Comentarii şi interviuri - PC Magazine Romania, Mai
2001
Valeriu
Nistor
General Manager
Xerox România
Viitorul îl vedem digital şi color
Dan
Şerbănescu
"În momentul de faţă, în internet nu prea există reţete. Cei care se
ocupă mai îndeaproape şi sunt consultaţi spun că nu există decât două cuvinte
cheie: investeşte şi experimentează."
PC Magazine: Unul dintre principalele obiective strategice anunţate
de Xerox îl reprezintă trecerea de la lumea documentelor pe hârtie la cea a
documentelor digitale. În ce măsură credeţi că ar fi pregătită România pentru
o astfel de tranziţie şi care va fi contribuţia companiei dvs. la succesul unui
astfel de proces?
Valeriu Nistor: Cu aproximativ 20 ani în urmă, Xerox şi alte companii
au susţinut ideea că în mai puţin de 10 ani o să ajungem la "paperless offices".
Anii care au urmat, însă, au contrazis total această ipoteză. În ciuda faptului
că tehnologia avansează cu paşi uimitor de rapizi şi apar mereu noi facilităţi
la nivel electronic, nevoia oamenilor de a avea documente pe suport hârtie încă
este în creştere, cam cu 7-8% pe an la nivel mondial. Ce este caracteristic
perioadei actuale este portalul, adică trecerea unui document de pe suport electronic
pe suport de hârtie şi invers, transferul uşor al unui document dintr-un mediu
în altul. Acesta este un lucru esenţial şi aici Xerox a făcut paşi mari, având
în momentul de faţă cea mai avansată tehnologie de transfer pentru mediul de
birou. Dispozitivele multifuncţionale pe care noi le numim Document Centre fac
cel mai bine acest lucru. De curând, am primit un raport în care Xerox se situează
pe poziţia de lider mondial pe piaţa dispozitivelor multifuncţionale, printre
care se numără şi această funcţie de portal de transfer de documente.
Ca să nu ne acoperim, totuşi, de hârtii există în momentul de faţă ceea ce
se cheamă "soluţii de management al documentelor". Toate firmele din lume au
probleme cu gestiunea documentelor şi a informaţiilor pe care acestea le conţin,
pentru că volumul, cantitatea acestora creşte mereu. Apoi, se pune problema
ca circulaţia informaţiilor între diferite departamente ale unei organizaţii
să fie suficient de eficientă şi de productivă. Xerox a încheiat un parteneriat
cu firma Lotus (SoftNet, reprezentant pentru România), cu care facem managementul
informaţiilor care intră într-o firmă. În momentul de faţă, filozofia noastră
este mai echilibrată şi avem soluţii care fac managementul documentelor electronice
în aceeaşi măsura în care suntem lideri de piaţă ai echipamentelor digitale
care produc documente pe hârtie.
PC Magazine: Care este specificul pieţei româneşti pentru imprimante
şi copiatoare şi cum se poziţionează compania Xerox pe această piaţă?
Valeriu Nistor: Există câteva direcţii spre care piaţa se îndreaptă
de câţiva ani. Unul este transferul de la analogic la digital. La Xerox transferul
este deja complet. Noi am renunţat la dezvoltatea de echipamente analogice de
vreo 4-5 ani şi, începând cu a doua jumătate a acestui an, nu vom mai vinde
decât produse digitale alb-negru şi color.
Un alt transfer înregistrat pe piaţă şi pe care Xerox îl ia foarte în serios,
pe termen mediu şi lung, este acela de la alb-negru la color. Am investit enorm
în tehnologia color şi anul acesta suntem pe primul loc la nivel european. Avem
în pregătire şi vom lansa în următoarele 24 de luni o nouă tehnologie color,
numai de două ori mai scumpă decât cea alb-negru, în comparaţie cu prima tehnologie
color, care era de 15 ori mai scumpă. Estimăm că în 4-5 ani nu se va mai tipări
decât color.
În ceea ce priveşte ponderea între print şi copy, noi avem nişte soluţii de
survey pentru reţele mari, care ne dau şi ponderi şi costuri per print sau copy.
Primul asemenea survey l-am făcut la cartierul general al Xerox din Londra şi
am constatat că raportul print/copy este de aproximativ 9 la 1. Acest raport
este valabil pentru marea majoritate a companiilor în care calculatoarele sunt
legate în reţea şi comanda de imprimare se dă de la primul terminal.
Trendul pieţei merge către printul distribuit, printul de reţea în grupuri
de lucru mici. Zilele în care existau centre mari de multiplicare încep să apună.
PC Magazine: Viitorul companiilor - şi chiar şi al celor din România
- pare să depindă în mod esenţial de adaptarea lor la specificul noilor medii
electronice folosite în afaceri şi la internet. Care este oferta Xerox în domeniul
e-business?
Valeriu Nistor: Internetul este o unealtă foarte puternică, absolut,
este cea mai mare bază de date din lume şi cel mai mare motor de transfer de
documente. Combinaţia dintre internet şi producţia de documente este unul din
motivele pentru care toată piaţa se îndreaptă către printul distribuit. În loc
să tipărească 200 de documente într-un singur loc şi să fie trimise prin poştă,
ele se trimit prin internet către 200 de locaţii unde se vor tipări local, în
câte un singur exemplar. Aşa cum se observă, producţia de documente dacă există,
interesul pentru forma tipărită nu se modifică, dar creşte viteza de transfer
a acestora. În momentul acesta, toate dispozitivele noastre multifuncţionale
Document Centre au facilitate de imprimare prin internet. De la un terminal
aflat aici putem da un print la o imprimantă aflată la New York, dacă ştim adresa
de IP a imprimantei respective. Noi aşa lucrăm în cadrul firmei şi primim, atunci
când este cazul, prin e-mail, documente pe hârtie. Dacă documentul este electronic,
îl transmiţi pe e-mail. Dar, dacă este pe hârtie şi vrei să ajungă pe hârtie
dincolo, îl scanezi aici direct în reţea, accesezi imprimanta de acolo, dai
print şi în 5 minute documentul care este aici pe hârtie, iese pe hârtie şi
dincolo.
Există o strategie generală a corporaţiei faţă de internet. Are loc o reproiectare
generală a sitului pe internet şi sunt deja destul de multe aplicaţii care funcţionează,
în special B2B, de tipul order fullfilment, electronic ordering. În România,
noi avem o aplicaţie de internet cu partenerii noştri, dealeri şi concesionari
şi se face electronic ordering prin internet. Este implementată o soluţie prin
care noi le-am dat acces la întreaga noastră platformă de baze de date, în ceea
ce priveşte consumabile, piese de schimb şi echipamente, conţinând peste 150.000
de repere.
În momentul de faţă, în internet nici nu prea există reţete. Cei care se ocupă
mai îndeaproape şi sunt consultaţi spun că nu există decât două cuvinte cheie:
investeşte şi experimentează. Toată lumea experimentează şi în fiecare zi apar
lucruri noi. Unele sunt profitabile, altele nu. Internetul încă este într-o
fază experimentală. Dacă acum doi ani toată lumea era de părere că în viitor
totul o să se întâmple prin internet, azi oamenii sunt mai circumspecţi.
|