Editorial
PC Magazine Romania, Iunie 2001
Bulgarii, broasca țestoasă și informatica
Mihaela Cârstea
Redactor șef
PC Magazine România
,,Românii nu știu să aprecieze timpul și să facă economie", îmi spunea recent
o cunoștință din Bulgaria, un român ce locuiește la Ruse, pe care-l întâlnesc
de ani de zile la târgurile de informatică ce se organizează de ambele părți
ale Dunării de Jos. În Bulgaria, deși tarifele la telefoanele mobile sunt mai
mici ca în România, nu se pierde timpul cu formule protocolare, cu introduceri,
se intră direct în subiect. Mai puține vorbe, mai multe fapte, mai multă economie.
De zece ani și mai bine, în toate studiile de piață realizate de diverse foruri
românii au fost cot la cot cu bulgarii, când noi câteva procente mai bine, când
invers, și ne plăcea să credem că noi",mai inteligenți fiind", vom reuși curând
să-i depășim. Dar ca iepurele din fabulă, dincolo de calitățile native n-am
prea mai considerat necesar să luăm în calcul și alte elemente care pot duce
la succes și... broasca țestoasă ne-a întrecut.
În Bulgaria, îmi spunea cunoștința mea, informatizarea a pătruns în administrație.
Mult prea mult discutata la noi posibilitate a existenței ghișeului unic, la
vecinii noștri de peste Dunăre a fost pusă în practică. Nu mai este o problemă
de timp și spațiu pentru obținerea a tot felul de acte, informații, autorizații.
Gata cu birocrația. Chiar și pașapoartele acelea pe care nu mai e nevoie de
viză pentru a călătorii în statele Uniunii Europene se pot comanda la chioșcurile
administrației locale, numai ridicarea actului respectiv necesitând prezența
la serviciul de pașapoarte, și asta pentru că e necesară (încă) semnătura olografă
pe ele.
Bulgarii și-au simplificat viața, au reușit să scape de cozile la plătit apa,
lumina, chiria, impozitul și alte taxe. Toate acestea se fac prin carduri, la
bancomate. Time is money.
În timp ce-mi povestea toate aceste lucruri, ce pentru noi sunt încă subiecte
de discuții, mă gândeam că poate românul are nostalgia cozilor, poate că acestea
deși blamate aveau și partea lor bună, aveai auditoriu, mai aflai una alta,
mai ,,compătimeai" la problemele vecinilor, aveai un simțământ de solidaritate.
Toți ne pricepem la tot ce există, avem un acut spirit critic, nu însă și autocritic,
ne hazardăm în a da sentințe, de cele mai multe ori fără a studia problema,
și fără a încerca să ascultăm și pe cei care au păreri contrare.
Mă aștept, de exemplu, ca după apariția acestui număr al revistei să primim
reproșuri din partea fanilor Linux/Unix cu privire la cantitatea, e adevărat
supradimensionată, dar cu siguranță justificată, a informațiilor despre produsele
Microsoft. N-ar fi prima oară. O analiză obiectivă le va arăta însă că este
vorba de produse noi - Office XP și noul sistem de operare, Windows XP, ce urmează
să se lanseze în toamnă (25 octombrie) - a căror prezentare merită interesul
nu numai al utilizatorilor platformei Microsoft, în număr foarte mare la noi
în țară, ci și al celor ce folosesc și apreciază alte medii de lucru. Și CD-ROM-ul
e predominant Microsoft de astă dată, dar nu puteam să nu vă oferim un Service
Pack (2) pentru Windows 2000, de-abea apărut în momentul predării revistei la
tipografie. În ceea ce privește pe cei dornici să afle cum se pot construi aplicații
pe platforma Microsoft .NET, cei 320 de megi de informații, surse, aplicații
pentru Microsoft Visual Studio.NET, vor reprezenta cu siguranță o valoare de
apreciat.
Și pentru că veni vorba de ascultatul la părerile altora, chestionarele din
numărul pentru luna aprilie al revistei, precum și cele de pe sit constituie
pentru noi un instrument de analiză a părerilor, criticilor și sugestiilor cititorilor,
foarte important pentru noi. În consecință, chiar din acest număr veți găsi
unele lucruri schimbate. S-o luăm gradat. În primul rând, crescând un pic numărul
de pagini am putut aloca mai mult spațiu rubricilor cu caracter foarte practic:
Teste, Prima Impresie, Soluții. În al doilea rând, a apărut o secțiune nouă
- Internet Pro - dedicată celor, din ce în ce mai mulți, interesați de modul
de realizare a siturilor Web. Aici vor fi incluse prezentări, sfaturi, soluții
specifice, urmând ca pe situl PC Magazine să organizăm și concursuri cu premii
pentru cei mai buni designeri.
Nu trebuie să vă așteptați totuși ca tot ceea ce ați propus să se și implementeze,
părerile majorității contează. Apoi, revista are un public țintă, o direcție
pe care o urmărește. Nici o publicație, oricărui domeniu i s-ar adresa, nu poate
satisface pe toată lumea. Nu putem prezenta informații pentru începători și
avansați în paginile aceleiași reviste. Nu ar servi nimănui, numărul cititorilor
ar scădea în loc să crească.
Și acum gata cu vorba, vă doresc lectură plăcută, și aștept punctele voastre
de vedere referitoare la subiectele tratate în revistă și sugestii pentru numerele
viitoare. Și, mai gândiți-vă, de ce ne-au luat-o bulgarii înainte?
|