Timpul Liber- PC Magazine Romania, Ianuarie 2002
Biblioteca TI
Criptografia,
element de bază în comerțul electronic
Criptografia, arta "scrierii secrete" sau - mai modern - ascunderea informațiilor
necesare unor persoane neautorizate, este un domeniu fascinant, o "îndeletnicire"
atât de veche încât a început să fie folosită ca protecție a comunicării încă
de când a fost inventat scrisul.
Criptografia a jucat un rol important în diverse evenimente istorice. Odată
cu începerea războaielor, anumite tehnici de încriptare au fost pierdute datorită
folosirii incorecte a criptografiei. Mary, regina Scoției, și-a pierdut viața
din cauza secretelor dezvăluite în scrisorile sale, presupuse secrete. Statele
Unite au intrat în Primul Război Mondial bazându-se pe descrierea faimoasei
telegrame germane "Zimmerman" făcută de către Anglia. Și, desigur, aliații au
"citit" în timpul celui de-al doilea Război Mondial transmisiile cripatate ale
nemților și japonezilor, aflând astfel care sunt pozițiile și intențiile Axei.
Astăzi, criptografia joacă un rol important în viața noastră. De douăzeci de
ani ne protejează tranzacțiile bancare și cele realizate prin intermediul cărților
de credit, iar în ultimii ani a devenit baza pentru siguranța internetului.
Cartea Criptografia și comerțul electronic se adresează managerilor care nu
au cunoștințe tehnice foarte avansate, dar care doresc să afle principiile de
bază ale criptografiei moderne și modul în care aceasta poate asigura siguranța
afacerilor electronice. Împărțită în trei secțiuni (Introducere în criptografia
modernă, Tutorial despre matematica criptografiei și Studii de caz) cartea abordează
o multitudine de subiecte, cum ar fi: modalitățile prin care cheile de criptare
simetrică asigură confidențialitatea mesajelor, cum se poate verifica dacă un
mesaj a fost modificat pe parcurs, de ce este atât de importantă și de dificilă
distribuirea cheilor de criptare, semnătura digitală de pe contractele electronice
și conceptul de ne-repudiere sau cum se obține identificarea indivizilor prin
certificatele digitale.
Cele două studii de caz din partea a treia a cărții descriu elementele esențiale
ale aplicației Kerberos - o componentă majoră a soluției de securitate din suita
Windows 2000 și ale tehnologiei Public Key Cryptography, care asigură inițierea
protocoalelor de securitate între două persoane care comunică pentru prima dată.
Cryptography and E-Commerce,
A Willey Tech Brief, Jon C Graff, Editura John Willey&Sons, 222 pagini,
ISBN 0-471-40574-4,
în România prin Byblos SRL,
preț: 36$.
Cum
ne asigurăm confidențialitatea datelor
Oricine are acces la calculatorul nostru și câteva cunoștințe despre PC-uri
poate afla ce situri am vizitat în ultimul timp, ce fișiere am descărcat de
pe internet sau cu ce fișiere am lucrat într-o anumită perioadă, poate citi
e-mail-uri sau paragrafe din documente Word care au fost șterse de mult.
PC Confidential, cartea scrisă de Michael A. Banks, autor a peste 40 de cărți
din domeniul TI, prezintă o varietate de tehnici pentru protecția datelor și
evitarea urmelor care ar permite reconstituirea activităților desfășurate pe
calculator.
De asemenea, sunt dezvăluite locațiile în care programe cum ar fi Word, Internet
Explorer sau Netscape stochează copii mascate ale accesarilor lor, cât și modalitățile
de a le elimina, însoțite de câteva aplicații software, necesare în asemenea
situații.
Cele treisprezece capitole ale cărții prezintă strategiile de bază privind
protejarea informațiilor și a confidențialității lor. Securizarea sistemului,
limitarea accesului altor persoane la calculatorul nostru, codificarea și parolarea
datelor importante din calculator, ascunderea sau mutarea lor din zonele accesibile,
diverse aplicații software sau tehnici de protecție împotriva virușilor sunt
doat câteva dintre metodele propuse de autor prin care putem proteja PC-ul de
orice tip de amenințare, fie ea electronică sau umană.
PC Confidential,
Michael A. Banks, Editurile All, 228 pagini, ISBN 973-571-346-2,
preț:119.000 lei.
Cele
mai bune soluții pentru o afacere competitivă
Fie că este vorba de e-commerce, e-procurement sau ERP, aplicațiile de e-business
sunt vârful de lance al afacerilor moderne. Dar cum tehnologiile care suportă
aceste aplicații se dezvoltă rapid, este foarte greu de realizat un plan de
e-business pe termen lung.
E-Business, best practices explică clar cum se pot îmbunătăți aceste tehnologii
și cum pot fi ele utilizate pentru a obține cele mai bune performanțe.
Cartea prezintă cele mai noi strategii și modalități prin care se pot transforma
afacerile tradiționale într-un e-business de succes. Cititorii sunt învățați
cum să gândească din exterior și cum să realizeze un plan de e-business care
să răspundă cerințelor clienților. Astfel, sunt prezentate tehnologii ca managementul
relațiilor cu clienții (CRM), programe de analiză a fluxului de hituri pe un
sit web sau sisteme care asigură o mai bună interacțiune cu clienții. Prin exploatarea
acestor tehnologii se pot obține soluții de îmbunătățire a serviciilor și produselor,
acestea livrându-se mai rapid, în format personalizat, pentru a satisface cerințele
fiecărui client în parte.
Pe lângă aceste tehnologii de bază, Stuart McKie, autorul cărții, propune și
alte soluții utile în dezvoltarea unor afaceri profitabile. Printre acestea
se numără: crearea unei culturi a clientului, înțelegerea și controlul permanent
al tehnologiei utilizate, estimarea resurselor necesare pentru dezvoltarea afacerii,
urmată de achiziționarea și îmbunătățirea lor pentru a deveni cât mai eficiente.
Completată de exemple practice și cele mai folosite tehnici de către companii
de succes din întreaga lume, E-Business, best practices oferă unelte foarte
valoroase pentru evaluarea tehnologiilor existente în prezent, ajutându-vă să
le alegeți pe cele mai potrivite pentru afacerea dvs.
E-business, Best Practices,
Stuwart McKie, Editura John Willey&Sons, 204 pagini, ISBN 0-471-4025106,
în România prin Byblos SRL,
preț: 48$.
[Elena Andreea Liță]
|