Comentarii și interviuri - PC Magazine Romania, Martie
2002
În România piața e-business a trecut la faza de maturizare
și a început să evolueze.
|
Adrian Ciureanu, General Manager , Necomm Net
Business sau e-business?
Atunci când spunem e-business ne gândim la o soluție destinată administrării
afacerilor cât mai simplu, sigur, eficient, ușor și ieftin. Pentru a intra în
legătură cu clienții, furnizorii, pentru a gestiona mai bine vânzările, pentru
a conduce ieftin și eficient campanii de marketing, relații publice și promovare
și profitul să fie maxim, în prezent o firmă poate face toate aceste lucruri
doar prin intermediul unei aplicații de e-business.
PC Magazine: Care sunt caracteristicile actuale ale e-business-ului
din România?
Adrian Ciureanu: În momentul actual, e-business-ul pe plan național
se limitează la situri de prezentare și magazine virtuale. Recent, a fost introdus
și conceptul de branding online, promovarea online a imaginii firmei și produselor,
cum este și cazul mărcilor consacrate care au invadat în ultimul timp web-ul
românesc. În schimb mai există și firme, puține ce e drept, care și-au implementat
în afaceri aplicații de e-business.
PC Magazine: Ce trebuie să conțină o platformă de e-business pentru
a acoperi toate activitățile unei firme?
Adrian Ciureanu: În primul rând, o astfel de aplicație trebuie mai întâi
să fie ușor de folosit, pentru a putea fi accesibilă oricărui angajat al firmei.
O platformă de e-business pentru a fi completă trebuie să ofere soluții pentru
managementul intern, stocarea și arhivarea documentelor, evidențe și analize
asupra vânzărilor, livrărilor, încasărilor, cheltuielilor, clienților, stocurilor,
punctelor de lucru. În plus, trebuie să existe aplicații de catalog online,
comandă online, comerț electronic și, suplimentar, servicii de marketing, promovare
și relații publice. Pe lângă cele enunțate anterior, o platformă de e-business
trebuie să fie capabilă să elaboreze și politici de vânzări în funcție de comportamentul
cumpărătorilor. Mai pot exista și aplicații de licitație online, birou virtual
de negocieri. Pentru ca platforma să fie foarte sigură trebuie să ofere și un
nivel de securitate sporit.
PC Magazine: Pentru ce tip de firme și în ce domenii se pot implementa
aplicații e-business?
Adrian Ciureanu: Orice firmă poate folosi o platformă de e-business,
deoarece acestea sunt concepute să se integreze perfect oricărui tip de afacere,
indiferent de mărime sau domeniu. În domeniul distribuției naționale sau multi-naționale,
aplicațiile de e-business acoperă mai mult de jumătate din activități și sunt
un real succes, dar la fel de bune rezultate se pot înregistra în orice alt
domeniu.
PC Magazine: De ce ar folosi o firmă o platformă de e-business?
Adrian Ciureanu: Avantajele majore ale aplicațiilor de e-business sunt
economia de timp și de bani, creșterea eficienței, eliminarea erorilor și amortizarea
rapidă a investiției.
Legat de creșterea eficienței, trebuie amintite și alte aspecte importante:
înregistrarea automată a intrărilor și ieșirilor de mărfuri sau monetar, controlul
în timp real al agenților de vânzări de pe teren sau al punctelor de lucru,
posibilitatea de a avea situația stocurilor și rapoarte detaliate despre orice
activitate din firmă în orice moment. Datorită posibilității de a avea rapoarte
concrete în orice moment, crește și capacitatea de decizie managerială prin
cunoașterea factorilor care o influențează. Un avantaj foarte important este
faptul că se poate ști în orice moment care este impactul campaniilor de marketing
și promovare și cum trebuie să fie adaptate în funcție de piață.
PC Magazine: Totuși există și dezavantaje?
Adrian Ciureanu: Dezavantajele sunt cele specifice oricărui program
de investiții și sunt legate pe de o parte și de costurile noii infrastructuri.
Chiar dacă inițial o astfel de investiție pare mare, în realitate ea nu este
chiar costisitoare. Mai mult, este o problemă de mentalitate, deoarece încă
se mai crede că numai ce e pe hârtie e sigur, lucru total greșit care mai mult
acoperă lipsa de experiență în lucrul cu aplicațiile electronice. Chiar și azi
mai există firme care preferă să plătească sume mari pentru trimiterea de faxuri
interurbane sau internaționale cu oferte de produse, când ar putea folosi web-ul
sau email-ul.
PC Magazine: Care sunt tendințele e-business-ului în România?
Adrian Ciureanu: Economia românească și afacerile românești vor trebui
să se integreze în economia europeană și internațională. În plus, există și
presiuni puternice din exterior cât și din interior. Firmele românești au început
deja să migreze încet pe internet, ba mai mult au început să caute soluții și
aplicații de e-business. Atunci când va fi operativ un sistem coerent de plăți
online, se va crea o adevărată piață business-to-consumer (b2c) și business-to-business
(b2b), iar cei care nu vor fi pregătiți vor pierde foarte mult, deoarece se
va deschide o piață care până atunci era inaccesibilă și care evoluează deja
foarte rapid în vest. Oricum, în România piața e-business a trecut la faza de
maturizare și a început să evolueze. În scurt timp și la noi va fi valabilă
filozofia conform căreia "dacă nu ești pe internet, nu exiști".E
A consemnat Cristi Lucan
|