Tendințe - PC Magazine Romania, Martie 2002
Tendințe
Alegeri anticipate în America!
Cutii muzicale sau ...negre?
Dan Șerbănescu
(performanțe comparative
Microsoft XBox)
Anul 2002 se anunță ușor straniu, cel puțin în materie de dispozitive multimedia.
MTV pare că s-a cam plictisit să dea doar clipuri la tot poporul și propune
nici mai mult nici mai puțin decât un PC "de marcă". Între timp, Microsoft face
o promițătoare carieră pe piața consolelor de jocuri video.
Și anul e de-abia la început...
MTV a anunțat la începutul acestui an că va "împrumuta" numele său de marcă
unui viitor calculator personal destinat "publicului țintă familarizat cu internetul
și cu industria divertismentului"; cu alte cuvinte, studenților de colegiu care
își petrec o bună parte din an prin cămine. Așadar, în primăvara acestui an,
studenții care mai sunt și fani ai celebrului canal muzical vor putea privi
emisiunile preferate, rula filme DVD, asculta CD-uri muzicale și posturi de
radio stereo, "arde" CD-uri și naviga pe internet cu ajutorul unui singur dispozitiv.
Ce-i drept, toate aceste lucruri le cam făceau ei și până acum, chiar dacă
nu într-o singură cutie. Mai mult, în acest moment, dat fiind că produsul, care
face parte dintr-o întreagă gamă, va fi lansat abia în primăvară și în absența
unor specificații detaliate, tot ce vă putem spune despre MTV PC provine din
comunicatele de presă ale companiilor implicate în proiect.
Americani, vi se pregătește (alt)ceva..
Pe scurt, construind ceea ce consideră a fi PC-ul perfect pentru tinerii între
18 și 24 de ani, MTV dorește să creeze o mașină care are încorporate un tuner
TV și radio, un player DVD, un CD burner și un display pe cristale lichide de
tip flat-panel. PC-urile sub marca MTV vor fi construite de producărul american
Lan Plus, unul din liderii sectorului OEM (Original Equipment Manufacturer),
aflat pe piață încă din 1991. Certificată ISO 2002, compania își vinde PC-urile
în principal sub numele de marcă Northgate.
Primul MTV PC, care va deveni disponibil în cursul acestei primăveri, va conține
un procesor AMD din familia Athlon XP, care beneficiază de arhitectura QuantiSpeed,
un cache full-speed de 384 KB inclus în procesor și suport pentru instrucțiunile
AMD 3DNow! Profes- sional, ce permit capacități extinse pentru rularea de conținut
multimedia, suportând, de asemenea, și avansatul front-side bus la 266 MHz.
Costul unui MTV PC va fi de aproximativ 1.800$, aproape identic cu cel al unui
PC echipat cu procesor AMD în configurație high-end de la producători de talia
Compaq. În plus, ni se mai spune că noul dispozitiv va amplifica experiențele
în jocurile video computerizate, fără a ni se preciza, însă, și prin ce metode.
MTV intenționează să vândă PC-urile online, pentru început, însă speră că vânzătorii
cu amănuntul vor vrea și ei să scoată la vânzare astfel de mașini.
Cum era și normal, AMD susține cu entuziasm proiectul, vicepreședintele companiei,
Pat Moorhead, numindu-l "revoluționar" și o "convergență tehnologică care îmbină
cu succes productivitatea și divertismentul (...) într-un produs centrat pe
client care acoperă nevoile multimedia ale audienței calificate a MTV". Vă reamintim,
e vorba de un calculator pentru studenți.
Din păcate, pentru moment, alte detalii specifice sau măcar fotografii ale
prototipului viitorului PC nu au fost date publicității. Designul se anunță
însă a fi unul foarte "la modă", iar oferta va conține o varietate de forme
și culori, precum și "conținut exclusiv MTV".
Profeții despre trecut?
