Tendinţe - PC Magazine Romania, Martie 2002
Tendinţe
Alegeri anticipate în America!
Cutii muzicale sau ...negre?
Dan Şerbănescu
(performanţe comparative
Microsoft XBox)
Anul 2002 se anunţă uşor straniu, cel puţin în materie de dispozitive multimedia.
MTV pare că s-a cam plictisit să dea doar clipuri la tot poporul şi propune
nici mai mult nici mai puţin decât un PC "de marcă". Între timp, Microsoft face
o promiţătoare carieră pe piaţa consolelor de jocuri video.
Şi anul e de-abia la început...
MTV a anunţat la începutul acestui an că va "împrumuta" numele său de marcă
unui viitor calculator personal destinat "publicului ţintă familarizat cu internetul
şi cu industria divertismentului"; cu alte cuvinte, studenţilor de colegiu care
îşi petrec o bună parte din an prin cămine. Aşadar, în primăvara acestui an,
studenţii care mai sunt şi fani ai celebrului canal muzical vor putea privi
emisiunile preferate, rula filme DVD, asculta CD-uri muzicale şi posturi de
radio stereo, "arde" CD-uri şi naviga pe internet cu ajutorul unui singur dispozitiv.
Ce-i drept, toate aceste lucruri le cam făceau ei şi până acum, chiar dacă
nu într-o singură cutie. Mai mult, în acest moment, dat fiind că produsul, care
face parte dintr-o întreagă gamă, va fi lansat abia în primăvară şi în absenţa
unor specificaţii detaliate, tot ce vă putem spune despre MTV PC provine din
comunicatele de presă ale companiilor implicate în proiect.
Americani, vi se pregăteşte (alt)ceva..
Pe scurt, construind ceea ce consideră a fi PC-ul perfect pentru tinerii între
18 şi 24 de ani, MTV doreşte să creeze o maşină care are încorporate un tuner
TV şi radio, un player DVD, un CD burner şi un display pe cristale lichide de
tip flat-panel. PC-urile sub marca MTV vor fi construite de producărul american
Lan Plus, unul din liderii sectorului OEM (Original Equipment Manufacturer),
aflat pe piaţă încă din 1991. Certificată ISO 2002, compania îşi vinde PC-urile
în principal sub numele de marcă Northgate.
Primul MTV PC, care va deveni disponibil în cursul acestei primăveri, va conţine
un procesor AMD din familia Athlon XP, care beneficiază de arhitectura QuantiSpeed,
un cache full-speed de 384 KB inclus în procesor şi suport pentru instrucţiunile
AMD 3DNow! Profes- sional, ce permit capacităţi extinse pentru rularea de conţinut
multimedia, suportând, de asemenea, şi avansatul front-side bus la 266 MHz.
Costul unui MTV PC va fi de aproximativ 1.800$, aproape identic cu cel al unui
PC echipat cu procesor AMD în configuraţie high-end de la producători de talia
Compaq. În plus, ni se mai spune că noul dispozitiv va amplifica experienţele
în jocurile video computerizate, fără a ni se preciza, însă, şi prin ce metode.
MTV intenţionează să vândă PC-urile online, pentru început, însă speră că vânzătorii
cu amănuntul vor vrea şi ei să scoată la vânzare astfel de maşini.
Cum era şi normal, AMD susţine cu entuziasm proiectul, vicepreşedintele companiei,
Pat Moorhead, numindu-l "revoluţionar" şi o "convergenţă tehnologică care îmbină
cu succes productivitatea şi divertismentul (...) într-un produs centrat pe
client care acoperă nevoile multimedia ale audienţei calificate a MTV". Vă reamintim,
e vorba de un calculator pentru studenţi.
Din păcate, pentru moment, alte detalii specifice sau măcar fotografii ale
prototipului viitorului PC nu au fost date publicităţii. Designul se anunţă
însă a fi unul foarte "la modă", iar oferta va conţine o varietate de forme
şi culori, precum şi "conţinut exclusiv MTV".
Profeţii despre trecut?
