Internet
Business - PC Magazine Romania, Iunie 2001
Unde-i lege ... e-tocmeală
Dan Șerbănescu
Apărută la sfârșitul anului trecut, pe baza unei inițiative mai vechi a
Ministerului Justiției, ideea elaborării unei Legi a comerțului electronic a
aprins imaginația multora și a stârnit vii dezbateri, care probabil că nu se
vor încheia mult timp de acum înainte. La o astfel de dezbatere am participat
și noi, în cadrul CERF 2001. Ce cuprinde legea, vă vom spune. Ce ar mai trebui
făcut pentru dezvoltarea comerțului electronic în România, vă vom sugera. Cât
va mai dura, nu știe nimeni. Ce va fi după aceea, cu atât mai puțin...
Legea privind comerțul electronic "are ca scop stabilirea condițiilor de furnizare
a serviciilor societății informaționale, în scopul asigurării unui cadru favorabil
liberei circulații și dezvoltării acestor servicii".
(art. 2, Proiect
de lege privind comerțul electronic)
În acest moment, proiectul de lege privind comerțul electronic, elaborat de
Ministerul Comunicațiilor și Tehnologiei Informațiilor (MCTI), se află în procedură
de urgență pe agenda Parlamentului României, după ce a fost aprobat de Executiv
în ședința sa din 9 mai. Odată promulgată, Legea comerțului electronic va intra
în vigoare la trei luni de la data publicării sale în Monitorul Oficial.
În esență, proiectul de lege reprezintă transpunerea în dreptul românesc a
principalelor prevederi ale Directivei UE privind comerțul electronic. Alexandrina
Hîrțan, secretar de stat pe probleme de integrare europeană în cadrul MCTI,
a contribuit substanțial la elaborarea proiectului de lege, motiv pentru care
ne-a oferit explicații detaliate ale principiilor de drept și mecanismelor incluse
în lege.
România devine un start-up
În România nu se vorbește astăzi în premieră despre comerț electronic. Preocuparea
există de multă vreme, însă singurele medii în care se vorbea serios despre
calculatoare și internet și potențialul acestora în domeniul afacerilor erau
cele academice și cele strict specializate, ale sectorului TI.
Globalizarea, însă, s-a transformat dintr-un concept aparent utopic într-o
realitate aproape șocantă, iar autoritățile române nu aveau cum să nu reacționeze
și ele, în cele din urmă. Unul dintre instrumentele-cheie ale globalizării îl
reprezintă internetul, un mediu în care tot mai multe afaceri au început să
se dezvolte extrem de dinamic, depășind barierele geografice și extinzând piețele
la un nivel fără precedent. Comerțul prin mijloace electronice a fost un pas
logic pe care Occidentul l-a făcut fără ezitare, poate chiar cu prea mult entuziasm,
dacă ne gândim la situația de criză a dot.com-urilor.
Ideea unei legi românești care să definească și să reglementeze acest nou tip
de dezvoltare economică a prins contur încă din decembrie anul trecut, actuala
conducere a MCTI preluând inițiativa Ministerului Justiției, care a elaborat
primul proiect de lege, pe baza unui proiect similar aflat în lucru la Luxemburg.
Cum spuneam, actuala conducere a MCTI nu a inventat roata, însă este meritoriu
că a reușit să pună pe hârtie ideile predecesorilor, gândind un pachet legislativ
complex și structurat, care să se poată integra în sistemul de drept în vigoare
în România.
Alexandrina Hîrțan a precizat că proiectul de legiferare a comerțului electronic
în România a fost în mod deliberat lăsat după cel privind semnătura digitală,
întrucât avea implicații mai largi, mai ales în domeniul dreptului comercial,
și erau necesare consultări aprofundate cu Ministerul Justiției. MCTI a imaginat
o strategie secvențială de implementare a comerțului electronic în România,
promovând mai întâi legea semnăturii electronice, apoi pe cea a comerțului electronic,
în paralel urmărind să rezolve și problemele pe care le ridică fraudele în rețea
și contrafacerea mijloacelor de plată non-cash.
