Legislaţie - PC Magazine Romania, Ianuarie 2002
Tehnologia informaţiei din punct de vedere juridic
Criptografia (I) - O introducere în aspectele juridice
Av. MAGDALENA Marinescu
În numărul trecut, căutând răspunsul la întrebarea unuia dintre cititori în
legătură cu folosirea incriptării şi consecinţele sale juridice, m-a surprins
tocmai absenţa oricărei referinţe legale la criptare şi la consecinţele sale
sociale şi juridice, ceea ce m-a determinat să purced la o documentare privind
acest procedeu în legislaţiile internaţionale. Părea bizar să avem o lege în
care se vorbeşte despre semnătura electronică şi despre criptare, fără a defini,
în prealabil, criptografia. Dar despre criptosistem, chei publice şi private,
steganografie, decriptare, algoritm criptografic? Nimic! Doar enunţându-le şi
deja părăsisem domeniul juridic! Adevărul însă este că, vrând-nevrând, utilizând
sau nu un computer şi internetul în mod curent, informaţiile despre noi conţinute
în baze de date digitale (cont bancar, tranzacţii financiare on line, cazier
judiciar, fişa medicală, ca să enumerăm numai câteva dintre cele mai folosite)
circulă prin intermediul reţelelor de calculatoare. Iar din momentul în care
suntem conştienţi de asta, devenim automat interesaţi de securitatea acestor
reţele. Aproape la fel de interesaţi ca de siguranţa avionului cu care zburăm.
Pasul următor îl reprezintă legiferarea utilizării anumitor sisteme de securitate
şi consecinţele la care se pot aştepta cei ce le "sparg". Vrem să ne protejăm
codul PIN şi numărul de cont, dar vrem să ne protejăm şi de vreo "invazie" a
vreunui coleg/şef în declaraţiile fierbinţi trimise secretarei via e-mail. Criptarea,
se spune, le rezolvă pe toate. Pentru mine, ca nespecialist, a fost o surpriză
să aflu, documentându-mă (recte iniţiindu-mă) că acest procedeu a fost intens
folosit de germani în timpul celui de-al doilea război mondial, de ruşi în timpul
Războiului Rece (mesaje rămase până astăzi nedescifrate) sau de israelieni.
Ceea ce m-a surprins însă cel mai tare a fost inventivitatea spărgătorilor de
reţele, povestea despre TEMPEST pe care o puteţi citi pe larg la www.viacorp.com/crypto.html;
articolul este excelent în ansamblu, în special pentru începători şi oameni
de afaceri interesaţi de securizarea comunicaţiilor. TEMPEST este, pentru cei
neiniţiaţi ca şi mine, un sistem prin care se poate bloca interceptarea informaţiei
de pe monitorul unui computer, interceptare realizată cu ajutorul emanaţiilor
electromagnetice ale ecranului!
Evenimentele tragice din Statele Unite au dat o nouă dimensiune noţiunii de
securitate, iar în acest nou context internaţional creat în urma atentatelor
din 11 septembrie, o lege a criptografiei reprezintă pasul necesar ce trebuie
făcut de ţările ce încă nu au o asemenea lege. O analiză interesantă asupra
posibilităţilor ce trebuie luate în calcul în legiferarea criptografiei în urma
atacurilor de la WTC puteţi găsi în revista Crypto-Gram, la www.counterpane.com/crypto-gram-0109a.html.
Securizarea informaţiei în era digitală, deziderat major al prezentului, pare
dificil de pus în practică şi cu atât mai greu de cuprins într-un text de lege.
De la bun început americanii au considerat criptarea un procedeu de importanţă
strategică şi au interzis exporturile aplicaţiilor si algoritmilor de criptare.
Ceea ce este uşor de înţeles dacă ne gândim cât din infrastructura acestei ţări
se află pe web. Deşi Statele Unite au încercat să impună restricţii privind
criptologia şi exportul acesteia şi în alte părţi ale lumii, ele au întâmpinat
rezistenţa multor guverne, care au decis că aceasta poate fi permisă la nivel
individual şi fără obligaţia de a "depozita" cheile de decriptare într-un "seif"
guvernamental. Câteva procese celebre (Karn, Bernstein şi Junger, despre care
găsiţi informaţii destul de complete, mai ales prin link-urile date, la www.cdt.org/crypto/litigation/)
au adus o uşoară relaxare, dar acum, după atentate, tot mai multe voci sunt
pentru o mai mare securitate şi un tot mai mare control al guvernului, fie chiar
şi cu preţul unor libertăţi cetăţeneşti sau al dreptului la viaţă intimă. După
cum amintea şi cititorul nostru, impactul major al unor legi de restrângere
a utilizării criptografiei sau a permiterii controlului statal (spre exemplu,
prin măsuri de tipul back-door sau printr-un sistem de chei pus la dispoziţia
autorităţilor) este asupra drepturilor omului. Atâta vreme cât există principiul
de drept nemo tenetur edere contra se, - o persoană nu poate fi obligată să
se auto-incrimineze -, principiu existent atât în dreptul romano-german cât
şi în cel anglo-saxon, a cere unei persoane să-şi dezvăluie, împotriva voinţei
sale, cheia de decriptare reprezintă - fără îndoială - o încălcare a acestui
principiu. În plus, prezumţia de nevinovăţie este respectată în toate statele
considerate civilizate şi, conform acesteia, obligaţia de a demonstra contrariul,
deci vinovăţia, îi revine celui ce o afirmă. Este dificil din punct de vedere
juridic să obţii permisiunea de a intercepta corespondenţa electronică fără
o bănuială foarte serioasă şi însoţită de un mandat al procurorului/ judecătorului.
În Statele Unite aceasta ar însemna o violare a celui de-al 5-lea Amendament,
în timp ce în Europa s-ar opune prevederilor Convenţiei Europene asupra Drepturilor
Omului. În termenii Codului de procedură penală al României, "sarcina administrării
probelor în procesul penal revine organului de urmărire penală şi instanţei
de judecată" (art. 65) şi "învinuitul sau inculpatul nu este obligat să probeze
nevinovăţia sa" (art.66). Ce alte posibilităţi îi rămân legiuitorului? După
legi extrem de restrictive în domeniul utilizării soft-ului de criptare de către
marele public sau al exportului acestui tip de aplicaţii, Franţa a decis, în
1999, să "liberalizeze" uzul acestuia; spre deosebire de ea, Marea Britanie
a rămas printre statele care exercită un control destul de riguros în continuare
(la Crypto Law Survey,
cwis.kub.nl/~frw/people/koops/lawsurvy.htm
puteţi găsi un foarte complet rezumat al situaţiei legislative din mai toate
ţările).
Care este, aşadar, soluţia care se impune legislatorului, având în vedere practica
şi reglementările internaţionale prea puţin unitare? Care este situaţia exportatorului
român de software de criptare? Iată câteva din întrebările la care vom încerca
să răspundem în numărul viitor.
|