Ultima Impresie- PC Magazine Romania, Februarie 2002
Patru din zece pentru un show
 |
Decembrie
este luna în care românii par mai degrabă interesaţi de "componentele"
de porc, iar discurile cele mai apreciate nu sunt cele digitale, ci farfuriile
cu care se "ard" sarmale la cât de mulţi x rezistă "utilizatorii"
|
O statistică din care să rezulte dimensiunile exacte ale pieţei DVD-urilor
în România din păcate nu există, deşi, dacă ar fi să tragem o concluzie de pe
urma testului comparativ de astfel de unităţi pe care am fi dorit să vi-l prezentăm
în această ediţie a PC Magazine, am putea crede că această tehnologie ar fi
prezentă cel mult în premieră, dacă nu chiar în avanpremieră, în magazinele
de profil de la noi.
Dar noi ştim că lucrurile nu stau deloc aşa cum, spre dezamăgirea noastră,
le-am constatat în luna decembrie a anului trecut, când am lansat un test dedicat
unităţilor DVD. Trebuie să recunoaştem că, încă din start, am avut unele ezitări,
întrucât decembrie este luna în care românii par mai degrabă interesaţi de "componentele"
de porc, iar discurile cele mai apreciate nu sunt cele digitale, ci farfuriile
cu care se "ard" sarmale la cât de mulţi x rezistă "utilizatorii". Totuşi, în
cele din urmă am decis să lansăm testul, iar după multe telefoane şi mail-uri
(peste 30 de invitaţii) am reuşit să obţinem în jur de zece confirmări de participare,
cu unul sau mai multe echipamente. Din păcate, în cele din urmă la laboratorul
nostru au sosit produse oferite de doar patru dintre firmele care confirmaseră
iniţial. Ce-i drept nu putem spune nici că ne aflăm în plină DVD-izare a României,
dar pe piaţă se află în vânzare mult mai multe modele, iar un test care să nu
acopere majoritatea ofertei nu prea vedem cui i-ar putea fi de folos.
Aşa cum nădăjduim că v-aţi obişnuit deja din partea noastră, am dorit să realizăm
un test cât se poate de serios, în care să vă prezentăm cât mai multe tipuri
de unităţi, alături de informaţii detaliate despre tehnologia DVD, în general,
şi despre caracteristicile tehnice particulare ale modelelor comercializate
în România, date care să vă ajute să alegeţi în deplină cunoştinţă de cauză
un astfel de echipament. Spre regretul nostru, şi mai ales al colegilor de la
laboratorul de teste care s-au mai şi documentat mai mult de două săptămâni
pe aceasta temă, un test de unităţi DVD s-a dovedit imposibil, motiv pentru
care am fost nevoiţi să renunţăm la el, nu însă fără a le mulţumi şi pe această
cale celor ce nu au ezitat în a-şi onora promisiunea.
Toate firmele vor să participe la teste precum cel care apare la CERF sau cel
care apare în luna decembrie. În schimb, atunci când vânzările merg bine, ele
au tendinţa de a cam uita de restul lumii. De aceea, la fiecare test apar situaţii
în care firme care şi-au confirmat participarea, fie verbal, fie chiar în scris,
ajung în cele din urmă să nu trimită echipamentele promise, sau să întârzie
mult prea mult pentru a mai putea participa. Lăsăm la o parte faptul că, uneori,
cei ce întârzie se arată foarte indignaţi că produsele lor nu mai pot fi testate
în timp util. În general, numărul suficient de mare de participanţi face ca
astfel de incidente să nu afecteze calitatea şi varietatea testelor per ansamblu.
Singura afectată în astfel de cazuri poate fi, cel mult, reputaţia unui producător
de renume, ale cărui produse nu apar în teste alături de oferta celorlalţi jucători
de pe piaţă, lăsându-se impresia, de cele mai multe ori falsă, că produsele
respective nu s-ar ridica la un nivel minim de performanţă sau ar putea fi afectate
de competiţia directă cu echipamente similare. Acest lucru ţine mai degrabă
de natura relaţiei dintre vendori şi distribuitorii acestora din România. Noi
nu elaborăm politici de promovare a produselor şi, în consecinţă, nici nu ne
propunem şi nici nu avem cum să obligăm pe cineva să participe la vreunul dintre
testele pe care le organizăm. Tot ce vă putem asigura este că nu vom publica
niciodată teste ale căror rezultate să nu poată fi reproduse, în condiţii similare
testării, de către oricine ar fi interesat.
Motivul pentru care, în locul unui test comparativ de DVD-uri, citiţi aceste
rânduri este atitudinea fără precedent a firmelor care au primit invitaţia noastră.
Dacă totul s-ar fi rezumat la simpla lipsă a unităţilor sau am fi fost refuzaţi,
am fi renunţat şi atât. Însă la testul acesta am fost induşi în eroare de prea
multe confirmări fără acoperire. Natural, i-am căutat pe cei care îşi confirmaseră
participarea, însă am primit răspunsuri de genul "nu mai avem pe stoc" sau "am
rezervat o unitate pentru voi, dar cineva mi-a anulat rezervarea" şi tot felul
de alte scuze. Ne bucură faptul că în România se cumpără DVD-uri şi în general
produse din sfera TI, iar testele pe care le desfăşurăm în cadrul laboratorului
nostru nu fac decât să ofere consumatorului de tehnologie o perspectivă de ansamblu
asupra ofertei. Alţii ne-au spus, cât se poate de direct, că au avut un nivel
record de vânzări şi au preferat să obţină nişte bani în plus. Putem înţelege
că o firmă alege să vândă toate produsele pe care le poate vinde, dar este oare
mai profitabil să vinzi o unitate în plus decât să beneficiezi de credibilitatea
pe care ţi-o poate conferi o testare detaliată? D.V. de Rom
|