Software - PC Magazine Romania, Februarie 2002
Dați frâu liber imaginației!
Ionuț Ghionea
Lumea în care trăim este tridimensională, este deci o tendință normală ca tot
ce se produce - grafică, sunet, animație - să fie 3D, mai ales că acest lucru
este posibil mai mult ca niciodată până acum.
Ajuns în prezent la versiunea 4.2, 3D Studio Max este creat și dezvoltat de
divizia Discreet a firmei Autodesk. Datorită celor peste 2000 de noi facilități
și având posibilitatea de a rula sub Windows 9x, ME, NT și XP, 3D Studio Max
este principalul program de animație 3D creat pentru PC. Cu acest program se
pot simula fenomene fizice reale, are efecte noi de reflexie și refracție, se
creează și editează materiale, efecte speciale de lumină, și chiar se pot scrie
mici plug-in-uri fără a avea nevoie de cunoașterea unui limbaj de programare.
Termenul de "grafică 3D" este puțin prea pretențios folosit, pe ecranul monitorului
putându-se obține o reprezentare bidimensională a unei lumi 3D virtuale. Pentru
a da ochiului impresia de grafică 3D, calculatorul folosește o serie de efecte
de iluminare și deformare a obiectelor, toate având la bază ecuații matematice
complicate. Tocmai de aceea, 3D Studio Max necesită, ca și majoritatea aplicațiilor
3D, un microprocesor puternic și multă memorie, iar o placă video 3D este binevenită.
|
Prin
cele 4 unghiuri de vedere utilizatorul obține o imagine complexă asupra
obiectelor create
|
Pentru a realiza o imagine, 3D Studio Max pune la dispoziția utilizatorului
o mare varietate de obiecte 3D fundamentale (cilindri, cuburi, sfere, toruri,
poligoane, conuri etc). Prin instrumentele sale de intersecție, combinare, unire,
modificare, din aceste obiecte fundamentale se creează alte obiecte, mult mai
complexe. Acestea pot fi deplasate, așezate în scenă și li se pot atribui materiale.
Materialele conferă obiectelor și scenei o senzație de lume reală. 3D Studio
Max oferă, implicit, câteva zeci de materiale predefinite (lemn, piatră, plastic,
hârtie, sticlă, metal). Utilizatorul își poate crea și materiale noi, utilizând
imagini preluate cu ajutorul unui scaner, spre exemplu. Pentru a mări gradul
de realism, scena trebuie luminată și animată.
Luminile seamănă cu cele ale becurilor și reflectoarelor reale și sunt folosite
la iluminarea scenei. Fiecare lumină are propriul set de parametri configurabili,
precum culoarea și intensitatea.
Camerele video sunt asemănătoare celor reale, fiind utilizate la crearea efectului
de perspectivă asupra obiectelor aflate în scenă. Și camerele au parametri configurabili,
cel mai important fiind focalizarea.
Pentru a trece de la obiectele desenate la o imagine, se folosește procesul
de renderizare. Prin acest proces, 3D Studio Max interpretează toate obiectele
din scenă ținând cont de lumini, materiale, legătura între obiecte și animație.
Renderizarea este procesul care transformă scena lucrată într-o imagine finită
și durează cu atât mai mult timp, cu cât numărul de poligoane, lumini și efecte
este mai mare. Acest timp depinde și de configurația hard a calculatorului.
În urma procesului de renderizare se obține o imagine statică sau o secvență
animată.
Interfața programului
Utilizatorii familiarizați cu programul AutoCAD recunosc cu ușurință o parte
din meniurile și opțiunile prezente în 3D Studio Max. Interfața acestuia este
puternică, intuitivă și oferă un grad ridicat de productivitate. După câteva
ore, lucrul cu această interfață devine mai facil, dar controlul deplin al său
poate dura câteva săptămâni.
La lansarea programului, interfața se împarte în patru secțiuni mari, care
reprezintă fiecare câte un unghi de vedere (Figura 1).
Cele patru secțiuni sunt: Top (sus), Left (stânga), Right (dreapta) și Perspective
(perspectivă). Prin aceste porturi de vedere, utilizatorul obține o imagine
complexă asupra obiectelor create. Primele trei unghiuri de vedere sunt ortogonale,
iar cel de-al patrulea oferă o vedere în perspectivă asupra grupului de obiecte
create. Unghiurile de vedere sunt mult utilizate deoarece oferă pe lângă o bună
orientare în spațiul 3D și o unealtă ajutătoare în desenare.
