Legislaţie - PC Magazine Romania, Ianuarie 2002
Tehnologia informaţiei din punct de vedere juridic
DE LEGE FERENDA -PE MARGINEA UNUI PROIECT DE LEGE
Av. DragoŞ
Marinescu
Proiectul de lege privind accesul la reţelele de comunicaţii electronice şi
la infrastructura asociată, precum şi interconectarea acestora stabileşte drepturile
şi obligaţiile persoanelor care deţin sau operează reţele publice de comunicaţii.
De asemenea, proiectul stabileşte drepturile şi obligaţiile persoanelor care
solicită interconectarea sau accesul la respectivele reţele.
Accesul despre care vorbeşte proiectul de lege se referă la punerea la dispoziţia
unui terţ a unor imobile, echipamente sau servicii în scopul furnizării de servicii
de comunicaţii electronice. În înţelesul proiectului, noţiunea de acces nu cuprinde
şi accesul realizat de către utilizatorul final al serviciilor menţionate. Pe
de alta parte, interconectarea reprezintă legătura fizică şi logică a reţelelor
care permite utilizatorilor unei reţele să comunice cu utilizatorii unei alte
reţele sau care permite accesul la serviciile furnizate de o terţă persoană.
În continuarea definiţiilor oferite de proiectul de lege, reţelele de comunicaţii
electronice sunt prezentate ca fiind sistemele de transmisie de comutare sau
rutare care permit transportul semnalelor prin fir, radio, fibră optică sau
orice alte mijloace electromagnetice, incluzând reţelele de comunicaţii prin
satelit, reţelele fixe (inclusiv internet) şi reţelele mobile terestre, reţelele
pentru transmiterea comunicaţiei audiovizuale şi reţelele de cablu TV, indiferent
de tipul informaţiei transportate.
Potrivit proiectului, operatorii de reţele de comunicaţii electronice au dreptul
să negocieze între ei acorduri de acces sau interconectare. Acordul de acces
sau interconectare nu poate conţine, sub sancţiunea nulităţii, obligaţii care
nu au legătură cu serviciul de acces sau interconectare respectiv. De asemenea,
este stabilită obligaţia operatorilor respectivi de a negocia, la cerere, acorduri
de interconectare, în vederea furnizării de servicii de comunicaţii electronice.
Un rol cheie în domeniul reţelelor de comunicaţii electronice este deţinut
de autoritatea de reglementare (Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei)
care trebuie să ia toate măsurile necesare pentru ca accesul sau interconectarea
să se realizeze în condiţii adecvate. În acest scop, autoritatea de reglementare
supraveghează piaţa stabilind, dacă părţile nu au căzut de acord, condiţiile
în care se realizează interconectarea reţelelor sau accesul la acestea. Dacă,
în urma unei analize de piaţă, se stabileşte că pe o anumită piaţă competiţia
este afectată, autoritatea de reglementare poate impune anumitor operatori obligaţii
(inclusiv referitoare la nivelul tarifelor) menite să stimuleze climatul competiţional
general. Autoritatea de reglementare are de asemenea dreptul ca, din oficiu,
la plângerea unei persoane sau la cererea unei autorităţi publice, să exercite
activităţi de investigare şi control, să solicite declaraţii, să sigileze şi
să să ridice orice registre, acte financiar-contabile şi comerciale, să facă
inspecţii inopinate şi să primească informaţii şi justificări. Autoritatea de
reglementare poate stabili amenzi administrative de la 5 milioane la la 2,5
miliarde de lei sau, în anumite cazuri, până la 10% din cifra de afaceri. Sunt
prevăzute de asemenea şi amenzi cominatorii de până la 300 de milioane de lei
pentru fiecare zi de întârziere în îndeplinirea obligaţiilor stabilite de autoritatea
de reglementare în sarcina operatorilor de reţele. În fine, actele şi deciziile
autorităţii de reglementare stabilite în sarcina operatorilor pot fi atacate
la Curtea Supremă de Justiţie.
|