Comentarii și interviuri - PC Magazine Romania, Iunie
2001
|
,,Anul
viitor vom deveni numărul unu în lume în producția de monitoare LCD"
|
Michael Borze,
Business Manager
Acer Communications & Multimedia Eastern Europe
Acer va obține 5 mil.$ de pe piața românească de periferice
Dan Șerbănescu
CERF-ul a fost un bun prilej de discuții nu numai cu reprezentanți ai firmelor
expozante, dar și cu parteneri ai lor din întreaga lume. Vă propunem câteva
informații, care sperăm că vi se vor părea interesante, obținute de la reprezentantul
zonal al diviziei de comunicații și multimedia al firmei Acer.
PC Magazine: Ce loc ocupă România în strategia globală a firmei Acer?
Michael Borze: Aș dori să precizez că eu mă ocup numai de Europa de
Est, deci de 19 țări, din Estonia până în Albania, iar când vorbesc de Acer
mă refer la Acer Communications & Multimedia, divizia de calculatoare fiind
total diferită. În Europa de Est, România se situează pe locul 3 din 19 țări,
după Ucraina și Polonia. Sunt șanse foarte mari anul acesta, după cum indică
dezvoltarea business-ului, ca România să treacă pe locul 2, înaintea Poloniei,
însă asta nu înseamnă neapărat că românii merg bine, ci că polonezii merg prost.
În România, pentru moment, este OK, însă Polonia se confruntă cu o recesiune
în domeniul TI-ului, întrucât polonezii au primit niște linii de credit care
au fost depășite toate și nu au mai putut fi plătite, așa încât la un moment
dat s-au blocat toate livrările. Toate acestea au dus la o lipsă de produse
pe piață și la situația în care furnizorii nu mai dau produse, întrucât nu au
garanția efectuării plăților.
PC Magazine: Care este oferta concretă a Acer Communications & Multimedia
pentru piața românească?
Michael Borze: Toată gama de produse periferice. Vindem mai multe categorii.
Prima, dar care nu conține neapărat cele mai bune produse sau cele care dau
cifra de afaceri cea mai mare, este Display Products, cu monitoarele CRT și
LCD. Apoi Storage Products (cu CD-ROM, CD-RW, DVD), Imaging Products (scannere,
film scannere și foto-imprimante), Input Products (tastaturi, mouse), precum
și Media Products (CD blank-uri). Intenționăm să introducem o serie de produse
noi în toată gama aceasta. În primul rând, o imprimantă multifuncțională, care
este și scanner și copiator, alb-negru și color, și pe care o vom aduce pe piața
românească în următorul trimestru sau cel târziu în trimestrul al treilea. Apoi,
de la divizia de networking a Acer Communications & Multimedia vom introduce
pe piață gama noastră de routere, switch-uri, hub-uri, modem-uri DSL, toate
destinate internetului de bandă largă. Spre sfârșitul anului va apărea, probabil,
și camera digitală. Alte produse de succes, în ultima vreme, s-au dovedit a
fi proiectoarele, cu tehnologie DLP și LCD, de la 700, la 1.400 de ANSI lumeni.
PC Magazine: Care este produsul care s-a bucurat până acum de cel mai
mare succes pe piața românească?
Michael Borze: Cele din categoria Storage și apoi monitoarele. Și din ce în
ce mai mult vindem monitoare cu cristale lichide - LCD. Acesta va fi produsul
pe care va trebui să ne concentrăm atenția. Recent, Acer Display Technology,
care este o divizie a Acer Communications & Multimedia, a semnat un contract
de joint venture cu EMC, care este o firmă producătoare de componente pentru
monitoare LCD din Taiwan, a doua în lume ca mărime. Anul viitor, noua companie
rezultată din contractul de joint venture dintre Acer, care este a doua în lume
în tehnologie LCD, și EMC, al doilea nume în cipuri, va deveni numărul unu în
lume în producția de monitoare LCD, ceea ce ne asigură o poziție foarte avantajoasă
în comparație cu poziția ce o aveam în CRT-uri, unde noi cumpăram tuburile de
la competitori, de la Samsung, LG, Philips și ceilalți. Avem toată tehnologia
în mâna noastră, ceea ce ne va crea o poziție foarte bună, inclusiv un preț
foarte bun. Ca un exemplu, în ultimele trei-patru luni, prețul unui monitor
LCD la end-user a scăzut de la 1000 euro la 6-700 euro, deci cam cu 100 euro
pe lună. Acum tendința nu mai este așa de rapidă, însă vor mai avea loc scăderi
substanțiale de preț, ceea ce va face produsul mai accesibil pentru publicul
larg. Probabil nu va ajunge un produs entry-level, însă pe piața high-end cine
va dori să cumpere un monitor CRT de 19" ar putea lua în considerare și varianta
LCD de 15", care are o calitate mai bună a imaginii, nu emite radiații, are
opțiuni multimedia, ocupă spațiu mai mic. Așadar, monitoarele LCD sunt investiții
foarte bune ale Acer, fiind produse de succes.
PC Magazine: Acel "Communications" din titulatura firmei aduce pe piață
o surpriză - telefoanele mobile Acer ...
Michael Borze: Exact în ideea aceasta fostul nume Acer Peripherals a
fost schimbat în Acer Communications & Multimedia, pentru că perifericelor
cu care am început în urmă cu 15 ani li s-au adăugat între timp foarte multe
produse din sfera telecomunicațiilor și multimedia. Divizia de comunicații se
ocupă, deci, de tehnologii GSM și nu numai, întrucât anul aceasta vom introduce
pe piață și produse de networking. În ceea ce privește GSM-urile în România,
începusem lansarea pe piață a modelului V 750, dar între timp s-a semnat un
contract cu unul dintre marii jucători ai domeniului telefoniei mobile la nivel
mondial pentru o cantitate foarte mare - 10 milioane de bucăți - ceea ce nu
ne mai permite să producem sub numele Acer, pentru că noi aveam capacitatea
de producție estimată la 11 milioane de bucăți, pe baza componentelor pe care
le primim, 11 milioane din care 10 merg la un contract OEM. Așadar, nu ne permitem
să începem ceva de lungă durată sub numele Acer pentru că nu avem garanția că
vom și avea produsele, iar să începem ceva și să nu finalizăm nu are sens. Dar
mă gândesc și la o altă variantă de dezvoltare a acestui business, tot ca OEM,
pentru potențiali operatori de telefonie mobilă care să cumpere cantități mari
de terminale pe care le comercializeze sub numele lor, pentru a nu intra în
conflict nici cu celălalt mare partener OEM.
PC Magazine: Ce alte inițiative pregătiți în acest an pentru piața românească?
Michael Borze: Dacă aș reuși să aduc România pe locul 2 în Europa de
Est ar fi o bucurie dar și o satisfacție patriotică, să spun așa. Oricum potențialul
e mare, iar partenerii pe măsură. Tornado Sistems e cel mai mare partener al
nostru în România. Deci avem toate șansele să atingem, să zicem, un nivel de
5 mil.$ în România numai pe periferice, excluzând business-ul nou care poate
fi început cu proiectoare, cu LCD-uri, cu imprimante multifuncționale, cu GSM,
eventual, și cu networking-ul. Dacă ar merge numai jumătate din cele cinci noi
produse s-ar mai putea adăuga încă 5 mil.$.
|