Internet
Business - PC Magazine Romania, August 2001
iBiz STATISTICI
Pierderi bănești
Cantitatea de bani pe care o pierd consumatorii în urma fraudelor pe internet
crește. Pierderile totale s-au cifrat la 3.387.530 $. Paguba medie per persoană
a crescut de la 310 $ în 1999 la 427 $ în 2000.
Metode de plată
Există diferențe dramatice în metodele de plată pentru fiecare
dintre categoriile de fraude din top.
Localizarea companiilor
Întrucât internetul nu are limitări geografice, fraudele transfrontaliere au
potențialul de a exploda, în special dacă mai mulți consumatori plătesc online,
în loc să trimită cecuri sau ordine de plată. Astfel, numărul plângerilor depuse
în SUA vizând fraude pe internet comise de companii canadiene reprezintă 3,5%
din numărul total al plângerilor, iar ponderea celor care implică alte țări
străine au crescut de la 1% în 1999 la 2,3 % în 2000
Topul fraudelor pe internet în 2000
Cu toate că s-a înregistrat o scădere față de nivelul corespunzător anului
precedent, primul loc în topul fraudelor comise prin internet în Statele Unite
este ocupat în continuare de licitațiile online, o modalitate de comerț electronic
care câștigă din ce în ce mai mult teren și în țara noastră. De remarcat diferențele
procentuale imense față de următoarele tipuri de fraude, diferențe explicabile
prin faptul că siturile de comerț electronic sau cele care oferă diverse tipuri
de servicii dispun de anumite sisteme de securitate care, oricât de rudimentare
ar fi, presupun un efort suplimentar și un risc sporit pentru infractori. Față
de 1999, în clasamentul celor mai "profitabile" fraude comise pe web
în SUA au apărut ofertele de bani provenite din Nigeria și ofertele de cărți
de credit. Vestea bună este că și americanii au încetat să mai creadă în jocuri
de tip "Caritas", care la ei erau, ce-i drept, mai sofisticate, desfășurându-se
prin internet.
Metode de contact
Siturile web sunt în continuare calea cea mai comună prin care consumatorii
americani sunt expuși ofertelor frauduloase prin intermediul internetului, însă
statisticile relevă o creștere substanțială a numărului contactelor inițiale
făcute de escroci prin intemediul grupurilor de știri. O ușoară creștere se
constată și la categoria escrocheriilor prin e-mail.
Vârste consumatori
Grupele de vârstă cu cel mai ridicat risc de a deveni ținta fraudelor pe internet
este formată din americanii între 20 și 50 de ani. Statisticile indică o situație
oarecum normală, întrucât persoanele cu vârste cuprinse în acest interval sunt
și cele mai productive. Ei au și banii și interesul de a achiziționa diverse
bunuri sau servicii la prețurile relativ mai mici pe care le găsesc pe internet.
Sursa: Internet Fraud Watch (//www.fraud.org/internet/lt00totstats.htm)
|