Poate că informația de până acum și-ar fi găsit loc în paginile noastre cel
mult la rubrica "În Direct", însă anunțul pare să fie simptomatic pentru o tendință
mai largă și anume intenția unora dintre producătorii de calculatoare de a se
lansa cu succes pe competitiva piață a electronicelor de consum. Astfel de inițiative
s-au soldat în trecut cu câteva eșecuri notabile.
"Ca marcă, încercăm întotdeauna să ne extindem către noi zone. Am considerat,
așadar, că MTV PC-ul se potrivește perfect cu publicul nostru țintă. Cu un astfel
de produs, studenții la colegiu își pot transforma dormitoarele în centre de
divertisment foarte moderne, unde pot arde un CD, vedea un film pe DVD, urmări
emisiunile TV preferate sau naviga pe internet", spune Tony Calandra, directorul
pentru produse interactive al MTV.
"Acest produs fenomenal (dar care, asemenea economiei caragialiene, lipsește
cu desăvârșire - N.R.) va înlocui, teoretic, televizorul, calculatorul personal,
playerul DVD și combina stereo CD/FM. Gândiți-vă la impactul pe care îl va avea
asupra camerelor de cămin, dar și caselor care dispun de spații limitate", ne
îndeamnă Bob Anderson, director pentru dezvoltarea afacerilor la Lan Plus. OK,
spunem noi, dar nu putem să nu ne gândim și la impactul asupra clientului atunci
când se mai și strică - nu televizor, nu PC, nu DVD, nu radio sau muzică. Așa
că tot demersul s-ar putea dovedi destul de riscant pentru MTV, care în loc
de o extindere a mărcii ar putea obține o lentă înmormântare a ei, în caz că
PC-urile purtând girul MTV vor binevoi să mai și "crape" din când în când.
Cum spuneam, analiștii sunt oarecum sceptici în legătură cu potențialul succes
al MTV pe piața PC-urilor, întrucât nici alte dispozitive computerizate care
au apărut sub o marcă specifică altor piețe nu s-au bucurat până acum de prea
mare succes. Pentru a-și spori volumul de vânzări, Palm a încercat deja să lanseze
dispozitive handheld în ediție specială, cum a fost cel numit după supermodelul
Claudia Schiffer. Prestigiosul producător de jucării Mattel, la rândul lui,
a susținut un computer destinat copiilor, denumit Barbie PC. Totuși, Schiffer
Palm, cu tot coloritul său acvatic, s-a vândut doar câteva luni după lansare,
la sfârșitul anului 2000, înainte de a fi scos de pe piață. Barbie PC și "colegul"
acestuia, Hot Wheels PC au clacat și ele, după ce producătorul - Patriot Computer
- a dat faliment la sfârșitul anului 2000.
MTV PC-ul ar putea deveni, fără probleme, "cutia muzicală" a adolescenților
sau ar putea economisi o grămadă de spațiu în dormitoarele studențești, este
de acord Brooks Gray, analist la Technology Business Research. Dar el adaugă:
"Cred că studenții și mulți dintre potențialii clienți care se află în căutare
de PC-uri și de sisteme de divertisment pentru acasă ar putea manifesta un oarecare
scepticism în legătură cu acest produs, pentru că nu va mai exista o separație
clară între muncă și distracție. Cele două se reunesc în același dispozitiv,
ceea ce împiedică acea evadare pe care o presupune actul de divertisment".
Totuși, adaugă analistul citat, MTV și-a dovedit capacitatea de a convinge
tinerii. "Dacă MTV este dispusă să ofere produsului expunere de marketing pe
canalele muzicale, în cel mai rău caz, produsul va ajunge să fie văzut de o
largă audiență", spune Gray. Eșecul PC-urilor specializate din trecut a fost
cauzat, în multe cazuri, tocmai de lipsa unui marketing bine "țintit" sau de
prețurile prea mari.
