Timpul Liber- PC Magazine Romania, Septembrie
2001
Zâne, pirați și spiriduși - RAYMAN 2 - The Great Escape
Anca
Grozea
Rayman 2 - The Great Escape este un joc perfect de vacanță. De ce? Din mai
multe motive: în primul rând, într-o industrie a jocurilor electronice dominate
de violență, Rayman este un joc non-agresiv: nu apar binecunoscutele arme ci
sfere luminoase, de diverse culori, cu care Rayman și pirații se împușcă.
J.(7 ani) era la început foarte speriat din cauza piraților
cu care trebuia să se
lupte Rayman, dar până la urmă, curiozitatea de a ști ce se întîmplă mai departe
l-a făcut să uite de frică și să se lupte în continuare.
Apoi, prin grafica extraordinară, efectele sonore, limbajul specific și vocea
personajelor, sunetele din natură, cascada, râurile, marea, pașii lui Rayman,
toate acestea dau o puternică senzație de real. Un jucător spunea chiar că se
oprea din joc doar ca să admire peisajul și să asculte muzica.
Cuvinte secrete (cheats): |
1. Pentru a deține toate puterile magice,
scrieți în timpul jocului: globoxrules
2. Dacă apăsați ESC în timpul jocului ajungeți la meniu. Dacă scrieți
gimmelife, obțineți viață suplimentară,
iar cu glowfist - puterea de tragere
devine mai mare |
Și nu în cele din urmă, este un joc care "prinde" la toate vârstele,
împătimiții având între 4 și 50 de ani!! Rayman nu este un erou oarecare, ci
un personaj unic, pentru care cele mai importante lucruri sunt prietenia și...
distracția!
Jocul începe cu imaginea sumbră a lumii lui Rayman, o lume care a fost cucerită
de către robo-pirații conduși de Razorbeard. Scopul acestora este de a transforma
în sclavi toți locuitorii planetei. În furia lor, pirații au distrus sufletul
"lumii", care s-a transformat în 1000 de sfere luminoase. Totul pare
a se îndrepta către un inevitabil final tragic. Rayman este singura scăpare
a planetei.
Împreună cu Globox, el reușește să scape din nava-închisoare a piraților și
trebuie să o găsească pe Ly-zâna cea bună, pentru că aceasta îi poate da mai
multe puteri magice.
După ce adună suficiente sfere luminoase (lums), Rayman îi întâlnește pe Teensies,
care îi spun că Ly a fost dusă de către pirați în "Fairy Glade", dar
pentru a ajunge acolo trebuie să treacă prin "Hall of Doors". Acesta
este un loc magic din care se poate ajunge în multe alte lumi. Numai ei știu
cum se poate ajunge acolo și se decid să îl ajute.
Jocul nu poate
fi salvat decât după parcurgerea completă a unui nivel. Și fiecare nivel are
cel puțin 4-5 subnivele. Datorită acestui fapt, s-ar putea întâmpla să fie nevoie
să îl ajutați pe Rayman să se lupte de mai multe ori cu aceiași pirați sau să
parcurgă de mai multe ori acele curse cu obstacole care la prima impresie par
imposibil de terminat.
Indicațiile despre joc, strategia și modul în care îl puteți controla pe Rayman
sunt oferite cu generozitate de către Murfy - enciclopedia zburătoare.
Pentru a facilita deplasarea în timpul jocului, a fost creat un mod de vizualizare
inteligent, din spatele lui Rayman, astfel încât putem vedea ce vede Rayman,
dar dintr-o perspectivă mai bună. Dacă punctul de vedere ales nu vă ajută, îl
puteți schimba prin apăsarea tastei "0" și apoi a săgeților.
La nevoie, Rayman știe să înoate, să sară, să zboare ca un elicopter, să se
cațere pe lianele din copaci sau pe pereții abrupți, însă marea lui pasiune
pare a fi baschetul. Ori de câte ori îl lăsăm singur, începe să joace baschet
cu propriul corp.
Pentru a distruge mașina care o ține captivă pe Ly, Rayman trebuie să arunce
butoaie în locurile marcate. Pentru a distruge bombele care plutesc amenințătoare,
trebuie să luați un butoi, să apăsați tasta A pentru a arunca butoiul în aer
și apoi SPACE pentru a trage în bombă.
Nu trebuie să apăsați
săgețile, altfel butoiul va cădea pe jos și se va sparge.
Ly îi spune lui Rayman că și-a pierdut majoritatea puterilor și nu îl mai poate
ajuta foarte mult. Îi povestește însă de Polokus, spiritul lumii, a cărui putere
este imensă și sigur l-ar putea ajuta să îi învingă pe pirați, dar este adormit
de foarte mult timp și legenda spune că doar reunirea celor patru măști magice
îl poate trezi. Acesta devine noul scop al lui Rayman. La plecare, Ly îi dă
puterea magică de a se agăța de cercurile purpurii, ceea ce îi va permite să
traverseze locuri prin care nu poate păși.
În următorul nivel, "The Marshes of Awakening", Rayman îl salvează
pe Ssssam, care îi devine prieten și care îl ajută oferindu-i detalii despre
Globox și transportându-l într-un mod ingenios prin peștera în care se afla.
"The Sanctuary of Water and Ice" ascunde prima mască. Imediat ce
o găsește, Rayman este teleportat într-un loc secret, unde se află Polokus care
îi spune prin somn că trebuie să găsească și celelalte 3 măști pentru a-l putea
trezi.
Aceștia sunt doar câțiva dintre prietenii lui Rayman, pe ceilalți lasându-vă
plăcerea să-i descoperiți singuri!
Cu fiecare nivel jocul devine mai complicat și mai interesant.
