Timpul Liber- PC Magazine Romania, Iunie 2001
Formulă cu șepcuțe
Dan Iancu
N u știu alții cum sunt, dar am doi prieteni care de fiece dată când se întâmplă
un eveniment din acela interesant de stai trei ore uitându-te la unii ce se
învârt, își pun șepcuțele pe cap, așează cu grijă berea în față și fâlfâie cu
aprindere fanioane. Nici eu nici amicul Piscupescu nu prea înțelegem ce-o fi
cu pasiunea asta, dar cinstit să fiu, șefii Formulei Unu au avut grijă să-și
tragă situri de web care mai de care mai interesante și m-am gândit că suporterii
acestui sport extrem ar face bine să scrie celor mai bine plătiți șoferi din
lume, dar și minunatelor lor mașini.
Ferrari
sau maxima economie
Pe vremea când i se puneau lui Enzo Ferrari nouăzeci și nouă de ocale de fier
doar doar n-o mai câștiga, situl www.ferrari.it
încă se gândea cum are să fie. Fiind un lucru nu neapărat necesar, dar pe de
altă parte fiind un nume care obligă, s-a căzut la pace și a ieșit ceva interesant
și frumos în același timp. În afară de câteva nepotriviri, un gif nu e niciodată
perfect transparent și trebuie atenție ca fundalurile să concorde, situl are
multe idei originale, precum și o unitate de ansamblu de o finețe remarcabilă.
Atenție în special la meniul ce se deplasează în funcție de nivelul atins. Tot
situl este controlat într-un spațiu redus cu o maximă economie de mijloace,
fără ca aceasta să dăuneze aspectului sau informațiilor oferite. De altfel au
fost găsite soluții tehnice excelente pentru diferite situații, unele netransparente,
dar nu uitați, aici nu e vorba de necesitate. De exemplu, modalitatea de a oferi
informații diverse din istoricul firmei prin tabele ce fac trimiteri la subcapitole,
care la rândul lor sunt informații. Suporterii pot găsi aici fotografii cu piloți
renumiți, inclusiv cu legendarul Juan Manuel Fangio. Se pot trimite aceste imagini
prietenilor. Pe de altă parte, cu toate micile trucuri, situl se mișcă repede
dând numeroase posibilități de a te informa, fără să fie nevoie de banalul ,,scroll".
Sunt multe de povestit, dar e mai important să vedeți acest sit și să-l studiați.
E o lecție de eleganță și de gestionare perfectă a unei arii minime cu maxim
de eficiență.
Cel mai
bun sau cel mai detestat
Există mai multe locuri unde vă veți întâlni celebrul pilot, dar http://michael-schumacher.rtl.de/cont/index01.html
este locul autorizat și cum varianta cu .com este la fel, nu ne rămâne decât
să învățăm germana pentru a putea deveni fani Șumi. Mă rog, în transcriere românească.
Situl e frumos și este clar doar o imagine destinată publicității personajului.
Se remarcă aceeași eleganță destinată parcă paginilor unde viteza de răspuns
nu este vitală. Imagini în mișcare, evident cu ,,flashul" detestat de unii,
practic pentru alții, dar atât de econom cu timpul și spațiul serverului. Avem
un loc de trăncănit, nu știu dacă tematic sau nu, un magazin virtual unde putem
achiziționa obiecte inscripționate cu pozele pilotului sau însemnele echipei
sale. Evident că aproape tot situl este dominat de roșul de la Ferrari. Cine
dorește se poate îmbogăți aici cu ilustrate sau screen-saver-uri. Aș remarca
doar că există o mai mare larghețe în controlarea spațiului, dar până la urmă
e o problemă de gust. Alfel, vizitați pentru poze și situl
www.mschumacher.com/welcome.shtm.
West
McLaren Mercedes
La așa un nume lung de echipă, unde toți au vrut să fie, deși lumea le spune
pe scurt McLaren, chit că celorlați le place sau nu, situ e ca atare. Mai larg
cu spațiul, mai lipsit de senzația de economie, deși nu lipsit de tot de eleganță,
situl www.mclaren.com este
construit nu atât pentru încântarea ochiului cât pentru a oferi informații sobre.
Paginile folosesc nu tocmai fericita soluție a ,,frame-urilor". Și uite așa,
ele se întind cât tot ecranul, indiferent de-i 800x600 sau 1024x786. Tabelele
sunt oarecum fără grație și alternanțele alb-negru ca fundal de pagină nu conferă
eleganța la care te-ai fi așteptat. Senzația este oricum una de răceală, chiar
dacă există forum, magazin de unde poți să cumperi oarece sau loc de unde să
descarci filmulețe, poze, fundaluri sau alte mici lucruri ce fac fericit un
suporter al echipei. Din păcate nu pot numi ceva care a ieșit din comun, paginile
fiind cumva făcute la minima rezistență a utilului, având uneori informații
pe care doar foate puțini sunt în stare să le digere.
