Comentarii și interviuri - PC Magazine Romania, Mai
2001
Valeriu
Nistor
General Manager
Xerox România
Viitorul îl vedem digital și color
Dan
Șerbănescu
"În momentul de față, în internet nu prea există rețete. Cei care se
ocupă mai îndeaproape și sunt consultați spun că nu există decât două cuvinte
cheie: investește și experimentează."
PC Magazine: Unul dintre principalele obiective strategice anunțate
de Xerox îl reprezintă trecerea de la lumea documentelor pe hârtie la cea a
documentelor digitale. În ce măsură credeți că ar fi pregătită România pentru
o astfel de tranziție și care va fi contribuția companiei dvs. la succesul unui
astfel de proces?
Valeriu Nistor: Cu aproximativ 20 ani în urmă, Xerox și alte companii
au susținut ideea că în mai puțin de 10 ani o să ajungem la "paperless offices".
Anii care au urmat, însă, au contrazis total această ipoteză. În ciuda faptului
că tehnologia avansează cu pași uimitor de rapizi și apar mereu noi facilități
la nivel electronic, nevoia oamenilor de a avea documente pe suport hârtie încă
este în creștere, cam cu 7-8% pe an la nivel mondial. Ce este caracteristic
perioadei actuale este portalul, adică trecerea unui document de pe suport electronic
pe suport de hârtie și invers, transferul ușor al unui document dintr-un mediu
în altul. Acesta este un lucru esențial și aici Xerox a făcut pași mari, având
în momentul de față cea mai avansată tehnologie de transfer pentru mediul de
birou. Dispozitivele multifuncționale pe care noi le numim Document Centre fac
cel mai bine acest lucru. De curând, am primit un raport în care Xerox se situează
pe poziția de lider mondial pe piața dispozitivelor multifuncționale, printre
care se numără și această funcție de portal de transfer de documente.
Ca să nu ne acoperim, totuși, de hârtii există în momentul de față ceea ce
se cheamă "soluții de management al documentelor". Toate firmele din lume au
probleme cu gestiunea documentelor și a informațiilor pe care acestea le conțin,
pentru că volumul, cantitatea acestora crește mereu. Apoi, se pune problema
ca circulația informațiilor între diferite departamente ale unei organizații
să fie suficient de eficientă și de productivă. Xerox a încheiat un parteneriat
cu firma Lotus (SoftNet, reprezentant pentru România), cu care facem managementul
informațiilor care intră într-o firmă. În momentul de față, filozofia noastră
este mai echilibrată și avem soluții care fac managementul documentelor electronice
în aceeași măsura în care suntem lideri de piață ai echipamentelor digitale
care produc documente pe hârtie.
PC Magazine: Care este specificul pieței românești pentru imprimante
și copiatoare și cum se poziționează compania Xerox pe această piață?
Valeriu Nistor: Există câteva direcții spre care piața se îndreaptă
de câțiva ani. Unul este transferul de la analogic la digital. La Xerox transferul
este deja complet. Noi am renunțat la dezvoltatea de echipamente analogice de
vreo 4-5 ani și, începând cu a doua jumătate a acestui an, nu vom mai vinde
decât produse digitale alb-negru și color.
Un alt transfer înregistrat pe piață și pe care Xerox îl ia foarte în serios,
pe termen mediu și lung, este acela de la alb-negru la color. Am investit enorm
în tehnologia color și anul acesta suntem pe primul loc la nivel european. Avem
în pregătire și vom lansa în următoarele 24 de luni o nouă tehnologie color,
numai de două ori mai scumpă decât cea alb-negru, în comparație cu prima tehnologie
color, care era de 15 ori mai scumpă. Estimăm că în 4-5 ani nu se va mai tipări
decât color.
În ceea ce privește ponderea între print și copy, noi avem niște soluții de
survey pentru rețele mari, care ne dau și ponderi și costuri per print sau copy.
Primul asemenea survey l-am făcut la cartierul general al Xerox din Londra și
am constatat că raportul print/copy este de aproximativ 9 la 1. Acest raport
este valabil pentru marea majoritate a companiilor în care calculatoarele sunt
legate în rețea și comanda de imprimare se dă de la primul terminal.
Trendul pieței merge către printul distribuit, printul de rețea în grupuri
de lucru mici. Zilele în care existau centre mari de multiplicare încep să apună.
PC Magazine: Viitorul companiilor - și chiar și al celor din România
- pare să depindă în mod esențial de adaptarea lor la specificul noilor medii
electronice folosite în afaceri și la internet. Care este oferta Xerox în domeniul
e-business?
Valeriu Nistor: Internetul este o unealtă foarte puternică, absolut,
este cea mai mare bază de date din lume și cel mai mare motor de transfer de
documente. Combinația dintre internet și producția de documente este unul din
motivele pentru care toată piața se îndreaptă către printul distribuit. În loc
să tipărească 200 de documente într-un singur loc și să fie trimise prin poștă,
ele se trimit prin internet către 200 de locații unde se vor tipări local, în
câte un singur exemplar. Așa cum se observă, producția de documente dacă există,
interesul pentru forma tipărită nu se modifică, dar crește viteza de transfer
a acestora. În momentul acesta, toate dispozitivele noastre multifuncționale
Document Centre au facilitate de imprimare prin internet. De la un terminal
aflat aici putem da un print la o imprimantă aflată la New York, dacă știm adresa
de IP a imprimantei respective. Noi așa lucrăm în cadrul firmei și primim, atunci
când este cazul, prin e-mail, documente pe hârtie. Dacă documentul este electronic,
îl transmiți pe e-mail. Dar, dacă este pe hârtie și vrei să ajungă pe hârtie
dincolo, îl scanezi aici direct în rețea, accesezi imprimanta de acolo, dai
print și în 5 minute documentul care este aici pe hârtie, iese pe hârtie și
dincolo.
Există o strategie generală a corporației față de internet. Are loc o reproiectare
generală a sitului pe internet și sunt deja destul de multe aplicații care funcționează,
în special B2B, de tipul order fullfilment, electronic ordering. În România,
noi avem o aplicație de internet cu partenerii noștri, dealeri și concesionari
și se face electronic ordering prin internet. Este implementată o soluție prin
care noi le-am dat acces la întreaga noastră platformă de baze de date, în ceea
ce privește consumabile, piese de schimb și echipamente, conținând peste 150.000
de repere.
În momentul de față, în internet nici nu prea există rețete. Cei care se ocupă
mai îndeaproape și sunt consultați spun că nu există decât două cuvinte cheie:
investește și experimentează. Toată lumea experimentează și în fiecare zi apar
lucruri noi. Unele sunt profitabile, altele nu. Internetul încă este într-o
fază experimentală. Dacă acum doi ani toată lumea era de părere că în viitor
totul o să se întâmple prin internet, azi oamenii sunt mai circumspecți.
|