Editorial
PC Magazine Romania, August 2001
Afară-i vopsit gardul, înăuntru-i leopardul
Mihaela
Cârstea
Redactor șef
PC Magazine România
O recentă Hotărâre a Guvernului României, din 20 iunie 2001, a stârnit, vorba
lui Topârceanu, un "lung prilej de vorbe și de ipoteze". Pentru a
stăvili exodul de programatori, devenit îngrijorător pentru viitorul imediat
al țării, s-a hotărât luarea unei măsuri fără precedent nu numai la noi, dar
chiar și în peisajul european: neimpozitarea salariilor "celor implicați
în crearea programelor de calculator". Includerea acestei categorii de
salariați printre categoriile speciale, cum ar fi handicapații, veteranii de
război, revoluționarii, va atrage, inevitabil, nemulțumirea altor categorii
socio-profesionale, ce se vor simți îndreptățite să beneficieze de același regim
preferențial.
Și cum deocamdată normele de aplicare nu au fost definitivate de Ministerul
Comunicațiilor și Tehnologiei Informației, cei care ar putea să beneficieze
de foloasele acestei scutiri de impozite fac scenarii, analizează aspectele
pozitive și, în special, pericolele ce pot să apară.
Asociațiile profesionale, ce consideră ca unul din succesele activității lor
această hotărâre, își manifestă încrederea. "Partea de decizie politică
a fost îndeplinită cu succes", susține ANIS (Asociația Națională a Industriei
de Software și Servicii), "e un pas dintr-un plan mai larg de constituire
a brand-ului România - Sillicon Valley". Cam mult entuziasm (!). Asociația
Română pentru Internet (ARpI) are o poziție mai reținută, atrăgând atenția asupra
faptului că "fenomenul emigrării specialiștilor TI&C nu este numai
rezultatul proastei remunerări, care în acest domeniu este oricum peste medie,
ci este urmarea crizei economice prin care trece România. Un programator are
aceleași motive să plece din țară ca și un inginer mecanic, șansa face ca în
Occident să existe mai multe posturi libere în acest domeniu".
În hotărâre nu se stipulează foarte clar care sunt meseriile care vor beneficia
de aceste reglementări. Se vehiculează meseria de programator, dar ar fi absurd
să fie numai programatorii. Ar putea fi incluși aici managerii de proiect sau
cei care prestează activități apărute relativ recent, legate de dezvoltarea
pe web. Dar inginerii de sistem? Sau personalul de întreținere? Există temeri
că ne vom trezi peste noapte cu mai mulți programatori decât au arătat vreodată
statisticile. Cam cum s-a întâmplat cu explozia de revoluționari după 1989.
Și cine va atesta personalul care urmează să beneficeze de scutirea de impozit?
Este necesară absolvirea unor facultăți anume? Sunt suficiente diplomele de
absolvire a unor cursuri organizate de centre specializate? Sau doar cunoștințele
candidaților la astfel de posturi vor fi suficiente? O cunoștință, absolventă
de Cibernetică, dar care în ultimii șapte ani a lucrat în domeniul asigurărilor,
îmi povestea că nu a fost acceptată pe un post în acest din urmă domeniu pe
motiv că nu avea studiile de specialitate. Experiența? Nu contează.
Vor exista cu siguranță abuzuri. Nepotul lui X sau nepoata lui Y sau cel ce
a dat șpaga mai grasă unui șef de oficiu va obține patalamaua necesară, deși
cunoștințele i se vor fi măsurat doar în experiența vastă în FreeCell.
S-ar mai putea face reduceri pentru întreg personalul unei firme, dacă aceasta
dezvoltă soft sau oferă servicii informatice sau produce echipamente. Dar cine
îi va împiedica pe proprietarii firmei să-și declare mai multe profile de activitate?
Și pe lângă una-două persoane ce s-ar încadra în activitățile scutite de taxe
să beneficieze alte încă 10-20 sau chiar mai multe?
Ideea rămâne însă generoasă.
Așteptăm să se materializeze și alte măsuri promise, cu impact mai mare asupra
dezvoltării domeniului TI&C, cum ar fi cele de încurajare a investițiilor
fie prin deducerea din impozit a contravalorii ratelor pentru soluțiile informatice,
fie trecerea acestora din categoria "investiții" în "categoria
consumabile".
S-au făcut câțiva pași înainte și pentru încurajarea investițiilor, fiind disponibile
facilități imobiliare pentru investitorii în tehnologii informatice și de comunicații,
dar ar fi utile și o serie de facilități fiscale destinate acestui domeniu,
precum și unele schimbări în regulamentele vamale, care să încurajeze producția
internă.
Fără a se încerca să se prezinte informatizarea ca panaceu universal, mai
sunt încă multe de făcut în educarea populației, în general, și a factorilor
de conducere, în particular, pentru înțelegerea avantajelor ce le pot aduce
noile tehnologii informatice și de comunicații.
La jumătatea anului 2001 avem suficient de multe semnale politice privind susținerea
domeniului TI&C și, cu toate acestea, majoritatea firmelor se plâng de o
scădere dramatică a vânzărilor. Oare n-ar fi fost mai bine să se reducă impozitul
pentru cei care fac investiții în TI? Dacă această piață va funcționa mai eficient,
firmele vor câștiga mai mulți bani și-și vor putea plăti mai bine salariații
pe baza criteriului de eficiență și nu de patalama potrivită.
Ministrul Dan Nica sublinia cu ocazia numirii sale ca membru al grupului de
lucru care urmează să elaboreze un plan de acțiune la nivel mondial pentru utilizarea
noilor tehnologii informaționale și de comunicații în folosul dezvoltării că
"România se dorește a fi un exemplu de dezvoltare rapidă prin intermediul
TI în acest domeniu și în celelalte sectoare ale economiei pe care TI-ul le
poate ajuta să progreseze spectaculos". Trebuie să recunoaștem că e un
vis în care ne este greu să să ne punem prea mari speranțe, prea multe ne-au
fost dezamăgirile din totdeauna. Dar, cine știe... Lucrurile se mișcă. Se vor
face și greșeli, e inevitabil, dezvoltarea rapidă a tehnologiilor nu lasă timp
prea mult de verificare a politicilor și strategiilor, ele se ajustează din
mers în funcție de propria experiență, ca și de a celor din jur.
|