Comentarii şi interviuri - PC Magazine Romania, Martie
2002

În România piaţa e-business a trecut la faza de maturizare
şi a început să evolueze.
|
Adrian Ciureanu, General Manager , Necomm Net
Business sau e-business?
Atunci când spunem e-business ne gândim la o soluţie destinată administrării
afacerilor cât mai simplu, sigur, eficient, uşor şi ieftin. Pentru a intra în
legătură cu clienţii, furnizorii, pentru a gestiona mai bine vânzările, pentru
a conduce ieftin şi eficient campanii de marketing, relaţii publice şi promovare
şi profitul să fie maxim, în prezent o firmă poate face toate aceste lucruri
doar prin intermediul unei aplicaţii de e-business.
PC Magazine: Care sunt caracteristicile actuale ale e-business-ului
din România?
Adrian Ciureanu: În momentul actual, e-business-ul pe plan naţional
se limitează la situri de prezentare şi magazine virtuale. Recent, a fost introdus
şi conceptul de branding online, promovarea online a imaginii firmei şi produselor,
cum este şi cazul mărcilor consacrate care au invadat în ultimul timp web-ul
românesc. În schimb mai există şi firme, puţine ce e drept, care şi-au implementat
în afaceri aplicaţii de e-business.
PC Magazine: Ce trebuie să conţină o platformă de e-business pentru
a acoperi toate activităţile unei firme?
Adrian Ciureanu: În primul rând, o astfel de aplicaţie trebuie mai întâi
să fie uşor de folosit, pentru a putea fi accesibilă oricărui angajat al firmei.
O platformă de e-business pentru a fi completă trebuie să ofere soluţii pentru
managementul intern, stocarea şi arhivarea documentelor, evidenţe şi analize
asupra vânzărilor, livrărilor, încasărilor, cheltuielilor, clienţilor, stocurilor,
punctelor de lucru. În plus, trebuie să existe aplicaţii de catalog online,
comandă online, comerţ electronic şi, suplimentar, servicii de marketing, promovare
şi relaţii publice. Pe lângă cele enunţate anterior, o platformă de e-business
trebuie să fie capabilă să elaboreze şi politici de vânzări în funcţie de comportamentul
cumpărătorilor. Mai pot exista şi aplicaţii de licitaţie online, birou virtual
de negocieri. Pentru ca platforma să fie foarte sigură trebuie să ofere şi un
nivel de securitate sporit.
PC Magazine: Pentru ce tip de firme şi în ce domenii se pot implementa
aplicaţii e-business?
Adrian Ciureanu: Orice firmă poate folosi o platformă de e-business,
deoarece acestea sunt concepute să se integreze perfect oricărui tip de afacere,
indiferent de mărime sau domeniu. În domeniul distribuţiei naţionale sau multi-naţionale,
aplicaţiile de e-business acoperă mai mult de jumătate din activităţi şi sunt
un real succes, dar la fel de bune rezultate se pot înregistra în orice alt
domeniu.
PC Magazine: De ce ar folosi o firmă o platformă de e-business?
Adrian Ciureanu: Avantajele majore ale aplicaţiilor de e-business sunt
economia de timp şi de bani, creşterea eficienţei, eliminarea erorilor şi amortizarea
rapidă a investiţiei.
Legat de creşterea eficienţei, trebuie amintite şi alte aspecte importante:
înregistrarea automată a intrărilor şi ieşirilor de mărfuri sau monetar, controlul
în timp real al agenţilor de vânzări de pe teren sau al punctelor de lucru,
posibilitatea de a avea situaţia stocurilor şi rapoarte detaliate despre orice
activitate din firmă în orice moment. Datorită posibilităţii de a avea rapoarte
concrete în orice moment, creşte şi capacitatea de decizie managerială prin
cunoaşterea factorilor care o influenţează. Un avantaj foarte important este
faptul că se poate şti în orice moment care este impactul campaniilor de marketing
şi promovare şi cum trebuie să fie adaptate în funcţie de piaţă.
PC Magazine: Totuşi există şi dezavantaje?
Adrian Ciureanu: Dezavantajele sunt cele specifice oricărui program
de investiţii şi sunt legate pe de o parte şi de costurile noii infrastructuri.
Chiar dacă iniţial o astfel de investiţie pare mare, în realitate ea nu este
chiar costisitoare. Mai mult, este o problemă de mentalitate, deoarece încă
se mai crede că numai ce e pe hârtie e sigur, lucru total greşit care mai mult
acoperă lipsa de experienţă în lucrul cu aplicaţiile electronice. Chiar şi azi
mai există firme care preferă să plătească sume mari pentru trimiterea de faxuri
interurbane sau internaţionale cu oferte de produse, când ar putea folosi web-ul
sau email-ul.
PC Magazine: Care sunt tendinţele e-business-ului în România?
Adrian Ciureanu: Economia românească şi afacerile româneşti vor trebui
să se integreze în economia europeană şi internaţională. În plus, există şi
presiuni puternice din exterior cât şi din interior. Firmele româneşti au început
deja să migreze încet pe internet, ba mai mult au început să caute soluţii şi
aplicaţii de e-business. Atunci când va fi operativ un sistem coerent de plăţi
online, se va crea o adevărată piaţă business-to-consumer (b2c) şi business-to-business
(b2b), iar cei care nu vor fi pregătiţi vor pierde foarte mult, deoarece se
va deschide o piaţă care până atunci era inaccesibilă şi care evoluează deja
foarte rapid în vest. Oricum, în România piaţa e-business a trecut la faza de
maturizare şi a început să evolueze. În scurt timp şi la noi va fi valabilă
filozofia conform căreia "dacă nu eşti pe internet, nu exişti".E
A consemnat Cristi Lucan
|