După ce îl invinge pe portarul peșterii coșmarelor - "guardian of the
Cave of Bad Dreams", Rayman poate alege dacă să ia comoara acestuia, să
plece departe și să stea la plajă pentru tot restul vieții lui sau să continue
să lupte pentru a-și salva planeta și prietenii. Chiar dacă alegeți greșit,
vă puteți răzgândi.
Jocuri sau programe cu Rayman:
PC:
1. Rayman
2. Rayman Gold
3. French with Rayman
4. Maths & English with Rayman (3 volume)
5. Rayman Activity Center
6. Rayman 2 - The Great Escape
Console:
7. Rayman Platinum - pentru Sony PlayStation
8. Rayman 2 Revolution - Sony PlayStation 2
9. Rayman 2 - The Great Escape - pentru Nintendo 64
10. Rayman - pentru GameBoy Color
11. Rayman Advance - pentru GameBoy Advance
12. Rayman - Dreamcast
SECRETUL LUI J.
(7 ani)
După ce ai escaladat pânza de păianjen și ai reușit să eviți toate butoaiele,
după ce treci de primul pirat, pe al doilea poți să îl omori dacă tragi în stâlpul
din mijlocul camerei. Sfera luminoasă va ricoșa în zidul din spate și de acolo
direct în pirat.
J.: Rayman este un câine ... sau un om...
PC Magazine: care e jocul tău preferat?
J.: RAYMAN...Am chiar și Rayman Gold.
De ce Rayman
nu trece prin ziduri? Pentru că această eroare a fost corectată. Ce înseamnă
să fii tester?
Nelu Bănică, tester UBISOFT:
Munca de tester este invidiată de mulți, însă nu este așa de ușoară cum pare.
Trebuie să joci același joc, opt ore pe zi, cel puțin 3 luni. Testerii trebuie
să găsească erorile și să le trimită programatorilor. Fiecare joc este testat
pe multe tipuri de configurații.
I
N T E R V I U - Etape în dezvoltarea unui joc Ionuț Grozea,
programator UBISOFT, |
PC Magazine: Cum se fac jocurile?
Ionuț Grozea: Sunt două tipuri de jocuri. Sunt jocuri care încep
de la o idee, sau remake-uri, jocuri care se îmbunătățesc din jocuri mai
vechi.
Mai nou, jocurile au și versiune on-line, iar pasionații de jocuri se
pot înscrie în campionate oficiale, unde trebuie să plătească ca să participe.
Mai întâi se face un studiu de piață, care va decide ce tip de joc se
caută, cam care sunt costurile, cheltuielile...
Apoi se alege tipul de joc. Se decide dacă o să fie un joc la care se
cumpără licență (de exemplu Disney) sau dacă o să fie un joc original.
Fiecare joc are o poveste care este stabilită la început de către senior
designer în cadrul unui document de design, în care se explică în detaliu
jocul.
Echipele: designeri, info designeri (care creează comportamentele personajelor
folosind niște programe realizate de către programatori), graficienii
(grafică 2D si 3D - modelare și mapare 3D), programatorii (creează motorul
care va rula efectiv jocul și instrumentele care vor fi folosite pentru
realizarea jocului) și testerii.
O parte importantă a unui joc sunt filmele care apar pe parcurs. Acestea
sunt create de către graficieni.
Programatorii realizează diverse module:
- de coliziune (la mașini, de exemplu, modulul de coliziune stabilește
cum acționează un obiect în momentul unei coliziuni)
- de mecanică (ex: stabilește cum trebuie să fie acționate arcurile
unei mașini atunci când trece peste o groapă)
- de inteligență artificială (decide nivelul de performanță al personajelor
din joc). Este un modul foarte important
- de meniuri
- de sunet
- de joc, care decid povestea jocului (implementarea regulilor jocului)
- de on-line - pentru jocurile care au versiuni în care te poți conecta
la servere de jocuri - cam toate jocurile care apar acum au și posibilitatea
de a fi rulate on-line. Oamenii s-au plictisit să joace singuri acasă,
preferă să se conecteze și să poată interacționa cu alții care joacă
același lucru prin chat sau chiar să joace împreună.
- engine-ul (motorul)- care permite rularea jocului.
Există un departament care testează pe toate tipurile de calculatoare,
plăci, configurații, joystick-uri și alte sisteme de input, plăci de sunet.
Se identifică greșelile de design și de programare.
După etapa de testare se știe exact care este sistemul recomandat pentru
acel joc.
Ultima etapă este lansarea produsului pe piață. Lansarea lui Rayman 2,
The Great Escape a fost făcută printr-o campanie publicitară internațională
(TV, ziare, reviste, internet).
PC Magazine:
Care e limita de vârstă pentru cei care lucrează la crearea unui joc?
Ionuț Grozea: Între 22 și 40 ani.
În spatele unui joc se află de obicei sute de oameni și foarte multe ore
de muncă.
De la idee până în faza de produs complet la un joc lucrează designeri,
info designeri, graficieni, programatori și testeri.
|
Rayman 2 - The Great Escape.
Platforme: PC, Sony PlayStation(1 & 2), Dreamcast, Nintendo 64, Game
Boy Color & Advance
Cerințe minime de sistem:
- Pentium 133 (sau echivalent)
- Windows 95 / 98
- 32 MB RAM
- CD-ROM 4x
- Placă de sunet compatibilă DirectX
- Accelerator grafic 3D, Voodoo 1 (3dfx) sau mai mare cu 4 MB VRAM sau placă
video compatibilă D3D cu 4 MB VRAM
În România prin: UBISOFT România
tel.: 01-231.67.69
|
|
Câștigați un joc Rayman 2 - The Great Escape participând la
concurs. Celelalte premii sunt:
Tonic Trouble și Speed Busters. |
|
|