Comentarii și interviuri - PC Magazine Romania, Octombrie
2002
MONICA MAURER, Chief Executive Officer, Advantage Software Factory (ASF)
Ingredientele unei afaceri de succes
Mihaela Cârstea
PC Magazine: În ultimii 12 ani s-a vorbit destul de mult despre o criză
managerială în România. Dumneavoastră faceți parte din noua generație de manageri,
cu studii de specialitate în țări cu o școală și o experiență de management
dezvoltate. Cum vedeți dvs o afacere modernă de succes în momentul de față în
România?
Monica Maurer: Cred că este importantă stabilirea clară a segemntului
de piață căruia dorești să i te adresezi cu produsele și/sau serviciile pe care
le oferi, competiția pe care o găsești în acest segment și să ai o viziune extrem
de limpede asupra strategiei de urmat relativ la valoarea adaugată a produselor
și/sau servicilor oferite. Există încă foarte mulți oameni în România care aleg
un anumit tip de afacere în funcție de curentul la modă, iar rezultatul este
un dezastru.
Atunci când începi o afacere trebuie să știi foarte clar ce ai de gând să faci
și care sunt pașii care conduc la rezultatele vizate, care sunt avantajele și
dezavantajele față de concurență, de ce firma se poate impune pe piață prin
produsele sau serviciile oferite, cu alte cuvinte să ai un business plan bun.
Strategiile care trebuiesc implementate vor fi conduse, până la urmă, de o echipă
de oameni care alcătuiesc managementul executiv al companiei. Acest aspect cred
că este unul dintre cele mai importante, dat fiind că viziunea business-ului
trebuie mai întâi înțeleasă și apoi realizată de către acești oameni. Acesta
este, cred, ingredientul cel mai important într-un business de succes în TI
sau în alt domeniu.
PC Magazine: Ce particularizează ASF în ansamblul firmelor românești
integratoare de soluții?
Monica Maurer: Conducerea ASF și-a creat o viziune foarte clară de la
bun început. A știut pe ce segment de piață vrea să se ducă, și-a împărțit piața
extrem de bine în termeni de potențiali clienți și proiecte potențiale, și-a
făcut un calcul foarte meticulos în privința surselor de venituri și a interesului
pe care îl are în diferitele surse. Noi vedem piața împărțită în șase segmente
principale obținute din combinarea tipului companiei - de top/medie-mare/mică
- și a nivelului de tehnologizare - high-end și low-end. ASF se adresează companiilor
de top, puternic tehnologizate, unde există proiecte complexe și unde accentul
se pune pe o expertiză bună și nu pe un preț scăzut al unui produs gata terminat.
Am analizat ce ne trebuie pentru a ajunge acolo unde dorim, cum putem să instruim
oamenii pentru a le crește valoarea, cum putem să investim din ce în ce mai
mult în aceste resurse pe care le considerăm a fi atuul esențial în evaluarea
unei companii.
Pentru a avea succes, o companie trebuie să fie însă și suficient de flexibilă.
Dacă mergi într-o direcție fără să vezi nimic împrejur și nu te adaptezi la
piața care se schimbă încontinuu nu este foarte bine. Deci trebuie să ai și
abilitatea de a te reajusta din când în când și de a observa în permanență ce
se întâmplă în jurul tău, de a ști unde te plasezi comparativ cu așteptările
pe care le aveai inițial.
PC Magazine: Deși foarte tânără (înființată în 2000), firma dumneavoastră
are deja birouri în Munchen, Londra și Paris. Care este activitatea lor?
Monica Maurer: Am început această companie destul de în forță. Creșterea
ei nu s-a făcut organic, ci exponențial. De ce? Pentru că am început cu o investiție
foarte mare. Am fost poate singura companie de pe piața locală care și-a adus
investitori financiari instituționali din afară - printre care și venture capital
funds - care au avut interesul să lanseze compania foarte puternic. Acest lucru
s-a datorat handicapului intrării pe piață într-un moment în care existau deja
multe companii cu un anumit istoric, cu o anumită credibilitate, cu un renume
deja creat. Singura modalitate pentru a recupera acest handicap a fost să avem
o prezență foarte clară, o strategie bine definită și o putere care să fie transmisă
ca un șoc în piață.
