Legislație - PC Magazine Romania, August 2001
Legea pentru protecția persoanelor în privința prelucrării datelor cu caracter
personal și libera circulație a acestor date
Magdalena Marinescu
După cum vă anunțam în numărul 6 al revistei, recenta lege privind prelucrarea
datelor cu caracter personal și protecția vieții private în sectorul telecomunicațiilor
se completează (art. 1, al. 2) cu prevederile legale referitoare la protecția
persoanelor în privința prelucrării datelor personale și la libera circulație
a acestor date. Se tinde astfel la sporirea gradului de siguranță al utilizatorilor
de telecomunicații. Însăși sintagma "utilizator de telecomunicații"
pare dictată mai degrabă de necesități ale exprimării juridice, pentru că, în
realitate, cu toții suntem utilizatori de telecomunicații, excepțiile de la
regulă fiind deja rarissime. Cu greu am putea, cred, identifica printre cunoscuții
noștri, pe cineva care să poată spune, cu mâna pe inimă, că nu folosește niciodată
telecomunicația.
După cum, dealtfel, arăta și ministrul Dan Nica, în comunicatul Ministerului
Comunicațiilor și Tehnologiei Informației cu ocazia votării acestei legi de
către Plenul Senatului, "legea are ca scop garantarea și protejarea drepturilor
și libertăților fundamentale ale persoanelor fizice, în special a dreptului
la viața intimă, familială și privată, cu privire la prelucrarea datelor cu
caracter personal. Legea este destinată a se aplica prelucrării efectuate integral
sau parțial prin mijloace automate a datelor personale care fac parte dintr-un
sistem organizat de evidență, sau care sunt destinate a fi incluse într-un asemenea
sistem. Sunt excluse din domeniul de aplicare prelucrările efectuate în cadrul
activităților care privesc apărarea națională, ordinea publică sau siguranța
statului."
Foarte interesant este că această lege face apel, sub denumirea de "autoritate
de supraveghere", la instituția Avocatului Poporului, ombudsman-ul din
legislația internațională, creație a Constituției post-revoluționare; creație
din păcate destul de ignorată de foarte mulți dintre noi. Ce este, deci, Avocatul
Poporului? Numit de Senat pe o durată de 4 ani, "pentru apărarea drepturilor
și a libertăților cetățenilor" (art. 55 din Constituție), Avocatul Poporului
se sesizează din oficiu sau la cererea persoanelor lezate în drepturile și libertățile
lor și raportează anual în fața Parlamentului. Era deci absolut firesc ca o
lege ce vizează o mai bună protecție a persoanelor și a drepturilor acestora
să aibă în vedere această instituție. Recunoașterea sa ca autoritate de supraveghere
în acest domeniu nu face decât să confirme, o dată în plus, atribuțiile sale.
Desfășurate "în completă independență și imparțialitate" - sublinire
redundantă a legii, din moment ce se face referire la Avocatul Poporului -,
atribuțiile autorității de supraveghere nu sunt puține și privesc îndeosebi
monitorizarea prelucrărilor de date cu caracter personal și modul de aplicare
a dispozițiilor legii (art. 18). Astfel, acesta autorizează prelucrările de
date, soluționează plângerile și sesizările ce îi sunt adresate, efectuând investigații
din oficiu la primirea acestora, întocmește, păstrează și pune la dispoziția
publicului registrul privind prelucrările de date cu caracter personal. Autoritatea
de supraveghere, în exercitarea atribuțiilor sale conferite de această lege
specială, poate dispune, dacă a constatat nereguli privind violarea dispozițiilor
prezentei legi, suspendarea provizorie sau încetarea prelucrării datelor, ștergerea
parțială sau integrală a datelor prelucrate, precum și sesizarea organelor de
urmărire penală sau intentarea unor acțiuni în justiție. Tot prin această instituție
se realizează și cooperarea cu autoritățile similare din afara granițelor în
vederea asistenței reciproce, precum și cu persoanele domiciliate în străinătate,
în scopul apărării drepturilor și libertăților fundamentale ce pot fi afectate
prin prelucrarea datelor cu caracter personal.
Este, totodată, subliniat și rolul Avocatului Poporului în activitățile cu
caracter legislativ, posibilitatea acestuia de a formula propuneri și avize
în vederea adoptării sau modificării legislației privind prelucrarea datelor
cu caracter personal, bazate pe cazuistica întâlnită, putând face propuneri
privind inițierea unor proiecte de acte normative sau modificarea actelor normative
în vigoare, în domenii legate de prelucrarea datelor cu caracter personal sau
formula recomandări și avize asupra oricărei chestiuni legate de protecția drepturilor
și libertăților fundamentale în privința prelucrării datelor cu caracter personal,
la cererea oricărei persoane, inclusiv a autorităților publice și a organelor
administrației publice. Autoritatea de supraveghere "este consultată atunci
când se elaborează proiecte de acte normative referitoare la protecția drepturilor
și libertăților persoanelor în privința prelucrării datelor cu caracter personal"
(art. 18, al. 3, lit. h).
Este deci vorba de o gamă de atribuții foarte extinsă, acoperind domenii din
cele mai diverse, de la supraveghere la soluționare de plângeri până la inițiativă
legislativă. Rolul său în protecția drepturilor și libertăților fundamentale
ale personelor - îndeosebi cel la viață intimă, familială și privată, ce constituie
principalul scop al acestei legi - poate fi abia schițat în cele câteva rânduri
ale unui articol, dar este demonstrat de experiența îndelungată a unor țări
în care această instituție face parte din firescul cotidian.
|