Conținutul
ca servicii
"S-ar putea să-mi dau palme într-o bună zi, dar MTV PC pare un învingător" a
titrat pe situl NewsTrolls (www.newstrolls.com)
Stephen Downes, specialist în design online și new media al Universității Alberta,
din Edmonton, Canada.
El vede în anunțul MTV mai mult decât o simplă inițiativă de tip "cross branding"
(un soi de export al unui nume de marcă asupra unor noi produse) sau marketing
cu o țintă bine determinată. Partea cu adevărat importantă este îngropată într-o
mică propoziție din comunicatele de presă și anume cea privind "conținutul exclusiv
MTV".
Ceea ce l-a pus pe gânduri pe analistul citat este faptul că modelul în care
publicațiile încearcă să vândă conținut pe cont propriu s-a dovedit eronat.
Microsoft a ieșit din jocul ăsta cu mult timp în urmă, cu efectul că o uriașă
proporție din vânzările sale de software provine din licențe comercializate
de producătorii originali de echipamente (OEM) .
În fond, pentru care motiv producătorii de conținut nu ar putea încerca să-și
vândă marfa drept software care să fie inclus în PC-uri personalizate? Downes
își imaginează, spre exemplu calculatorul "Business Standard", care să includă,
pe lângă sistemul de operare și browser, acces online exclusiv la Wall Street
Journal, New York Times sau Washington Post. La fel, calculatorul ipotetic "Sportster"
poate include capabilități de accelerare grafică și transmisii video în direct,
un abonament la ESPN, o suită de jocuri sportive online, etc. Aducând ipoteza
canadianului pe plaiuri mioritice, cine s-ar teme de Adevărul dezvăluit într-un
calculator sau de "radiațiile" unui Atomic PC? Sau, de ce nu, de calculatorul
anti-corupție, că tot e la modă? Poate chiar un Armaggedon :-) PC?
Întrucât platforma hardware este în mare parte similară (chiar dacă anumite
aspecte, precum software-ul inclus sau unele capabilități hardware, pot varia
în funcție de model și destinație), crearea unei linii extinse de calculatoare
personalizate nu ar presupune eforturi sisifice. Iar costurile întregului conținut
- care se află deja în calculator - ar putea fi acoperite în costul PC-ului.
"Ar putea funcționa. Oamenii s-ar putea să fie reticenți în a plăti 10$ pentru
un abonament anual la Wall Street Journal, dar poate că nu ar ezita să plătească
200$ pentru acces la resursele online ale WSJ, alături de o selecție de câteva
alte titluri, pentru cât timp vor deține calculatorul", este de părere Downes.
Mediile de presă nu au de ce se teme. Nu este nevoie să retragă conținutul
actual pe care îl publică pe internet - știri zilnice, articole, editoriale,
etc. De fapt, tot acest conținut disponibil gratuit este esențial pentru consolidarea
mărcii. Nu poți obține o cerere mondială nici măcar pentru un cotidian de talia
NY Times, dacă nu oferi gratuit măcar o parte din conținutul ziarului.
Versiunea pentru computer ar putea fi considerată un fel de "conținut premium"
(dar care nu ar fi indicat să se numească chiar așa). Și nu doar mult mai mult
conținut de același tip cu cel disponibil gratuit (ceea ce ar fi destul de plictisitor
și nu prea ar justifica cei 200$), argumentează Downes. Cu Sportster s-ar putea
oferi transmisii sportive live. Cu Business Standard o bandă defilantă cu cotații
bursiere în timp real sau seminarii gratuite de management în direct, sau forumuri
de discuții ale directorilor sau instrumente software sau știri video CNN (sau
BBC, dacă preferați).
Esența problemei este, de fapt, cum să obții aceleași venituri, din același
conținut, dar care să iasă cumva din hotarele limitate ale pieței de conținut.
