In direct - PC Magazine Romania, Februarie 2002
Sisteme informatice pentru administraţia publică
Agenţia Naţională de Ocupare a Forţei de Muncă (ANOFM) va beneficia în scurt
timp de un sistem informatic integrat, destinat persoanelor din întreaga ţară
care caută un loc de muncă prin intermediul oficiilor specializate din cadrul
ANOFM. Proiectul care stă la baza acestui sistem a fost realizat în cea mai
mare parte de către specialişti din cadrul Ministerului Muncii şi Solidarităţii
Sociale (MMSS) împreună cu angajaţii agenţiei, beneficiind şi de contribuţia
unor consultanţi din străinătate.
Primele faze ale proiectului au fost demarate în 1997 - odată cu analiza proceselor
de lucru care urmau să fie informatizate - şi a fost finalizat în anul 2000,
când a avut loc licitaţia câştigată de companiile IBM şi Siemens Business Systems
Austria.
În realizarea proiectului s-a urmărit ca tehnologiile care se află la baza
sistemului să fie cele mai ieftine de pe piaţă dar şi cele mai eficiente în
acelaşi timp. Asfel, pe serverele judeţene va fi instalat sistemul de operare
Linux Red Hat, serverele centrele vor rula Unix (AIX de la IBM), iar staţiile
de lucru vor opera sub Windows. Pentru bazele de date a fost aleasă soluţia
DB2 de la IBM. Aplicaţiile specifice care vor asigura practic procesul de lucru
al sistemului includ: prelucrarea solicitărilor şi acordarea beneficiilor de
şomaj, un sistem integrat de plasare pe piaţa muncii, precum şi evidenţa colectării
de contribuţii pentru fondul de şomaj - aplicaţiile fiind diferenţiate în raport
cu nivelul central, respectiv judeţean.
Potrivit specificaţiilor din proiect se vor folosi produse care respectă standardele
internaţionale, optându-se pentru standarde deschise şi ne-proprietare.
În vederea instruirii personalului din cadrul ANOFM vor fi şcolarizaţi o sută
de angajaţi, aceştia urmând a se ocupa la rândul lor de instruirea celorlalţi
angajaţi care vor opera în sistem.
Probleme întâmpinate pe parcursul realizării proiectului
Lipsa unei echipe dedicate integral activităţilor specifice proiectului s-a
resimţit la toate nivelele implicate în implementarea proiectului de informatizare.
Mai mult decât atât, reacţia unor cadre de decizie a fost relativ lentă în situaţiile
de răscruce când se cereau decizii rapide şi clare asupra direcţiilor strategice
în care urma să se dezvolte acest proiect, în special în cazul componentei de
business, care trebuia definită în vederea elaborării specificaţiilor tehnice.
De asemenea, timpul necesar consultanţilor străini pentru adaptare la condiţiile
specifice proiectului, precum şi alte probleme asociate cu soluţiile propuse
de aceştia, au constituit un factor de încetinire al acestui proiect.
Cum funcţionează sistemul
În fiecare zi, la nivelul fiecărui judeţ, se actualizează în timp real baza
de date specifice şi cea de date comune, în paralel realizându-se arhivarea
datelor constituite la acest nivel. Prin date comune se înţeleg informaţiile
care se regăsesc în cele trei componente ale sistemului de solidaritate socială:
şomaj, pensii şi asistenţă socială.
După terminarea orelor de lucru, într-o primă fază se actualizează datele specifice
(pentru sistemul de şomaj) şi informaţiile comune de la nivelul central, printr-o
operaţiune de tip overnight processing. În a doua fază, se realizează sincronizarea
datelor la nivel judeţean cu datele comune de la nivelul central.
Mijloace şi metode de finalizare a proiectului
Proiectul va fi implementat într-un an, ceea ce înseamnă că în toată această
perioadă trebuie asigurată o organizare riguroasă internă a beneficiarului,
pentru a putea absorbi un asemenea sistem informatic complex. De asemenea, este
necesară o coordonare foarte bună cu integratorul sistemului în ceea ce priveşte
activităţile specifice de implementare.
Implicarea în proiect - în faza de creare a specificaţiilor - a tuturor nivelelor
de personal ale instituţiei beneficiare, de la cel de execuţie până la cel de
decizie, este o necesitate obiectivă. Pentru a se putea utiliza experienţa profesională
a acestora - ei fiind de fapt utilizatorii noului sistem informatic - feed-back-ul
acestora este esenţial în proiectarea sistemului.
Mircea Weingart (mirceaw@rolink.ro)
|