Comentarii și interviuri - PC Magazine Romania, Februarie
2002
Waldemar Lastowski, Autodesk Area Manager Central & Eastern Europe
Donații software pentru dezvoltarea României
PC Magazine: Cum vedeți distribuția produselor Autodesk pe piața românească
și ce pondere are țara noastră în contextul vânzărilor dumneavoastră în Europa
Centrale și de Est?
Waldemar Lastowski: Dacă am avea distribuitori precum A&C International
în toate țările din Europa de Est, munca mea ar fi mult mai ușoară și mai rapidă.
Distribuitorul produselor noastre în România dispune de o organizație foarte
profesională, care face o treabă excelentă pentru Autodesk, dar mai ales pentru
dezvoltarea comunității TI din România și a pieței locale.
Suntem aici pentru a vinde și am avut succes, dar pentru a oferi clienților
noștri șansa de a obține cât mai rapid o returnare a investiției este nevoie
de construirea unei puternice rețele de suport pentru aceștia, ceea ce Autodesk
face în mod constant. În România, afacerile Autodesk cresc în mod constant,
chiar dacă nu atât de rapid pe cât ne-am dori. Anul 2001 nu a fost un an ușor
pentru nici o economie din lume și deci nici pentru România. Cu toate acestea,
suntem convinși că bilanțurile ne vor arăta o creștere constantă față de anul
trecut, cum de altfel s-a întâmplat în ultimii zece ani. Acesta este un semnal
bun pentru economia românească, întrucât din ce în ce mai multe instrumente
moderne de proiectare vor fi folosite și aici.
În Europa de Est, România este a doua țară ca mărime, după Polonia, din punct
de vedere al populației. Este o țară care are o lungă și puternică tradiție
în domeniul industrial și urmează să adere la Uniunea Europeană. Toate aceste
elemente concură la pregătirea terenului pentru o prezență substanțială a Autodesk.
PC Magazine: Autodesk a lansat și o inițiativă de distribuție a produselor
sale prin intermediul internetului. În ce mod îi va afecta acest lucru pe distribuitorii
clasici?
Waldemar Lastowski: Vânzările în sistem e-commerce sunt foarte diferite
de la țară la țară, în funcție de infrastructura internet existentă, sistemele
de plăți, legislație etc. Oferta e-commerce pentru B2B este diferită de cea
pentru utilizatorii individuali. În general, vânzările noastre prin internet
către utilizatori finali reprezintă un segment în creștere al afacerilor, chiar
dacă pentru moment se situează doar la câteva procente din volumul total de
vânzări. Pe toate siturile Autodesk din Europa și Statele Unite veți putea găsi
oferte de AutoCAD. Totuși, procentajul celor care cumpără online este foarte
mic. Unii dintre clienții noștri chiar au solicitat sistemul de achiziții online,
dar este vorba de clienți specializați, care știu foarte bine de ce anume au
nevoie.
Dar asta nu înseamnă, nici acum și nici pe termen lung, că Autodesk încearcă
să preia afacerile distribuitorilor săi. Un element esențial al succesului nostru
îl reprezintă rețeaua de mii de dealeri specialiști din toată lumea și nu vom
încerca să-i privăm pe aceștia de afacerile care le aduc și lor și nouă prosperitate.
Însă lucrurile se schimbă și avem și cereri din partea unor clienți care doresc
să-și rezolve problemele online, iar noi delegăm astfel de sarcini și partenerilor
noștri, motiv pentru care veți vedea un magazin electronic și pe situl A&C
International.
PC Magazine: Produsele Autodesk sunt de o complexitate și calitate ridicată,
însă scumpe. Aveți o politică specială pentru universitățile tehnice din România,
care nu dispun de bugete prea mari?
Waldemar Lastowski: Ați afirmat că produsele sunt scumpe. Îmi pare rău,
dar sunt nevoit să vă contrazic. Nu sunt scumpe. În primul rând, trebuie luată
în calcul creșterea de productivitate ce derivă din folosirea programelor noastre,
iar în al doilea rând avem o politică de prețuri la nivel european care încearcă
să țină cont de realitățile economice din fiecare țară. Spre exemplu, în România,
prețurile produselor Autodesk sunt cu 50% mai mici decât în Germania.
Prețurile pentru instituțiile de învățământ sunt o cu totul altă chestiune.
Universitatea Politehnică București este o instituție de stat, cu toate problemele
cunoscute, motiv pentru care abordăm colaborarea cu ei pe cu totul alte baze.
Autodesk a donat software pentru toate universitățile din România. Am colaborat
cu Ministerul Educației Naționale pentru a dona exact programele de care au
nevoie toate universitățile tehnice din România, valoarea comercială a softului
donat ridicându-se la aproximativ 25 de mil.$.
Unele companii aduc în România 1.000 sau 2.000 de CD-uri pe care le dau pur
și simplu universităților. Noi nu facem așa. Noi studiem necesitățile reale
ale fiecărei universități, iar reprezentanții distribuitorului nostru s-au deplasat
personal la fiecare organizație, unde au vorbit cu decanii și cu profesorii,
întrebându-i de ce anume au nevoie.
Mai mult, oferim training gratuit pentru profesori pe cele mai recente versiuni
ale programelor noastre, pentru ca aceștia să fie ulterior în măsură să ofere
studenților exact cunoștințele de care vor avea nevoie în viitor. Aș dori să
precizez că studenții sunt învățați nu doar simpla folosire a programelor, ci
în primul rând inginerie folosind metode și instrumente moderne.
Dar donațiile și facilitățile oferite de Autodesk nu se limitează doar la domeniul
educației. Pe baza parteneriatului strategic pe care îl avem cu Guvernul României
vom semna un acord cu Ministerul Educației Naționale care va finaliza procesul
de donare de software pentru universitațile românești. De asemenea, suntem pe
cale să încheiem un contract major cu Uniunea Geodezilor din România, în baza
căruia orice geodez va putea achiziționa Autodesk Land Desktop pentru proiecte
de cadastru cu un discount de 25%.Intenția noastră este să donăm exact acel
software de care România are nevoie pentru dezvoltare.
A consemnat Dan Șerbănescu
|