In direct - PC Magazine Romania, Februarie 2002
aspecte din viaţa comunităţii informatice
Notă de trecere pentru MCTI
La început de an, poate cam prea la început (în intervalul +/- o zi faţă de
Sf. Ion) am încercat un sondaj de opinie în rândul comunităţii TI referitor
la aprecierea activităţii Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei
în anul ce a trecut. Persoanele solicitate a răspunde unui mini-chestionar au
fost directori ai unor firme TI de dimensiuni şi orientări diferite plus abonaţii
listei de discuţii TIC-Lobby, pe care s-au comentat cu ardoare acţiunile MCTI.
Repondenţii aparţin (într-o ordine diferită publicării răspunsurilor) firmelor:
Astral, Lasting System, HP România, Microsoft România, Multinet, Romsym Data,
SBS România, Softchim, Wizrom Software).
Nu am aşteptat raportul ministerului la un an de activitate, care probabil
că va fi dat publicităţii spre sfârşitul lunii ianuarie, am dorit o opinie sinceră,
neinfluenţată de factori externi. Iar rezultatele sunt concludente.
Ce apreciaţi în activitatea MCTI în 2001?
- Stabilirea clară a obiectivelor şi urmărirea lor.
- Partea de marketing din activitatea Ministerului!
- Nimic
- Dinamismul activităţii iniţiativele întreprinse, efortul de abordare sistemică
a TI în România.
- Disponibilitatea, implicarea, tinereţea.
- Transparenţa şi angajamentul.
- În ce priveşte TI, promovarea cu perseverenţă şi coerenţă a ideii că aceasta,
industria locală de software, trebuie dezvoltată cu prioritate pentru a accelera
dezvoltarea economiei şi a reduce decalajele. Elaborarea unei strategii coerente
şi consistente privind realizarea guvernului şi administraţiei electronice,
lansarea proiectelor pilot, implicarea în elaborarea legislaţiei specifice
domeniului (inclusiv măsurile fiscale de protecţie a dezvoltatorilor de programe),
modul de prezentare al acestor acţiuni, au creat o impresie excelentă în întreaga
lume a TI. Este pentru prima dată, cel puţin din 1989, când se creează o asemenea
percepţie pozitivă despre intenţiile concrete ale României privind dezvoltarea
TI, bazată pe folosirea potenţialului uman deosebit existent la noi.
- "Agresivitatea" promovării TI&C
- Apreciez faptul că în 2001 am văzut/auzit/simţit pentru prima dată ceva
concret şi finalizat de MCTI şi anume contraversata lege (normă, ordonanţă
sau ce o fi) cu privire la impozitul pe salar. Nu că nu ar fi făcut MCTI şi
altceva ... dar îmi pare o lege care pentru prima oară nu strică nimic în
domeniu (chiar dacă pe mulţi nu-i ajută). Îmi dă speranţa că poate mai urmează
şi alte lucruri şi mai bune ...
Care sunt aspectele criticabile în activitatea MCTI în 2001?
- Accentul prea mare pus pe proiectele de stat.
- Fapte ceva mai puţine decât speram; o abordare uşor nerealistă a problemelor.
- Dacă n-a făcut nimic nu ai ce critica.
- Lipsa obiectivă de resurse (bani şi oameni) pentru a face mai mult şi a
finaliza mai mult.
- Graba cu care s-au organizat licitaţiile proiectelor pilot
- Calitatea comunicării , a documentelor şi a programelor şi strategiilor
(nu sunt destul de ancorate în realitate şi duc lipsa de planificare strategică).
- Această imagine deosebită a creat aşteptări deosebite. Ca întotdeauna însă,
încrederea se câştigă greu şi se poate pierde repede. În consecinţă, anul
2002 devine unul extrem de important, întreaga industrie de TI aşteaptă concretizarea
acestei imagini deosebite în proiecte de importanţă majoră, la nivel naţional.
Într-un asemenea context, importanţa este şi integrarea acestor proiecte,
chiar din faza pilot, pentru eliminarea redundanţelor şi paralelismelor. În
acest scop MCTI trebuie să promoveze utilizarea de standarde deschise.
- Neparticiparea la "activităţile" tic-lobby (neaplicarea subsidiarităţii...)
- Aspecte criticabile pe anul 2001:
- nu a reuşit să promoveze internetul, mai bine zis nu am văzut/auzit/zvonit
de nici o iniţiativă de acest gen - nici în discuţii cu operatorii de
telefonie (fixă sau mobilă), nici cu ISP-iştii, nici sprijin pentru RoEduNet
... [Nu vorbesc de conferinţe şi poveşti ... ci fapte].
- că tot vorbirăm de telefonie - nu am aflat despre ce ar fi făcut pentru
îmbunătăţirea situaţiei actuale a telefoniei în România.
- nu a ridicat de loc nivelul de e-government. Nu zic la nivel de primărie,
ci la nivel de ministere - ce vis: programul poliţiei, facturile către
stat, starea drumurilor, meteo, impozitul pe venit global, legile şi Constituţia
României (evident public şi nu pe bani), ... să mai zic ?! ... toate online
... la orice oră ...
- în privinţa legislaţiei TIC votate în 2001 situaţia e sub orice critică.
Exemplu concret: Legea comerţului electronic, o poveste comparată cu legea
similară din Danemarca, dar care nu are nimic concret decât pedepsele
dar nici o protecţie a consumatorului! Sau altă lege care nu face diferenţa
între hackingul pasiv şi cel activ, între studii de securitate şi furturi
on line!
Care este nota globală pe o scară de la 1 la 5 (1-slab, 2-acceptabil, 3-bine,
4-foarte bine,5-excepţional) pe care o acordaţi întregii activităţi MCTI?
3,(3) - deci ceva mai mult de Bine, notă ce indică, aşa cum specifica unul dintre
repondenţi, punctul de vedere comparativ cu perioada 1990 - 2000.
|