Cover Story - PC Magazine Romania, Martie 2002
Gata Pentru Revoluția
Serviciilor
Oferta
Dialog
Mihai CIOCÎRLIE
Corporate Marketing Manager MobilRom
I: Ce reprezintă GPRS pentru MobilRom?
R: O etapă. Un pas intermediar către 3G cu dublu scop: să ne pregătească atât
pe noi pentru tehnologia 3G, dar și piața de date românească pentru a folosi
acest tip de servicii de telecomunicații.
I: Ce servicii bazate pe tehnologia GPRS oferă firma dvs? De când și la ce
tarife?
R: De la 1 octombrie, în premieră pe piața românească, oferim serviciul OfficeNet
Access pentru piața clienților mari, constând în principal în accesul GPRS la
rețelele private ale companiilor și completat de accesul la internet și WAP,
iar de la 1 decembrie oferta a devenit publică în magazinele Dialog, permițând
accesul WAP și internet. În ceea ce privește tarifele, până în martie MobilRom
oferă serviciul GPRS la un preț promoțional de 45$/lună, indiferent de trafic.
I: Există un segment de utilizatori cărora le sunt dedicate în mod special
aceste servicii?
R: Ca în marea majoritate a rețelelor în care s-au lansat astfel de servicii,
oferta de GPRS este în primul rând dedicată clienților mari care au nevoie de
acces mobil în propriile lor rețele și apoi celor care doresc să acceseze internetul
sau e-mail-ul.
I: În ce condiții un posesor de telefon mobil poate deveni beneficiarul serviciilor
GPRS oferite de MobilRom?
R: În primul rând, un doritor nu trebuie neapărat să posede un telefon, GPRS
bineînțeles, deoarece îl putem furniza noi în cadrul ofertei. Singura condiție
este să dorească într-adevăr un abonament GPRS și apoi să facă un drum până
la un magazin Dialog și totul se va rezolva în condițiile ofertei de mai sus.
I: Până în ianuarie 2002, data acestui interviu, nu a existat o campanie de
promovare a serviciilor GPRS, cum explicați acest lucru?
R: O campanie a existat, poate nu una susținută și în mediile adresate publicului
larg. Explicația este simplă: după cum spuneam, primul segment căruia îi este
adresat serviciul nu este publicul larg ci clienții mari care posedă rețele
private de calculatoare. Promovarea în acest segment nu se face în principal
în mass-media ci prin contact direct al forței de vânzare cu posibilii clienți
și, în completare, prin participări la conferințe și seminarii de specialitate.
I: V-aș ruga să faceți o paralelă GPRS - CDMA (tehnologie ce stă la baza noului
serviciu Zapp, lansat de Telemobil cu o impresionanta campanie de imagine):
avantaje-dezavantaje, perspective.
R: Este relativ dificil de făcut o paralelă între două tehnologii care sunt
principial diferite, punctul final este 3G la ambele. Conform unei celebre expresii
"Nimic nu este perfect", dar aici răspunsul ar putea umple o publicație întreagă.
În general avantajele au un preț și ceea ce este important este să poți suporta
prețul. Un exemplu ar fi avantajul vitezei mai mari în detrimentul acoperirii
și posibilității încheierii acordurilor de roaming.
I: Cum vedeți evoluția pieței GPRS pe plan mondial, în general, și în România,
în particular?
R: Și pe plan mondial GPRS-ul este perceput ca o fază intermediară. În orice
caz, această fază se dezvoltă și se îmbunătățește continuu. Și în alte țări,
chiar și mult mai dezvoltate, operatorii se confruntă cu probleme similare,
în special adopția în piață a acestei tehnologii ale cărei avantaje sunt percepute
în principal de către specialiști. De aici vine și segmentul căruia îi este
adresată, clienții mari, care adoptă astfel de soluții în baza recomandărilor
propriilor specialiști.
I: Care sunt planurile de viitor ale MobilRom în privința dezvoltării serviciilor
GPRS?
R: În principal tehnologia GPRS trebuie să-și atingă maximul de promisiuni și
acesta este un prim scop. Optimizarea serviciilor, din punct de vedere tehnologic,
va continua în acest sens. Pe de altă parte, trebuie să atingem și cel de al
doilea scop al GPRS-ului, educarea pieței pentru a înțelege când și la ce probleme
răspunde GPRS-ul din plaja largă a soluțiilor de telecomunicații. În orice caz,
va trece multă vreme până când 3G-ul va înlocui întreaga rețea GSM și până atunci,
chiar și în condițiile în care 3G-ul a fost implementat, GPRS-ul va rămâne o
alternativă viabilă.
|