Timpul Liber- PC Magazine Romania, Octombrie 2002
Vinuri bune
România se află pe locul 12 în lume ca producție de vinuri, având peste 330.000
ha de plantații viticole. La asemenea performanțe și luând în considerare sezonul,
ne-am gândit să aruncăm o privire critică pe siturile producătorilor de vinuri
și, în general, pe siturile dedicate acestora.
Veți vedea că nu stăm rău nici la acest capitol.
Casa
de vinuri Pietroasa
Deși realizatorii sitului ne pun la încercare răbdarea cu niște elemente grafice
care se încarcă într-o veșnicie (unele imagini folosite ca fundal au aproape
80 kB iar majoritatea fotografiilor se apropie de 50 kB), merită să ne oprim
un pic și la sediul virtual al casei de vinuri Pietroasa.
Prezentarea este bine structurată și găsim cu ușurință informații despre toate
produsele. Și nu numai atât: o listă care ne ajută să potrivim mai bine vinul
cu mâncarea, date istorice și câteva adevăruri mai mult sau mai puțin cunoscute:
"consumatorii de vin trăiesc mai mult" sau "cum reacționează
organismul uman la consumul moderat de vin". Un alt element deosebit îl
constituie citatele celebre de pe (aproape) fiecare pagină. Avem chiar și posibilitatea
să candidăm pentru un post în domeniu, însă formularul care trebuie completat
nu este tocmai prietenos. Iar trimiterea lui, ca și a celui de "feedback",
poate genera oricui probleme pentru că este trimis direct din browser (ceea
ce presupune anumite setări).
Realizarea tehnică a sitului este așadar departe de performanță. Am menționat
deja graficele mult prea grele. La astfel de dimensiuni calitatea imaginilor
ar trebui să fie impecabilă. Nu este însă cazul aici... pe majoritatea sticlelor
de vin se pot distinge greu detaliile. Pe anumite pagini apare bara de scroll
orizontală la orice rezoluție. Ceea ce mi s-a părut cel mai enervant este faptul
că este dezactivată funcția butonului secund de la mouse cu scopul de a preveni
furtul de conținut. Cu riscul de a mă repeta, atrag aici din nou atenția că
astfel de măsuri de protecție nu sunt deloc efective deoarece pot fi foarte
ușor ocolite.
Diacriticele lipsesc aproape în totalitate de pe sit. Spun "aproape"
deoarece pe ici-colo mai găsești câte un cuvânt cu "ă" și "î".
Formatarea și paginația lasă și ele de dorit. Așadar, e loc de mai bine. Situl
mai câștigă însă un punct în plus pentru versiunea engleză.
www.pietroasa.ro
Conținut:
Design:
Cotnari
Intrarea pe sit este una deosebită. Iar ceea ce m-a uimit de la început a fost
faptul că există și o versiune în limba rusă - pe lângă engleză și franceză.
După ce trecem de "poartă", ajungem direct pe "istorie".
Pagina este un pic prea lungă, poate era mai bine să fie împărțită în mai multe
subpagini. De asemenea, prezența unui buton "Home" cred că ar fi fost
binevenită. O secțiune numită "imagini" își propune să ne delecteze
privirea... însă din păcate fotografiile nu sunt de cea mai bună calitate. Prezentarea
vinurilor de Cotnari este bine realizată, informațiile fiind foarte detaliate.
Asocierea unor versuri populare fiecărui soi în parte mi s-a părut o idee extraordinară:
Cu pârdalnica ei fire, Grasa-i ca un cal arab / Duce-n cârcă om subțire / Dar
prăvale pe cel slab. Bineînțeles că acestea nu au putut fi traduse în versiunile
străine ale sitului. Pe fiecare pagină, în partea stângă ne trage cu ochiul
un afiș "Buy online" (sunt încă în versiunea română!). Se pare însă
că această opțiune este de domeniul viitorului, deoarece "This section
will be available soon! Thank you for your patiente!" Și sunt tot în versiunea
română...
Mi-a plăcut foarte mult meniul de navigare combinat cu ciorchinii și frunzele
de viță de vie. Situl nu este deloc stufos și este ușor de parcurs. Poate un
pic mai mult conținut nu strica...
www.cotnari.ro
Conținut:
Design:
și jumătate
Murfatlar
Mă așteptam ca situl acestui producător de vinuri să îl găsesc la www.murfatlar.ro
însă acolo este altceva (vezi prezentarea www.angelli.ro).