În partea dreaptă a ecranului se află zona de derulare a panourilor de comenzi.
Aici sunt indicate aproape toate comenzile și opțiunile necesare creării, modificării
sau editării obiectelor modelate în scenă. În partea de jos a ecranului se află
controalele de derulare a animației, iar în partea de sus binecunoscutele meniuri
pop-up cu opțiuni.
Toate fișierele 3D Studio Max sunt încărcate și salvate cu extensia .MAX. Mai
mult, programul oferă posibilitatea fuzionării, înlocuirii și importării fișierelor.
Aceste opțiuni sunt utile în momentul în care se dorește aducerea în scena curentă
a unuia sau mai multor obiecte din alte fișiere. Programul permite și importul
altor tipuri de fișiere din programe precum 3D Studio 4 (3DS, PRJ), Adobe Illustrator
(AI), AutoCAD (DXF) etc. Dacă sunt instalate și aplicații plug-in, numărul de
fișiere recunoscute de 3D Studio Max devine foarte mare, iar posibilitățile
de modelare cresc.
Pentru selectarea comenzilor, programul deține o serie de metode, precum: meniuri
derulante, panouri de comenzi (Create, Modify, Hierarchy, Motion, Display, Utility),
bare de instrumente, taste de comandă rapidă. Prin utilizarea modulelor plug-in,
comenzile acestora se integrează perfect în interfață.
Metode de modelare
3D Studio Max oferă, prin funcțiile sale, mai multe metode de modelare, folosite
la crearea geometriei din cadrul scenelor. Un obiect este tratat de program
ca fiind format din sub-obiecte mai mici și mai simple. Datorită acestora, programul
permite modelarea bazată pe curbe Spline, modelarea poligonală, modelarea prin
petice (Patch), modelarea parametrică și modelarea NURBS.
Animație
3D Studio Max pune la dispoziție și o serie de primitive 3D, precum: sfera,
conul, piramida, prisma, hidra, rezervorul de petrol, capsula, torul etc. Acestea
trebuie, de cele mai multe ori, modificate pentru a obține alte obiecte, mai
complexe. În acest caz intervine combinarea obiectelor, procedeu prin care sunt
reunite două sau mai multe obiecte, cum ar fi, spre exemplu, cel dat de principiul
algebrei booleane.
Alături de primitive, curbe Spline și obiecte compuse, în 3D Studio Max se
întâlnesc obiecte NURBS și sisteme de particule.
Modelarea NURBS (Non-Uniform Relational B-Spline) este frecvent folosită pentru
a crea forme organice sau obiecte ce necesită suprafețe cu curbură precisă.
La acest tip de modelare sunt folosite curbe și suprafețe.
Metoda de creare a obiectelor utilizând sistemele de particule este puțin diferită
deoarece prezintă o variație în timp. Un sistem de particule este format dintr-o
serie de mici particule controlate printr-o diversitate de parametri. Se simulează,
astfel, ploaia, zăpada, viforul, fumul, focul etc. Asupra sistemelor de particule
pot acționa elemente de deformare spațială (vânt, gravitație, deflectori), care
influențează mișcarea particulelor.
În 3D Studio Max, obiectele dintr-o scenă pot fi "îmbrăcate" într-un ansamblu
de atribute, denumite simplu: material. La renderizarea scenei, programul interpretează
atributele în funcție de mai mulți factori (lumină, umbre, culori, reflecții,
poziția camerelor etc). Rezultă astfel o imagine foarte apropiată de cea reală.
La instalarea programului, acesta pune la dispoziția utilizatorului o multitudine
de materiale predefinite (sticlă, plastic, marmură, oțel, lemn, petrol, tablă
galvanizată sau ruginită), dar se pot forma și alte materiale, folosind editorul
integrat, fiind necesare numai câteva fișiere bitmap cu o textură oarecare.
Efecte speciale
Cu 3D Studio Max se pot crea efecte speciale de senzație în orice prezentare
video, animată sau statică. Efectele speciale sunt de cele mai diverse categorii,
pot fi folosite separat sau combinat, însă satisfacția este garantată.
