Agora
Media
Libraria Byblos



AgoraNews  





PC Magazine Ro  




NET Report   




Ginfo   




agora ON line   





PC Concrete   





Liste de discuții   




Cartea de oaspeți   




Mesaje   





Agora   








Clic aici
PC Report - ultimul numar aparut


Legislație - PC Magazine Romania, August  2001

Legea pentru protecția persoanelor în privința prelucrării datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date

Magdalena Marinescu

După cum vă anunțam în numărul 6 al revistei, recenta lege privind prelucrarea datelor cu caracter personal și protecția vieții private în sectorul telecomunicațiilor se completează (art. 1, al. 2) cu prevederile legale referitoare la protecția persoanelor în privința prelucrării datelor personale și la libera circulație a acestor date. Se tinde astfel la sporirea gradului de siguranță al utilizatorilor de telecomunicații. Însăși sintagma "utilizator de telecomunicații" pare dictată mai degrabă de necesități ale exprimării juridice, pentru că, în realitate, cu toții suntem utilizatori de telecomunicații, excepțiile de la regulă fiind deja rarissime. Cu greu am putea, cred, identifica printre cunoscuții noștri, pe cineva care să poată spune, cu mâna pe inimă, că nu folosește niciodată telecomunicația.

După cum, dealtfel, arăta și ministrul Dan Nica, în comunicatul Ministerului Comunicațiilor și Tehnologiei Informației cu ocazia votării acestei legi de către Plenul Senatului, "legea are ca scop garantarea și protejarea drepturilor și libertăților fundamentale ale persoanelor fizice, în special a dreptului la viața intimă, familială și privată, cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal. Legea este destinată a se aplica prelucrării efectuate integral sau parțial prin mijloace automate a datelor personale care fac parte dintr-un sistem organizat de evidență, sau care sunt destinate a fi incluse într-un asemenea sistem. Sunt excluse din domeniul de aplicare prelucrările efectuate în cadrul activităților care privesc apărarea națională, ordinea publică sau siguranța statului."

Foarte interesant este că această lege face apel, sub denumirea de "autoritate de supraveghere", la instituția Avocatului Poporului, ombudsman-ul din legislația internațională, creație a Constituției post-revoluționare; creație din păcate destul de ignorată de foarte mulți dintre noi. Ce este, deci, Avocatul Poporului? Numit de Senat pe o durată de 4 ani, "pentru apărarea drepturilor și a libertăților cetățenilor" (art. 55 din Constituție), Avocatul Poporului se sesizează din oficiu sau la cererea persoanelor lezate în drepturile și libertățile lor și raportează anual în fața Parlamentului. Era deci absolut firesc ca o lege ce vizează o mai bună protecție a persoanelor și a drepturilor acestora să aibă în vedere această instituție. Recunoașterea sa ca autoritate de supraveghere în acest domeniu nu face decât să confirme, o dată în plus, atribuțiile sale. Desfășurate "în completă independență și imparțialitate" - sublinire redundantă a legii, din moment ce se face referire la Avocatul Poporului -, atribuțiile autorității de supraveghere nu sunt puține și privesc îndeosebi monitorizarea prelucrărilor de date cu caracter personal și modul de aplicare a dispozițiilor legii (art. 18). Astfel, acesta autorizează prelucrările de date, soluționează plângerile și sesizările ce îi sunt adresate, efectuând investigații din oficiu la primirea acestora, întocmește, păstrează și pune la dispoziția publicului registrul privind prelucrările de date cu caracter personal. Autoritatea de supraveghere, în exercitarea atribuțiilor sale conferite de această lege specială, poate dispune, dacă a constatat nereguli privind violarea dispozițiilor prezentei legi, suspendarea provizorie sau încetarea prelucrării datelor, ștergerea parțială sau integrală a datelor prelucrate, precum și sesizarea organelor de urmărire penală sau intentarea unor acțiuni în justiție. Tot prin această instituție se realizează și cooperarea cu autoritățile similare din afara granițelor în vederea asistenței reciproce, precum și cu persoanele domiciliate în străinătate, în scopul apărării drepturilor și libertăților fundamentale ce pot fi afectate prin prelucrarea datelor cu caracter personal.

Este, totodată, subliniat și rolul Avocatului Poporului în activitățile cu caracter legislativ, posibilitatea acestuia de a formula propuneri și avize în vederea adoptării sau modificării legislației privind prelucrarea datelor cu caracter personal, bazate pe cazuistica întâlnită, putând face propuneri privind inițierea unor proiecte de acte normative sau modificarea actelor normative în vigoare, în domenii legate de prelucrarea datelor cu caracter personal sau formula recomandări și avize asupra oricărei chestiuni legate de protecția drepturilor și libertăților fundamentale în privința prelucrării datelor cu caracter personal, la cererea oricărei persoane, inclusiv a autorităților publice și a organelor administrației publice. Autoritatea de supraveghere "este consultată atunci când se elaborează proiecte de acte normative referitoare la protecția drepturilor și libertăților persoanelor în privința prelucrării datelor cu caracter personal" (art. 18, al. 3, lit. h).
Este deci vorba de o gamă de atribuții foarte extinsă, acoperind domenii din cele mai diverse, de la supraveghere la soluționare de plângeri până la inițiativă legislativă. Rolul său în protecția drepturilor și libertăților fundamentale ale personelor - îndeosebi cel la viață intimă, familială și privată, ce constituie principalul scop al acestei legi - poate fi abia schițat în cele câteva rânduri ale unui articol, dar este demonstrat de experiența îndelungată a unor țări în care această instituție face parte din firescul cotidian.

 


PC Magazine Ro | CD ROM | Redactia | Abonamente | CautareArhive

Copyright © 1999-2002 Agora Media.

[email protected]

LG - LifeŽs Good

www.agora.ro

deltafri

www.agora.ro

www.agora.ro

www.agora.ro