Internet
Business - PC Magazine Romania, Iulie 2001
Guvernare online în România
Ministrul Comunicațiilor
și Tehnologiei Informației, Dan Nica, a anunțat că, până la sfârșitul lunii
iunie, va fi finalizat primul proiect de e-government al Guvernului României,
care va reprezenta trecerea de la servicii bazate pe manipularea documentelor
pe suport de hârtie, care presupun interacțiunea directă a cetățeanului cu funcționarul
public, la furnizarea de servicii pe canale electronice.
Ce ați spune despre o Românie în care îți poți rezolva problemele fără să fii
obligat să stai la interminabile cozi și fără să dai de tipicul funcționar acru
și plictisit, care pe deasupra mai are și "fitilul scurt"?
Anual, cetățeanul are de plătit impozitul și asigurarea pe casă, mașină, terenuri
agricole, taxe pentru drumuri sau pentru salubrizare. Lunar, cetățeanul are
de plătit chiria/rata la casă, telefonul, lumina, gazele, căldura și apa caldă,
radio-TV, cablu TV. Zilnic, același cetățean intră în contact direct cu serviciile
publice de transport în comun, cu serviciile comerciale pentru cumpărarea de
bunuri și servicii.
Astfel, el este obligat să intre în legătură directă cu administrațiile financiare,
cu CEC-ul, cu regiile sau companiile naționale de telecomunicații, de electricitate,
de distribuție a gazelor, a apei calde și căldurii, cu Poșta Română, cu regiile
de transport, cu societățile de asigurări, cu zeci și sute de magazine și unități
prestatoare de servicii. Și toate acestea sunt valabile pentru un simplu cetățean.
Dacă, mai mult, cetățeanul vrea să-și înjghebe propria afacere sau vrea cumva
să-și construiască/amenajeze/repare casa, alte instituții și alte ghișee îl
așteaptă cu brațele deschise să-i toace timpul. Dacă cetățeanul are probleme
de sănătate sau pur și simplu dorește să-și facă un control medical de rutină,
sistemul de asigurări de sănătate se constituie într-o nouă moară de măcinat
timpul.
Din nefericire pentru cetățean, cea mai mare parte a problemelor de mai sus
trebuie rezolvate prin contact direct cu un funcționar. Tot din nefericire,
omul din spatele ghișeului nu este un funcționar prieten, ci unul birocrat.
Un întreg ,,păienjeniș" legislativ și, de multe ori, de relații mafiote,
ajutat de incompetență, ignoranță și uneori și de rea-credință, face din instituția
publică o redută greu de atacat și de cucerit. Birocrația, pe lângă faptul că
macină una din cele mai importante resurse ale cetățeanului, timpul, macină
și resursa nervi, provocând o cantitate deloc neglijabilă de stres.
Schimbarea la față a e-României
O schimbare devine imperios necesară, pentru că se constată, în general, o nepotrivire
între modul în care este organizată instituțional administrația publică și problemele
reale cu care se confruntă cetățeanul.
"Ne
propunem ca eficiența acțiunii administrative să fie alta, să oferim cetățeanului
posibilitatea concretă să controleze și să evalueze actul guvernamental pentru
care plătește taxe și impozite. În acest moment, românii care au acces la un
calculator conectat la internet, ar trebui să fie în măsură să-și exprime opinia
cu privire la acțiuni întreprinse de guvern și instituțiile statului, iar acest
lucru ar reprezenta un e-Referendum, o consultare în timp real cu cetățenii",
a declarat ministrul Dan Nica, în cadrul unui seminar cu tema "e-government
- eficiența în guvernare", care a avut loc pe data de 22 mai.
Ministrul a explicat că guvernarea electronică înseamnă, într-un sens larg,
utilizarea tehnologiei informației pentru a spori accesul la serviciile guvernamentale,
precum și calitatea acestora, și are la bază câteva principii esențiale: îmbunătățirea
interacțiunii dintre stat și cetățeni, introducerea elementului concurențial
prin confruntarea care se creează între furnizarea serviciilor pe cale electronică
și cea pe cale tradițională în instituțiile guvernamentale, promovarea procesului
de inovare, a economisirii și eficienței.
