Cover Story - PC Magazine Romania, Martie 2002
Gata Pentru Revoluţia
Serviciilor
Oferta
Connex
Eva Ciobotaru,
Associate Director Service Development CONNEX
I: Ce reprezintă GPRS pentru CONNEX?
R: CONNEX a hotărât implementarea tehnologiei GPRS pentru a avea suportul tehnic
necesar punerii la dispoziţia clienţilor săi a unor noi modalităţi de comunicare,
mai rapide şi mai eficiente. Tehnologia GPRS reprezintă un pas important în
evoluţia standardului GSM către 3G atât prin viteza asigurată cât şi prin principiile
de bază - trecerea de la comutarea de circuite la comutarea de pachete.
I: Ce servicii bazate pe tehnologia GPRS oferă firma dvs.? De când şi la ce
tarife?
R: CONNEX a lansat la data de 2 octombrie 2001 trei servicii GPRS:
- WAP GPRS , la un abonament lunar de 3$,
- Internet GPRS, la un abonament lunar de 5$, ce permite accesul la internet
la o viteză substanţial îmbunătăţită
- serviciul VPN GPRS, cu un abonament lunar de 10$. Acesta permite companiilor
să aibă acces securizat prin reţeaua mobilă CONNEX la intranetul companiei,
bazele de date ale acesteia, internet şi PIM - Personal Information Management.
CONNEX a lansat aceste servicii la preţuri accesibile, transferul unui pachet
de 10 kB fiind tarifat la 0,02$ pentru clienţii cu abonament. Scopul a fost
de a nu limita adopţia acestor servicii.
I: Există un segment de utilizatori cărora le sunt dedicate în mod special
aceste servicii?
R: Lansarea serviciilor bazate pe tehnologia GPRS se încadrează în strategia
CONNEX de a oferi clienţilor săi, atât consumatori individuali cât şi companii,
servicii complexe şi complete de comunicare. Putem spune însă că în acest moment
acestea se adresează cu precădere segmentului business, mediului de afaceri.
Nevoile de comunicare ale acestor clienţi evoluează de la serviciile de voce
către servicii ce permit accesul permanent şi de oriunde la date şi informaţii
şi accesarea unor aplicaţii specifice afacerii. Aceste aplicaţii au ca rezultat
creşterea eficienţei, reducerea costurilor.
I: În ce condiţii un posesor de telefon mobil poate deveni beneficiarul serviciilor
GPRS oferite de CONNEX?
R: În primul rând este nevoie de un telefon compatibil GPRS, setat în funcţie
de serviciul dorit: WAP, internet sau VPN. În al doilea râind este necesară
activarea serviciului. Pentru primele două este suficient să se solicite acest
lucru Departamentului de Relaţii cu Clienţii. Pentru VPN GPRS, companiile vor
contacta departamentul de Vânzări Directe CONNEX. Atât pentru Internet GPRS
cât şi pentru VPN GPRS, clientul va trebui să seteze laptopul sau PDA-ul utilizat,
corespunzător serviciului pe care l-a ales. Oferim clienţilor noştri întreg
sprijinul pentru realizarea corectă a acestor setări.
I: Până în ianuarie 2002, data acestui interviu, nu a existat o campanie de
promovare a serviciilor GPRS, cum explicaţi acest lucru?
R: CONNEX se adresează prin serviciile GPRS pe care le oferă, cu precădere segmentului
business, iar comunicarea s-a făcut prin canale specifice. Spre exemplu, imediat
după lansarea serviciilor GPRS am considerat mult mai eficient să organizăm
un eveniment la care să participe firme din România. Cu această ocazie s-au
făcut prezentări, atât teoretice cât şi demonstraţii practice, ale soluţiilor
oferite de CONNEX. Au avut loc discuţii concrete referitoare la serviciile ce
prezintă interes pentru mediul de afaceri. Considerăm importantă continuarea
unor astfel de iniţiative şi în viitor, pentru a înţelege şi identifica cerinţele
clienţilor privind aplicaţii de tip internet, aplicaţii ce vor putea creşte
eficienţa companiilor.
I: V-aş ruga să faceţi o paralelă GPRS-CDMA (tehnologie ce stă la baza noului
serviciu ZAPP, lansat de Telemobil cu o impresionanată campanie de imagine):
avantaje-dezavantaje, perspective.
R: Atât CONNEX, cât şi ZAPP, folosesc tehnologii avansate - GPRS respectiv CDMA
- ce aduc în peisajul transmiterii de date în România viteze ridicate şi oportunităţi
noi în direcţia accesului mobil la date şi informaţii. Telemobil este în prima
fază, cu elemente de testare, în introducerea CDMA 1x în Europa.
Apariţia încă a unui serviciu reprezintă un aspect pozitiv pe piaţa telecomunicaţiilor
din România.
Existenţa mai multor soluţii va avea ca efect stimularea providerilor în oferirea
de soluţii mai bune şi mai agresive. Piaţa va selecta acele soluţii care sunt
eficiente şi răspund cerinţelor utilizatorilor la nivelul aşteptat.
I: Cum vedeţi evoluţia pieţei GPRS pe plan mondial, în general, şi în Romania,
în particular?
R: GPRS este un pas în evoluţia tehnologică către 3G. Succesul acesteia depinde
de serviciile bazate pe GPRS şi de beneficiile percepute de utilizatori. Întrucât
lansarea serviciilor 3G în Europa este întârziată faţă de predicţiile iniţiale,
serviciile bazate pe GPRS vor putea să se dezvolte în următoarea perioadă de
timp. Adopţia GPRS este un fenomen la scară continentală, iar în România această
tehnologie a fost adoptată de operatorii principali. Următorul pas este extinderea
gamei de terminale care să permită viteze ridicate de transmisie a datelor.
I: Care sunt planurile de viitor ale CONNEX în privinţa dezvoltării serviciilor
GPRS?
R: Există şi vor exista în continuare preocupări în vederea diversificării gamei
de servicii bazate pe tehnologia GPRS, soluţii de business dar şi de divertisment.
în conformitate cu strategia noastră de a oferii servicii de maximă noutate
tuturor clienţilor, vom lansa în scurt timp serviciul GPRS şi pentru acei clienţi
ce folosesc servicii bazate pe cartela reîncarcabilă şi care doresc să beneficieze
de accesul rapid la informaţii, date sau divertisment prin telefonul mobil.
Vom pune accentul pe aplicaţii customizate în funcţie de cerinţele specifice
ale clienţilor noştri, pe soluţii flexibile, simple şi eficiente. În această
direcţie încurajăm încheierea de parteneriate cu dezvoltatori de aplicaţii,
cu ajutorul cărora să răspundem cerinţelor pieţei.
|