Poate că informaţia de până acum şi-ar fi găsit loc în paginile noastre cel
mult la rubrica "În Direct", însă anunţul pare să fie simptomatic pentru o tendinţă
mai largă şi anume intenţia unora dintre producătorii de calculatoare de a se
lansa cu succes pe competitiva piaţă a electronicelor de consum. Astfel de iniţiative
s-au soldat în trecut cu câteva eşecuri notabile.
"Ca marcă, încercăm întotdeauna să ne extindem către noi zone. Am considerat,
aşadar, că MTV PC-ul se potriveşte perfect cu publicul nostru ţintă. Cu un astfel
de produs, studenţii la colegiu îşi pot transforma dormitoarele în centre de
divertisment foarte moderne, unde pot arde un CD, vedea un film pe DVD, urmări
emisiunile TV preferate sau naviga pe internet", spune Tony Calandra, directorul
pentru produse interactive al MTV.
"Acest produs fenomenal (dar care, asemenea economiei caragialiene, lipseşte
cu desăvârşire - N.R.) va înlocui, teoretic, televizorul, calculatorul personal,
playerul DVD şi combina stereo CD/FM. Gândiţi-vă la impactul pe care îl va avea
asupra camerelor de cămin, dar şi caselor care dispun de spaţii limitate", ne
îndeamnă Bob Anderson, director pentru dezvoltarea afacerilor la Lan Plus. OK,
spunem noi, dar nu putem să nu ne gândim şi la impactul asupra clientului atunci
când se mai şi strică - nu televizor, nu PC, nu DVD, nu radio sau muzică. Aşa
că tot demersul s-ar putea dovedi destul de riscant pentru MTV, care în loc
de o extindere a mărcii ar putea obţine o lentă înmormântare a ei, în caz că
PC-urile purtând girul MTV vor binevoi să mai şi "crape" din când în când.
Cum spuneam, analiştii sunt oarecum sceptici în legătură cu potenţialul succes
al MTV pe piaţa PC-urilor, întrucât nici alte dispozitive computerizate care
au apărut sub o marcă specifică altor pieţe nu s-au bucurat până acum de prea
mare succes. Pentru a-şi spori volumul de vânzări, Palm a încercat deja să lanseze
dispozitive handheld în ediţie specială, cum a fost cel numit după supermodelul
Claudia Schiffer. Prestigiosul producător de jucării Mattel, la rândul lui,
a susţinut un computer destinat copiilor, denumit Barbie PC. Totuşi, Schiffer
Palm, cu tot coloritul său acvatic, s-a vândut doar câteva luni după lansare,
la sfârşitul anului 2000, înainte de a fi scos de pe piaţă. Barbie PC şi "colegul"
acestuia, Hot Wheels PC au clacat şi ele, după ce producătorul - Patriot Computer
- a dat faliment la sfârşitul anului 2000.
MTV PC-ul ar putea deveni, fără probleme, "cutia muzicală" a adolescenţilor
sau ar putea economisi o grămadă de spaţiu în dormitoarele studenţeşti, este
de acord Brooks Gray, analist la Technology Business Research. Dar el adaugă:
"Cred că studenţii şi mulţi dintre potenţialii clienţi care se află în căutare
de PC-uri şi de sisteme de divertisment pentru acasă ar putea manifesta un oarecare
scepticism în legătură cu acest produs, pentru că nu va mai exista o separaţie
clară între muncă şi distracţie. Cele două se reunesc în acelaşi dispozitiv,
ceea ce împiedică acea evadare pe care o presupune actul de divertisment".
Totuşi, adaugă analistul citat, MTV şi-a dovedit capacitatea de a convinge
tinerii. "Dacă MTV este dispusă să ofere produsului expunere de marketing pe
canalele muzicale, în cel mai rău caz, produsul va ajunge să fie văzut de o
largă audienţă", spune Gray. Eşecul PC-urilor specializate din trecut a fost
cauzat, în multe cazuri, tocmai de lipsa unui marketing bine "ţintit" sau de
preţurile prea mari.