Beneficiile guvernării electronice sunt general recunoscute la nivel mondial,
dar introducerea acesteia va presupune în România confruntarea cu mai multe
provocări, de natura schimbărilor tehnologice și organizaționale, precum și
a dificilei schimbări de mentalitate. Guvernul pare, însă, optimist: "În
România va exista curând, din punct de vedere al securității tranzacțiilor pe
internet și al protecției datelor personale ale cetățeanului, același mediu
legislativ care există în toate țările civilizate și în Statele Unite. Să oferim
și servicii guvernamentale de aceeași factură reprezintă o provocare pe care
Guvernul Năstase și-o asumă", a promis ministrul Nica.
Procesul... etapelor
Trecerea la guvernare electronică nu se va produce nicidecum peste noapte. Ea
se va produce de jos în sus și va fi un proces lung și complicat. Responsabilitatea
deciziilor cade în sarcina Grupului pentru Promovarea Tehnologiei Informației,
aflat sub conducerea Primului Ministru, care deja a discutat și aprobat peste
20 de proiecte în domeniul TI&C, pregătite de Ministerul Comunicațiilor
și Tehnologiei Informației. Aceste proiecte pilot vor putea fi ușor extinse
la nivel național, cum ar fi cel vizând implementarea unui sistem de video-conferințe
la nivelul unui județ (care urmează a fi stabilit) sau cel vizând crearea unui
sistem de informare integrat pentru cetățeni în domenii de interes social, cultural
și economic, prin construirea de info-chioșcuri alcătuite dintr-un calculator
performant, de preferință cu touch-screen, securizat împotriva acceselor neautorizate.
Alt proiect se referă la crearea Centrelor multimedia în toate colectivitățile
locale cu peste 5.000 de locuitori, ce vor asigura accesul cetățenilor la informația
electronică și vor stimula tranzacțiile de tip bancar sau e-commerce.
Nu în ultimul rând, proiectul Gateway - portalul guvernamental - proiect finanțat
de Banca Mondială și coordonat de MCTI, va constitui nucleul viitoarei guvernări
electronice, constituindu-se într-un punct unic de acces către diversele situri
ale ministerelor, agențiilor guvernamentale, instituțiilor din administrație
și chiar companiilor implicate în furnizarea de e-servicii.
Potrivit ministrului Nica, în România există în prezent circa un milion de deținători
de calculatoare personale (713.000 conform datelor oficiale), iar în trimestrul
IV al acestui an, atât ei, cât și oricine are acces la internet, vor avea posibilitatea
de a-și plăti impozitele online. De asemenea, firmelor li se va pune la dispoziție
opțiunea de a prelua online facturile de la furnizori.
E-government va însemna însă și o serie de beneficii pentru guvern, între care
reducerea cheltuielilor, o cale de acces unică la serviciile guvernamentale,
dar și posibilitatea preluării de către companii din sectorul privat a e-serviciilor
pentru cetățeni.
Dar până acolo, este nevoie de trei "ingrediente" de bază: viziune,
strategie și finanțare. Perspectivele se arată optimiste, întrucât, după cum
a subliniat Nica "pentru prima oară parteneriatul anunțat în ianuarie între
guvern și industria TI din România se realizează concret".
Lumea în e-tranziție
România a făcut primii pași mărunți spre guvernarea electronică. Însă prin asta
nu a făcut decât să se alinieze celor mai noi tendințe la nivel mondial. În
era internetului, în care dispozitivele dispun de abilitatea de a comunica la
fel de ușor între ele precum oamenii, lumea va trebui să înțeleagă că nici geografia,
nici limba și nici timpul nu mai constituie bariere în calea unei comunicări
eficiente. Pe drumul către economia internet, guvernele vor avea nevoie de un
mediu previzibil, sigur, maleabil, deschis pentru afaceri și întotdeauna online.
În această lume nouă, în care totul converge către internet, guvernele trebuie
să se transforme pe ele însele pentru a deveni mai eficiente.
În prezent, în toată lumea sunt evaluate oportunități de implementare a unor
sisteme de tip e-government, guvernele din Statele Unite și Canada fiind cele
mai avansate în ceea ce privește folosirea progreselor tehnologice de ultimă
oră, ceea ce le permite menținerea unei legături esențiale și permanente cu
cetățenii, salariații, furnizorii și organizațiile comerciale.
În SUA, adoptarea directivelor de e-government impune agențiilor federale să
se asigure că serviciile guvernamentale sunt accesibile tuturor americanilor,
iar la nivelul fiecărui stat din uniune se urmărește ridicarea nivelului de
informare a cetățenilor precum și numărul de servicii dispnibile online. Același
tip de acțiuni au loc și în Canada, unde provincii precum Quebec dispun de servicii
publice online iar guvernul federal al Canadei este deschis oportunităților
deschise de e-government.