Companiile media ar putea începe să se gândească la modalități de valorificare
a traficului pe care îl au în prezent - generat cu situri cu conținut disponibil
gratuit - pentru crearea unui set de aplicații strâns legate de numele de marcă
respectiv și care să poată fi vândute la fel cum Microsoft vinde Windows sau
Word, și anume ca soft preinstalat. Chestiunea dificilă este să reușești să
cuplezi tot acest conținut cu dorințele clientului atunci când acesta se gândește
la o achiziție semnificativă, cum ar fi cea a unui calculator nou.
"Îmi place să cred că putem obține tot ce e mai bun din ambele lumi. O domnie
a informației libere, așa cum a fost ea visată de arhitecții internetului. Dar
și o sumă de servicii cu valoare adăugată, cumpărate odată cu calculatorul,
care nu doar că acoperă costurile conținutului gratuit, ci și (acum e acum)
îmi oferă ceva ce nu am mai avut și pentru care sunt dispus să plătesc", conchide
Downes.
Cutia experimentală
Dacă XP înseamnă pentru gigantul din Redmond "eXPeriența" acumulată de-a lungul
anilor pe piața sistemelor de operare, particula "X" care însoțește recent lansata
consolă de jocuri a Microsoft-ului semnifică "eXperimentul" prin care compania
care v-a cucerit deja desktopurile intenționează să se infiltreze și în sufrageriile
voastre. Și, judecând după primele evoluții ale Xbox după lansarea de pe 15
noiembrie 2001, are toate șansele.
În cadrul ediției din acest an a Consumer Electronics Show (CES), care a avut
loc la Las Vegas la începutul lunii ianuarie, Microsoft a anunțat că Xbox s-a
bucurat de una din lansările cele mai de succes din istoria jocurilor video.
Numai în America de Nord, Microsoft a vândut 1,5 mil. de unități de la lansare
și până la sfârșitul anului calendaristic. Mai mult, NPD Group Inc. a anunțat
că fanii jocurilor video au cumpărat mai mult de trei jocuri pentru fiecare
sistem Xbox, ceea ce reprezintă un record absolut în materie. Succesul repurtat
pe continentul nord-american a alimentat nerăbdarea potențialilor utilizatori
din întreaga lume, consola urmând să fie lansată oficial în Japonia pe 22 februarie,
iar în Europa pe 14 martie.
La un preț de 299$, Xbox este la fel de scump ca Sony PlayStation 2 și cu 100$
mai scump decât Nintendo GameCube.
Lansarea a fost însoțită de un solid pachet de jocuri, ce includ tiluri precum
Halo, Oddworld: Munch's Oddysee sau Dead or Alive 3, de o calitate grafică impresionantă
și foarte "jucabile". Pe lângă acestea, alte serii de jocuri cu tradiție, cum
ar fi Madden National Football League 2002 sau National Hockey League 2002,
arată bine și se joacă bine pe această consolă. În cadrul CES, Robbie Bach,
vicepreședinte senior și șeful proiectului Xbox la Microsoft, a mai anunțat
și decizia corporației de a oferi permanent nu doar noi jocuri (Microsoft speră
ca până la sfârșitul anului să acumuleze un portofoliu de 15-20 de titluri pentru
Xbox), dar și un serviciu de jocuri online care să folosească la maximum avantajele
tehnologiilor broadband existente. În acest moment, 27
de case de software creează jocuri online pentru Xbox și un și mai mare număr
de angajați Microsoft care au contribuit la proiectarea consolei sunt implicați
acum în dezvoltarea serviciilor online pentru aceasta. Dezvoltarea serviciilor
online de jocuri Xbox din prima jumătate a acestui an va oferi gamerilor posibilitatea
de juca cu minimum de efort jocuri online, alături de prieteni, și de a comunica
cu ceilalți gameri în timp real, folosind propria voce, grație sistemului hands-free
Xbox Communicator.
Cu suportul integrat pentru conectivitate de mare viteză, un disc hard de 8
GB, capacitatea de a reda DVD și suport pentru redare pe HDTV, Xbox-ul știe
mai mult decât să ruleze jocuri.