Numărul
doi nesperat
David Coulthard este cumva nebăgat în seamă de Shumacher, mai ales când declară
că doar Mika ar fi fost un adversar redutabil. Mă rog, germanul a mai temperat
din declarațiile sale, dar se pare că valsul austriac nu i-a prea priit. Scoțianul
nu are, măcar la prima vedere, un sit așa-zis oficial, deși oficial e ce-ți
faci tu cu mâna sau banii tăi, așa că, m-am oprit din oferta propusă la www.davidcoulthard.com,
sit nu pe măsura impetuozității cu care aspiră la primul loc mondial, dar unde
am văzut și eu niște legături la cei mai titrați piloți ai momentului. M-am
tot întrebat de ce nimeni nu face trimiteri la vecini, dar mi-am zis că este
programul de protecție al adversarilor și am renunțat. Situl nu este nici spectaculos
și nici asediat de inovații tehnice în ceea ce privește web design. Și nu taman
actualizat. Dar puteți merge și la www.elecmail.demon.co.uk/dc
sau www.david-coulthard.net.
Rețineți-l pe al doilea și căutați legăturile la alte situri. Excelentă pagină.
BMW la dublu
Nu-mi închipuiam acu în toamnă, când am fost la Munchen să serbăm mariajul BMW-Compaq,
că la același lucru se pot face mai multe situri de către cam același stăpân.
Sau numai aparent, pentru că banii care se învârt pe aici cer ceva mai mulți
participanți și pentru amatorii de PC-uri putem spune că ,,powered by COMPAQ"
cu ,,Intel inside". Dar cum vorbim de situri totuși, iaca două. Primul, pentru
lista de sponsori și parteneri www.bmw.williamsf1.com.
Al doilea e www.bmw-motorsport.com,
lung nume dar și frumos sit. Extrem de elegant, este apoape de favoritul meu
Ferrari. Tonuri de gri și corpuri de literă fine, imagini clare și soluții frumoase
pentru meniuri, economie de loc, ceva mai puțin ca la roșii, iată doar unele
dintre atracțiile acestui sit. Le recomand celor ce iubesc mașinile vechi vizitarea
muzeului. A se urmări soluția de derulare a diferitelor capitole. Este foarte
frumoasă și în același timp dovedește că nu trebuie litere prea mari sau spațiu
considerabil.
Autodromo
,,Enzo e Dino Ferrari" Imola
Vă gândiți că sunt fan (suporter, nu ventilator) Ferrari. Nimic mai fals. Dar
cum să nu îți sune frumos, ca un Va Pensiero, acest titlu de circuit automobilistic.
Uite că mi-am pus corul cu pricina ca să mă uit la situl www.autodromoimola.com
în ,,italiană". Prima remarcă ar fi înghesuiala de parcă te-ai afla într-un
Napoli la ora prânzului. Scris mărunt și mult, mult, de parcă s-a sfârșit hârtia
internetului. Așa și butoanele pe două coloane cu tot felul de informații, inclusiv
posibilitatea de a privi ce vei vedea din tribuna aleasă. Aici, spre deosebire
de echipe, poți avea o listă a tuturor circuitelor cu adrese, hărți și legături,
care culmea, funcționează. Nu lipsesc datele tehnice, vederi, magazin de suveniruri,
istorii de fel de fel, dar și imagini hazoase cu numărul unu mondial căscând
de zor. Se pot cumpăra interactiv bilete și fanioane. Informațiile sunt complete
și pe toate gusturile. Poți să vezi și căile de acces la tribune, autostrăzi,
dar și parcările unde ai putea să-ți lași mașina și nevasta, eventual. Un sit
ceva mai puțin elegant, dar util și bine garnisit cu informații de tot felul.
Ca o pizza cu tot ce s-a găsit la îndemână prin casă. A nu se pune totuși telecomanda
de la televizor, că poate e nevoie de ea.
Și
de unde ar fi trebui să plec
Păi ar fi www.formula1.com.
Un portal dedicat formulei unu de unde poți să privești ca dintr-o tribună centrală
mai toată activitatea. Situl este important ca informație și se comportă ca
atare. Din păcate, autorii iubesc prea multe culori și simt nevoia să tot schimbe
cu și fără motiv. Marile probleme încep în momentul în care dorești să cauți
legături la echipe sau la paginile personale ale piloților. Nu sunt. E adevărat
că situl este declarat ca neoficial, adică nu e plătit de cei de la Formula
Unu, dar mi se pare că e și altceva la mijloc, mai ales că s-a muncit pentru
a face câte o pagină pentru toate circuitele, piloții și echipele. Un efort
informatic mare și dacă adăugăm că în timpul curselor știrile se actualizează
foarte repede, putem spune că este un sit important pentru suporteri.
Cât despre situri oficiale, altă dată. Deocamdată îmi pun șepcuța cu BMW, desigur,
și aștept ca Montoya să câștige o cursă.
|