Însă furnizarea cu succes a serviciilor publice online, în colaborare cu sectorul
privat, depinde în mod vital de existența unei infrastructuri adecvate - ceea
ce înseamnă platforme scalabile, medii care permit asigurarea confidențialității,
arhitecturi adaptabile, soluții structurate pe mai multe niveluri - integrate
în rețele de nouă generație.
Transformarea unui guvern nu este doar o problemă de tehnologie, deoarece promovarea
unui model de lucru bazat pe activități electronice implică simplificarea, accelerarea
și managementul strategic al proceselor economice care urmează a fi derulate
pe baza unor soluții TI solide.
Dezvoltarea afacerilor online a dus la o economie care funcționează non-stop,
24 ore x 365 zile, în care clienții renunță la acei furnizori al căror răspuns
online depășește 8 secunde. Prin urmare, companiile sunt tot mai dependente
de tehnologiile care reușesc să administreze cel mai bine informațiile puse
la dispoziția clientului.
Atât pentru sectorul privat cât și pentru cel guvernamental, modelele de business,
procesele esențiale și infrastructurile rețelei sunt transformate printr-o strânsă
aliniere între TI și procesele esențiale ale organizațiilor. Din acest motiv,
întreprinderile de toate dimensiunile caută modalități de a-și simplifica operațiile,
de a obține soluții în cel mai scurt timp posibil și de a administra cât mai
eficient diferitele verigi implicate în procesele de afaceri.
Dinamica pieței globale de astăzi necesită răspunsuri, produse și servicii
prompte, iar consumatorul instruit solicită mai multe opțiuni, o calitate superioară
a serviciilor și o livrare rapidă, la prețurile cele mai competitive. Piața
s-a schimbat, nu mai reprezintă rafturi pline cu marfă. Ea este acum prezentă
pe touch-screen-uri de mare rezoluție, disponibile 24 ore/zi, 365 zile/an, la
viteza internet. "Orele de program" și-au pierdut semnificația, economia
internet creând în permanență noi provocări atât pentru domeniul de afaceri,
cât și pentru sectorul guvernamental.
Cu toate acestea, astăzi, mai puțin de 5% dintre organizații înțeleg ce înseamnă
activitățile de e-business și cum pot fi folosite ele ca instrumente strategice
de lucru. 85% din cele 5% menționate mai sus abordează mediul e-business folosind
sistemele "moștenite" (legacy) de care dispun. Și, deși par astăzi
în fruntea plutonului, abordarea lor poate conduce, în timp, la constrângeri
și pierderi. Procesul de e-business trebuie să crească în concordanță cu necesitățile.
Sistemele TI trebuie să fie proiectate structural, într-o manieră modulară care
să poată susțină în același timp creșterea și schimbarea. Iar pentru asta e
nevoie de strategie, mai mult decât de tehnologie brută.
Pași spre succes
Selectarea de sisteme durabile, cu arhitecturi solide ale sistemelor interconectate,
este un element fundamental. Deoarece multe companii și-au dezvoltat siturile
web centralizat, utilizând sisteme "moștenite", informaticienii încearcă
să pună în corespondență capacitatea acestor sisteme cu cerințele în continuă
creștere la care sunt supuse. Și guvernele vor avea nevoie de sisteme scalabile,
dar care să poată contoriza întârzierile din rețea ale diverselor componente
dispersate din punct de vedere geografic. Va fi necesar să se obțină și capacități
suplimentare pentru a putea face față unor cerințe imprevizibile, create de
aglomerări bruște de oameni, spre exemplu odată ce colectarea de taxe și impozite
online va deveni o practică obișnuită în România și va genera eventuale vârfuri
de sarcină la termenele limită de plată
Instalarea și funcționarea rapidă a sistemelor, care se poate obține prin folosirea
de blocuri constitutive, este o altă necesitate. Cheia problemei o reprezintă
soluțiile bazate pe blocuri structurale. Serverele și echipamentele de stocare
vor continua să existe, dar vor fi combinate în platforme de mare disponibilitate,
cum ar fi clusterele de servere și matricele de stocare.