Comerțul electronic este o sferă de activități care transpuse în termeni juridici
complică destul de mult lucrurile. Pe plan mondial există o serie întreagă de
abordări în reglementarea comerțului electronic. Sistemul adoptat în Uniunea
Europeană, către care tinde și România, diferă de cel anglo-saxon, membrii UE
preferând abordarea problemei comerțului electronic din punctul de vedere al
definirii exacte a momentului în care fluxul de date este trimis, respectiv
primit.
Avem un model.
Cum procedăm?
Bazându-se pe modelul european, definirea de către MCTI a comerțului electronic
pleacă de la noțiunea de serviciu al societății informaționale. Această noțiune
acoperă orice transfer de bunuri sau servicii, schimbate eventual prin mijloace
electronice, și, de asemenea, orice serviciu care permite încheierea unei tranzacții
online, indiferent dacă prestația caracteristică serviciului respectiv este
furnizată online sau offline, precum și o serie întreagă de alte servicii, cum
ar fi difuzarea ziarelor pe internet, difuzarea de programe de radio și televiziune
sau serviciile prestate de membrii profesiilor liberale, cum ar fi consultațiile
juridice oferite online și chiar unele tipuri de consultații medicale, care
nu presupun examinarea fizică a pacientului.
|
Alexandrina
Hîrțan, secretar de stat pe probleme de integrare europeană: "Mi-aș
dori foarte mult ca această lege să fie înțeleasă cât mai bine și mai
complet,
să încercăm să ne debarasăm de prejudecata potrivit căreia comerțul electronic
înseamnă pur și simplu vânzare de bunuri".
|
"Mi-aș dori foarte mult ca această lege a noastră să fie înțeleasă cât mai
bine și mai complet, să încercăm să ne debarasăm de această prejudecată potrivit
căreia comerțul electronic înseamnă pur și simplu, comerț, adică vânzare de
bunuri. Este ceva mult mai larg. Acoperă, practic, întreaga sferă a activităților
comerciale. În această idee, credem că folosirea acestei denumiri de serviciu
al societății informaționale nu este tocmai nefericită și că poate fi îmbrățișată
nu pur și simplu pentru a ne conforma unei gândiri a Uniunii Europene, cât mai
ales pentru a evita orice fel de confuzii, având în vedere că în această sferă
a comerțului electronic intră dreptul comercial și dreptul civil și toate celelalte
ramuri de drept", a precizat Hîrțan.
Un alt concept esențial stipulat în proiectul de lege este cel referitor la
libera circulație a serviciilor în interiorul comunității. Acest aspect contribuie,
din punct de vedere al armonizării legislației, la procesul de pregătire a României
pentru aderare la structurile UE. Desigur, până la data la care vom adera nu
se pune problema acestei libere circulații, în sensul ei deplin.
Libera circulație a serviciilor presupune două principii. Primul dintre ele
se referă la asigurarea controlului în țara de origine a serviciului informațional
respectiv. Un singur stat trebuie să controleze legalitatea activităților desfășurate
de către un furnizor de servicii ale societății informaționale, în cazul acesta,
statul român.
Principiul complementar este acela al recunoașterii mutuale a legalității serviciului
respectiv în țara de destinație. Odată ce sistemul nostru de drept se va armoniza
cu cel din UE, el va deveni perfect compatibil cu sistemele de drept din statele
membre, fiind deschisă astfel calea recunoașterii serviciilor care pornesc din
România în Europa, lucru care va fi practic posibil doar la data aderării. De
aceea, proiectul românesc introduce și posibilitatea reciprocității de tratament
cu statele membre ale Uniunii Europene. Altfel spus, România va recunoaște dreptul
de operare al furnizorilor străini din statele care recunosc furnizorii români.
|
Dan
Nica, Ministru CTI: ,,Pentru prima oară în România contractele se vor
putea încheia de la distanță, eliminând mare parte din birocrație, simplificând
astfel procedurile de încheiere a contractelor și accelerând realizarea
contactelor de afaceri".
|
Concret, în cazul unui comerciant care oferă prin internet bunuri sau servicii,
dacă el respectă în totalitate prevederile legale ale statului său, orice alt
stat în care ajung bunurile sau serviciile furnizate de el este obligat să recunoască
legalitatea serviciului și nu are voie să impună nici un fel de restricții.
MCTI a insistat pe asigurarea că orice servicii originare din România vor respecta
legile statului român.