Tainele cutiei negre
Cu un sistem de încărcare frontală a discurilor, două butoane și patru porturi
pentru controllere pe panoul frontal, Xbox se integrează foarte bine în rândul
aparaturii pe care o aveți deja în sufragerie. Înăuntrul cutiei, destul de voluminoase,
veți găsi puterea unui PC (un procesor Intel Pentium III la 733MHz, 64 MB de
RAM și o placă grafică Nvidia special dezvoltată pentru Xbox - NV2A) dar inima
unei console pentru jocuri video. Cu toate acestea, oricât de seducătoare ar
putea părea puterea procesorului, în ultimă instanță ceea ce contează sunt rezultatele
vizibile pe ecran.
Entuziaștii tehnologiilor video vor aprecia faptul că Xbox poate lucra nu doar
cu televizoare standard 4:3, ci și cu televizoare de înaltă definiție HDTV.
De fapt, Xbox poate reda imagini ale jocurilor la o calitate pentru care Halo
și Dead or Alive 3 nu au fost încă optimizate. Dar chiar și așa imaginile din
aceste jocuri sunt extrem de clare și de o foarte bună rezoluție. Complementar
acestei puteri vizuale este faptul că Xbox poate reda sunet Dolby Digital 5.1
surround și 256 de canale simultane de voce - fapt fără precedent într-un sistem
destinat jocurilor.
Pentru a putea obține maximum de performanță de la sistem, utilizatorii vor
fi nevoiți să cheltuiască în plus, pe câteva accesorii opționale. Ca orice altă
consolă pentru jocuri, Xbox este livrat cu cabluri video compozite și ieșiri
audio RCA. Dar pentru o performanță mai bună audio-video va trebui să plătiți
15$ pentru Advanced AV Pack, care conține și un conector S-Video, alături de
jack-uri audio digitale optice. Cu 20$ puteți obține High Definition AV Pack,
cu conectori video (Y, Pb, Pr) și jack-uri audio digitale optice. Cât despre
redarea filmelor pe DVD, spre deosebire de PS2, care poate reda filme DVD chiar
și abia scos din cutie, Xbox are nevoie de o telecomandă specială, care costă
30$.
Dar chiar dacă Microsoft vă obligă să plătiți în plus pentru a debloca anumite
caracteristici, include altele, foarte apropiate de ale PC-urilor, care nu se
regăsesc în consolele de jocuri concurente. În primul rând este vorba de un
adaptor Ethernet 10/100 încorporat, pentru jocuri multiplayer în regim broadband,
indiferent dacă veți folosi un modem de cablu, DSL sau rețeaua de la serviciu.
Jocurile online vor fi disponibile abia la jumătatea acestui an.
Un alt punct forte al consolei este discul hard de 8 GB, care elimină necesitatea
cumpărării de costisitoare carduri de memorie pentru salvarea jocurilor (Sunt
disponibile carduri de memorie proprietare, care vă pot ajuta să partajați fișiere
cu prietenii). Unitatea de disc hard deschide și alte posibilități. În primul
rând, jocurile se încarcă mult mai repede, pentru că devine posibil cache-ul
pe disc. Un alt beneficiu este faptul că puteți copia pe discul hard piese muzicale
de pe CD-uri audio, pe care le puteți asculta fără probleme în timp ce vă jucați.
O critică pe
care colegii noștri de la ediția americană au adus-o consolei (ei au apucat
deja să o folosească) este faptul că unitatea DVD a Xbox-ului este mai zgomotoasă
decât cea a celei prezente pe Nintendo Game Cube. O altă potențială problemă
o reprezintă dimensiunile enorme, atât ale consolei, cât și ale controllerelor,
deși Xbox-ul nu e tocmai un notebook pe care să-l poți lua cu tine peste tot.
Cât despre controllere, problema pare să fie mai degrabă una de percepție, întrucât
ele se pot manevra cu ușurință și pentru lungi perioade de timp. Singurii care
ar putea avea probleme reale din acest punct de vedere sunt copiii mici.
