Legislaţie - PC Magazine Romania, Martie 2002
Firma pe
internet
Av.
MAGDALENA Marinescu
Răspundem în acest număr unui grup de tineri care ni s-a adresat cu rugămintea
de a-i ghida la construirea unei "afaceri proprii pe internet".
Aş începe prin a vă spune că afacerea proprie se desfăşoară pe internet, dar
ea se construieşte în viaţa reală. Ceea ce înseamnă că ar trebui să începeţi
prin a vă crea "o firmă" în funcţie de specificul afacerii, firmă care este
cel mai probabil să îmbrace forma unei societăţi cu răspundere limitată (S.R.L).
Înfiinţarea unei societăţi comerciale este reglementată, în România, de legea
31/1990 republicată şi constă într-o serie de acţiuni dintre care cele mai importante
ar fi: obţinerea de avize pentru sediul social, redactarea actului constitutiv,
vărsarea capitalului social şi autorizarea de către judecător. Aveţi nevoie
de sediu şi de un capital de pornire de minim 2 milioane lei; în cazul dvs.
specific este probabil să vă fie necesar şi un computer care să susţină situl
web. Existenţa acestei entităţi juridice vă identifică pe dvs. în relaţiile
cu organele fiscale în primul rând, deoarece profitul realizat prin derularea
afacerii pe internet se impozitează. Nu are relevanţă pentru autorităţile fiscale
dacă ceea ce vindeţi pe internet sunt bunuri tangibile, ce se trimit prin poştă
sau curier în urma efectuării plăţii sau sunt expediabile on-line, fie prin
download (al unui soft, să zicem), fie constau în servicii (web design, să zicem).
Principiul este acela al impozitării la sursă, ceea ce înseamnă ca important
este unde se află sediul firmei, iar nu unde sunt vândute produsele.
După care începe "construcţia" pe internet. În acest caz, internetul reprezintă
magazinul dvs. de desfacere, astfel că nu veţi mai plăti chirie proprietarului
unui imobil, ci veţi plăti spaţiul de web unei firme ce oferă asemenea servicii,
cu alte cuvinte providerului. Cu acest provider veţi încheia cel mai probabil
un contract de furnizare de servicii şi veţi rezerva un domain name. Firma respectivă
vă poate găzdui situl sau puteţi cere un pachet complet de servicii, care să
includă şi construcţia respectivului sit. Cine este proprietarul acestuia? Iată
o problemă ridicată de jurisprudenţă şi pe care unii recomandă să o decideţi
de la bun început printr-un contract cu firma în cauză.
Demersuri
concrete pentru e-government în România
Pe 24 ianuarie 2002, Guvernul României a aprobat trei noi ordonanţe propuse
de Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei.
-
Ordonanţa privind sistemul naţional unic pentru apeluri de urgenţă reglementează
constituirea dispeceratelor pentru apeluri de urgenţă şi introducerea numărului
telefonic unic pentru apeluri de urgenţă - 112, folosit la nivel european
de statele care au trecut deja la aplicarea prevederilor europene în materie.
Actul normativ urmăreşte, totodată, instituirea atribuţiilor principale ale
sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţă, precum şi atribuţiile
serviciilor specializate cărora le sunt adresate apelurile de urgenţă, precum
şi obligaţiile ce revin Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei
şi proprietarilor reţelelor de telefonie publică, reţelelor de servicii digitale
integrate şi serviciilor de telefonie mobilă. Actul normativ aprobat prevede
şi sancţionarea folosirii nejustificate a serviciilor de urgenţă. Abuzul atrage
răspunderea disciplinară, materială, civilă, contravenţională sau penală,
după caz. Numărul unic va funcţiona în toate reţelele de telefonie, atât fixă,
cât şi mobilă.
- Ordonanţa
privind încasarea prin mijloace electronice a impozitelor şi taxelor locale
prevede obligaţia autorităţilor administraţiilor publice locale de a asigura
implementarea de sisteme electronice pentru colectarea taxelor şi impozitelor
în fiecare oraş şi municipiu din teritoriu. În termen de 3 luni de la aprobarea
acestei Ordonanţe se va asigura posibilitatea efectuării plăţii prin mijloace
electronice a taxelor şi impozitelor încasate de către autorităţile administraţiei
publice locale la nivelul municipiilor şi în termen de 6 luni la nivelul oraşelor.
Soluţia propusă de MCTI se bazează pe crearea unui portal pentru plata taxelor
şi impozitelor prin mijloace electronice. Prin intermediul acestui portal,
plătitorul de taxe şi impozite se informează asupra debitelor curente pe care
le are de plătit către administraţia financiară, stabileşte cuantumul unei
plăţi şi efectuează plata prin mijloace electronice. Plătitorului de taxe
i se eliberează o dovadă de plată electronică sub forma unei scrisori de confirmare
semnate electronic prin certificat numeric, cuprinzând identificarea plătitorului
de taxe - aşa cum figurează ea în bazele de date ale administraţiei financiare,
identificarea beneficiarului plăţii, numerele de tranzacţii pentru informarea
asupra debitelor şi pentru plăţile efectuate şi detaliile operaţiunilor efectuate.
