Cover Story - PC Magazine Romania, Martie 2002
Gata Pentru Revoluția
Serviciilor
Oferta
Connex
Eva Ciobotaru,
Associate Director Service Development CONNEX
I: Ce reprezintă GPRS pentru CONNEX?
R: CONNEX a hotărât implementarea tehnologiei GPRS pentru a avea suportul tehnic
necesar punerii la dispoziția clienților săi a unor noi modalități de comunicare,
mai rapide și mai eficiente. Tehnologia GPRS reprezintă un pas important în
evoluția standardului GSM către 3G atât prin viteza asigurată cât și prin principiile
de bază - trecerea de la comutarea de circuite la comutarea de pachete.
I: Ce servicii bazate pe tehnologia GPRS oferă firma dvs.? De când și la ce
tarife?
R: CONNEX a lansat la data de 2 octombrie 2001 trei servicii GPRS:
- WAP GPRS , la un abonament lunar de 3$,
- Internet GPRS, la un abonament lunar de 5$, ce permite accesul la internet
la o viteză substanțial îmbunătățită
- serviciul VPN GPRS, cu un abonament lunar de 10$. Acesta permite companiilor
să aibă acces securizat prin rețeaua mobilă CONNEX la intranetul companiei,
bazele de date ale acesteia, internet și PIM - Personal Information Management.
CONNEX a lansat aceste servicii la prețuri accesibile, transferul unui pachet
de 10 kB fiind tarifat la 0,02$ pentru clienții cu abonament. Scopul a fost
de a nu limita adopția acestor servicii.
I: Există un segment de utilizatori cărora le sunt dedicate în mod special
aceste servicii?
R: Lansarea serviciilor bazate pe tehnologia GPRS se încadrează în strategia
CONNEX de a oferi clienților săi, atât consumatori individuali cât și companii,
servicii complexe și complete de comunicare. Putem spune însă că în acest moment
acestea se adresează cu precădere segmentului business, mediului de afaceri.
Nevoile de comunicare ale acestor clienți evoluează de la serviciile de voce
către servicii ce permit accesul permanent și de oriunde la date și informații
și accesarea unor aplicații specifice afacerii. Aceste aplicații au ca rezultat
creșterea eficienței, reducerea costurilor.
I: În ce condiții un posesor de telefon mobil poate deveni beneficiarul serviciilor
GPRS oferite de CONNEX?
R: În primul rând este nevoie de un telefon compatibil GPRS, setat în funcție
de serviciul dorit: WAP, internet sau VPN. În al doilea râind este necesară
activarea serviciului. Pentru primele două este suficient să se solicite acest
lucru Departamentului de Relații cu Clienții. Pentru VPN GPRS, companiile vor
contacta departamentul de Vânzări Directe CONNEX. Atât pentru Internet GPRS
cât și pentru VPN GPRS, clientul va trebui să seteze laptopul sau PDA-ul utilizat,
corespunzător serviciului pe care l-a ales. Oferim clienților noștri întreg
sprijinul pentru realizarea corectă a acestor setări.
I: Până în ianuarie 2002, data acestui interviu, nu a existat o campanie de
promovare a serviciilor GPRS, cum explicați acest lucru?
R: CONNEX se adresează prin serviciile GPRS pe care le oferă, cu precădere segmentului
business, iar comunicarea s-a făcut prin canale specifice. Spre exemplu, imediat
după lansarea serviciilor GPRS am considerat mult mai eficient să organizăm
un eveniment la care să participe firme din România. Cu această ocazie s-au
făcut prezentări, atât teoretice cât și demonstrații practice, ale soluțiilor
oferite de CONNEX. Au avut loc discuții concrete referitoare la serviciile ce
prezintă interes pentru mediul de afaceri. Considerăm importantă continuarea
unor astfel de inițiative și în viitor, pentru a înțelege și identifica cerințele
clienților privind aplicații de tip internet, aplicații ce vor putea crește
eficiența companiilor.
I: V-aș ruga să faceți o paralelă GPRS-CDMA (tehnologie ce stă la baza noului
serviciu ZAPP, lansat de Telemobil cu o impresionanată campanie de imagine):
avantaje-dezavantaje, perspective.
R: Atât CONNEX, cât și ZAPP, folosesc tehnologii avansate - GPRS respectiv CDMA
- ce aduc în peisajul transmiterii de date în România viteze ridicate și oportunități
noi în direcția accesului mobil la date și informații. Telemobil este în prima
fază, cu elemente de testare, în introducerea CDMA 1x în Europa.
Apariția încă a unui serviciu reprezintă un aspect pozitiv pe piața telecomunicațiilor
din România.
Existența mai multor soluții va avea ca efect stimularea providerilor în oferirea
de soluții mai bune și mai agresive. Piața va selecta acele soluții care sunt
eficiente și răspund cerințelor utilizatorilor la nivelul așteptat.
I: Cum vedeți evoluția pieței GPRS pe plan mondial, în general, și în Romania,
în particular?
R: GPRS este un pas în evoluția tehnologică către 3G. Succesul acesteia depinde
de serviciile bazate pe GPRS și de beneficiile percepute de utilizatori. Întrucât
lansarea serviciilor 3G în Europa este întârziată față de predicțiile inițiale,
serviciile bazate pe GPRS vor putea să se dezvolte în următoarea perioadă de
timp. Adopția GPRS este un fenomen la scară continentală, iar în România această
tehnologie a fost adoptată de operatorii principali. Următorul pas este extinderea
gamei de terminale care să permită viteze ridicate de transmisie a datelor.
I: Care sunt planurile de viitor ale CONNEX în privința dezvoltării serviciilor
GPRS?
R: Există și vor exista în continuare preocupări în vederea diversificării gamei
de servicii bazate pe tehnologia GPRS, soluții de business dar și de divertisment.
în conformitate cu strategia noastră de a oferii servicii de maximă noutate
tuturor clienților, vom lansa în scurt timp serviciul GPRS și pentru acei clienți
ce folosesc servicii bazate pe cartela reîncarcabilă și care doresc să beneficieze
de accesul rapid la informații, date sau divertisment prin telefonul mobil.
Vom pune accentul pe aplicații customizate în funcție de cerințele specifice
ale clienților noștri, pe soluții flexibile, simple și eficiente. În această
direcție încurajăm încheierea de parteneriate cu dezvoltatori de aplicații,
cu ajutorul cărora să răspundem cerințelor pieței.
|