Cover Story - PC Magazine Romania, Martie 2002
Gata Pentru Revoluţia
Serviciilor
Oferta
Dialog
Mihai CIOCÎRLIE
Corporate Marketing Manager MobilRom
I: Ce reprezintă GPRS pentru MobilRom?
R: O etapă. Un pas intermediar către 3G cu dublu scop: să ne pregătească atât
pe noi pentru tehnologia 3G, dar şi piaţa de date românească pentru a folosi
acest tip de servicii de telecomunicaţii.
I: Ce servicii bazate pe tehnologia GPRS oferă firma dvs? De când şi la ce
tarife?
R: De la 1 octombrie, în premieră pe piaţa românească, oferim serviciul OfficeNet
Access pentru piaţa clienţilor mari, constând în principal în accesul GPRS la
reţelele private ale companiilor şi completat de accesul la internet şi WAP,
iar de la 1 decembrie oferta a devenit publică în magazinele Dialog, permiţând
accesul WAP şi internet. În ceea ce priveşte tarifele, până în martie MobilRom
oferă serviciul GPRS la un preţ promoţional de 45$/lună, indiferent de trafic.
I: Există un segment de utilizatori cărora le sunt dedicate în mod special
aceste servicii?
R: Ca în marea majoritate a reţelelor în care s-au lansat astfel de servicii,
oferta de GPRS este în primul rând dedicată clienţilor mari care au nevoie de
acces mobil în propriile lor reţele şi apoi celor care doresc să acceseze internetul
sau e-mail-ul.
I: În ce condiţii un posesor de telefon mobil poate deveni beneficiarul serviciilor
GPRS oferite de MobilRom?
R: În primul rând, un doritor nu trebuie neapărat să posede un telefon, GPRS
bineînţeles, deoarece îl putem furniza noi în cadrul ofertei. Singura condiţie
este să dorească într-adevăr un abonament GPRS şi apoi să facă un drum până
la un magazin Dialog şi totul se va rezolva în condiţiile ofertei de mai sus.
I: Până în ianuarie 2002, data acestui interviu, nu a existat o campanie de
promovare a serviciilor GPRS, cum explicaţi acest lucru?
R: O campanie a existat, poate nu una susţinută şi în mediile adresate publicului
larg. Explicaţia este simplă: după cum spuneam, primul segment căruia îi este
adresat serviciul nu este publicul larg ci clienţii mari care posedă reţele
private de calculatoare. Promovarea în acest segment nu se face în principal
în mass-media ci prin contact direct al forţei de vânzare cu posibilii clienţi
şi, în completare, prin participări la conferinţe şi seminarii de specialitate.
I: V-aş ruga să faceţi o paralelă GPRS - CDMA (tehnologie ce stă la baza noului
serviciu Zapp, lansat de Telemobil cu o impresionanta campanie de imagine):
avantaje-dezavantaje, perspective.
R: Este relativ dificil de făcut o paralelă între două tehnologii care sunt
principial diferite, punctul final este 3G la ambele. Conform unei celebre expresii
"Nimic nu este perfect", dar aici răspunsul ar putea umple o publicaţie întreagă.
În general avantajele au un preţ şi ceea ce este important este să poţi suporta
preţul. Un exemplu ar fi avantajul vitezei mai mari în detrimentul acoperirii
şi posibilităţii încheierii acordurilor de roaming.
I: Cum vedeţi evoluţia pieţei GPRS pe plan mondial, în general, şi în România,
în particular?
R: Şi pe plan mondial GPRS-ul este perceput ca o fază intermediară. În orice
caz, această fază se dezvoltă şi se îmbunătăţeşte continuu. Şi în alte ţări,
chiar şi mult mai dezvoltate, operatorii se confruntă cu probleme similare,
în special adopţia în piaţă a acestei tehnologii ale cărei avantaje sunt percepute
în principal de către specialişti. De aici vine şi segmentul căruia îi este
adresată, clienţii mari, care adoptă astfel de soluţii în baza recomandărilor
propriilor specialişti.
I: Care sunt planurile de viitor ale MobilRom în privinţa dezvoltării serviciilor
GPRS?
R: În principal tehnologia GPRS trebuie să-şi atingă maximul de promisiuni şi
acesta este un prim scop. Optimizarea serviciilor, din punct de vedere tehnologic,
va continua în acest sens. Pe de altă parte, trebuie să atingem şi cel de al
doilea scop al GPRS-ului, educarea pieţei pentru a înţelege când şi la ce probleme
răspunde GPRS-ul din plaja largă a soluţiilor de telecomunicaţii. În orice caz,
va trece multă vreme până când 3G-ul va înlocui întreaga reţea GSM şi până atunci,
chiar şi în condiţiile în care 3G-ul a fost implementat, GPRS-ul va rămâne o
alternativă viabilă.
|