După mai multe încercări pe diverse motoare de căutare am ajuns și la adresa
oficială a vinăriei: murfatlarwinery.com.
Prima impresie nu a fost prea bună. Nici nu am fost sigur că este vorba despre
Murfatlarul "nostru"... pentru că numai dacă ai ochi buni, poți distinge
în graficul de pe pagina de intrare "2001 Sauvignon Blanc Murfatlar România".
Faptul că există și o versiune română, pe lângă germană și engleză, m-a convins
până la urmă că sunt la locul potrivit. Fac clic pe aceasta și - spre nemulțumirea
mea - se deschide o fereastră nouă în care începe să se încarce o prezentare
Flash. Să nu credeți că sunt un dușman al Flash-ului, dimpotrivă. Dar până acum
nu am înțeles de ce orice sit realizat astfel trebuie să se deschidă într-o
fereastră separată. Voi reveni asupra problemei...
Nu durează mult și situl este încărcat. Am fost plăcut surprins de designul
ieșit din comun. Tăierea fotografiilor în două părți - imagine propriu-zisă
și schiță - te face să vrei să vezi mai mult. Pozele de petrecere - cu câteva
excepții - par a fi luate dintr-un vechi album de familie dar se potrivesc de
minune cu ideea prezentării. Unele sunt tipic românești (studiați-le un pic
și veți vedea la ce mă refer), fiind înlocuite cu alte imagini mai "normale"
pe variantele germană și engleză. Avem chiar și un fundal sonor pe măsura atmosferei
create, iar faptul că realizatorii nu au uitat butonul de pornire/oprire a sonorului
m-a convins că situl este făcut de profesioniști. Structura este și ea ingenioasă:
omu', soiu' și butoiu' sunt cele trei puncte din meniul de navigare. Am însă
o remarcă: textul este, în general, cu un caracter prea mic și - din acest motiv
- destul de greu de urmărit. Ajungând la secțiunea "Sortimente" suntem
din nou bombardați cu ferestre noi. Preferam ca prezentarea să nu se extindă
în acest fel... Tot la punctul butoiu' am găsit "Poze din străinătate".
Nu pot să îmi dau seama care a fost intenția realizatorilor, însă nu am găsit
nici o poză ci doar o listă cu târgurile internaționale la care s-a participat.
Mai aflăm aici că "producția developată" a fost de 10 milioane de
litri în 2001. Mai multe detalii la acest capitol cred că ar fi fost binevenite.
Pe versiunile celelalte ale sitului găsim însă mult mai multe informații. N-am
înțeles de ce s-a considerat că acestea nu sunt interesante pentru publicul
vorbitor de limbă română. Și dacă tot veni vorba de limba română, trebuie să
atrag (pentru a câta oară?) atenția că nu am găsit nici o urmă de diacritice,
ă-â-î-ș-ț lipsind cu desăvârșire pe acest sit.
În pofida celor câteva abateri, situl constituie una din cele mai deosebite
prezentări virtuale ale unui producător de vinuri din România. O indexare mai
bună la motoarele de căutare și înscrierea în diverse directoare web, l-ar face
cu siguranță mai cunoscut.
www.murfatlarwinery.com
Conținut:
și jumătate
Design:
și jumătate
Sec de Murfatlar
Păstrăm fidelitatea față de marcă și ne oprim pe situl sortimentului Sec de
Murfatlar. Pe acesta am ajuns printr-o legătură de pe murfatlarwinery.com. Este
remarcabilă inițiativa creării unui sit de sine stătător pentru un singur sortiment.
Ca și pe situl-mamă, prezentarea propriu-zisă se deschide într-o fereastră separată.
Din nou suntem întâmpinați cu un sunet de fundal, de data aceasta însă mult
mai vioi. Nu am putut să îl ascult mai mult de 10 secunde, așa că am apăsat
rapid pe butonul "fără sunet". Nu din cauză că ar fi nepotrivit, dar
în general mă deranjează aceste efecte sonore care se repetă la nesfârșit.
Situl conține cam tot ceea ce poate să îl intereseze pe consumatorul de vin
sec.
