Comentarii şi interviuri - PC Magazine Romania, Februarie
2002
Waldemar Lastowski, Autodesk Area Manager Central & Eastern Europe
Donaţii software pentru dezvoltarea României
PC Magazine: Cum vedeţi distribuţia produselor Autodesk pe piaţa românească
şi ce pondere are ţara noastră în contextul vânzărilor dumneavoastră în Europa
Centrale şi de Est?
Waldemar Lastowski: Dacă am avea distribuitori precum A&C International
în toate ţările din Europa de Est, munca mea ar fi mult mai uşoară şi mai rapidă.
Distribuitorul produselor noastre în România dispune de o organizaţie foarte
profesională, care face o treabă excelentă pentru Autodesk, dar mai ales pentru
dezvoltarea comunităţii TI din România şi a pieţei locale.
Suntem aici pentru a vinde şi am avut succes, dar pentru a oferi clienţilor
noştri şansa de a obţine cât mai rapid o returnare a investiţiei este nevoie
de construirea unei puternice reţele de suport pentru aceştia, ceea ce Autodesk
face în mod constant. În România, afacerile Autodesk cresc în mod constant,
chiar dacă nu atât de rapid pe cât ne-am dori. Anul 2001 nu a fost un an uşor
pentru nici o economie din lume şi deci nici pentru România. Cu toate acestea,
suntem convinşi că bilanţurile ne vor arăta o creştere constantă faţă de anul
trecut, cum de altfel s-a întâmplat în ultimii zece ani. Acesta este un semnal
bun pentru economia românească, întrucât din ce în ce mai multe instrumente
moderne de proiectare vor fi folosite şi aici.
În Europa de Est, România este a doua ţară ca mărime, după Polonia, din punct
de vedere al populaţiei. Este o ţară care are o lungă şi puternică tradiţie
în domeniul industrial şi urmează să adere la Uniunea Europeană. Toate aceste
elemente concură la pregătirea terenului pentru o prezenţă substanţială a Autodesk.
PC Magazine: Autodesk a lansat şi o iniţiativă de distribuţie a produselor
sale prin intermediul internetului. În ce mod îi va afecta acest lucru pe distribuitorii
clasici?
Waldemar Lastowski: Vânzările în sistem e-commerce sunt foarte diferite
de la ţară la ţară, în funcţie de infrastructura internet existentă, sistemele
de plăţi, legislaţie etc. Oferta e-commerce pentru B2B este diferită de cea
pentru utilizatorii individuali. În general, vânzările noastre prin internet
către utilizatori finali reprezintă un segment în creştere al afacerilor, chiar
dacă pentru moment se situează doar la câteva procente din volumul total de
vânzări. Pe toate siturile Autodesk din Europa şi Statele Unite veţi putea găsi
oferte de AutoCAD. Totuşi, procentajul celor care cumpără online este foarte
mic. Unii dintre clienţii noştri chiar au solicitat sistemul de achiziţii online,
dar este vorba de clienţi specializaţi, care ştiu foarte bine de ce anume au
nevoie.
Dar asta nu înseamnă, nici acum şi nici pe termen lung, că Autodesk încearcă
să preia afacerile distribuitorilor săi. Un element esenţial al succesului nostru
îl reprezintă reţeaua de mii de dealeri specialişti din toată lumea şi nu vom
încerca să-i privăm pe aceştia de afacerile care le aduc şi lor şi nouă prosperitate.
Însă lucrurile se schimbă şi avem şi cereri din partea unor clienţi care doresc
să-şi rezolve problemele online, iar noi delegăm astfel de sarcini şi partenerilor
noştri, motiv pentru care veţi vedea un magazin electronic şi pe situl A&C
International.
PC Magazine: Produsele Autodesk sunt de o complexitate şi calitate ridicată,
însă scumpe. Aveţi o politică specială pentru universităţile tehnice din România,
care nu dispun de bugete prea mari?
Waldemar Lastowski: Aţi afirmat că produsele sunt scumpe. Îmi pare rău,
dar sunt nevoit să vă contrazic. Nu sunt scumpe. În primul rând, trebuie luată
în calcul creşterea de productivitate ce derivă din folosirea programelor noastre,
iar în al doilea rând avem o politică de preţuri la nivel european care încearcă
să ţină cont de realităţile economice din fiecare ţară. Spre exemplu, în România,
preţurile produselor Autodesk sunt cu 50% mai mici decât în Germania.
Preţurile pentru instituţiile de învăţământ sunt o cu totul altă chestiune.
Universitatea Politehnică Bucureşti este o instituţie de stat, cu toate problemele
cunoscute, motiv pentru care abordăm colaborarea cu ei pe cu totul alte baze.
Autodesk a donat software pentru toate universităţile din România. Am colaborat
cu Ministerul Educaţiei Naţionale pentru a dona exact programele de care au
nevoie toate universităţile tehnice din România, valoarea comercială a softului
donat ridicându-se la aproximativ 25 de mil.$.
Unele companii aduc în România 1.000 sau 2.000 de CD-uri pe care le dau pur
şi simplu universităţilor. Noi nu facem aşa. Noi studiem necesităţile reale
ale fiecărei universităţi, iar reprezentanţii distribuitorului nostru s-au deplasat
personal la fiecare organizaţie, unde au vorbit cu decanii şi cu profesorii,
întrebându-i de ce anume au nevoie.
Mai mult, oferim training gratuit pentru profesori pe cele mai recente versiuni
ale programelor noastre, pentru ca aceştia să fie ulterior în măsură să ofere
studenţilor exact cunoştinţele de care vor avea nevoie în viitor. Aş dori să
precizez că studenţii sunt învăţaţi nu doar simpla folosire a programelor, ci
în primul rând inginerie folosind metode şi instrumente moderne.
Dar donaţiile şi facilităţile oferite de Autodesk nu se limitează doar la domeniul
educaţiei. Pe baza parteneriatului strategic pe care îl avem cu Guvernul României
vom semna un acord cu Ministerul Educaţiei Naţionale care va finaliza procesul
de donare de software pentru universitaţile româneşti. De asemenea, suntem pe
cale să încheiem un contract major cu Uniunea Geodezilor din România, în baza
căruia orice geodez va putea achiziţiona Autodesk Land Desktop pentru proiecte
de cadastru cu un discount de 25%.Intenţia noastră este să donăm exact acel
software de care România are nevoie pentru dezvoltare.
A consemnat Dan Şerbănescu
|