În privința birourilor externe, ele ne sunt necesare pentru că vrem să creăm
valoare firmei nu numai la nivel local, ci și internațional. Având investitori
strategici internaționali ne este ușor să putem gândi internațional. Piețele
care ne interesează trebuie să fie reprezentate de un partener care să vină
din acest punct strategic, beneficiind de know-how-ul și abilitatea acestuia
de a înțelege piața respectivă.
Birourile externe sunt doar reprezentanțe ale companiei cu atribuții de vânzări
și marketing.
PC Magazine: ASF este prima firmă românească care a obținut statutul
de Partener Cerftificat Oracle. Cum de ați reușit acest lucru atât de repde,
în ciuda altor parteneri mai vechi existenți pe piața locală?
Monica Maurer: Ne-am propus, de la început, să devenim un partener strategic
Oracle. Am arătat acest lucru prin investiția pe care am făcut-o în tehnologiile
Oracle, prin training-urile pe care le-am organizat pentru a ne specializa oamenii
în aceste tehnologii și prin alianța foarte puternică pe care am realizat-o
în toate proiectele pe care le-am abordat. Suntem deja Oracle Certified Partner.
De ce așa de repede? Pentru că se poate. Se poate atunci când te axezi foarte
mult pe tehnologie, dacă investești banii în ea, dacă îți crești aceste capabilitățile
tehnice și cererea pieții există. Noi am fost foarte agresivi în acest sens.
Am avut relații bune, atât cu Oracle România, cât și cu reprezentanți din management
la nivel de Oracle EMEA, unde suntem deja recunoscuți ca un partener important
care are mult potențial. Relația aceasta ne întărește poziția pe piața locală
și, în același timp, ne promovează din ce în ce mai mult să devenim un partener
internațional al companiei Oracle.
PC Magazine: Ați participat la licitații pentru proiecte de eGovernment.
De ce ați făcut-o și care considerați că este importanța acestor proiecte pentru
România?
Monica Maurer: eGovernment reprezintă o dezvoltare firească. Este important
să ai acces la informații. Este un aspect pozitiv în scopul îmbunătățirii stării
economice a țării și pentru a face ca lucrurile să devină mai eficiente.
Noi am participat la licitațiile pentru eGovernment pentru că ni s-a părut
un exercițiu interesant, o experiență inedită să
lucrăm cu MCTI-ul. Am vrut să vedem dacă am putea să devenim unul dintre partenerii
strategici ai Guvernului. Bătălia pentru eGovernment este destul de mare din
punctul nostru de vedere. Sunt destul de multe companii interesate în această
direcție, asta însemană că există proiecte de succes și nu putem spune altceva
decât că suntem parte din această competiție din care sperăm ca soluțiile cele
mai interesante să fie alese în final.
PC Magazine: Care au fost principalele nemulțumiri în activitatea de
până acum și ce vă propuneți pentru viitor?
Monica Maurer: Cele mai mari nemulțumiri privesc o mare parte a proiectelor,
în special cele guvernamentale, care au un timp de incubare, până încep să fie
demarate, foarte lung, extrem de nepredictibil și de labil. Acest lucru ne creează
probleme atât nouă cât și celorlalte firme din punctul de vedere al unei gestionării
corecte a afacerii. Orice business trebuie să se bazeze pe un cash flow. Trebuie
să știi când încep proiectele, când se finalizează și ce fel de resurse necesită
și tot acest exercițiu de management, foarte important și foarte dificil, este
cu atât mai dificil când ai de a face cu proiecte care sunt amânate unul sau
doi ani, care trebuiau să fi început dar nu au făcut-o și care nu știi când
vor începe. Această labilitate a proiectelor guvernamentale și uneori chiar
a proiectelor din sectorul privat de pe piața locală trebuie să fie compensată
cu o plajă de proiecte care să aducă firma la un flux de venituri constant și
la o activitate constantă. Numai așa poți să îți stabilizezi afacerea.
Acest flux constant de business provine cu precădere din activitatea internațională,
prin activități de outsourcing, prin proiecte strategice care se pot realiza
cu parteneri externi puternici, cu firme care îți asigură linearitatea, astfel
încât creșterea să fie asigurată.
Compania noastră depune eforturi susținute și în acest sens.
|