Realizatorii ne spun clar și răspicat cui se adresează: "dacă nu ai chef
să faci ceea ce vrei să faci fără să te gândești prea mult nu ai ce căuta pe
siteul acesta. sec." Avem așadar o prezentare destul de seacă a sortimentelor
de vinuri seci - albe și roșii :-). Apoi aflăm cu ce fel de mâncăruri se potrivește
fiecare în parte, lucru ce mi se pare extrem de util. Cum altfel aș fi putut
ști că la carnea de miel se potrivește atât un Cabernet cât și un Merlot. Ca
și pe murfatlarwinery.com, textul este prea mic și fără diacritice. Avem de
asemenea posibilitatea de a urmări reclamele care au apărut la TV odată cu promovarea
mărcii respective. Veți avea nevoie de QuickTime și de o conexiune destul de
bună, pentru că un clip are în medie 2-3 MB. Putem vedea însă și posterele care
au apărut în decursul campaniei. Mă așteptam ca dimensiunile acestora să fie
astfel concepute, încât să poată fi salvate ca wallpaper pentru calculator.
Nu este însă cazul. Pe lângă o secțiune destul de firavă cu noutăți, poate fi
consultată o listă a "kefurilor seci" care au avut loc în 2000 și
2001. Și aici am avut neplăcuta surpriză să fiu asaltat de ferestre noi la fiecare
clic.
Așadar un sit reușit, pe gustul celor care "gustă unul sec". Nu uitați
să vă semnați în "guestbook".
www.secdemurfatlar.ro
Conținut:
Design:
Angelli
După cum v-am spus, am intrat la adresa murfatlar.ro și, spre surprinderea mea
am descoperit situl Angelli. Cum s-a ajuns la această situație și despre legătura
Murfatlar - Angelli nu cred că are rost să discutăm. Cert este că murfatlar.ro
și angelli.ro sunt identice.
Un sit simplu, atât din punct de vedere grafic, cât și al conținutului. Ceea
ce m-a derutat total este meniul de navigare. Atunci când mergi pe unul din
puncte, acesta dispare. Ar fi fost mult mai bine să rămână la locul lui și să
fie doar dezactivat link-ul respectiv. Fontul serifat folosit pentru prezentarea
generală nu este cel mai adecvat iar contrastul dintre text și fundal este destul
de slab. Acestea îngreunează mult parcurgerea conținutului. La "produse"
avem multe sortimente, însă pe noi ne interesează numai vinul. Imaginile sunt
de calitate destul de slabă, însă textul care le însoțește reușește să descrie
foarte bine caracterul produselor. Interesant este faptul că se specifică atât
temperatura la care trebuie servit vinul, cât și gustările cu care poate fi
asociat cel mai bine. În secțiunea "distribuitori" găsim doar o hartă
a României și o scurtă explicație. Niște date concrete ar fi binevenite... pentru
că s-ar putea să vreau să cumpăr vinurile direct de la distribuitorul din orașul
meu J.
La punctul "evenimente" aflăm că "nu sunt evenimente curente".
Situl nu este ușor de parcurs iar un pic mai multă grijă pentru detalii i-ar
fi dat cu siguranță un aspect mai plăcut. Și aici un punct în plus pentru versiunea
engleză.
www.angelli.ro
Conținut:
Design:
și jumătate
Jidvei
Nu este doar un sit, ci un ghid complet pentru oricine este interesat de vinuri.
Mai întâi o mică observație: textul putea fi cu o unitate mai mare. Așa, este
dificil de citit, mai ales la rezoluții mari ale monitoarelor. Am rezolvat parțial
problema mărind fontul din browser (View > Text size > Larger în Internet
Explorer sau View > Increase Font în Netscape). Pe alocuri va fi însă afectat
designul general al paginilor. Primul lucru care mi-a atras atenția, intrând
pe versiunea română, a fost "ghidul cumpărătorului". Aici veți afla
tot ceea ce trebuie să știți despre vinuri, în general, dar și o serie de detalii
care vă vor transforma într-un adevărat specialist. Menționez doar câteva: ierarhizarea
vinurilor după tăria alcoolică, explicația prescurtărilor pe care le găsim uneori
pe etichete (DOC, DOCC, CMD, CT, CIB), secretele degustării și servirii, sfaturi
pentru cumpărare etc. Am găsit aici câteva lipsuri: secțiunile "Restaurante"
și "Termeni de specialitate", par a fi în construcție.