Încheierea contractelor pe cale electronică
Proiectul de lege nu stipulează întregul circuit de încheiere a unui contract,
de la ofertă la acceptarea acesteia, ci a urmărit o asimilare cu regimul deja
existent în materie de încheiere a contractelor.
"Ne-am gândit bine ce trebuie să prevadă legea și ce nu este necesar, fiind
acoperit deja de dreptul comun. Riscul ar fi dublarea prevederilor din dreptul
comun doar din dorința de a da un semnal de conformare cu directivele comunității
europene, ceea ce, din experiența anterioară de avocat pe care o am, este un
lucru foarte dăunător securității circuitului civil și comercial", a argumentat
Hîrțan.
S-a urmărit, în primul rând, preîntâmpinarea oricăror eventuale litigii, însă
bineînțeles că nu se va reuși și practic acest lucru. Soluția adoptată a fost
aceea a instituirii unor garanții de transparență a activității furnizorilor,
materializate în obligativitatea de informare a destinatarilor și autorităților.
Aceste obligații sunt stipulate în vederea protejării intereselor persoanelor
care încheie contracte cu furnizorii de servicii, fie că sunt consumatori, fie
că sunt la rândul lor comercianți sau membri ai unor profesii liberale.
Furnizarea de servicii ale societății informaționale de către persoanele fizice
sau juridice nu este supusă nici unei autorizări prealabile și se desfășoară
în concordanță cu principiile concurenței libere și loiale, cu respectarea actelor
normative în vigoare. Sunt prevăzute obligații pentru furnizorii de servicii,
în sensul că aceștia trebuie să pună la dispoziția destinatarilor și autorităților
sau organelor cu atribuții de supraveghere și control, abilitate potrivit legii,
într-o formă clară și în mod permanent, prin afișare la loc vizibil în interiorul
paginii de web prin intermediul căreia este oferit serviciul respectiv, câteva
categorii de informații stabilite prin lege, care vor da garanțiile de transparență
ale activității acestora.
Aceste informații țin de localizare, domiciliu, respectiv sediul, obiect de
activitate, număr de înmatriculare la Registrul Comerțului, pașii concreți pentru
încheierea contractului, condiții și termeni ai contractului, mijloace simple
de corectare a eventualelor greșeli în introducerea datelor. Toate acestea au
drept scop ca încheierea unui contract digital să nu fie cu nimic mai prejos
decât încheierea unui contract în lumea reală.
De asemenea, furnizorii de servicii sunt obligați să informeze de îndată autoritățile
sau organele cu atribuții de supraveghere și control, abilitate potrivit legii,
asupra activităților ilegale desfășurate sau asupra informațiilor ilegale furnizate
de către destinatarii serviciilor lor. Furnizorii de servicii sunt obligați
să comunice de îndată autorităților, la cererea acestora, informații care să
permită identificarea destinatarilor serviciilor lor, cu care acești furnizori
au încheiat contracte privind stocarea permanentă a informației.
Contractul se consideră încheiat în momentul în care furnizorul de servicii
a trimis destinatarului confirmarea faptului că a primit acceptarea ofertei.
Acceptarea ofertei și confirmarea primirii acceptării ofertei se consideră realizate
atunci când părțile cărora le sunt adresate pot să le acceseze. De menționat
că sarcina probei în caz de litigiu revine, de asemenea, comerciantului sau
furnizorului.
"Legea va permite încheierea contractelor prin utilizarea semnăturii electronice
în locul semnăturii olografe. Pentru prima oară în România contractele se vor
putea încheia de la distanță, eliminând mare parte din birocrație, simplificând
astfel procedurile de încheiere a contractelor și accelerând realizarea contactele
de afaceri", a arătat ministrul Comunicațiilor și Tehnologiei Informației, Dan
Nica, imediat după adoptarea de către Executiv a proiectului.
Devoratorii de "comunicări comerciale"
|
Sabin
Chiricescu, secretar de stat pentru tehnologia informației:
,,problema nu este atât una de infrastructură sau de ordin legislativ,
cât de cultură a folosirii comerțului electronic".
|
Pentru aceia dintre dumneavoastră care nu folosesc telecomanda pe perioada
clipurilor publicitare și care citesc conștiincios fiecare e-mail găsit în cutia
poștală avem o veste proastă. Cei care vă trimeteau până acum astfel de comunicări
vor fi mult mai atenți odată cu intrarea în vigoare a legii.
