Legislaţie - PC Magazine Romania, Februarie 2002
Tehnologia informaţiei din punct de vedere juridic
O tehnologie cu dublă utilizare: criptografia
Av. MAGDALENA Marinescu
Criptografia
este disciplina ce întrupează principiile, mijloacele şi metodele
utilizate pentru transformarea informaţiei, în scopul de a-i ascunde conţinutul,
de a preveni modificarea sa ascunsă şi utilizarea sa fără autorizare.
Criptografia
este limitată la tranformarea informaţiei prin folosirea unuia sau mai
multor
parametri secreţi (spre exemplu, criptovariabile) sau a unor perechi de
chei.
|
Până mai ieri criptografia reprezenta, încă, în primul rând o modalitate foarte
sofisticată de a proteja secrete militare sau diplomatice; de când hârtia a
căzut în desuetudine, iar poştaşii livrează aproape numai presă şi cataloage
de reclame, noile modalităţi de realizare a comunicaţiilor impun existenţa unui
sistem de securizare disponibil la scară largă. Criptografia este, cu siguranţă,
unul dintre cele mai bune, dar exportul şi importul acestui tip de soft poate
pune probleme. De ce? Cu toate că sunt puţine statele care restricţionează comerţul
cu soft de încriptare, cele care o fac sunt printre principalii creatori ai
tehnologiei, în speţă Statele Unite. Raportul Comisiei Europene din 1998 se
exprima în sensul dezvoltării fără restricţii a produselor criptografice. De
ce atunci preocuparea unora pentru protejarea exportului de produse criptografice?
Pentru că, la nivel internaţional, anumite produse criptografice pot fi considerate
drept tehnologie cu dublă utilizare: civilă (domestică şi comercială) dar şi
militară. Exporturile de acest gen au fost reglementate, la nivel internaţional,
de Acordul de la Wassenaar (Olanda) din 1995/6 pentru stabilirea, la nivel naţional,
a standardelor de export pentru arme convenţionale şi tehnologii cu dublă utilizare,
acord căruia i se adaugă, în 1998, ultimele anexe (www.wassenaar.org/list/).
Prin aceste anexe, lista tehnologiilor considerate cu dublă utilizare se extinde
şi la hardware-ul de încriptare precum şi la produsele software criptografice
de peste 56 biţi (incluzând deci browserele Web, aplicaţiile e-mail, serverele
de comerţ electronic). Produsele precum sistemele de operare pentru calculatoarele
personale cu o putere de peste 64 biţi sunt supuse unui control permanent.
Acordul de la Wassenaar este unul din cele patru acorduri internaţionale ce
încearcă să stabilească criterii de reglementare a exportului (aceste acorduri
vizează, în general, controlul tehnologiilor nucleare şi militare). El defineşte
criptografia ca fiind "disciplina ce întrupează principiile, mijloacele şi metodele
utilizate pentru transformarea informaţiei, în scopul de a-i ascunde conţinutul,
de a preveni modificarea sa ascunsă şi utilizarea sa fără autorizare. Criptografia
este limitată la transformarea informaţiei prin folosirea unuia sau mai multor
parametri secreţi (spre exemplu, criptovariabile) sau a unor perechi de chei."
În România lista tehnologiilor duale este stabilită prin H.G. nr. 1.020/1996
<00006778. htm> pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 594/1992 <00018977.htm>
privind regimul importurilor şi exporturilor de articole şi tehnologii supuse
controlului destinaţiei finale, precum şi cel al controlului exporturilor pentru
neproliferarea armelor nucleare, chimice si biologice şi a rachetelor purtătoare
de asemenea arme, mai precis prin Anexa 1/1996 la această Hotărâre. Conform
acesteia "calculatoarele, echipamentele aferente sau "software"-ul care realizează
criptografia, criptanaliza, certificarea securităţii multinivel sau certificarea
funcţiilor de utilizator izolat sau care limitează compatibilitatea electromagnetică
(EMC), trebuie evaluate conform caracteristicilor de performanţă din Categoria
5 partea a 2-a ("Securitatea Informaţiilor")." Dar exportul de produse de încriptare
este liber, reglementările interne sunt în concordanţă cu normele stabilite
prin Acord. Atât Acordul de la Wassenaar, cât şi anexa 1/1996 consideră că nu
se supune controlului la export "software"-ul care este
- general disponibil publicului, fiind vândut din stoc în puncte de vânzare
cu amănuntul, fără restricţie, prin tranzacţii la ghişeu, tranzacţii comandate
prin poşta sau tranzacţii comandate prin telefon;
- conceput pentru instalarea de către utilizator fără asistenţă suplimentară
din partea furnizorului;
- din "domeniul public".
Contextul legislativ internaţional este reglementat şi prin directivele Organizaţiei
pentru Cooperare Economică şi Dezvoltare, forum internaţional care a elaborat
în 1997 principiile politicii criptografice la nivel internaţional în urma unor
intense dezbateri şi scindări între adepţii restricţionării criptografiei şi
cei ai liberalizării acestei pieţe. Deşi au doar valoarea unei recomandări,
un studiu realizat a concluzionat adoptarea acestor principii de către majoritatea
statelor participante. Ele sunt, cf. Cryptography and Liberty 1999: An International
Survey of Encryption Policy <http://www2.epic.org/reports/crypto1999.html>
www2.epic.org/reports/crypto2000/overview.html),
în număr de opt, dar cele mai interesante din punct de vedere juridic sunt:
a) posibilitatea utilizatorului de a alege orice metodă criptografică şi b)
respectul pentru drepturile fundamentale ale persoanei, respectiv dreptul la
viaţă intimă prin respectarea secretului comunicaţiilor şi protecţia datelor
personale, trebuie inserat în legiferările naţionale privind metodele criptografice.
În România, recent adoptatele legi privind prelucrarea datelor cu caracter personal
şi protecţia vieţii private în sectorul telecomunicaţiilor şi cea a protecţiei
persoanelor în privinţa prelucrării datelor personale şi libera circulaţie a
acestor date, stipulează întocmai aceste principii. În continuare, aceste norme
legislative internaţionale privind criptografia prevăd obligaţia ca, în cazurile
în care se prevede prin lege responsabilitatea persoanelor fizice sau juridice
ce oferă servicii criptografice sau au în păstrare chei-cifruri, îndatoririle
acestora să fie prevăzute detaliat şi limitativ. Guvernele, se spune în continuare,
vor coopera şi îşi vor coordona abordarea în domeniul criptografiei, evitând
ca, în numele criptografiei, să fie create piedici nefondate pentru comerţul
internaţional.
Prima dată cred că am întâlnit noţiunile de criptogramă şi criptoanaliză într-un
roman al lui Jules Verne; care să fi fost oare romanul cu pricina? Sunt mulţi
ani de atunci şi singurul lucru pe care mi-l amintesc este cum a reuşit un personaj
să salveze un alt personaj de la moarte prin descifrarea unui mesaj criptat.
Se vede treaba că acest procedeu trebuie să mi se fi părut cel puţin interesant,
dacă este singurul detaliu pe care l-am reţinut. Multe din ficţiunile julesverniene
sunt de mult realitate. Criptografia nu a fost însă, niciodată, pură ficţiune,
deşi, aflând cam care sunt metodele de securizare realizate cu ajutorul ei,
mă întreb dacă nu a devenit între timp.
|