Legislație - PC Magazine Romania, Martie 2002
Firma pe
internet
Av.
MAGDALENA Marinescu
Răspundem în acest număr unui grup de tineri care ni s-a adresat cu rugămintea
de a-i ghida la construirea unei "afaceri proprii pe internet".
Aș începe prin a vă spune că afacerea proprie se desfășoară pe internet, dar
ea se construiește în viața reală. Ceea ce înseamnă că ar trebui să începeți
prin a vă crea "o firmă" în funcție de specificul afacerii, firmă care este
cel mai probabil să îmbrace forma unei societăți cu răspundere limitată (S.R.L).
Înființarea unei societăți comerciale este reglementată, în România, de legea
31/1990 republicată și constă într-o serie de acțiuni dintre care cele mai importante
ar fi: obținerea de avize pentru sediul social, redactarea actului constitutiv,
vărsarea capitalului social și autorizarea de către judecător. Aveți nevoie
de sediu și de un capital de pornire de minim 2 milioane lei; în cazul dvs.
specific este probabil să vă fie necesar și un computer care să susțină situl
web. Existența acestei entități juridice vă identifică pe dvs. în relațiile
cu organele fiscale în primul rând, deoarece profitul realizat prin derularea
afacerii pe internet se impozitează. Nu are relevanță pentru autoritățile fiscale
dacă ceea ce vindeți pe internet sunt bunuri tangibile, ce se trimit prin poștă
sau curier în urma efectuării plății sau sunt expediabile on-line, fie prin
download (al unui soft, să zicem), fie constau în servicii (web design, să zicem).
Principiul este acela al impozitării la sursă, ceea ce înseamnă ca important
este unde se află sediul firmei, iar nu unde sunt vândute produsele.
După care începe "construcția" pe internet. În acest caz, internetul reprezintă
magazinul dvs. de desfacere, astfel că nu veți mai plăti chirie proprietarului
unui imobil, ci veți plăti spațiul de web unei firme ce oferă asemenea servicii,
cu alte cuvinte providerului. Cu acest provider veți încheia cel mai probabil
un contract de furnizare de servicii și veți rezerva un domain name. Firma respectivă
vă poate găzdui situl sau puteți cere un pachet complet de servicii, care să
includă și construcția respectivului sit. Cine este proprietarul acestuia? Iată
o problemă ridicată de jurisprudență și pe care unii recomandă să o decideți
de la bun început printr-un contract cu firma în cauză.
Demersuri
concrete pentru e-government în România
Pe 24 ianuarie 2002, Guvernul României a aprobat trei noi ordonanțe propuse
de Ministerul Comunicațiilor și Tehnologiei Informației.
-
Ordonanța privind sistemul național unic pentru apeluri de urgență reglementează
constituirea dispeceratelor pentru apeluri de urgență și introducerea numărului
telefonic unic pentru apeluri de urgență - 112, folosit la nivel european
de statele care au trecut deja la aplicarea prevederilor europene în materie.
Actul normativ urmărește, totodată, instituirea atribuțiilor principale ale
sistemului național unic pentru apeluri de urgență, precum și atribuțiile
serviciilor specializate cărora le sunt adresate apelurile de urgență, precum
și obligațiile ce revin Ministerului Comunicațiilor și Tehnologiei Informației
și proprietarilor rețelelor de telefonie publică, rețelelor de servicii digitale
integrate și serviciilor de telefonie mobilă. Actul normativ aprobat prevede
și sancționarea folosirii nejustificate a serviciilor de urgență. Abuzul atrage
răspunderea disciplinară, materială, civilă, contravențională sau penală,
după caz. Numărul unic va funcționa în toate rețelele de telefonie, atât fixă,
cât și mobilă.
- Ordonanța
privind încasarea prin mijloace electronice a impozitelor și taxelor locale
prevede obligația autorităților administrațiilor publice locale de a asigura
implementarea de sisteme electronice pentru colectarea taxelor și impozitelor
în fiecare oraș și municipiu din teritoriu. În termen de 3 luni de la aprobarea
acestei Ordonanțe se va asigura posibilitatea efectuării plății prin mijloace
electronice a taxelor și impozitelor încasate de către autoritățile administrației
publice locale la nivelul municipiilor și în termen de 6 luni la nivelul orașelor.
Soluția propusă de MCTI se bazează pe crearea unui portal pentru plata taxelor
și impozitelor prin mijloace electronice. Prin intermediul acestui portal,
plătitorul de taxe și impozite se informează asupra debitelor curente pe care
le are de plătit către administrația financiară, stabilește cuantumul unei
plăți și efectuează plata prin mijloace electronice. Plătitorului de taxe
i se eliberează o dovadă de plată electronică sub forma unei scrisori de confirmare
semnate electronic prin certificat numeric, cuprinzând identificarea plătitorului
de taxe - așa cum figurează ea în bazele de date ale administrației financiare,
identificarea beneficiarului plății, numerele de tranzacții pentru informarea
asupra debitelor și pentru plățile efectuate și detaliile operațiunilor efectuate.
