Editorial
PC Magazine Romania, Februarie 2002
SĂ STĂM STRÂMB ȘI SĂ JUDECĂM DREPT SAU... VICEVERSA
Mihaela
Cârstea
Redactor șef
PC Magazine România
Niciodată nu vom Ști cât de strâmb trebuie să stăm pentru ca judecata noastră
să fie sută la sută dreaptă, probabil că de aceea ne este și atât de greu să
fim obiectivi. Dar să facem un exercițiu de aerobic și să trecem în revistă
întâmplările anului ce a trecut.
Nici nu ne revenisem bine după sărbătorile de iarnă, când a apărut hotărârea
de guvern ce stabilea modul de organizare și funcționare al Ministerului Comunicațiilor
și Tehnologiei Informației, pe scurt MCTI. Pentru prima oară exista în România
o astfel de instituție, semn că noul guvern, rezultat în urma alegerilor din
noiembrie 2000, considera prioritare cele două domenii, TI și C. O astfel de
schimbare de atitudine a atras cum era de așteptat interesul ziariștilor, care
cu mic cu mare au solicitat să fie primiți de ministrul Dan Nica pentru a afla
care sunt proiectelele echipei sale.
Și cu toate că în titulatura acestei instituții pe primul loc se aflau comunicațiile,
iar noul ministru lucrase anterior tot în acest domeniu, primele intenții erau
legate de TI, considerat pe bună dreptate un soi de Cenușăreasă. Pe 5 ianuarie
2001, elaborase deja un draft pentru un pachet de legi considerate de interes
primordial, care fusese trimis unei părți a comunității TI spre dezbatere.
Pe 15 ianuarie 2002, dată la care scriu acest editorial, pe situl MCTI există
la capitolul Legi în vigoare: Legea comunicațiilor (deci tot acestea au avut
întâietate) și 3 HG-uri privind organizarea și funcționarea MCTI (4.01), privind
înființarea grupului de lucru "Grupul de Promovare a Tehnologiei Informației
în România" (22.02) și referitor la modificarea cuantumului unor taxe și amenzi
în domeniul telecomunicațiilor (27.11).
Există și 10 ordine, dintre care cel referitor la încadrarea în activitatea
de creație de programe pentru calculator a stârnit multe discuții și nemulțumiri,
suferind chiar unele modificări, semn că membrii ministerului au plecat urechea
la nemulțumirile managerilor firmelor TI și au încercat să mai îndrepte ceva,
deși rezultatul este încă departe de a crea motivații suficiente pentru stăvilirea
exodului de programatori. Cât despre cele trei legi esențiale: a comerțului
electronic, a semnăturii digitale și cea anti-fraudă (prezente pe sit doar ca
proiecte), situația este diferențiată. Stând ușor înclinat pot spune că MCTI
a făcut ceea ce a putut, adică a înaintat în primăvară proiectele de legi către
Parlament. Pe 31 iulie, Legea Semnăturii Electronice apărea în Monitorul Oficial,
urmată la câteva luni de normele metodologice de aplicare a ei. Pe 20 noiembrie,
prin decrete prezidențiale, au fost promulgate alte două legi: Legea pentru
protecția persoanelor în privința prelucrării datelor cu caracter personal și
libera circulație a acestor date și Legea privind prelucrarea datelor cu caracter
personal și protecția vieții private în sectorul telecomunicațiilor. Proiectul
de lege privind comerțul electronic a trecut însă doar de Camera Deputaților,
împotmolindu-se însă la Senat.
Dar dacă la capitolul legislație, lucrurile par a se vedea bine, ceva mai discutate
și discutabile au fost licitațiile ce au vizat realizarea de proiecte pilot
în special în domeniul e-government. Aici deja cred că e greu să stai strâmb
și să judeci drept, cam toată lumea are tendința de a sta cât mai țeapăn și
a încerca să demonstreze că interesele particulare sau de grup au fost determinante
în deciderea câștigătorilor, nicidecum apropierea de cerințele caietelor de
sarcini. Circulă tot felul de povești în piață, dovezi sunt însă greu de găsit.
Grave sunt întârzierile care apar atunci când câștigătorul licitației se dovedește
a nu-și putea ține promisiunile. Când mă uit la ce se întâmplă în jurul nostru,
la afacerile murdare care au contribuit substanțial la sărăcirea populației,
mă întreb și eu parafrazând un personaj caragealian "de ce să nu aibă și MCTI-ul
faliții lui"?
Am în față interviul din 5 ianuarie și constat că jaloanele menționate de ministrul
Nica erau: iminența legilor esențiale, investițiile nu doar de dragul investițiilor,
educația - o componentă ce nu poate fi neglijată, situația specialiștilor, recuperarea
timpului pierdut și evitarea noilor întârzieri. Dacă despre majoritatea acțiunilor
propuse am amintit, să vedem dacă s-a făcut ceva în domeniul educației. Ministerul
și-a propus un program intitulat "15.000 de calculatoare - 15.000 de școli interconectate
la internet". Ceva s-a făcut, mai este însă mult până la îndeplinirea acestui
obiectiv. Stând drept, unul din membrii grupului Divertis ce îl interpreta la
lansarea Windows XP pe Președintele Iliescu spunea "vom cumpăra 15.000 de calculatoare
pentru școli, iar dacă nu vor exista suficiente școli pentru acestea, vom mai
clădi școli".
Ce altceva a mai caracterizat activitatea MCTI? Extrema transparență, aș zice
chiar excesiva transparență. Biroul de Presă al MCTI ne-a transmis pe parcursul
anului 2001 în medie un comunicat pe zi, enorm dacă ne gândim că peste două
șeptimi din zilele unui an sunt zile libere. Apoi situl, cu informații complete,
actualizat cu regularitate, conferințele de presă și chiar aniversarea zilei
de naștere a ministrului împreună cu reprezentanții mass-media. Putem trage
concluzia că s-a dorit o campanie de imagine susținută, dar parcă s-a cam exagerat.
Și orice exagerare poate duce la efecte contrare celor dorite. Oare era nevoie
ca ministrul însuși să participe la deschiderea oficiului poștal din Miercurea
Ciuc? Măcar nu era la Galați, că am mai fi înțeles. Dar Galațiului oricum i
s-a rezervat partea leului - găzduirea primului parc național de software.
Personal cred că s-a exagerat și în asocierea numelui ministerului de acțiuni
a căror organizare a lăsat mult de dorit, gen festivalul Internetics, proiectul
e-library și altele.
Cum întotdeauna mai multe capete gândesc mai bine decât unul singur, am solicitat
punctele de vedere privitoare la activitatea MCTI câtorva directori ai unor
firme de profil, rezultatul îl veți vedea la rubrica In Direct. Încercând să
analizeze lucrurile cu cât mai multă luciditate s-a atins un punct de echilibru,
nota 3,(3) pe o scară de la 1 la 5.
|