Ultima Impresie- PC Magazine Romania, Februarie 2002
Patru din zece pentru un show
|
Decembrie
este luna în care românii par mai degrabă interesați de "componentele"
de porc, iar discurile cele mai apreciate nu sunt cele digitale, ci farfuriile
cu care se "ard" sarmale la cât de mulți x rezistă "utilizatorii"
|
O statistică din care să rezulte dimensiunile exacte ale pieței DVD-urilor
în România din păcate nu există, deși, dacă ar fi să tragem o concluzie de pe
urma testului comparativ de astfel de unități pe care am fi dorit să vi-l prezentăm
în această ediție a PC Magazine, am putea crede că această tehnologie ar fi
prezentă cel mult în premieră, dacă nu chiar în avanpremieră, în magazinele
de profil de la noi.
Dar noi știm că lucrurile nu stau deloc așa cum, spre dezamăgirea noastră,
le-am constatat în luna decembrie a anului trecut, când am lansat un test dedicat
unităților DVD. Trebuie să recunoaștem că, încă din start, am avut unele ezitări,
întrucât decembrie este luna în care românii par mai degrabă interesați de "componentele"
de porc, iar discurile cele mai apreciate nu sunt cele digitale, ci farfuriile
cu care se "ard" sarmale la cât de mulți x rezistă "utilizatorii". Totuși, în
cele din urmă am decis să lansăm testul, iar după multe telefoane și mail-uri
(peste 30 de invitații) am reușit să obținem în jur de zece confirmări de participare,
cu unul sau mai multe echipamente. Din păcate, în cele din urmă la laboratorul
nostru au sosit produse oferite de doar patru dintre firmele care confirmaseră
inițial. Ce-i drept nu putem spune nici că ne aflăm în plină DVD-izare a României,
dar pe piață se află în vânzare mult mai multe modele, iar un test care să nu
acopere majoritatea ofertei nu prea vedem cui i-ar putea fi de folos.
Așa cum nădăjduim că v-ați obișnuit deja din partea noastră, am dorit să realizăm
un test cât se poate de serios, în care să vă prezentăm cât mai multe tipuri
de unități, alături de informații detaliate despre tehnologia DVD, în general,
și despre caracteristicile tehnice particulare ale modelelor comercializate
în România, date care să vă ajute să alegeți în deplină cunoștință de cauză
un astfel de echipament. Spre regretul nostru, și mai ales al colegilor de la
laboratorul de teste care s-au mai și documentat mai mult de două săptămâni
pe aceasta temă, un test de unități DVD s-a dovedit imposibil, motiv pentru
care am fost nevoiți să renunțăm la el, nu însă fără a le mulțumi și pe această
cale celor ce nu au ezitat în a-și onora promisiunea.
Toate firmele vor să participe la teste precum cel care apare la CERF sau cel
care apare în luna decembrie. În schimb, atunci când vânzările merg bine, ele
au tendința de a cam uita de restul lumii. De aceea, la fiecare test apar situații
în care firme care și-au confirmat participarea, fie verbal, fie chiar în scris,
ajung în cele din urmă să nu trimită echipamentele promise, sau să întârzie
mult prea mult pentru a mai putea participa. Lăsăm la o parte faptul că, uneori,
cei ce întârzie se arată foarte indignați că produsele lor nu mai pot fi testate
în timp util. În general, numărul suficient de mare de participanți face ca
astfel de incidente să nu afecteze calitatea și varietatea testelor per ansamblu.
Singura afectată în astfel de cazuri poate fi, cel mult, reputația unui producător
de renume, ale cărui produse nu apar în teste alături de oferta celorlalți jucători
de pe piață, lăsându-se impresia, de cele mai multe ori falsă, că produsele
respective nu s-ar ridica la un nivel minim de performanță sau ar putea fi afectate
de competiția directă cu echipamente similare. Acest lucru ține mai degrabă
de natura relației dintre vendori și distribuitorii acestora din România. Noi
nu elaborăm politici de promovare a produselor și, în consecință, nici nu ne
propunem și nici nu avem cum să obligăm pe cineva să participe la vreunul dintre
testele pe care le organizăm. Tot ce vă putem asigura este că nu vom publica
niciodată teste ale căror rezultate să nu poată fi reproduse, în condiții similare
testării, de către oricine ar fi interesat.
Motivul pentru care, în locul unui test comparativ de DVD-uri, citiți aceste
rânduri este atitudinea fără precedent a firmelor care au primit invitația noastră.
Dacă totul s-ar fi rezumat la simpla lipsă a unităților sau am fi fost refuzați,
am fi renunțat și atât. Însă la testul acesta am fost induși în eroare de prea
multe confirmări fără acoperire. Natural, i-am căutat pe cei care își confirmaseră
participarea, însă am primit răspunsuri de genul "nu mai avem pe stoc" sau "am
rezervat o unitate pentru voi, dar cineva mi-a anulat rezervarea" și tot felul
de alte scuze. Ne bucură faptul că în România se cumpără DVD-uri și în general
produse din sfera TI, iar testele pe care le desfășurăm în cadrul laboratorului
nostru nu fac decât să ofere consumatorului de tehnologie o perspectivă de ansamblu
asupra ofertei. Alții ne-au spus, cât se poate de direct, că au avut un nivel
record de vânzări și au preferat să obțină niște bani în plus. Putem înțelege
că o firmă alege să vândă toate produsele pe care le poate vinde, dar este oare
mai profitabil să vinzi o unitate în plus decât să beneficiezi de credibilitatea
pe care ți-o poate conferi o testare detaliată? D.V. de Rom
|