Timpul Liber- PC Magazine Romania, Ianuarie 2002
La
rece
Dan Iancu
E interesant de văzut uneori ce fac firmele românești specializate în webdesign,
mai ales când e vorba să obțină contracte unde beneficiarele sunt companii străine.
Pe lângă simpla mândrie de a ne vedea reprezentați, ca industrie de vârf, este
important de observat care sunt cerințele pieței externe. În cazul de față ne-am
oprit asupra unei nominalizări a concursului Kent Explora (www.k-explora.ro)
la categoria Virtual D și anume situl www.payetclimax.fr. Realizatorii, Arxia
SRL din Cluj-Napoca, www.arxia.com, au mizat totul pe un sit în format flash
gândindu-se la "elemente fluide și tehnologice, care dau o identitate puternică
firmei" (am preluat citatul din motivația juriului). Tocmai acestă lipsă de
reticență mi s-a părut interesantă, luând în considerație faptul că există un
renume nu tocmai bun al acestui tip de abordare dinamică.
Există multe avantaje și în primul rând menționez modul compact de realizare.
Într-o ținută grafică elegantă, fără a epata, situl conține o pagină de lansare
statică care permite regăsirea paginii principale prin refresh (poate un element
din pagină ar fi fost mai adecvat) și o pagină principală cu meniurile situate
pe, iar citez, "elementul grafic circular care [...] este o stilizare a robinetului
din 1921, prima piesă realizată de firmă [...] implementat însă într-o formă
modernă." Mici rezumate ale meniului principal sunt afișate într-o coloană ce
acoperă (impediment) parțial această "rotativă" dinamică.
Informațiile sunt bine distribuite și suficiente, iar în cazul unor derulări
mai ample sunt folosite ferestre adiționale. Am remarcat existența diacriticelor
franțuzești, presupunând că respectivii clienți nu s-ar fi mulțumit cu explicații
în locul unei limbi corecte. Imaginile folosite la ilustrarea sitului sunt de
asemenea corecte, fără exagerări de compresie. Dacă adăugăm și fonturile neserifate,
o sobrietate a culorilor și a diferitelor posibilități de subliniere (mărime,
stil etc.) vedem că autorii au avut grijă ca parcursul paginilor respective
să aibă o maximă utilitate, dar și o excelentă interfață. Să nu uităm că firma
beneficiară se ocupă de instalații de climatizare, deci de un domeniu nu tocmai
foarte interesant pentru marele public. Cu atât mai mult o astfel de prezență
pe internet este salutară și faptul că autorii au gândit paginile cu o extremă
rigurozitate este un semn bun. Cele câteva mici impedimente pe care le-am semnalat
se pot înlătura rapid și acest sit poate fi un exemplu excelent de realizare
a unui sit tipic pentru firmă mică și mijlocie. De altfel prezența în cadrul
nominalizărilor nu este întâmplătoare. Am verificat și în motoare de căutare,
unde există printre primele citări, pentru a putea dărâma încă un mit, acela
al siturilor realizate în flash ce nu pot fi indexate.
|