Dezvoltarea calificărilor profesionale necesare pentru specialiștii în servicii
informatice presupune o dimensionare adecvată a învățământului de profil. Dar
pregătirea poate fi făcută cu succes și în afara mediilor academice, prin implementarea
sistemelor de e-learning, o formă de educație care se pretează perfect specificului
internetului, fiind adoptată cu entuziasm de multe companii din sectorul privat.
De asemenea, nu trebuie omisă inerenta migrare a specialiștilor către acele
medii care le oferă cele mai bune perspective de carieră. În definitiv, cât
timp poate rămâne "bugetar" un bun specialist în TI, și ce i se poate
reproșa dacă a acceptat o ofertă mult mai avantajoasă, fie și numai din punct
de vedere material?
Dezvoltarea comerțului electronic ridică numeroase probleme de strategie în
domeniul administrației publice, ca și probleme de legislație pentru realizarea
unui cod comercial care să includă comerțul electronic, protecția proprietății
intelectuale, confidențialitatea și securitatea. În plus, vor trebui rezolvate
problemele de acces generate de infrastructura de telecomunicații, cele privind
conținutul informațiilor online și standardele tehnice, pentru a se asigura
fluxul liber al informației, fără a fi afectate siguranța, interoperabilitatea,
ușurința de folosire sau scalabilitatea sistemului.
La fel de importantă este și asigurarea participării uniforme a tuturor regiunilor
țării la societatea informațională, prin descentralizare și încurajarea inițiativelor
locale. În caz contrar, va apărea și se va adânci un adevărat "digital
divide", ce va avea ca efect decalaje tehnologice foarte greu de surmontat
și o discriminare a locuitorilor din afara aglomerărilor urbane.
Trei perspective ale guvernării electronice
Cetățenii se așteaptă din ce în ce mai mult din partea guvernelor ca ele să
funcționeze asemănător entităților comerciale. Dacă au posibilitatea de a cumpăra
bilete de teatru sau de avion pe internet, ei ar dori să poată să-și reînoiască
permisul de conducere sau să plătească impozite în aceeași manieră. Cetățenii
doresc acces facil și imediat către servicii publice care să fie disponibile
non-stop și vor să le poată accesa fie de acasă, fie de la serviciu, fie din
orice altă locație. Mai mult, ei doresc ca accesul să nu fie limitat de tipul
de dispozitiv folosit, fie el PC, WebTV, telefon mobil sau dispozitiv wireless.
De asemenea, cetățenii nu sunt interesați de care anume nivel din aparatul birocratic
sau care funcționar este responsabil de un anumit program guvernamental sau
serviciu public. Ei doresc servicii personalizate și complete, accesibile dintr-o
singură sursă integrată. Soluția o reprezintă portalurile, care pot prezenta
publicului o interfață unitară și pietenoasă, care să ascundă complexitatea
aparatului birocratic guvernamental.
Acest tip de acces la la informații publice, documente publice sau proceduri
administrative mărește gradul de participare a cetățeanului la viața comunității
locale. Spre exemplu, o persoană care nu are timp să participe la dezbateri
publice la primărie, își poate exprima părerea prin e-mail sau printr-o contribuție
la un forum de discuții online.
Cu ajutorul aplicațiilor de Customer Relationship Management (CRM), guvernul
poate maximiza capacitățile de management al relației cu cetățeanul, iar acesta
din urmă poate solicita un număr de servicii la care prin metode tradiționale
ar fi avut acces doar dacă ar fi avut suficient timp de pierdut sau chiar deloc,
cum ar fi accesul pe web la informații despre taxe, copii ale rapoartelor poliției
privind accidentele rutiere sau copii ale certificatelor de naștere, ori înmatriculări
de vehicule online.
Când administrațiile creează noi instrumente eficiente, creează implicit și
un mediu de afaceri sănătos și favorizează firmele locale. Prin tranzacții de
tip comerț electronic cu firmele, guvernul simplifică procedurile, reduce birocrația
și accelerează lansarea unor afaceri. O altă pârghie prin care guvernele pot
influența pozitiv mediul de afaceri este asigurarea unei infrastructuri care
să permită companiilor să se dezvolte online. Astfel, se poate ajunge la parteneriate
dintre guvern și sectorul privat, cu efectul benefic al creării de noi oportunități
de afaceri. Avantajul guvernului este acela al creării unei prezențe online
mai rapid și mai ieftin, întrucât cele mai importante proiecte de e-government
sunt co-finanțate de guvern și companii din sectorul privat. Asta întrucât furnizorii
pot oferi și vinde produsele și serviciile lor guvernului, asigurându-se totodată
că acesta va efectua într-un mod prompt, adecvat și sigur plățile. Dezvoltarea
sistemelor e-procurement, de la POS-uri (puncte de vânzare), până la administrarea
electronică de fonduri și achiziții pe scară largă, va moderniza modul de interacțiune
și va reduce efortul de administrare de mijloace fixe.
