In direct - PC Magazine Romania, Februarie 2002
Sisteme informatice pentru administrația publică
Agenția Națională de Ocupare a Forței de Muncă (ANOFM) va beneficia în scurt
timp de un sistem informatic integrat, destinat persoanelor din întreaga țară
care caută un loc de muncă prin intermediul oficiilor specializate din cadrul
ANOFM. Proiectul care stă la baza acestui sistem a fost realizat în cea mai
mare parte de către specialiști din cadrul Ministerului Muncii și Solidarității
Sociale (MMSS) împreună cu angajații agenției, beneficiind și de contribuția
unor consultanți din străinătate.
Primele faze ale proiectului au fost demarate în 1997 - odată cu analiza proceselor
de lucru care urmau să fie informatizate - și a fost finalizat în anul 2000,
când a avut loc licitația câștigată de companiile IBM și Siemens Business Systems
Austria.
În realizarea proiectului s-a urmărit ca tehnologiile care se află la baza
sistemului să fie cele mai ieftine de pe piață dar și cele mai eficiente în
același timp. Asfel, pe serverele județene va fi instalat sistemul de operare
Linux Red Hat, serverele centrele vor rula Unix (AIX de la IBM), iar stațiile
de lucru vor opera sub Windows. Pentru bazele de date a fost aleasă soluția
DB2 de la IBM. Aplicațiile specifice care vor asigura practic procesul de lucru
al sistemului includ: prelucrarea solicitărilor și acordarea beneficiilor de
șomaj, un sistem integrat de plasare pe piața muncii, precum și evidența colectării
de contribuții pentru fondul de șomaj - aplicațiile fiind diferențiate în raport
cu nivelul central, respectiv județean.
Potrivit specificațiilor din proiect se vor folosi produse care respectă standardele
internaționale, optându-se pentru standarde deschise și ne-proprietare.
În vederea instruirii personalului din cadrul ANOFM vor fi școlarizați o sută
de angajați, aceștia urmând a se ocupa la rândul lor de instruirea celorlalți
angajați care vor opera în sistem.
Probleme întâmpinate pe parcursul realizării proiectului
Lipsa unei echipe dedicate integral activităților specifice proiectului s-a
resimțit la toate nivelele implicate în implementarea proiectului de informatizare.
Mai mult decât atât, reacția unor cadre de decizie a fost relativ lentă în situațiile
de răscruce când se cereau decizii rapide și clare asupra direcțiilor strategice
în care urma să se dezvolte acest proiect, în special în cazul componentei de
business, care trebuia definită în vederea elaborării specificațiilor tehnice.
De asemenea, timpul necesar consultanților străini pentru adaptare la condițiile
specifice proiectului, precum și alte probleme asociate cu soluțiile propuse
de aceștia, au constituit un factor de încetinire al acestui proiect.
Cum funcționează sistemul
În fiecare zi, la nivelul fiecărui județ, se actualizează în timp real baza
de date specifice și cea de date comune, în paralel realizându-se arhivarea
datelor constituite la acest nivel. Prin date comune se înțeleg informațiile
care se regăsesc în cele trei componente ale sistemului de solidaritate socială:
șomaj, pensii și asistență socială.
După terminarea orelor de lucru, într-o primă fază se actualizează datele specifice
(pentru sistemul de șomaj) și informațiile comune de la nivelul central, printr-o
operațiune de tip overnight processing. În a doua fază, se realizează sincronizarea
datelor la nivel județean cu datele comune de la nivelul central.
Mijloace și metode de finalizare a proiectului
Proiectul va fi implementat într-un an, ceea ce înseamnă că în toată această
perioadă trebuie asigurată o organizare riguroasă internă a beneficiarului,
pentru a putea absorbi un asemenea sistem informatic complex. De asemenea, este
necesară o coordonare foarte bună cu integratorul sistemului în ceea ce privește
activitățile specifice de implementare.
Implicarea în proiect - în faza de creare a specificațiilor - a tuturor nivelelor
de personal ale instituției beneficiare, de la cel de execuție până la cel de
decizie, este o necesitate obiectivă. Pentru a se putea utiliza experiența profesională
a acestora - ei fiind de fapt utilizatorii noului sistem informatic - feed-back-ul
acestora este esențial în proiectarea sistemului.
Mircea Weingart ([email protected])
|