Sistemul pilot pentru plata taxelor şi impozitelor prin mijloace electronice
tratează în mod confidenţial informaţiile din sistemele administraţiei financiare
şi din sistemele băncii prin care s-a efectuat plata.
- Ordonanţa
pentru efectuarea achiziţiilor publice prin mijloace electronice defineşte
cadrul legal necesar pentru procedura de atribuire a contractelor de achiziţie
publică on-line, făcând posibilă utilizarea Sistemului Electronic de Achiziţii
Publice. Acest sistem va conduce la reducerea corupţiei şi a birocraţiei,
la creşterea transparenţei şi diminuarea cheltuielilor în ceea ce priveşte
contractele de achiziţii publice. Sistemul electronic de achiziţii publice
respectă toate principiile care stau la baza atribuirii unui contract de achiziţie
publică, respectiv libera concurenţă între potenţiali contractanţi, eficientizarea
utilizării fondurilor publice, transparenţa, tratamentul egal, precum şi confidenţialitatea
în ceea ce priveşte secretul comercial. Operatorul Sistemului Electronic de
Achiziţii Publice va fi Inspectoratul General al Comunicaţiilor.
Alte probleme care se ridică, din punct de vedere juridic, la pornirea acestui
gen de afacere privesc confidenţialitatea; dacă intenţia dvs. este să realizaţi
orice tip de comerţ prin intermediul sitului este foarte important să vă gândiţi
la mijloacele prin care puteţi asigura securitatea tranzacţiilor, incluzând
la acest punct şi un contract cu banca la care se efectuează plata; date fiind
prevederile recentei legi privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi
protecţia vieţii private în sectorul telecomunicaţiilor şi a celei referitoare
la protecţia persoanelor în privinţa prelucrării datelor personale şi la libera
circulaţie a acestor date, ar fi indicat să inseraţi în textul de pe web şi
un anunţ cu privire la politica pe care înţelegeţi să o adoptaţi în domeniul
securităţii şi confidenţialităţii. Prevederile legale amintite mai sus trebuie
luate foarte atent în considerare dacă prin intermediul sitului intenţionaţi
să strângeţi informaţii personale despre vizitatori, dacă le cereţi să completeze
vreun formular, spre exemplu, în ce scop o faceţi şi ce intenţionaţi să faceţi
cu respectiva bază de date. Vă amintim că amintita lege "se aplică prelucrărilor
de date cu caracter personal efectuate de persoane fizice sau juridice, române
ori străine, de drept public sau de drept privat, indiferent dacă au loc în
sectorul public sau în sectorul privat." (Legea 677/2001, art. 2, al. 4). Luaţi-vă
toate măsurile ca din conţinutul site-ului să rezulte clar şi neechivoc acordul
vizitatorului (idem, art. 5, al. 1) În acelaşi spirit al protecţiei consumatorului,
dar şi a "partenerului de web", este important ca, dacă aveţi intenţia să faceţi
un link sau mai multe către alte situri, să aveţi acordul deţinătorilor acelor
situri. Chiar dacă legile române nu o impun expresis verbis, este deja o uzanţă
pe internet. Multe din prevederile dreptului internaţional reglementează actualmente
relaţiile ce iau naştere pe internet.
Nu mai puţin importantă este (pre/re) vederea de către operatorul sitului a
legislaţiei aplicabile unor domenii specifice şi restricţiilor existente în
aceste cazuri; cel mai concret exemplu care îmi vine în minte este cel privind
statutul avocaţilor din România, cărora li se interzice orice tip de reclamă,
deci inclusiv pe web, precum şi oferirea de consiliere gratuită în scopul atragerii
clientelei.
Printre reglemetările cele mai importante, însă, sunt cele referitoare la protecţia
dreptului de autor; copyright-ul pe internet este un subiect sensibil şi de
maximă actualitate, aşa că este bine să inseraţi într-un loc vizibil o notă
privind politica dvs. asupra dreptului de autor, dacă permiteţi sau nu copierea
parţială sau totală a materialelor distribuite de dvs. via internet; nu uitaţi
nici să menţionaţi licenţele de care dispuneţi. Poate părea prudenţă excesivă,
dar nu uitaţi că vă adresaţi unui public extrem de variat şi e bine să aveţi
în vedere (aproape) toate aspectele problemei.
În spiritul celor prezentate mai sus, aş încheia acest articol cu un disclaimer:
cele prezentate mai sus au un caracter pur orientativ şi nu înlocuiesc sfatul
unui avocat sau consultant. În plus, ele pot diferi foarte mult în funcţie de
caracterul afacerii şi de tipul de comerţ pe care doriţi să îl practicaţi. Ele
se vor completa, cu siguranţă, cu prevederile legii comerţului electronic (www.mcti.ro).
|