Agora
Media
Libraria Byblos



AgoraNews  





PC Magazine Ro  




NET Report   




Ginfo   




agora ON line   





PC Concrete   





Liste de discuţii   




Cartea de oaspeţi   




Mesaje   





Agora   








Clic aici
PC Report - ultimul numar aparut


Ultima Impresie- PC Magazine Romania, Martie 2002

Clientul nostru, stăpânul...lui

Informaţi-vă, înainte de a vă informatiza!

Comerţul cu calculatoare, componente şi periferice în România este, la prima vedere, o afacere profitabilă şi în plină dezvoltare. Dar noi ne cam încăpăţânăm să ne uităm şi a doua oară. Nu vom discuta aici chestiuni legate de legislaţie sau de mediul de afaceri autohton, care pot influenţa negativ dezvoltarea acestui comerţ. Vom aborda, în schimb, o problemă ce poate duce la o neîncredere crescândă a utilizatorilor în oferta magazinelor de profil, şi care, în acelaşi timp, poate facilita - dacă nu a şi început să o facă deja - o efemeră piaţă "gri" a micilor întreprinzători, care chiar dacă reuşesc să vândă produse de calitate şi să ofere clienţilor toate informaţiile şi suportul de care au nevoie aceştia, sunt crunt loviţi de eterna tranziţie mioritică, fiind primele victime ale "ajustărilor" guvernamentale. Asta dacă nu aveţi ghinionul să daţi peste aventurieri sau escroci. Câţi dintre dumneavoastră aţi cumpărat un calculator de la o firmă amplasată într-un obscur apartament de bloc aţi constatat, la prima problemă, că firma respectivă nu mai funcţionează de nu ştiu câte luni?

Din fericire, oricine poate merge acum într-un magazin frumos luminat şi amenajat, cu rafturile pline de "bunătăţi". Nu ducem lipsă de firme care au reuşit să dezvolte reţele extinse de astfel de magazine în întreaga ţară, ceea ce fără îndoială că ne bucură. Şi aşa, cu bucuria în suflet, le trecem pragul şi cerem sistemul sau componenta pe care ne-o doream.

Pare că ne aşteaptă un adevărat recital de comerţ modern, la standarde absolut occidentale (pe măsura preţurilor, de altfel). Dar esoterica domnişoară sau tipul care, după cum arată, pare să ştie tot ce a mişcat pe piaţă de când Jobs şi Wozniak s-au închis în garaj şi au dat lumii primul PC, s-ar putea să nu ofere chiar experienţa scontată.

Un prim indiciu că ceva nu va fi chiar în regulă este secul: "O clipă, să chem pe cineva", urmat de prompta dispariţie a vânzătorului undeva în culisele instituţiei. De ce atât de mulţi vânzători se dovedesc "altcineva" decât acel "cineva" care să te scoată din impas?

Dacă nu ştii prea bine ce vrei sau care sunt noutăţile şi speri că vei fi ajutat de o firmă cu "blazon", poţi avea norocul clientului începător şi să găseşti pe "cineva" cu adevărat competent (astfel de oameni există, dar nu despre ei este vorba în aceste rânduri. Dacă nu, nu. Oricum, s-ar putea să nici nu faci diferenţa. Mai rău este dacă eşti deja iniţiat şi ştii exact ce vrei, ca să dai peste un adolescent uşor timorat, care îţi recomandă ce a învăţat el pe de rost.
Cu sugestia de a vă menţine calmul şi - dacă aveţi - simţul umorului, iată alte câteva lucruri care vi s-ar putea întâmpla. Dacă vânzătorul nu confundă pur şi simplu produsul pe care îl cereţi, s-ar putea să fiţi martorul unui laborios proces de căutare rând cu rând prin catalogul de produse. Motivul care vi se prezintă cu o admirabilă inocenţă este de regulă unul de genul "ştiţi, avem atât de multe produse că ne este imposibil să memorăm toate preţurile". OK, nu spune nimeni că vânzătorii trebuie să fie baze de date ambulante şi poate e chiar mai bine să caute în catalog, altfel cine ştie ce preţuri mai apar pe factură.

Dar poate cea mai gravă problemă survine dacă vă manifestaţi curiozitatea în legătură cu caracteristicile tehnice ale unui produs. De cele mai multe ori, un vânzător incompetent va reacţiona, previzibil, citind şi interpretând de o manieră aproximativă ce scrie pe cutie. Dacă le cereţi un articol vândut în regim "bulk", experienţa ar putea fi chiar distractivă. Unii dintre ei, într-un acces de sinceritate, vor recunoaşte că habar n-au sau nu se pricep exact la acel tip de produs. Alţii, cei agresivi, vor căuta să vă convingă că sunteţi victima inconştientă a unei conspiraţii globale de marketing, în care siturile producătorilor şi revistele TI se întrec în a vă dezinforma, noroc cu oferta standard a magazinului respectiv, care este exact ce vă trebuie.

Din păcate, nu vă prea putem oferi o alternativă. Puteţi oricând merge la un alt mare magazin, unde situaţia poate fi, în linii mari, aceeaşi. Oricare dintre magazinele mari de azi au fost cândva magazine mici, în care o mână de entuziaşti au muncit pe rupte pentru a-şi creea o reputaţie. De la un punct încolo, însă, peste tot pare să apară aceeaşi problemă: calitatea şi nivelul de cunoştinţe al unora dintre vânzători. Nu credem că managementul acestor firme manifestă un cras dezinteres faţă de client. Din nefericire, prestaţia unora dintre angajaţi are exact acest efect şi trebuie corectată.

O posibilă soluţie există totuşi. Informaţi-vă, înainte de a vă informatiza! Dacă citiţi această revistă, sau oricare alta de profil sau dacă înainte de a umbla la portofel umblaţi un pic şi pe siturile producătorilor, aveţi şansa de a obţine ce vă doriţi, fără să vă enervaţi prea tare sau să riscaţi o "ţeapă". Dacă abia aţi descoperit calculatoarele, mai bine sunaţi un prieten, dacă nu vreţi să vă treziţi cu un sistem fifty-fifty şi să ajungeţi de râsul publicului.

 


PC Magazine Ro | CD ROM | Redactia | Abonamente | CautareArhive

Copyright © 1999-2002 Agora Media.

webmaster@pcmagazine.ro

LG - Life´s Good

www.agora.ro

deltafri

www.agora.ro

www.agora.ro

www.agora.ro