Conţinutul
ca servicii
"S-ar putea să-mi dau palme într-o bună zi, dar MTV PC pare un învingător" a
titrat pe situl NewsTrolls (www.newstrolls.com)
Stephen Downes, specialist în design online şi new media al Universităţii Alberta,
din Edmonton, Canada.
El vede în anunţul MTV mai mult decât o simplă iniţiativă de tip "cross branding"
(un soi de export al unui nume de marcă asupra unor noi produse) sau marketing
cu o ţintă bine determinată. Partea cu adevărat importantă este îngropată într-o
mică propoziţie din comunicatele de presă şi anume cea privind "conţinutul exclusiv
MTV".
Ceea ce l-a pus pe gânduri pe analistul citat este faptul că modelul în care
publicaţiile încearcă să vândă conţinut pe cont propriu s-a dovedit eronat.
Microsoft a ieşit din jocul ăsta cu mult timp în urmă, cu efectul că o uriaşă
proporţie din vânzările sale de software provine din licenţe comercializate
de producătorii originali de echipamente (OEM) .
În fond, pentru care motiv producătorii de conţinut nu ar putea încerca să-şi
vândă marfa drept software care să fie inclus în PC-uri personalizate? Downes
îşi imaginează, spre exemplu calculatorul "Business Standard", care să includă,
pe lângă sistemul de operare şi browser, acces online exclusiv la Wall Street
Journal, New York Times sau Washington Post. La fel, calculatorul ipotetic "Sportster"
poate include capabilităţi de accelerare grafică şi transmisii video în direct,
un abonament la ESPN, o suită de jocuri sportive online, etc. Aducând ipoteza
canadianului pe plaiuri mioritice, cine s-ar teme de Adevărul dezvăluit într-un
calculator sau de "radiaţiile" unui Atomic PC? Sau, de ce nu, de calculatorul
anti-corupţie, că tot e la modă? Poate chiar un Armaggedon :-) PC?
Întrucât platforma hardware este în mare parte similară (chiar dacă anumite
aspecte, precum software-ul inclus sau unele capabilităţi hardware, pot varia
în funcţie de model şi destinaţie), crearea unei linii extinse de calculatoare
personalizate nu ar presupune eforturi sisifice. Iar costurile întregului conţinut
- care se află deja în calculator - ar putea fi acoperite în costul PC-ului.
"Ar putea funcţiona. Oamenii s-ar putea să fie reticenţi în a plăti 10$ pentru
un abonament anual la Wall Street Journal, dar poate că nu ar ezita să plătească
200$ pentru acces la resursele online ale WSJ, alături de o selecţie de câteva
alte titluri, pentru cât timp vor deţine calculatorul", este de părere Downes.
Mediile de presă nu au de ce se teme. Nu este nevoie să retragă conţinutul
actual pe care îl publică pe internet - ştiri zilnice, articole, editoriale,
etc. De fapt, tot acest conţinut disponibil gratuit este esenţial pentru consolidarea
mărcii. Nu poţi obţine o cerere mondială nici măcar pentru un cotidian de talia
NY Times, dacă nu oferi gratuit măcar o parte din conţinutul ziarului.
Versiunea pentru computer ar putea fi considerată un fel de "conţinut premium"
(dar care nu ar fi indicat să se numească chiar aşa). Şi nu doar mult mai mult
conţinut de acelaşi tip cu cel disponibil gratuit (ceea ce ar fi destul de plictisitor
şi nu prea ar justifica cei 200$), argumentează Downes. Cu Sportster s-ar putea
oferi transmisii sportive live. Cu Business Standard o bandă defilantă cu cotaţii
bursiere în timp real sau seminarii gratuite de management în direct, sau forumuri
de discuţii ale directorilor sau instrumente software sau ştiri video CNN (sau
BBC, dacă preferaţi).
Esenţa problemei este, de fapt, cum să obţii aceleaşi venituri, din acelaşi
conţinut, dar care să iasă cumva din hotarele limitate ale pieţei de conţinut.