Efect de fum
Lumina volumetrică, unul dintre cele mai simple efecte speciale, este asemănătoare
celei create de un singur reflector pe o scenă de teatru, spre exemplu. Se prezintă
sub forma unui con de lumină care difuzează umbre în scenă.
Masa de ceață este similară fasciculelor de lumină, cu excepția faptului că
poate umple întreaga scenă sau poate fi închisă într-o capsulă, iar Combustia
este utilizată frecvent pentru a produce efecte de foc, fum, explozii sau atmosferă
încinsă.
Un tip aparte de efecte speciale se creează prin intermediul opțiunii Video
Post din meniul Rendering. Video Post intră în acțiune după ce renderizarea
s-a încheiat și prelucrează imaginea obținută inițial adăugând filtre și elemente
de combinare. Aceste efecte suplimentare depind de geometria obiectelor și tipul
de material.
Animație în 3D Studio Max
Una dintre principalele caracteristici ale programului este capacitatea acestuia
de a anima obiecte, surse de lumină sau camere. Cele două elemente principale
care definesc animația sunt controllerele și timpul.
Cea mai folosită metodă de animație se bazează pe cadre cheie. Astfel, un obiect
se poziționează în cadrele importante, iar programul adaugă cadrele care lipsesc
în animație. Cadrele cheie sunt cadrele importante, în care are loc un eveniment,
celelalte fiind numite cadre intermediare. Într-un cadru cheie, evenimentul
poate fi de tip transformare (deplasare, scalare, rotire), dar și o modificare
a parametrilor obiectului. Aceste caracteristici sunt memorate în controller-ul
de animație.
Modelare petice
Un element important în animație este timpul. Animația înseamnă o succesiune
de cadre consecutive, care se schimbă atât de repede, încât dau senzația de
mișcare. Principiul este folosit în cinematografie și televiziune. Viteza optimă
de succesiune a cadrelor este de 20 cadre/secundă, dar se pot folosi și valori
mai mici sau mai mari, după dorința utilizatorului.
O altă metodă de realizare a animației constă în crearea ierarhiilor de obiecte,
folosită, în special, la animarea personajelor (brațe, picioare), a unor sisteme
mecanice (roboți) etc. Realizarea este destul de simplă, iar rezultatul foarte
apropiat de realitate. Astfel, obiectele sunt legate într-o ierarhie, într-un
așa numit lanț ierarhic. Obiectul legat se numește descendent, iar obiectul
de care este legat, părinte. La transformarea obiectului părinte se transformă
și obiectul descendent. Reciproca nu este valabilă. Transferul transformărilor
părinte -> descendent se numește cinematică directă.
Cinematica inversă se consideră în sensul descendent -> părinte, transformarea
propagându-se la nivelurile superioare ale lanțului cinematic.
Renderizarea unei animații este asemănătoare cu cea a unui cadru static, referindu-se,
însă, la mai multe cadre, care trebuie legate între ele și renderizate, rezultatul
fiind un fișier de animație. Renderizarea se face folosind casetele de dialog
Render și Video Post și poate dura câteva minute dar și câteva zile, în funcție
de numărul de cadre, de obiecte, de fețe, de lumini, reflexii, de tipul materialelor
și chiar de configurația hardware a calculatorului.
Concluzii
3D Studio Max este un program destul de puternic pentru a satisface atât gusturile
începătorilor, cât, mai ales, pe cele ale profesioniștilor, posibilitățile de
modelare și animare fiind limitate doar de imaginația utilizatorului și de platforma
pe care este instalat programul.
Multitudinea opțiunilor și facilităților de lucru, a posibilității de a importa
fișiere create în Adobe Illustrator sau AutoCAD, ușurința folosirii fac din
3D Studio Max o ofertă interesantă pentru cei care lucrează în domeniul modelării
3D.
Oricum, chiar dacă programul este intuitiv, recomandăm tuturor viitorilor utilizatori
să răsfoiască fișierele help și manualul, dar și să viziteze câteva din sutele
de situri web care oferă soluții la cheie. Vor avea mult de învățat, căci 3D
Studio Max rămâne mereu o provocare.
Începând din acest număr vă vom prezenta la rubrica Soluții un serial de tutoriale
din care veți putea afla cum puteți realiza cu ușurință câteva efecte spectaculoase.
|