Xbox oferă patru porturi pentru conectarea controllerelor, iar fiecare controller
poate avea două carduri de meorie, ceea ce amplifică capacitatea deja masivă
de stocare a sistemului și funcționează ca un mediu portabil pentru stocarea
datelor de joc salvate. Nu în ultimul rând, trebuie menționat că legătura dintre
controller și consolă este asigurată de un cablu format din două secțiuni și
care se poate "rupe" ușor dacă cineva se împiedică în trecere de fir, eliminându-se
astfel riscul unei răniri din cauza unei eventuale căderi a consolei (care este
destul de grea).
Agonie sau extaz?
Este poate prematur un pronostic în legătură cu șansele Xbox de a deveni standardul
în materie de jocuri video, deși aparențele par să încline balanța în favoarea
unui happy end. Dar nu este deloc ușor să te impui pe o piață cum este cea a
consolelor de jocuri. Chiar și Sega, cândva liderul pieței a fost nevoită să
capituleze.
Mulți arată cu degetul către Sony, care a reușit să vină pe scena jocurilor
video pentru a ajunge în prezent să o domine. Poate Microsoft să o detroneze
pe Sony? Cei din tabăra pro-Microsoft argumentează că este mai ușor de programat
jocuri pentru Xbox, motiv pentru care sistemul ar trebui să atragă mai mulți
dezvoltatori. Noii veniți pot scrie mai rapid codul și pot face bani mai devreme.
Iar portarea jocurilor pe PC-uri, pentru venituri suplimentare, ar trebui să
fie la fel de ușoară.
Însă experimentații dezvoltatori pentru platforma Sony dispun de o mulțime
de unelte care să-i ajute să dezvolte și ei rapid noi jocuri. Iar pentru Nintendo
situația e oarecum similară, cu mențiunea că Nintendo pare să se concentreze
în special pe piața destinată copiilor, lăsându-le Sony și pe Microsoft să se
"dueleze" nestingherite.
Un posibil avantaj
competitiv pentru Microsoft ar putea fi includerea unui disc hard mare și a
conectivității Ethernet. Cei din Redmond presupun că dacă jucătorii din lumea
PC s-au implicat masiv în jocuri online, la fel vor face și cei de pe console.
Aceasta este o teorie nedovedită, dar interesantă.
Criteriul ultim de selecție va consta tot în numărul și calitatea jocurilor
disponibile. Pe termen scurt, Microsoft are un handicap, dar nu unul imposibil
de recuperat. Totuși, dacă Microsoft nu va fi în măsură să ofere cele mai atractive
jocuri în următoarele 12 luni, speranțele sale se vor spulbera. Sau, altfel
spus, Game Over!
Cât despre așii din mânecă, este interesant de văzut dacă Xbox va deveni sau
nu o clonă PC capabilă de a rula Windows. Pentru o consolă de jocuri, Xbox este
relativ scumpă, dar privită ca o combinație practică și funcțională între o
consolă de jocuri și un PC, pare destul de puțin costisitoare.
Fără îndoială, Microsoft a creat un produs superior, care este un adevărat tur
de forță din punct de vedere tehnic. Ce anume îi va rezerva viitorul, ramâne
de văzut. Între timp, dacă vă permiteți, un Xbox nu are cu ce să vă strice.
Dimpotrivă.
Așadar, începutul anului 2002 pare marcat de încercarea unora de a-și extinde
acoperirea mărcii și către noi domenii, dublată de un reviriment al clasicelor
"cutii" - una muzicală, iar alta deocamdată neagră, cel puțin pentru piața europeană.
Dacă studenții români nu vor fi tentați să plătească o mulțime de bani pentru
"marca" MTV PC-ului, poate cutia neagră (cu verde) a Microsoftului se va dovedi
mai "descifrabilă" pentru bugetele lor. Vom trăi și vom afla. Până atunci, clicuri
pe ce aveți!
|