Cu ajutorul web-ului, guvernele pot schimba percepția cetățenilor referitoare
la o slabă calitate a serviciilor și își pot recăpăta încrederea publicului,
prin plasarea cetățeanului în centrul preocupărilor. Această abordare centrată
pe client reface relațiile cu acesta, eliminând timpii de așteptare și procedurile
cronofage. Întrucât o singură persoană rareori se ocupă singruă de un întreg
serviciu public, organizațiile centrate pe cetățean folosesc instrumentele CRM,
de optimizare a fluxurilor și tehnologiile internet pentru a-i transforma pe
funcționarii guvernamentali în lucrători în domeniul cunoașterii. Folosirea
sistemelor de Knowledge Management reprezintă pentru angajații din administrația
publică un mod excelent de a-și pune în valoare resursele intelectuale. Angajații
guvernamentali trebuie să fie capabili să folosească instrumente adaptate pentru
fiecare caz în parte, să înțeleagă situațiile și mecanismele și să poată lua
în mod eficient decizii, reducându-se timpul pe care îl petrec în activități
care nu au legătură cu cetățenii. Practic, acest lucru înseamnă acces pentru
funcționar de la un birou electronic la diferite documente sau baze de date,
care se pot afla stocate în sisteme disparate "moștenite". Un exemplu
ar fi accesul mobil al polițiștilor aflați în misiune la baze de date integrate,
protejate cu parole, sau partajarea informațiilor între diferite jurisdicții,
cu efectul unei aplicări mai corecte și mai rapide a legii. De asemenea, planificarea
unor investiții importante, cum ar fi spre exemplu construirea de școli, sisteme
de canalizare, șosele etc., necesită prelucrarea unor volume mari și complexe
de date, care pot benefica de intrumente de managementul cunoașterii pe web
sau proprii sistemelor de informații geografice (GIS). Efectul final scontat
al acestei abordări este o reinginerie a însăși modului în care funcționează
organizațiile guvernamentale.
Guvernarea electronică poate fi atinsă prin așa-numita "e-pregătire",
care presupune o serie de elemente cheie și tot atâtea întrebări la care guvernații
vor trebui să răspundă:
Conectivitate: Sunt rețelele de telecomunicații ușor și convenabil de
accesat și folosit?
E-leadership: Este maximizarea "e-pregătirii" o prioritate
națională pentru guvern, sectorul privat și instituțiile publice?
Securitatea informației: Procesarea și stocarea informației în rețea
prezintă încredere pentru companiile TI care se bazează pe secretele lor în
materie de proprietate intelectuală și industrială pentru a-și construi o poziție
com petitivă? Intimitatea clientului este protejată în mediile digitale?
Capital uman: Persoanele care au aptitudinile potrivite sunt disponibile
pentru sprijinirea e-business și pentru construirea unei societăți bazate pe
cunoaștere?
Climatul e-business: Cât de ușor este să faci astăzi afaceri în mediile
electronice?
Guvernarea electronică este un domeniu de pionierat nu doar pentru România.
E-government nu reprezintă o simplă rețetă care poate fi preluată și aplicată,
ci depinde de specificul fiecărei țări, de gradul ei de dezvoltare, de mentalități,
cultură etc. De aceea, multe dintre conceptele expuse mai sus pot părea mult
prea abstracte, dacă nu chiar pur utopice. Mai mult decât cumpărarea de "cutii"
sau integrarea de soluții informatice disparate, construirea unui sistem de
guvernare electronică depășește sfera tehnologiei, presupunând modificări de
substanță ce pot apărea doar ca urmare a unei strategii complexe, care să atingă
și să transforme toate nivelurile societății.
E-government nu reprezintă o simplă rețetă care poate fi luată și aplicată,
ci depinde de specificul fiecărei țări, de gradul ei de dezvoltare, de mentalități,
cultură etc.
DOWNLOAD
- MICROSOFT E-GOVERNMENT STRATEGY
|