Legislație - PC Magazine Romania, Ianuarie 2002
Tehnologia informației din punct de vedere juridic
Criptografia (I) - O introducere în aspectele juridice
Av. MAGDALENA Marinescu
În numărul trecut, căutând răspunsul la întrebarea unuia dintre cititori în
legătură cu folosirea incriptării și consecințele sale juridice, m-a surprins
tocmai absența oricărei referințe legale la criptare și la consecințele sale
sociale și juridice, ceea ce m-a determinat să purced la o documentare privind
acest procedeu în legislațiile internaționale. Părea bizar să avem o lege în
care se vorbește despre semnătura electronică și despre criptare, fără a defini,
în prealabil, criptografia. Dar despre criptosistem, chei publice și private,
steganografie, decriptare, algoritm criptografic? Nimic! Doar enunțându-le și
deja părăsisem domeniul juridic! Adevărul însă este că, vrând-nevrând, utilizând
sau nu un computer și internetul în mod curent, informațiile despre noi conținute
în baze de date digitale (cont bancar, tranzacții financiare on line, cazier
judiciar, fișa medicală, ca să enumerăm numai câteva dintre cele mai folosite)
circulă prin intermediul rețelelor de calculatoare. Iar din momentul în care
suntem conștienți de asta, devenim automat interesați de securitatea acestor
rețele. Aproape la fel de interesați ca de siguranța avionului cu care zburăm.
Pasul următor îl reprezintă legiferarea utilizării anumitor sisteme de securitate
și consecințele la care se pot aștepta cei ce le "sparg". Vrem să ne protejăm
codul PIN și numărul de cont, dar vrem să ne protejăm și de vreo "invazie" a
vreunui coleg/șef în declarațiile fierbinți trimise secretarei via e-mail. Criptarea,
se spune, le rezolvă pe toate. Pentru mine, ca nespecialist, a fost o surpriză
să aflu, documentându-mă (recte inițiindu-mă) că acest procedeu a fost intens
folosit de germani în timpul celui de-al doilea război mondial, de ruși în timpul
Războiului Rece (mesaje rămase până astăzi nedescifrate) sau de israelieni.
Ceea ce m-a surprins însă cel mai tare a fost inventivitatea spărgătorilor de
rețele, povestea despre TEMPEST pe care o puteți citi pe larg la www.viacorp.com/crypto.html;
articolul este excelent în ansamblu, în special pentru începători și oameni
de afaceri interesați de securizarea comunicațiilor. TEMPEST este, pentru cei
neinițiați ca și mine, un sistem prin care se poate bloca interceptarea informației
de pe monitorul unui computer, interceptare realizată cu ajutorul emanațiilor
electromagnetice ale ecranului!
Evenimentele tragice din Statele Unite au dat o nouă dimensiune noțiunii de
securitate, iar în acest nou context internațional creat în urma atentatelor
din 11 septembrie, o lege a criptografiei reprezintă pasul necesar ce trebuie
făcut de țările ce încă nu au o asemenea lege. O analiză interesantă asupra
posibilităților ce trebuie luate în calcul în legiferarea criptografiei în urma
atacurilor de la WTC puteți găsi în revista Crypto-Gram, la www.counterpane.com/crypto-gram-0109a.html.
Securizarea informației în era digitală, deziderat major al prezentului, pare
dificil de pus în practică și cu atât mai greu de cuprins într-un text de lege.
De la bun început americanii au considerat criptarea un procedeu de importanță
strategică și au interzis exporturile aplicațiilor si algoritmilor de criptare.
Ceea ce este ușor de înțeles dacă ne gândim cât din infrastructura acestei țări
se află pe web. Deși Statele Unite au încercat să impună restricții privind
criptologia și exportul acesteia și în alte părți ale lumii, ele au întâmpinat
rezistența multor guverne, care au decis că aceasta poate fi permisă la nivel
individual și fără obligația de a "depozita" cheile de decriptare într-un "seif"
guvernamental. Câteva procese celebre (Karn, Bernstein și Junger, despre care
găsiți informații destul de complete, mai ales prin link-urile date, la www.cdt.org/crypto/litigation/)
au adus o ușoară relaxare, dar acum, după atentate, tot mai multe voci sunt
pentru o mai mare securitate și un tot mai mare control al guvernului, fie chiar
și cu prețul unor libertăți cetățenești sau al dreptului la viață intimă. După
cum amintea și cititorul nostru, impactul major al unor legi de restrângere
a utilizării criptografiei sau a permiterii controlului statal (spre exemplu,
prin măsuri de tipul back-door sau printr-un sistem de chei pus la dispoziția
autorităților) este asupra drepturilor omului. Atâta vreme cât există principiul
de drept nemo tenetur edere contra se, - o persoană nu poate fi obligată să
se auto-incrimineze -, principiu existent atât în dreptul romano-german cât
și în cel anglo-saxon, a cere unei persoane să-și dezvăluie, împotriva voinței
sale, cheia de decriptare reprezintă - fără îndoială - o încălcare a acestui
principiu. În plus, prezumția de nevinovăție este respectată în toate statele
considerate civilizate și, conform acesteia, obligația de a demonstra contrariul,
deci vinovăția, îi revine celui ce o afirmă. Este dificil din punct de vedere
juridic să obții permisiunea de a intercepta corespondența electronică fără
o bănuială foarte serioasă și însoțită de un mandat al procurorului/ judecătorului.
În Statele Unite aceasta ar însemna o violare a celui de-al 5-lea Amendament,
în timp ce în Europa s-ar opune prevederilor Convenției Europene asupra Drepturilor
Omului. În termenii Codului de procedură penală al României, "sarcina administrării
probelor în procesul penal revine organului de urmărire penală și instanței
de judecată" (art. 65) și "învinuitul sau inculpatul nu este obligat să probeze
nevinovăția sa" (art.66). Ce alte posibilități îi rămân legiuitorului? După
legi extrem de restrictive în domeniul utilizării soft-ului de criptare de către
marele public sau al exportului acestui tip de aplicații, Franța a decis, în
1999, să "liberalizeze" uzul acestuia; spre deosebire de ea, Marea Britanie
a rămas printre statele care exercită un control destul de riguros în continuare
(la Crypto Law Survey,
cwis.kub.nl/~frw/people/koops/lawsurvy.htm
puteți găsi un foarte complet rezumat al situației legislative din mai toate
țările).
Care este, așadar, soluția care se impune legislatorului, având în vedere practica
și reglementările internaționale prea puțin unitare? Care este situația exportatorului
român de software de criptare? Iată câteva din întrebările la care vom încerca
să răspundem în numărul viitor.
|