În proiect sunt prevăzute condițiile minime pe care trebuie să le respecte
furnizorii de servicii care efectuează comunicări comerciale, o atenție deosebită
fiind acordată comunicărilor comerciale nesolicitate, datorită implicațiilor
acestui gen de publicitate asupra protecției vieții private a indivizilor.
Este introdusă noțiunea de registru opt-out, care se va concretiza într-o bază
de date electronică, permanent accesibilă online, unde persoanele fizice își
pot înregistra adresele de poștă electronică la care nu doresc să primească
comunicări comerciale pe care nu le-au solicitat. Legea prevede că, anterior
efectuării prin poșta electronică a oricărui tip de asemenea comunicare, furnizorii
de servicii sunt obligați să consulte registrul de opt-out și să nu trimită
informații comerciale la adresele de poștă electronică înscrise în acest registru.
În procesul elaborării legii a survenit și o mică dispută registru opt-out
vs. registru opt-in, acesta din urmă fiind, după cum puteți deduce, opusul celuilalt.
În cele din urmă, s-a "optat pentru opt-out", sistemul consacrat și de legislația
europeană. Argumentul a fost acela că ar fi foarte puține persoane care ar dori
să-și înscrie adresele de mail într-un registru de opt-in, a precizat Hîrțan,
adăugând că MCTI va fi autoritatea care va deține registrul de opt-out.
Toate aceste prevederi au fost incluse în lege în ideea asigurării protecției
vieții private a persoanelor, fiind stipulată expres obligativitatea furnizorilor
de servicii de poștă electronică de a preciza clar modalitatea de înscriere
în registrul opt-out pentru fiecare utilizator. Mijloacele coercitive prin care
se va încerca temperarea agresiunii asupra conturilor noastre de e-mail s-au
concretizat în amenzi de la 10.000.000 lei la 250.000.000 lei, care urmează
să fie actualizate de Executiv în raport cu rata inflației.
Ce ne facem de e-bani?
După cum a precizat secretarul de stat Hîrțan, în momentul de față nu există
nici un impediment legal pentru efectuarea plăților electronice pe teritoriul
României, iar asemenea plăți chiar se fac, chiar dacă nu sunt atât de răspândite
pe cât ar fi de dorit. La astfel de metode de plată au recurs până acum doar
societăți private care dispun de mijloace materiale substanțiale, cum ar fi
băncile.
"Legea creează toate condițiile pentru ca fiecare cetățean al României să poată
face achiziții pe internet în condiții de deplină siguranță, firmele să-și poată
derula afacerile de la distanță, pe fondul funcționării unui sistem securizat
cu obligații și penalizări foarte dure pentru eventualele fraude și abateri
de la prevederile legale", a remarcat Dan Nica.
Însă, potrivit președintelui Asociației Române a Băncilor, Radu Ghețea, România
dispune de prea puține aparate prin care se pot realiza tranzacții electronice,
numărul bancomatelor fiind în prezent de 850 iar al punctelor electronice de
plată în magazine (POS) de aproximativ 1.400. Aceste cifre relevă un nivel redus,
raportat la numărul populației active care ar putea beneficia de utilizarea
cărților de credit.
Esența problemei a fost atinsă de Sabin Chiricescu, secretar de stat la MCTI,
care a identificat drept principal impediment lipsa acelor fluxuri informaționale
între organizațiile financiare care să permită tranzacții online. În opinia
lui Chiricescu, problema nu este atât una de infrastructură sau de ordin legislativ,
cât una de cultură a folosirii comerțului electronic.
"Din punct de vedere informatic, și nu numai, cred că toate cuvintele de genul
e-commerce, e-business, e-government, e-procurement etc, ar trebui să înceapă
în România cu o regândire și o reinginerie a fluxului de informații; ar trebui
o analiză foarte bună a stadiului de informatizare a back-office-ului, pentru
că e foarte frumos să vorbești de e-commerce, dar dacă nu ai un back-office
pus la punct, unde să meargă toate tranzacțiile, ai o mică problemă", a argumentat
el.
