CeBIT - PC Magazine Romania, Mai 2001
CeBIT VS. CERF
După ce ani de zile au venit la CeBIT doar ca vizitatori, românii au început
să prindă curaj pentru a participa și ca expozanți la târgul de la Hanovra.
Experiența colectivă de anul trecut s-a repetat și la această ediție. Au existat
prezențe individuale și colective, reveniri și prezențe în premieră.
Față de CeBIT 2000, unde asociațiile profesionale - ARIES, ATIC și ANIS - alături
de IBD (Serviciul de consultanță al agenției economice germane) au organizat
două standuri de grup, anul acesta a existat un singur stand național românesc,
în cadrul căruia au participat 10 firme: Brinel și CIA din Cluj-Napoca, Sobis
și Wittmann din Sibiu și IPACRI, JVM, Romus, Softwin, TotalSoft și Viami din
București.
Standul național al României
Costurile participării au fost rezonabile, cele ale închirierii spațiului și
ale serviciilor aferente fiind mult inferioare celor ale participării la târgurile
ce se organizează în țară. Nemulțumirea majoră a fost legată de pavilionul în
care s-a aflat amplasat acest stand, și aici nu mă refer la numărul acestuia
(13), ci la faptul că era unul de hard, iar firmele noastre erau dezvoltatoare
de soft. "Localizarea într-un pavilion de hard a unor firme de soft creează
probleme. Trebuie să mergi să-ți cauți singur partenerii, pentru că altfel nu
poți să fii localizat decât accidental. Iar pentru a-ți căuta singur parteneri
nu trebuie neapărat să ai stand", afirma Marcel Borodi, directorul general al
firmei Brinel. "Oricum participarea la târg este utilă, măcar ca experiență.
Avem o vizibilitate mai bună și față de partenerii noștri, care ne-au vizitat,
au văzut că existăm și au constatat ce se află în spatele dosarelor de prezentare
cu care luaseră până în prezent contact".
Dintre cei 10 participanți, unul singur - Softwin - beneficia deja de experiența
de expozant din anul trecut, ca și de experiența unui alt târg internațional
important - COMDEX-ul. "Scopul principal al participării noastre la acest târg
este branding-ul", declara Mihai Cotârță, directorul de marketing al firmei.
De remarcat faptul că CeBIT News, publicația oficială a târgului, a acordat
o jumătate de pagină soluțiilor de securitate lansate în premieră de Softwin
în cadrul CeBIT, Softwin fiind prima companie TI românească ale cărei soluții
au fost prezentate în această publicație."Intenționăm să participăm anul viitor
cu stand propriu. Experiențele de până acum ne-au permis să ne observăm mai
bine concurenții, modul în care își prezintă produsele atât în stand cât și
la conferințe.Vom căuta modul de abordare potrivit pentru a ne găsi distribuitori
importanți".
... și al firmei GeCad Software
Pentru ceilalți, prima participare a însemnat descoperirea unor moduri de abordare
de multe ori neașteptate. "Venirea aici a devenit un adevărat microb" - spunea
Nicu Frățilă, directorul de vânzări de la Sobis."Suntem convinși că vom fi aici
și anul viitor. Vrem să avem o prezență în standul românesc și o alta în standul
Lotus, printre partenerii Lotus Notes. Prezența de anul acesta ne-a permis să
ne îmbunătățim relațiile cu ceilalți parteneri".
Nici o oportunitate nu trebuie neglijată. Ciprian Cândea, directorul general
de la Wittmann, îmi spunea că a avut ocazia să se întâlnească pentru prima oară
cu persoane din conducerea firmei Flamingo și se întrevede o colaborare de succes.
Nu e prima oară când se adeverește faptul că la CeBIT poți întâlni cu mai multă
ușurință români cu preocupări în domeniul TIC decât în țară.
Firma TotalSoft a venit la CeBIT din dorința de a-și promova activitataea de
outsourcing. "Partenerii noștri majori sunt din SUA, dar am dezvoltat soft și
pentru Israel și Belgia", spunea Ruxandra Mușat, directorul de marketing al
firmei. "Aici încercăm să stabilim contracte cu firme din Germania și alte țări
ale Europei. Există interes în special pentru aplicații de e-commerce".
Silviu Chelaru, directorul general al firmei Romus Industries și conducătorul
micii delegații românești, mărturisea că el crede că "șansele realizării de
contacte sunt mult mai mari pentru firmele românești care au o participare colectivă,
decât în cazul uneia individuale. A lucra individual este mult mai greu pentru
o firmă mică. E mai bine să fim împreună".
Și totuși, la CeBIT 2001 au existat și două participări individuale de succes
ale firmelor românești GeCAD Software și Flamingo International.
GeCAD s-a aflat la a doua sa prezență, de astă dată substanțial îmbunătățită.
Dacă anul trecut aveau o poziție marginală în pavilionul 5, un pavilion cu o
structură destul de eterogenă, de această dată s-au găsit în pavilionul 2, cel
al marilor case de software. "Nu avem ce să ne dorim mai mult" - spunea Radu
Georgescu, directorul general al firmei. "Mai mult ar putea însemna un stand
mai mare, și nu cred că avem nevoie de așa ceva în următorii doi ani, sau o
poziție mai centrală în pavilion, dar acolo locurile sunt deja contractate pe
zeci de ani". La Hanovra, GeCAD-ul a venit cu lecțiile foarte bine făcute ca
urmare a strictei analize realizate anul trecut. Concret: o versiune a antivirusului
RAV în limba germană, avantaje puternice în fața competitorilor (existența unui
motor de căutare independent de platformă, realizarea de update-uri zilnice,
găsirea de nișe de succes), plus know-how-ul necesar partcipării la un târg
de o asemenea anvergură.
Și echipa de la Flamingo International a avut motive de mulțumire. Cu un stand
în pavilionul resellerilor și cu un spațiu de discuție pe acoperișul pavilionului
1, specialiștii firmei au avut condițiile, eficient fructificate, de a purta
discuții atât cu partenerii existenți cât și cu alții potențiali. Să mai adaug
că Flamingo a avut reclamă în CeBIT News, cotidianul târgului, și a fost prezentată
în ediția specială a revistei ESN, revista resellerilor europeni.
La o primă impresie, rezultatele par a fi mulțumitoare pentru toată lumea.
Concluziile corecte se vor putea obține de abia peste câteva luni bune când
se va putea trage linie și vedea câte dintre discuțiile avute sau finalizat
prin contracte.
|