Sistemul pilot pentru plata taxelor și impozitelor prin mijloace electronice
tratează în mod confidențial informațiile din sistemele administrației financiare
și din sistemele băncii prin care s-a efectuat plata.
- Ordonanța
pentru efectuarea achizițiilor publice prin mijloace electronice definește
cadrul legal necesar pentru procedura de atribuire a contractelor de achiziție
publică on-line, făcând posibilă utilizarea Sistemului Electronic de Achiziții
Publice. Acest sistem va conduce la reducerea corupției și a birocrației,
la creșterea transparenței și diminuarea cheltuielilor în ceea ce privește
contractele de achiziții publice. Sistemul electronic de achiziții publice
respectă toate principiile care stau la baza atribuirii unui contract de achiziție
publică, respectiv libera concurență între potențiali contractanți, eficientizarea
utilizării fondurilor publice, transparența, tratamentul egal, precum și confidențialitatea
în ceea ce privește secretul comercial. Operatorul Sistemului Electronic de
Achiziții Publice va fi Inspectoratul General al Comunicațiilor.
Alte probleme care se ridică, din punct de vedere juridic, la pornirea acestui
gen de afacere privesc confidențialitatea; dacă intenția dvs. este să realizați
orice tip de comerț prin intermediul sitului este foarte important să vă gândiți
la mijloacele prin care puteți asigura securitatea tranzacțiilor, incluzând
la acest punct și un contract cu banca la care se efectuează plata; date fiind
prevederile recentei legi privind prelucrarea datelor cu caracter personal și
protecția vieții private în sectorul telecomunicațiilor și a celei referitoare
la protecția persoanelor în privința prelucrării datelor personale și la libera
circulație a acestor date, ar fi indicat să inserați în textul de pe web și
un anunț cu privire la politica pe care înțelegeți să o adoptați în domeniul
securității și confidențialității. Prevederile legale amintite mai sus trebuie
luate foarte atent în considerare dacă prin intermediul sitului intenționați
să strângeți informații personale despre vizitatori, dacă le cereți să completeze
vreun formular, spre exemplu, în ce scop o faceți și ce intenționați să faceți
cu respectiva bază de date. Vă amintim că amintita lege "se aplică prelucrărilor
de date cu caracter personal efectuate de persoane fizice sau juridice, române
ori străine, de drept public sau de drept privat, indiferent dacă au loc în
sectorul public sau în sectorul privat." (Legea 677/2001, art. 2, al. 4). Luați-vă
toate măsurile ca din conținutul site-ului să rezulte clar și neechivoc acordul
vizitatorului (idem, art. 5, al. 1) În același spirit al protecției consumatorului,
dar și a "partenerului de web", este important ca, dacă aveți intenția să faceți
un link sau mai multe către alte situri, să aveți acordul deținătorilor acelor
situri. Chiar dacă legile române nu o impun expresis verbis, este deja o uzanță
pe internet. Multe din prevederile dreptului internațional reglementează actualmente
relațiile ce iau naștere pe internet.
Nu mai puțin importantă este (pre/re) vederea de către operatorul sitului a
legislației aplicabile unor domenii specifice și restricțiilor existente în
aceste cazuri; cel mai concret exemplu care îmi vine în minte este cel privind
statutul avocaților din România, cărora li se interzice orice tip de reclamă,
deci inclusiv pe web, precum și oferirea de consiliere gratuită în scopul atragerii
clientelei.
Printre reglemetările cele mai importante, însă, sunt cele referitoare la protecția
dreptului de autor; copyright-ul pe internet este un subiect sensibil și de
maximă actualitate, așa că este bine să inserați într-un loc vizibil o notă
privind politica dvs. asupra dreptului de autor, dacă permiteți sau nu copierea
parțială sau totală a materialelor distribuite de dvs. via internet; nu uitați
nici să menționați licențele de care dispuneți. Poate părea prudență excesivă,
dar nu uitați că vă adresați unui public extrem de variat și e bine să aveți
în vedere (aproape) toate aspectele problemei.
În spiritul celor prezentate mai sus, aș încheia acest articol cu un disclaimer:
cele prezentate mai sus au un caracter pur orientativ și nu înlocuiesc sfatul
unui avocat sau consultant. În plus, ele pot diferi foarte mult în funcție de
caracterul afacerii și de tipul de comerț pe care doriți să îl practicați. Ele
se vor completa, cu siguranță, cu prevederile legii comerțului electronic (www.mcti.ro).
|