Cât despre soluții, Chiricescu este convins că prima șansă aparține comerțului
electronic de tip business-to-business (B2B), care poate asimila mult mai rapid
noile tehnologii și poate contribui în timp la educarea în spiritul "e" a unei
mase mult mai largi a populației. Și apoi "nimeni nu oprește Ministerul de Finanțe
să accepte bilanțuri online, la care să se adauge ulterior o copie pe hârtie
pentru validare".
Promovarea e-commerce trebuie lăsată în sarcina companiilor. Aceasta este una
dintre concluziile participanților la dezbaterea de la CERF. Dar asta nu înseamnă
că statul nu are partea sa de responsabilitate.
Implicarea Guvernului în dezvoltarea comerțului electronic din România se poate
face pe trei direcții: elaborarea de reglementări și ajustări legislative necesare
creării unui climat propice afacerilor electronice, susținerea părții de educație
și, nu în ultimul rând, poziția de beneficiar direct al activităților de comerț
electronic, odată cu trecerea la e-government, ceea ce va presupune ca majoritatea
fluxurilor informaționale și financiare ale administrației publice să folosească
mijloacele electronice și internetul. Iar dacă se vor face toate ajustările
de ordin legislativ, Guvernul poate deveni, la un moment dat, chiar cel mai
mare client al sistemelor de comerț electronic.
|
Eugen
Preotu, consilier MCTI: "dacă ziarele vor continua să mai laude mult
timp isprăvile hackerilor și crackerilor vom sfârși prin a ne face singuri
un mare rău".
|
Cine ne pune bețe în roate?
"The usual suspects": cei care se ocupă de pirateria software, hacker-ii, cracker-ii
etc. Iar pagubele produse de aceștia, dincolo de valoarea lor strict materială,
au o dimensiune mult mai gravă în planul imaginii pe care o promovăm în exterior,
acolo de unde ne așteptăm să vină banii care să alimenteze viitoarea economie
digitală din România. Eugen Preotu, președinte Agnor High Tech, a ținut să sublinieze
că "dacă ziarele vor continua să mai laude mult timp isprăvile hackerilor și
crackerilor vom sfârși prin a ne face singuri un mare rău".
Dar chiar și dacă presa i-ar ignora cu desăvârșire pe pirații web-ului, e foarte
posibil să nu scăpăm de acest rău pe care ni-l facem singuri.
"Cred că știu în continuare jumătate din parolele bazelor de date din România.
Pentru că nimeni nu le-a schimbat. E o problemă relativ simplă. Scrie și în
cartea tehnică faptul că primul lucru pe care îl faci după ce instalezi o bază
de date sau un sistem de operare este să schimbi parolele", spune Chiricescu,
care înainte de a deveni secretar de stat a lucrat la reprezentanța Oracle în
România. "Știu foarte multe sisteme, chiar și din zona neguvernamentală, care
se opresc de la buton. Aici se pune problema de securitate a datelor și informațiilor
de pe calculatoare. Ca să nu mai spun că nu există cultura salvării datelor.
Trebuie să recunosc că nici eu nu mi-am mai salvat discul de pe laptop de câțiva
ani buni".
Așadar, chiar dacă am avea legi perfecte și toți banii atât de necesari, pentru
ca România să treacă în era digitală, va trebui mai întâi ca românii să asimileze
noua cultură digitală. Oricum, mai devreme sau mai târziu, comerțul electronic
va deveni o realitate și la noi.
Vă simțiți pregătiți?
Proiectul de lege, în forma în care a fost avansat de MCTI, poate fi consultat
pe situl nostru - www.pcmagazine.ro/exclusiv,
precum și pe situl Ministerului Comunicațiilor și Tehnologiei Informației -
www.mcti.ro
Mic dicționar de comerț electronic
Iată cum sunt definiți în proiectul de lege o serie de termeni pe care i-ați
întîlnit pe parcursul acestui articol:
- Mijloacele electronice reprezintă echipamentele electronice și rețelele
de cablu, fibră optică, radio, satelit etc., utilizate pentru prelucrarea,
inclusiv prin compresiunea digitală, și stocarea, respectiv pentru transmiterea
informației astfel transmise sau stocate.
