Timpul Liber- PC Magazine Romania, Aprilie 2001
INFORMATICA
DE ACASĂ
O lume aproape
Dan Iancu
Deja după apariția radioului lumea și-a cam strâns dimensiunile, așa că acum
în era web-ului ai poftă din ce în ce mai mare să știi de toate. Nu mai ai răbdare
până seara la programele de știri, unde foștii crainici, actualmente vipuri,
prezintă pe larg situația industriei buzunăritului, și sari repede pe internet
să vezi ce mai face musiu Schumi la marele premiu al Australiei. Știrile au
devenit, cum era și firesc, un bun de larg consum și de data asta la modul continuu,
afli tot, la ce oră vrei și nu mai depinzi de ore fixe sau de inspirația unui
celebru comentator meteo. Pentru aceasta nu ai decât să accesezi un sit preferat
al unei agenții de știri și ești la zi. Ce spun eu la zi, la secundă. Mă rog,
nu se actualizează chiar așa de repede, dar cel mult la sfert de oră. De exemplu,
când fură alegerile americane, acelea cu Florida-dot-not, am putut urmări în
direct, online ar spune alții, numărătoarea și pot să mărturisesc că era foarte
palpitant.
Este evident oricărui consumator de net normal că o agenție mare de știri nu
mai poate exista în afara unui sit foarte bine garnisit. O să parcurgem câteva
din cele mai celebre pentru a vedea ce conțin și cu ce se laudă. Ne interesează
și prezentarea, dar aici giumbușlucurile în flash nu vor mai fi o atracție ci
o bilă neagră. Este diferența cerută de viteză și de o lume practică. Dar nu
vă speriați. Mâine va fi doar flash-dance.
CNN
CNN.com este suficient pentru
a pătrunde în paginile celui mai cunoscut, poate, nume în ale știrilor. Bine
secționat, adică împărțit pe secțiuni :-) , situl este rapid și vast fără a
renunța la o minimă eleganță. Este făcut pentru 800 pe 600 (rezoluție desigur),
preferând tabelele cu format fix aliniate la stânga. Pare celor cu ecrane vaste
o pierdere de loc, dar aici nu e vorba de cine are mai mulți bani ci de cine
are un auditoriu mai mare. Deci resurse minime, imagini simple sau câteva gif-uri
animate, și acelea foarte mici, corpurile de literă (fonturi adică) excelent
folosite pentru a marca diferitele arii din pagină, două culori și ceva nuanțe.
Din punct de vedere tehnic este o lecție pentru situri comerciale ce necesită
acces rapid, fără a renunța la un aspect plăcut.
Meniurile se diversifică la nesfârșit, există posibilități de căutare și titlurile
sunt bine cântărite din punctul de vedere al importanței, ariei geografice sau
orei de transmisie. Se poate întâmpla ca știrea pe care tocmai ați citit-o să
o vedeți deodată detronată de alta mult mai fierbinte și mai importantă. Oricum
acest carusel nu este chiar anapoda, pentru că indiferent de timpul de actualizare
nimeni nu trece pe prima pagină un tractorist ce și-a băut mințile. Multitudinea
de formate folosite pentru a clasifica articolele, modalitățile diverse de a
transmite de la simple titluri la articole vaste sau chiar filme, creează senzația
de completitudine de care are nevoie cineva ce consultă acest sit. "Oare sunt
toate informațiile?" este o întrebare care este exclusă. Evident că este doar
o impresie și că tehnica eludează de fapt politica. Dar până una alta admirăm
un model tehnic aproape impecabil. De fapt eu l-aș propune tuturor celor care
fac portaluri pentru simplitate și eficiență.
Este prezent în 9 limbi și nu doar prin traducere, ci și prin personalizare.
Dar se poate și MyCNN.com.
Reuters
www.reuters.com. Evident,
la fel de simplu și de eficace. Nici nu se putea altfel. Dar în mod sigur nu
așa de amplu la suprafață. Nu lipsește nimic. Știri la vârf, sport, lumea etc.
Se observă aceeași economie de mijloace și practic se folosesc aceleași resurse
tehnice, dar aici cu și mai mare zgârcenie. După părerea mea, cu prea multă.
Varietatea domeniilor ar trebui să aibă un corespondent într-o paletă mai largă
de modalități tehnice, ajungând chiar la multimedia. Se pare că acestea sunt
rezervate celor care plătesc. Așa că situl este excelent pentru știri primare,
am aflat că Napster a început să blocheze accesul la milioane de fișiere ce
încalcă legea copyright-ului, dar nu mai mult decât atât. Impecabil, dar sărac.
Sau cinstit?
Există și situri dedicate unor țări, făcute cam după același calapod, cum ar
fi de exemplu www.reuters.fr
pentru Franța, unde găsești și ceva poze, dar rândurile sunt lungi și interminabile.