Mergând pe prezentarea producătorului vom găsi tot ceea ce ne-ar putea interesa.
Impresionant este portofoliul de premii obținute de-a lungul timpului de vinurile
Jidvei (sunt prezentate toate medaliile obținute la concursuri naționale și
internaționale începând din anul 1958!).
Prezentarea produselor, chiar dacă nu este spectaculoasă, nu lasă nimic la
voia întâmplării. Acolo unde este cazul, sunt disponibile toate variantele în
care este comercializat vinul respectiv. Există și câte o variantă mărită a
imaginilor cu sticlele de vin, astfel încât putem să reținem detaliile, pentru
a ni le reaminti mai ușor când ne aflăm în fața rafturilor dintr-un magazin.
Interesant este faptul că putem oricând sări la varianta engleză a paginii
pe care ne aflăm, chiar dacă situl este realizat cu ajutorul cadrelor. Așadar,
un sit aproape perfect (ar fi fost perfect dacă scrisul era un pic mai mare
și nu lipseau diacriticele).
www.jidvei.ro
Conținut:
Design:
și jumătate
Vinterra
Un sit destul de elegant, bine structurat și ușor de urmărit. Nu am găsit însă
versiunea română, pentru că link-urile de pe prima pagină (english/romana/deutsch)
nu duc nicăieri. Așa că am mers pe varianta implicită - engleza. Vinurile sunt
prezentate în cel mai mic detaliu, inclusiv zonele din care provin. Un singur
lucru nu mi s-a părut în ordine, și anume folosirea de fonturi diferite pe unele
pagini. Unitatea sitului nu a fost însă afectată prea mult, așa că trecem cu
vederea. Mai multe nu ar fi de spus.
www.vinterra.ro
Conținut:
și jumătate
Design:
și jumătate
The
Carpathian Winery
"Bine ati venit! Sunt Gheorghe si am sa va povestesc despre Carpathian
Winery, care a fost construita lânga via mea". Mi-a plăcut atât de mult
această primă frază de pe sit încât nu am putut să-l trec cu vederea. Cu toate
că folosesc tehnici ceva mai avansate (ASP), paginile suferă foarte mult la
capitolul design și paginație. În ceea ce privește conținutul, găsim într-adevăr
o serie de povești destul de interesante și peste tot suntem însoțiți de acest
personaj "Gheorghe". Pe alocuri suntem însă aruncați fără voia noastră
în versiunea engleză. În plus, există multe secțiuni care sunt în construcție,
iar ultima știre publicată pe sit datează din 27 August 2001, semn că situl
a fost probabil părăsit. Nici rețetele nu le-am găsit, ci doar titlurile lor.
Pe rezoluții mai mici meniul de navigare nu este afișat corect iar defectele
ar putea continua. Ideea generală a sitului este extraordinară, dar finalizarea
nu este deloc reușită (se pare că situl nu a fost finalizat niciodată). Păcat!
www.carpathian-wine.com
Conținut:
și jumătate
Design:
și jumătate
In
vino veritas
Sunt doar 3 pagini HTML, deci nu am putea să îl numim sit. Nu trebuie însă trecut
cu vederea, deoarece conține lucruri despre vinuri pe care nu le-am întâlnit
altundeva. Veți afla cum puteți folosi vinul ("de calitate") ca leac.
Iată un exemplu: "pentru durerea de cap, se pun în vin flori de soc și
după 15 minute se pun pe cap, ca o compresă". Trebuie să mărturisesc ca
n-am încercat nici unul din aceste leacuri băbești, dar sunt tare curios dacă
funcționează. Vă las pe voi să descoperiți celelalte "învățături"
de pe sit. Avem aici și legea viei și vinurilor pentru "cine a uitat ca
vinul se mai face si din struguri" - o aluzie tare subtilă la adresa celor
care produc vinuri sintetice. Nu am prea înțeles cui aparțin aceste pagini web
și care este scopul lor, dar avem niște numere de telefon și o adresă de email.
www.vinuri.go.ro
Conținut:
și jumătate
Design:
și jumătate
Vin
bun
Ca orice națiune cu tradiție într-ale vinului, trebuie să avem și cel puțin
un portal dedicat în totalitate acestei băuturi. Intrarea pe sit este foarte
bine realizată și, spre uimirea mea, acesta este disponibil în cinci limbi.