- Serviciu al societății informaționale reprezintă orice ofertă de bunuri
sau servicii, urmată sau nu de acceptare, efectuată prin mijloace electronice
și prezentată într-o manieră de natură a determina destinatarii să trimită
acceptarea prin mijloace electronice, de regulă prin intermediul unei pagini
de web, ofertă care prezintă următoarele caracteristici:
a) acceptarea presupune de regulă o contraprestație;
b) nu este necesar ca ofertantul și destinatarul ofertei să fie fizic prezenți
simultan în același loc;
c) este prezentată destinatarului prin transmiterea informației la cererea
individuală a acestuia.
- Furnizor de servicii reprezintă orice persoană, fizică sau juridică, ce
pune la dispoziția unui număr determinat sau nedeterminat de persoane un serviciu
al societății informaționale.
- Furnizor de servicii stabilit într-un stat reprezintă orice furnizor de
servicii care desfășoară în mod efectiv o activitate economică utilizând o
locație fixă în acel stat, pentru o perioadă nedeterminată; situarea locației
furnizorului unui serviciu dat într-un anumit stat nu este condiționată de
localizarea și utilizarea mijloacelor tehnice necesare pentru oferirea serviciului
respectiv, cum sunt cele care susțin pagina de web a furnizorului sau cele
care permit accesul la aceasta, ci se determină pe baza următoarelor criterii:
a) locul în care furnizorul își desfășoară activitatea economică;
b) în cazul în care furnizorul își desfășoară activitatea economică în mai
multe locuri, locul din care este oferit serviciul respectiv;
c) în cazul în care nu se poate determina cu certitudine din care anume loc
este oferit serviciul, locul în care furnizorul desfășoară principalele activități
legate de oferirea serviciului respectiv.
- Comunicare comercială reprezintă orice formă de comunicare destinată să
promoveze, direct sau indirect, produsele, serviciile, imaginea, numele ori
denumirea, firma sau emblema unui comerciant sau membru al unei profesii liberale;
nu constituie prin ele însele comunicări comerciale următoarele: informații
permițând accesul direct la activitatea unei persoane fizice sau juridice,
în special un nume de domeniu sau o adresă de poștă electronică; comunicări
legate de produsele, serviciile, imaginea, numele sau mărcile unei persoane
fizice sau juridice, efectuate de un terț independent față de persoana în
cauză, mai ales atunci când sunt realizate cu titlu gratuit.
- Registrul de opt-out reprezintă o bază de date în formă electronică, permanent
accesibilă online, unde persoanele fizice își pot înregistra adresele de poștă
electronică la care nu doresc să primească comunicări comerciale pe care nu
le-au solicitat, denumite comunicări comerciale nesolicitate.
- Autoritățile sau organele cu atribuții de supraveghere și control, abilitate
potrivit legii reprezintă ministerele și alte organe centrale de specialitate
subordonate Guvernului, autoritățile administrative autonome centrale, autoritățile
administrative autonome locale și structurile subordonate acestora, autorități
și organe cărora le este atribuită prin lege competența de a supraveghea și
controla respectarea dispozițiilor legale care privesc exercitarea activităților
de furnizare de bunuri sau de prestare de servicii în diferite domenii.
Semnătura digitală
Legea privind semnătura electronică este instrumentul prin care tranzacțiile
și transmisiile de date efectuate prin intermediul internetului pot fi autentificate
de către părțile implicate. Proiectul de lege prevede că semnătura electronică
a unei persoane fizice sau juridice este direct legată de identitatea acelei
persoane, prin intermediul unui certificat eliberat de un furnizor de servicii
de certificare. Potrivit proiectului de lege, furnizorii de certificate trebuie
acreditați de către o autoritate din domeniu, subordonată MCTI. Furnizorii de
servicii de certificare, care pot fi persoane fizice sau juridice române sau
străine, sunt supuși sancțiunilor pentru încălcarea prevederilor legii, în cazul
în care eliberează certificate false sau incomplete, dacă nu asigură confidențialitatea
datelor personale ale posesorului de certificat sau dacă nu operează modificări
ale datelor dintr-un certificat, la cererea posesorului.
Sancțiunile pentru încălcarea aceastor prevederi pot ajunge până la 250 de
milioane de lei.
|