In direct - PC Magazine Romania, Februarie 2002
aspecte din viața comunității informatice
Notă de trecere pentru MCTI
La început de an, poate cam prea la început (în intervalul +/- o zi față de
Sf. Ion) am încercat un sondaj de opinie în rândul comunității TI referitor
la aprecierea activității Ministerului Comunicațiilor și Tehnologiei Informației
în anul ce a trecut. Persoanele solicitate a răspunde unui mini-chestionar au
fost directori ai unor firme TI de dimensiuni și orientări diferite plus abonații
listei de discuții TIC-Lobby, pe care s-au comentat cu ardoare acțiunile MCTI.
Repondenții aparțin (într-o ordine diferită publicării răspunsurilor) firmelor:
Astral, Lasting System, HP România, Microsoft România, Multinet, Romsym Data,
SBS România, Softchim, Wizrom Software).
Nu am așteptat raportul ministerului la un an de activitate, care probabil
că va fi dat publicității spre sfârșitul lunii ianuarie, am dorit o opinie sinceră,
neinfluențată de factori externi. Iar rezultatele sunt concludente.
Ce apreciați în activitatea MCTI în 2001?
- Stabilirea clară a obiectivelor și urmărirea lor.
- Partea de marketing din activitatea Ministerului!
- Nimic
- Dinamismul activității inițiativele întreprinse, efortul de abordare sistemică
a TI în România.
- Disponibilitatea, implicarea, tinerețea.
- Transparența și angajamentul.
- În ce privește TI, promovarea cu perseverență și coerență a ideii că aceasta,
industria locală de software, trebuie dezvoltată cu prioritate pentru a accelera
dezvoltarea economiei și a reduce decalajele. Elaborarea unei strategii coerente
și consistente privind realizarea guvernului și administrației electronice,
lansarea proiectelor pilot, implicarea în elaborarea legislației specifice
domeniului (inclusiv măsurile fiscale de protecție a dezvoltatorilor de programe),
modul de prezentare al acestor acțiuni, au creat o impresie excelentă în întreaga
lume a TI. Este pentru prima dată, cel puțin din 1989, când se creează o asemenea
percepție pozitivă despre intențiile concrete ale României privind dezvoltarea
TI, bazată pe folosirea potențialului uman deosebit existent la noi.
- "Agresivitatea" promovării TI&C
- Apreciez faptul că în 2001 am văzut/auzit/simțit pentru prima dată ceva
concret și finalizat de MCTI și anume contraversata lege (normă, ordonanță
sau ce o fi) cu privire la impozitul pe salar. Nu că nu ar fi făcut MCTI și
altceva ... dar îmi pare o lege care pentru prima oară nu strică nimic în
domeniu (chiar dacă pe mulți nu-i ajută). Îmi dă speranța că poate mai urmează
și alte lucruri și mai bune ...
Care sunt aspectele criticabile în activitatea MCTI în 2001?
- Accentul prea mare pus pe proiectele de stat.
- Fapte ceva mai puține decât speram; o abordare ușor nerealistă a problemelor.
- Dacă n-a făcut nimic nu ai ce critica.
- Lipsa obiectivă de resurse (bani și oameni) pentru a face mai mult și a
finaliza mai mult.
- Graba cu care s-au organizat licitațiile proiectelor pilot
- Calitatea comunicării , a documentelor și a programelor și strategiilor
(nu sunt destul de ancorate în realitate și duc lipsa de planificare strategică).
- Această imagine deosebită a creat așteptări deosebite. Ca întotdeauna însă,
încrederea se câștigă greu și se poate pierde repede. În consecință, anul
2002 devine unul extrem de important, întreaga industrie de TI așteaptă concretizarea
acestei imagini deosebite în proiecte de importanță majoră, la nivel național.
Într-un asemenea context, importanța este și integrarea acestor proiecte,
chiar din faza pilot, pentru eliminarea redundanțelor și paralelismelor. În
acest scop MCTI trebuie să promoveze utilizarea de standarde deschise.
- Neparticiparea la "activitățile" tic-lobby (neaplicarea subsidiarității...)
- Aspecte criticabile pe anul 2001:
- nu a reușit să promoveze internetul, mai bine zis nu am văzut/auzit/zvonit
de nici o inițiativă de acest gen - nici în discuții cu operatorii de
telefonie (fixă sau mobilă), nici cu ISP-iștii, nici sprijin pentru RoEduNet
... [Nu vorbesc de conferințe și povești ... ci fapte].
- că tot vorbirăm de telefonie - nu am aflat despre ce ar fi făcut pentru
îmbunătățirea situației actuale a telefoniei în România.
- nu a ridicat de loc nivelul de e-government. Nu zic la nivel de primărie,
ci la nivel de ministere - ce vis: programul poliției, facturile către
stat, starea drumurilor, meteo, impozitul pe venit global, legile și Constituția
României (evident public și nu pe bani), ... să mai zic ?! ... toate online
... la orice oră ...
- în privința legislației TIC votate în 2001 situația e sub orice critică.
Exemplu concret: Legea comerțului electronic, o poveste comparată cu legea
similară din Danemarca, dar care nu are nimic concret decât pedepsele
dar nici o protecție a consumatorului! Sau altă lege care nu face diferența
între hackingul pasiv și cel activ, între studii de securitate și furturi
on line!
Care este nota globală pe o scară de la 1 la 5 (1-slab, 2-acceptabil, 3-bine,
4-foarte bine,5-excepțional) pe care o acordați întregii activități MCTI?
3,(3) - deci ceva mai mult de Bine, notă ce indică, așa cum specifica unul dintre
repondenți, punctul de vedere comparativ cu perioada 1990 - 2000.
|