Legislație - PC Magazine Romania, Iunie 2001
Pe marginea
unui proiect de lege
Legea privind prelucrarea datelor cu caracter personal și protecția vieții
private în sectorul telecomunicațiilor
av. Magdalena Marinescu
D eși înființat abia în ianuarie 2001, noul Minister al Comunicațiilor și Tehnologiei
Informației se dovedește extrem de activ în domeniul legiferării, încercând
să compenseze lunga perioadă de stagnare, dacă nu chiar de ignorare a acestor
domenii ale secolului XXI, pentru a pune bazele legislative fără de care o societate
informațională cu greu ar putea exista.
În data de 4 mai 2001, a fost votată în plenul Senatului una dintre cele mai
importante legi referitoare la comunicațiile din România: legea privind prelucrarea
datelor cu caracter personal și protecția vieții private în sectorul telecomunicațiilor.
Cum ședința de urgență a avut loc la cererea expresă a guvernului, nu este deloc
imposibil ca, până la apariția acestui număr al revistei noastre, legea să treacă
cu succes și prin Camera Deputaților. Care sunt implicațiile promulgării unei
asemenea legi și în ce măsură va influența sau limita ea activitățile noastre,
ca furnizori sau utilizatori de echipamente și sisteme de telecomunicații? Și
care sunt echipamentele și tehnologia susceptibile de a intra deci sub incidența
legii? Exceptând televiziunea și radiodifuziunea, sintagma "serviciu de telecomunicații"
include practic orice transmisie și circulație a semnalelor pe rețele de telecomunicații,
indiferent că acestea sunt realizate prin fir, radio, fibră optică sau prin
alte mijloace electromagnetice (art. 2 pct. 3-4 ale proiectului de lege).
Legea garantează confidențialitatea telecomunicațiilor efectuate prin oricare
din formele mai sus-amintite, cu mențiunea că ele sunt "efectuate prin intermediul
unei rețele publice de telecomunicații". Să însemne oare aceasta că o rețea
privată de telecomunicații nu este supusă aceleiași obligații de confidențialitate?
În plus, printre prevederile cele mai importante ale legii se numără și cele
referitoare la ascultarea, înregistrarea, stocarea sau orice altă formă de interceptare
sau supraveghere a comunicațiilor (art.4, pct. 2). Aceste operațiuni sunt interzise,
cu excepțiile prevăzute limitativ de lege: a) sunt realizate de participanții
la comunicația respectivă, b) participanții la comunicația respectivă și-au
dat acordul scris prealabil (logica textului ne face să presupunem că este vorba
de acordul dat unui terț la comunicație, iar nu acordul reciproc al participanților)
și c) sunt realizate în exercitarea prerogativelor de autoritate publică, în
condițiile legii. Prevederea se referă inclusiv la situația în care o convorbire
este înregistrată într-un restaurant, în parc sau în mașina personală, adică
în orice loc în care două persoane aflate în dialog nu suspectează că ar putea
fi înregistrate (cu minireportofoane, camere digitale minuscule și atâtea alte
minuni ale tehnlogiei moderne). Ceea ce, din păcate, nu reiese destul de clar
este dacă, în situația în care Ionescu, discutând cu Popescu la telefon, decide
să înregistreze convorbirea, simpla sa calitate de participant la convorbire
îi dă acestuia dreptul de a face înregistrarea sau este necesar și acordul lui
Popescu? Legea americană omonimă, The Federal Wiretap Act (modificată de The
Electronic Communications Privacy Act) prevede în acest sens că dacă cel ce
face înregistrarea este în același timp și unul dintre participanții la dialog,
el nu poate fi ținut răspunzător nici legal și nici civil.
Cum textul legii române face vorbire despre "participanții la comunicația respectivă",
rămâne o problemă de interpretare dacă este vorba de "oricare dintre aceștia"
sau de "toți deopotrivă", dar este cel mai probabil că se va opta spre prima
dintre intrepretări. Altminteri, ar însemna ca o persoană care primește telefoane
de amenințare sau șantaj să nu poată strânge probe fără acordul autorităților
competente? Cu siguranță jurisprudenței i se vor ridica multe alte probleme
interesante odată cu apariția acestei legi. Spre exemplu, este simpla înregistrare,
făcută fără intenția de a aduce daune morale sau materiale lui Popescu, o încălcare
a dreptului la viață privată? Putem lua fie și exemplul îndrăgostitului care
decide să "păstreze" convorbirile cu iubita-i ca pe scrisorile de dragoste.
O altă prevedere extrem de importantă, care transformă o regulă de minimă curtoazie
într-o normă de drept, este adusă prin același articol 4 pct. 3: ea privește
obligația (sb.ns) oricărui interlocutor de a informa pe partenerul de dialog
dacă utilizează un echipament ce permite și altora să audă convorbirea, un telefon
cu speaker spre exemplu. Situații precum cea văzută recent într-un film american,
de a face un director să-și recunoască fărădelegile într-un birou în care se
credea singur cu interlocutorul, fără să știe că pe speaker îl asculta întreg
Consiliul de Administrație, nu vor mai fi posibile. Cel puțin nu la noi.
Proiectul legii impune adoptarea unor standarde minime de securitate, revizuibile
la cel mult doi ani, în funcție de progresul tehnologic, prevăzând în același
timp și obligația furnizorului respectivului serviciu de telecomunicații de
a-și informa abonații cu privire la apariția unui risc special de încălcare
a securității rețelei. În plus, abonaților le este oferită o sumă de servicii
cu titlu gratuit: posibilitatea de a elimina prezentarea datelor de identificare
ale apelantului pentru fiecare apel în parte, posibilitatea de a bloca redirecționarea
automată a apelurilor către aparatul abonatului respectiv efectuată de către
un terț, posibilitatea de a nu fi inclus într-un registru în formă scrisă sau
electronică sau de a înscrie mențiunea că datele sale personale nu pot fi folosite
de către terți în scopuri promoționale comerciale.
Cum însă "Dispozițiile prezentei legi se completează cu prevederile legale
referitoare la protecția persoanelor în privința prelucrării datelor personale
și la libera circulație a acestor date." (art.1 pct.2), discuția și cazuistica
asupra protejării vieții private în era omni-tehnologiei sunt abia la început.
|