Companiile media ar putea începe să se gândească la modalităţi de valorificare
a traficului pe care îl au în prezent - generat cu situri cu conţinut disponibil
gratuit - pentru crearea unui set de aplicaţii strâns legate de numele de marcă
respectiv şi care să poată fi vândute la fel cum Microsoft vinde Windows sau
Word, şi anume ca soft preinstalat. Chestiunea dificilă este să reuşeşti să
cuplezi tot acest conţinut cu dorinţele clientului atunci când acesta se gândeşte
la o achiziţie semnificativă, cum ar fi cea a unui calculator nou.
"Îmi place să cred că putem obţine tot ce e mai bun din ambele lumi. O domnie
a informaţiei libere, aşa cum a fost ea visată de arhitecţii internetului. Dar
şi o sumă de servicii cu valoare adăugată, cumpărate odată cu calculatorul,
care nu doar că acoperă costurile conţinutului gratuit, ci şi (acum e acum)
îmi oferă ceva ce nu am mai avut şi pentru care sunt dispus să plătesc", conchide
Downes.
Cutia experimentală
Dacă XP înseamnă pentru gigantul din Redmond "eXPerienţa" acumulată de-a lungul
anilor pe piaţa sistemelor de operare, particula "X" care însoţeşte recent lansata
consolă de jocuri a Microsoft-ului semnifică "eXperimentul" prin care compania
care v-a cucerit deja desktopurile intenţionează să se infiltreze şi în sufrageriile
voastre. Şi, judecând după primele evoluţii ale Xbox după lansarea de pe 15
noiembrie 2001, are toate şansele.
În cadrul ediţiei din acest an a Consumer Electronics Show (CES), care a avut
loc la Las Vegas la începutul lunii ianuarie, Microsoft a anunţat că Xbox s-a
bucurat de una din lansările cele mai de succes din istoria jocurilor video.
Numai în America de Nord, Microsoft a vândut 1,5 mil. de unităţi de la lansare
şi până la sfârşitul anului calendaristic. Mai mult, NPD Group Inc. a anunţat
că fanii jocurilor video au cumpărat mai mult de trei jocuri pentru fiecare
sistem Xbox, ceea ce reprezintă un record absolut în materie. Succesul repurtat
pe continentul nord-american a alimentat nerăbdarea potenţialilor utilizatori
din întreaga lume, consola urmând să fie lansată oficial în Japonia pe 22 februarie,
iar în Europa pe 14 martie.
La un preţ de 299$, Xbox este la fel de scump ca Sony PlayStation 2 şi cu 100$
mai scump decât Nintendo GameCube.
Lansarea a fost însoţită de un solid pachet de jocuri, ce includ tiluri precum
Halo, Oddworld: Munch's Oddysee sau Dead or Alive 3, de o calitate grafică impresionantă
şi foarte "jucabile". Pe lângă acestea, alte serii de jocuri cu tradiţie, cum
ar fi Madden National Football League 2002 sau National Hockey League 2002,
arată bine şi se joacă bine pe această consolă. În cadrul CES, Robbie Bach,
vicepreşedinte senior şi şeful proiectului Xbox la Microsoft, a mai anunţat
şi decizia corporaţiei de a oferi permanent nu doar noi jocuri (Microsoft speră
ca până la sfârşitul anului să acumuleze un portofoliu de 15-20 de titluri pentru
Xbox), dar şi un serviciu de jocuri online care să folosească la maximum avantajele
tehnologiilor broadband existente. În acest moment, 27
de case de software creează jocuri online pentru Xbox şi un şi mai mare număr
de angajaţi Microsoft care au contribuit la proiectarea consolei sunt implicaţi
acum în dezvoltarea serviciilor online pentru aceasta. Dezvoltarea serviciilor
online de jocuri Xbox din prima jumătate a acestui an va oferi gamerilor posibilitatea
de juca cu minimum de efort jocuri online, alături de prieteni, şi de a comunica
cu ceilalţi gameri în timp real, folosind propria voce, graţie sistemului hands-free
Xbox Communicator.
Cu suportul integrat pentru conectivitate de mare viteză, un disc hard de 8
GB, capacitatea de a reda DVD şi suport pentru redare pe HDTV, Xbox-ul ştie
mai mult decât să ruleze jocuri.
