Legislație - PC Magazine Romania, Ianuarie 2002
Tehnologia informației din punct de vedere juridic
DE LEGE FERENDA -PE MARGINEA UNUI PROIECT DE LEGE
Av. DragoȘ
Marinescu
Proiectul de lege privind accesul la rețelele de comunicații electronice și
la infrastructura asociată, precum și interconectarea acestora stabilește drepturile
și obligațiile persoanelor care dețin sau operează rețele publice de comunicații.
De asemenea, proiectul stabilește drepturile și obligațiile persoanelor care
solicită interconectarea sau accesul la respectivele rețele.
Accesul despre care vorbește proiectul de lege se referă la punerea la dispoziția
unui terț a unor imobile, echipamente sau servicii în scopul furnizării de servicii
de comunicații electronice. În înțelesul proiectului, noțiunea de acces nu cuprinde
și accesul realizat de către utilizatorul final al serviciilor menționate. Pe
de alta parte, interconectarea reprezintă legătura fizică și logică a rețelelor
care permite utilizatorilor unei rețele să comunice cu utilizatorii unei alte
rețele sau care permite accesul la serviciile furnizate de o terță persoană.
În continuarea definițiilor oferite de proiectul de lege, rețelele de comunicații
electronice sunt prezentate ca fiind sistemele de transmisie de comutare sau
rutare care permit transportul semnalelor prin fir, radio, fibră optică sau
orice alte mijloace electromagnetice, incluzând rețelele de comunicații prin
satelit, rețelele fixe (inclusiv internet) și rețelele mobile terestre, rețelele
pentru transmiterea comunicației audiovizuale și rețelele de cablu TV, indiferent
de tipul informației transportate.
Potrivit proiectului, operatorii de rețele de comunicații electronice au dreptul
să negocieze între ei acorduri de acces sau interconectare. Acordul de acces
sau interconectare nu poate conține, sub sancțiunea nulității, obligații care
nu au legătură cu serviciul de acces sau interconectare respectiv. De asemenea,
este stabilită obligația operatorilor respectivi de a negocia, la cerere, acorduri
de interconectare, în vederea furnizării de servicii de comunicații electronice.
Un rol cheie în domeniul rețelelor de comunicații electronice este deținut
de autoritatea de reglementare (Ministerul Comunicațiilor și Tehnologiei Informației)
care trebuie să ia toate măsurile necesare pentru ca accesul sau interconectarea
să se realizeze în condiții adecvate. În acest scop, autoritatea de reglementare
supraveghează piața stabilind, dacă părțile nu au căzut de acord, condițiile
în care se realizează interconectarea rețelelor sau accesul la acestea. Dacă,
în urma unei analize de piață, se stabilește că pe o anumită piață competiția
este afectată, autoritatea de reglementare poate impune anumitor operatori obligații
(inclusiv referitoare la nivelul tarifelor) menite să stimuleze climatul competițional
general. Autoritatea de reglementare are de asemenea dreptul ca, din oficiu,
la plângerea unei persoane sau la cererea unei autorități publice, să exercite
activități de investigare și control, să solicite declarații, să sigileze și
să să ridice orice registre, acte financiar-contabile și comerciale, să facă
inspecții inopinate și să primească informații și justificări. Autoritatea de
reglementare poate stabili amenzi administrative de la 5 milioane la la 2,5
miliarde de lei sau, în anumite cazuri, până la 10% din cifra de afaceri. Sunt
prevăzute de asemenea și amenzi cominatorii de până la 300 de milioane de lei
pentru fiecare zi de întârziere în îndeplinirea obligațiilor stabilite de autoritatea
de reglementare în sarcina operatorilor de rețele. În fine, actele și deciziile
autorității de reglementare stabilite în sarcina operatorilor pot fi atacate
la Curtea Supremă de Justiție.
|