vi s-ar putea întâmpla. Dacă vânzătorul nu confundă pur
și simplu produsul pe care îl cereți, s-ar putea să fiți martorul unui laborios
proces de căutare rând cu rând prin catalogul de produse. Motivul care vi se
prezintă cu o admirabilă inocență este de regulă unul de genul "știți, avem
atât de multe produse că ne este imposibil să memorăm toate prețurile". OK,
nu spune nimeni că vânzătorii trebuie să fie baze de date ambulante și poate
e chiar mai bine să caute în catalog, altfel cine știe ce prețuri mai apar pe
factură.
Dar poate cea mai gravă problemă survine dacă vă manifestați curiozitatea în
legătură cu caracteristicile tehnice ale unui produs. De cele mai multe ori,
un vânzător incompetent va reacționa, previzibil, citind și interpretând de
o manieră aproximativă ce scrie pe cutie. Dacă le cereți un articol vândut în
regim "bulk", experiența ar putea fi chiar distractivă. Unii dintre ei, într-un
acces de sinceritate, vor recunoaște că habar n-au sau nu se pricep exact la
acel tip de produs. Alții, cei agresivi, vor căuta să vă convingă că sunteți
victima inconștientă a unei conspirații globale de marketing, în care siturile
producătorilor și revistele TI se întrec în a vă dezinforma, noroc cu oferta
standard a magazinului respectiv, care este exact ce vă trebuie.
Din păcate, nu vă prea putem oferi o alternativă. Puteți oricând merge la un
alt mare magazin, unde situația poate fi, în linii mari, aceeași. Oricare dintre
magazinele mari de azi au fost cândva magazine mici, în care o mână de entuziaști
au muncit pe rupte pentru a-și creea o reputație. De la un punct încolo, însă,
peste tot pare să apară aceeași problemă: calitatea și nivelul de cunoștințe
al unora dintre vânzători. Nu credem că managementul acestor firme manifestă
un cras dezinteres față de client. Din nefericire, prestația unora dintre angajați
are exact acest efect și trebuie corectată.
O posibilă soluție există totuși. Informați-vă, înainte de a vă informatiza!
Dacă citiți această revistă, sau oricare alta de profil sau dacă înainte de
a umbla la portofel umblați un pic și pe siturile producătorilor, aveți șansa
de a obține ce vă doriți, fără să vă enervați prea tare sau să riscați o "țeapă".
Dacă abia ați descoperit calculatoarele, mai bine sunați un prieten, dacă nu
vreți să vă treziți cu un sistem fifty-fifty și să ajungeți de râsul publicului.
|