Nu îmi vine să cred, așa ca încep cu versiunea italiană.
Pare OK, dar pe alocuri am descoperit câteva secțiuni "under construction".
Legăturile spre franceză, engleză și germană duc însă toate pe versiunea engleză,
care la rândul ei este pe alocuri în construcție. Cu entuziasmul tăiat, intru
pe versiunea română. Găsesc "114 vinuri online" cu diverse posibilități
de căutare: după producător, după regiune, după soi etc. Fiecare sortiment este
prezentat detaliat, cu câte o imagine cu sticla în care este ambalat și eticheta
care îl însoțește. Foarte practic mi s-a părut faptul că la fiecare vin ne este
recomandat și paharul din care trebuie servit. Impresionant. De asemenea, avem
un "ABC al vinurilor" foarte voluminos și interesant, cu informații
dintre cele mai diverse.
Observ și existența unui forum precum și a unui club, dar acestea nu par a
fi prea populate. Situl a fost conceput ca un magazin virtual de vinuri, însă
această facilitate este încă în faza de teste. Din acest motiv lipsește și oferta
specială. În schimb ne putem abona la newsletter, pentru a primi lunar cele
mai actuale informații din lumea vinurilor.
În concluzie, situl nu este încă finalizat, chiar dacă se pare că există de
multă vreme. Ideea unui astfel de portal mi se pare deosebită, iar realizarea
sa nu este cu siguranță ușoară. Așteptăm varianta completă.
www.vinbun.ro
Conținut:
Design:
Vinarte
Un alt producător de vinuri cu un sit destul de complex. Găsim toate informațiile
despre companie, podgorii și produse. Vinurile sunt prezentate atât separat,
cât și grupate pe game. Combinația de Flash cu HTML mi se pare destul de reușită,
dar se putea insista un pic mai mult pe așezarea textului în pagină. Ceea ce
mi s-a părut deosebit este faptul că firma are distribuitori în toate colțurile
lumii. La acest capitol mi-ar fi făcut plăcere să găsesc mai multe detalii.
Poate sunt confidențiale :-). Impresionant este faptul că situl este disponibil
în cinci limbi.
www.vinarte.com
Conținut:
și jumătate
Design:
Cricova Acorex
Probabil nu ați auzit de acest producător, deoarece este din Republica Moldova.
Analizând siturile românești despre vinuri, am zis să aruncăm și o privire la
vecinii noștri. Acesta este un sit foarte voluminos și bine realizat, disponibil
în rusă, engleză și română. Un intro foarte sugestiv în limba engleză ne pregătește
pentru prezentarea detaliată a acestei firme și a produselor sale. Legătura
spre română nu a funcționat pe prima pagină, așa că am intrat pe engleză și
am schimbat apoi limba. Avem multe opțiuni în meniul de navigare. Pe noi ne
interesează însă mai întâi vinurile. După un pic de chibzuință, intru pe "Producția".
Aici mă întâmpină un motor de căutare destul de complex. Las toate categoriile
pe "Totul" iar baza de date îmi afișează (probabil) toate vinurile.
Numărul de sortimente este impresionant. Fiecare este prezentat în detaliu și
nu lipsesc imaginile (în variantă mică și mare) cu sticla și eticheta.
O altă prezentare interesantă este cea a tehnologiei pentru obținerea vinului.
Sunt menționate toate etapele, de la podgorii la îmbuteliere și terminând cu
depozitarea. În rest, găsim cam tot ceea ce se găsește pe un sit complex: știri,
carte de oaspeți, un concurs, legături, harta sitului etc. Foarte utilă mi s-a
părut secțiunea "Întrebări adresate frecvent vinificatorului", care
cuprinde o listă tip FAQ, cu posibilitatea de a pune întrebări speciale.
Situl este așadar un model demn de urmat.
www.acorex.net
Conținut:
Design:
și jumătate
S-ar putea să mai fie și alte situri pe această temă. Le-am prezentat pe cele
pe care le-am găsit în motoarele de căutare și care mi s-au părut cele mai interesante.
Acestea fiind spuse, vă urez degustare plăcută. Eu m-am hotărât deja cu ce să
îmi ud gâtul în seara asta, dar nu o spun pentru a nu vă influența deciziile.
Emanuel
Baruch (Sibiu)
|