Timpul Liber- PC Magazine Romania, Ianuarie 2002
Biblioteca TI
Criptografia,
element de bază în comerţul electronic
Criptografia, arta "scrierii secrete" sau - mai modern - ascunderea informaţiilor
necesare unor persoane neautorizate, este un domeniu fascinant, o "îndeletnicire"
atât de veche încât a început să fie folosită ca protecţie a comunicării încă
de când a fost inventat scrisul.
Criptografia a jucat un rol important în diverse evenimente istorice. Odată
cu începerea războaielor, anumite tehnici de încriptare au fost pierdute datorită
folosirii incorecte a criptografiei. Mary, regina Scoţiei, şi-a pierdut viaţa
din cauza secretelor dezvăluite în scrisorile sale, presupuse secrete. Statele
Unite au intrat în Primul Război Mondial bazându-se pe descrierea faimoasei
telegrame germane "Zimmerman" făcută de către Anglia. Şi, desigur, aliaţii au
"citit" în timpul celui de-al doilea Război Mondial transmisiile cripatate ale
nemţilor şi japonezilor, aflând astfel care sunt poziţiile şi intenţiile Axei.
Astăzi, criptografia joacă un rol important în viaţa noastră. De douăzeci de
ani ne protejează tranzacţiile bancare şi cele realizate prin intermediul cărţilor
de credit, iar în ultimii ani a devenit baza pentru siguranţa internetului.
Cartea Criptografia şi comerţul electronic se adresează managerilor care nu
au cunoştinţe tehnice foarte avansate, dar care doresc să afle principiile de
bază ale criptografiei moderne şi modul în care aceasta poate asigura siguranţa
afacerilor electronice. Împărţită în trei secţiuni (Introducere în criptografia
modernă, Tutorial despre matematica criptografiei şi Studii de caz) cartea abordează
o multitudine de subiecte, cum ar fi: modalităţile prin care cheile de criptare
simetrică asigură confidenţialitatea mesajelor, cum se poate verifica dacă un
mesaj a fost modificat pe parcurs, de ce este atât de importantă şi de dificilă
distribuirea cheilor de criptare, semnătura digitală de pe contractele electronice
şi conceptul de ne-repudiere sau cum se obţine identificarea indivizilor prin
certificatele digitale.
Cele două studii de caz din partea a treia a cărţii descriu elementele esenţiale
ale aplicaţiei Kerberos - o componentă majoră a soluţiei de securitate din suita
Windows 2000 şi ale tehnologiei Public Key Cryptography, care asigură iniţierea
protocoalelor de securitate între două persoane care comunică pentru prima dată.
Cryptography and E-Commerce,
A Willey Tech Brief, Jon C Graff, Editura John Willey&Sons, 222 pagini,
ISBN 0-471-40574-4,
în România prin Byblos SRL,
preţ: 36$.
Cum
ne asigurăm confidenţialitatea datelor
Oricine are acces la calculatorul nostru şi câteva cunoştinţe despre PC-uri
poate afla ce situri am vizitat în ultimul timp, ce fişiere am descărcat de
pe internet sau cu ce fişiere am lucrat într-o anumită perioadă, poate citi
e-mail-uri sau paragrafe din documente Word care au fost şterse de mult.
PC Confidential, cartea scrisă de Michael A. Banks, autor a peste 40 de cărţi
din domeniul TI, prezintă o varietate de tehnici pentru protecţia datelor şi
evitarea urmelor care ar permite reconstituirea activităţilor desfăşurate pe
calculator.
De asemenea, sunt dezvăluite locaţiile în care programe cum ar fi Word, Internet
Explorer sau Netscape stochează copii mascate ale accesarilor lor, cât şi modalităţile
de a le elimina, însoţite de câteva aplicaţii software, necesare în asemenea
situaţii.
Cele treisprezece capitole ale cărţii prezintă strategiile de bază privind
protejarea informaţiilor şi a confidenţialităţii lor. Securizarea sistemului,
limitarea accesului altor persoane la calculatorul nostru, codificarea şi parolarea
datelor importante din calculator, ascunderea sau mutarea lor din zonele accesibile,
diverse aplicaţii software sau tehnici de protecţie împotriva viruşilor sunt
doat câteva dintre metodele propuse de autor prin care putem proteja PC-ul de
orice tip de ameninţare, fie ea electronică sau umană.
PC Confidential,
Michael A. Banks, Editurile All, 228 pagini, ISBN 973-571-346-2,
preţ:119.000 lei.
Cele
mai bune soluţii pentru o afacere competitivă
Fie că este vorba de e-commerce, e-procurement sau ERP, aplicaţiile de e-business
sunt vârful de lance al afacerilor moderne. Dar cum tehnologiile care suportă
aceste aplicaţii se dezvoltă rapid, este foarte greu de realizat un plan de
e-business pe termen lung.
E-Business, best practices explică clar cum se pot îmbunătăţi aceste tehnologii
şi cum pot fi ele utilizate pentru a obţine cele mai bune performanţe.
Cartea prezintă cele mai noi strategii şi modalităţi prin care se pot transforma
afacerile tradiţionale într-un e-business de succes. Cititorii sunt învăţaţi
cum să gândească din exterior şi cum să realizeze un plan de e-business care
să răspundă cerinţelor clienţilor. Astfel, sunt prezentate tehnologii ca managementul
relaţiilor cu clienţii (CRM), programe de analiză a fluxului de hituri pe un
sit web sau sisteme care asigură o mai bună interacţiune cu clienţii. Prin exploatarea
acestor tehnologii se pot obţine soluţii de îmbunătăţire a serviciilor şi produselor,
acestea livrându-se mai rapid, în format personalizat, pentru a satisface cerinţele
fiecărui client în parte.
Pe lângă aceste tehnologii de bază, Stuart McKie, autorul cărţii, propune şi
alte soluţii utile în dezvoltarea unor afaceri profitabile. Printre acestea
se numără: crearea unei culturi a clientului, înţelegerea şi controlul permanent
al tehnologiei utilizate, estimarea resurselor necesare pentru dezvoltarea afacerii,
urmată de achiziţionarea şi îmbunătăţirea lor pentru a deveni cât mai eficiente.
Completată de exemple practice şi cele mai folosite tehnici de către companii
de succes din întreaga lume, E-Business, best practices oferă unelte foarte
valoroase pentru evaluarea tehnologiilor existente în prezent, ajutându-vă să
le alegeţi pe cele mai potrivite pentru afacerea dvs.
E-business, Best Practices,
Stuwart McKie, Editura John Willey&Sons, 204 pagini, ISBN 0-471-4025106,
în România prin Byblos SRL,
preţ: 48$.
[Elena Andreea Liţă]
|