Tainele cutiei negre
Cu un sistem de încărcare frontală a discurilor, două butoane şi patru porturi
pentru controllere pe panoul frontal, Xbox se integrează foarte bine în rândul
aparaturii pe care o aveţi deja în sufragerie. Înăuntrul cutiei, destul de voluminoase,
veţi găsi puterea unui PC (un procesor Intel Pentium III la 733MHz, 64 MB de
RAM şi o placă grafică Nvidia special dezvoltată pentru Xbox - NV2A) dar inima
unei console pentru jocuri video. Cu toate acestea, oricât de seducătoare ar
putea părea puterea procesorului, în ultimă instanţă ceea ce contează sunt rezultatele
vizibile pe ecran.
Entuziaştii tehnologiilor video vor aprecia faptul că Xbox poate lucra nu doar
cu televizoare standard 4:3, ci şi cu televizoare de înaltă definiţie HDTV.
De fapt, Xbox poate reda imagini ale jocurilor la o calitate pentru care Halo
şi Dead or Alive 3 nu au fost încă optimizate. Dar chiar şi aşa imaginile din
aceste jocuri sunt extrem de clare şi de o foarte bună rezoluţie. Complementar
acestei puteri vizuale este faptul că Xbox poate reda sunet Dolby Digital 5.1
surround şi 256 de canale simultane de voce - fapt fără precedent într-un sistem
destinat jocurilor.
Pentru a putea obţine maximum de performanţă de la sistem, utilizatorii vor
fi nevoiţi să cheltuiască în plus, pe câteva accesorii opţionale. Ca orice altă
consolă pentru jocuri, Xbox este livrat cu cabluri video compozite şi ieşiri
audio RCA. Dar pentru o performanţă mai bună audio-video va trebui să plătiţi
15$ pentru Advanced AV Pack, care conţine şi un conector S-Video, alături de
jack-uri audio digitale optice. Cu 20$ puteţi obţine High Definition AV Pack,
cu conectori video (Y, Pb, Pr) şi jack-uri audio digitale optice. Cât despre
redarea filmelor pe DVD, spre deosebire de PS2, care poate reda filme DVD chiar
şi abia scos din cutie, Xbox are nevoie de o telecomandă specială, care costă
30$.
Dar chiar dacă Microsoft vă obligă să plătiţi în plus pentru a debloca anumite
caracteristici, include altele, foarte apropiate de ale PC-urilor, care nu se
regăsesc în consolele de jocuri concurente. În primul rând este vorba de un
adaptor Ethernet 10/100 încorporat, pentru jocuri multiplayer în regim broadband,
indiferent dacă veţi folosi un modem de cablu, DSL sau reţeaua de la serviciu.
Jocurile online vor fi disponibile abia la jumătatea acestui an.
Un alt punct forte al consolei este discul hard de 8 GB, care elimină necesitatea
cumpărării de costisitoare carduri de memorie pentru salvarea jocurilor (Sunt
disponibile carduri de memorie proprietare, care vă pot ajuta să partajaţi fişiere
cu prietenii). Unitatea de disc hard deschide şi alte posibilităţi. În primul
rând, jocurile se încarcă mult mai repede, pentru că devine posibil cache-ul
pe disc. Un alt beneficiu este faptul că puteţi copia pe discul hard piese muzicale
de pe CD-uri audio, pe care le puteţi asculta fără probleme în timp ce vă jucaţi.
O critică pe
care colegii noştri de la ediţia americană au adus-o consolei (ei au apucat
deja să o folosească) este faptul că unitatea DVD a Xbox-ului este mai zgomotoasă
decât cea a celei prezente pe Nintendo Game Cube. O altă potenţială problemă
o reprezintă dimensiunile enorme, atât ale consolei, cât şi ale controllerelor,
deşi Xbox-ul nu e tocmai un notebook pe care să-l poţi lua cu tine peste tot.
Cât despre controllere, problema pare să fie mai degrabă una de percepţie, întrucât
ele se pot manevra cu uşurinţă şi pentru lungi perioade de timp. Singurii care
ar putea avea probleme reale din acest punct de vedere sunt copiii mici.
Xbox oferă patru porturi pentru conectarea controllerelor, iar fiecare controller
poate avea două carduri de meorie, ceea ce amplifică capacitatea deja masivă
de stocare a sistemului şi funcţionează ca un mediu portabil pentru stocarea
datelor de joc salvate. Nu în ultimul rând, trebuie menţionat că legătura dintre
controller şi consolă este asigurată de un cablu format din două secţiuni şi
care se poate "rupe" uşor dacă cineva se împiedică în trecere de fir, eliminându-se
astfel riscul unei răniri din cauza unei eventuale căderi a consolei (care este
destul de grea).
Agonie sau extaz?
Este poate prematur un pronostic în legătură cu şansele Xbox de a deveni standardul
în materie de jocuri video, deşi aparenţele par să încline balanţa în favoarea
unui happy end. Dar nu este deloc uşor să te impui pe o piaţă cum este cea a
consolelor de jocuri. Chiar şi Sega, cândva liderul pieţei a fost nevoită să
capituleze.
Mulţi arată cu degetul către Sony, care a reuşit să vină pe scena jocurilor
video pentru a ajunge în prezent să o domine. Poate Microsoft să o detroneze
pe Sony? Cei din tabăra pro-Microsoft argumentează că este mai uşor de programat
jocuri pentru Xbox, motiv pentru care sistemul ar trebui să atragă mai mulţi
dezvoltatori. Noii veniţi pot scrie mai rapid codul şi pot face bani mai devreme.
Iar portarea jocurilor pe PC-uri, pentru venituri suplimentare, ar trebui să
fie la fel de uşoară.
Însă experimentaţii dezvoltatori pentru platforma Sony dispun de o mulţime
de unelte care să-i ajute să dezvolte şi ei rapid noi jocuri. Iar pentru Nintendo
situaţia e oarecum similară, cu menţiunea că Nintendo pare să se concentreze
în special pe piaţa destinată copiilor, lăsându-le Sony şi pe Microsoft să se
"dueleze" nestingherite.
Un posibil avantaj
competitiv pentru Microsoft ar putea fi includerea unui disc hard mare şi a
conectivităţii Ethernet. Cei din Redmond presupun că dacă jucătorii din lumea
PC s-au implicat masiv în jocuri online, la fel vor face şi cei de pe console.
Aceasta este o teorie nedovedită, dar interesantă.
Criteriul ultim de selecţie va consta tot în numărul şi calitatea jocurilor
disponibile. Pe termen scurt, Microsoft are un handicap, dar nu unul imposibil
de recuperat. Totuşi, dacă Microsoft nu va fi în măsură să ofere cele mai atractive
jocuri în următoarele 12 luni, speranţele sale se vor spulbera. Sau, altfel
spus, Game Over!
Cât despre aşii din mânecă, este interesant de văzut dacă Xbox va deveni sau
nu o clonă PC capabilă de a rula Windows. Pentru o consolă de jocuri, Xbox este
relativ scumpă, dar privită ca o combinaţie practică şi funcţională între o
consolă de jocuri şi un PC, pare destul de puţin costisitoare.
Fără îndoială, Microsoft a creat un produs superior, care este un adevărat tur
de forţă din punct de vedere tehnic. Ce anume îi va rezerva viitorul, ramâne
de văzut. Între timp, dacă vă permiteţi, un Xbox nu are cu ce să vă strice.
Dimpotrivă.
Aşadar, începutul anului 2002 pare marcat de încercarea unora de a-şi extinde
acoperirea mărcii şi către noi domenii, dublată de un reviriment al clasicelor
"cutii" - una muzicală, iar alta deocamdată neagră, cel puţin pentru piaţa europeană.
Dacă studenţii români nu vor fi tentaţi să plătească o mulţime de bani pentru
"marca" MTV PC-ului, poate cutia neagră (cu verde) a Microsoftului se va dovedi
mai "descifrabilă" pentru bugetele lor. Vom trăi şi vom afla. Până atunci, clicuri
pe ce aveţi!
|