Sistemul este mai apropiat de telex decât de web.
MSNBC
MSNBC.com. De data aceasta,
concurentul CNN-ului. Situl tot lung, dar ceva mai încărcat și desigur ceva
mai lent ca încărcare. Rubricație destul de modestă, deși beneficiază de trimiteri
importante precum NBC și MSN. Dar parcă ai vrea mai mult. Oricum, mai bine ca
la Reuters, dar nu așa un buchet ca la primii. Mă rog, chestie de gust. Interesant
este programul propus pentru a vedea continuu știrile și care poate fi descărcat
de pe sit. Alt punct sensibil este poza săptămânii, care este excelentă. Oricum,
din punct de vedere tehnic, este mai bogat și mai te bucuri de o fotografie
din când în când. Aceeași grijă se poate remarca și aici în ceea ce privește
accesul și nu economie elegantă.
ABCNEWS
abcnews.go.com/. Un sit
elegant, cu o notă în plus pentru alegerea fundalului bleumarin pentru restul
ecranului, pentru a atrage mai bine atenția asupra coloanei importante, care
este, evident, aliniată la stânga. Meniu bogat și bine echilibrat cu bombonele
de tipul "cool downloads", adică descărcări marfă. Se poate și aici lua și o
bară de știri care, personalizată, să îți dea de... știri :-) Oricum ar fi,
personalizarea, oferirea de căsuțe poștale gratuite, loc de pagini de web și
actualizarea suficient de bine pusă la punct sunt bile albe foarte importante
în economia furtului de clienți. În realitate puțină lume, în afară de specialiști,
consultă mai mult decât o sursă de informații. Deci știrile fiind politice în
general, trebuie să existe ceva care să le facă mai apetisante. Accesul rapid
la informație este un criteriu, dar pe lângă el mai sunt o serie de lucruri
care pot da imboldul necesar alegerii.
Aspectul grafic nu e de lepădat și trebuie construit cu mare atenție. De exemplu,
nici un mare sit de informație sau portal nu are frame-uri. E o întrebare interesantă,
de ce oare? Aparent ar fi o idee mai simplă să controlezi așa aria ecranului,
dar complicațiile ce țin de varietatea mult prea mare a echipamentului deținut
de clienți face inoperabilă această soluție. În plus, ce te faci dacă respectivul
marchează în Favorite doar una dintre paginile interne ca să nu-l mai obosească
reclama? Orice presupunere aș face rămâne interesant de discutat care este soluția
optimă.
New-York
Times
Ar trebui să ne uităm și la niște ziare, mai ales că acesta este poate cel mai
cunoscut.
www.nytimes.com/pages/index.html
este adresa, dar atenție, trebuie să vă înregistrați. Aspectul grafic, ca și
la ceilalți mari. Nici o surpriză. Din toate exemplele pe care le-am dat se
poate vedea limpede că rezoluția de 800x600 rămâne deocamdată dominantă și toți
încearcă prin diverse modalități să se alinieze la un public cât mai larg.
Situl seamănă cumva cu aspectul ziarului, iar partea de reclamă nu sugrumă,
ca la paginile de web ale unor ziare românești, jumătatea superioară a ecranului,
nelăsând mai nimic liber. Meniurile sunt plasate în lateral și o să observați
o uniformitate a rubricilor respective. Nu există mari surprize de la un sit
la altul. Aproape peste tot "International" este al treilea, de exemplu. Acesta
este un alt aspect interesant pentru cei care proiectează pagini de web. Nu
întotdeauna trebuie să inventezi. Uneori e folositor să încerci să vezi care
sunt constantele unui public țintă. Desigur ca această rețetă e falimentară
la niște situri de artă de exemplu unde tocmai creativitatea este căutată.
Evident că există și reclamă pe acest sit, ca și pe celelalte, dar locul ei
nu este primordial, ci gândit în asemenea fel încât vizitatorul să nu fugă,
ci să o vadă în trecere ca pe ceva normal. Este o altă lecție. Nu tot ce îți
scoate ochii este și băgat în seamă. Într-o lume exasperată uneori de atâtea
reclame, o anumită discreție este binevenită. Creează măcar senzația că nu ești
obligat să cumperi.
Eurosport
Faptul că modelul este bun la toate este dovedit de un sit dedicat sportului,
și nu celui american, ci bătrânului continent, nu de altceva, dar mi se pare
esențial ca să vedem că nu subiectul e suveran ci tipul subiectului. În cazul
nostru nu tipul de știre dictează forma sitului, ci însăși ideea că e vorba
de știri. Deci se păstrează cam tot ce se poate din punct de vedere mărime și
aliniere în pagină, forma meniurilor, aproape identică mărimea corpurilor de
literă folosite la diferite specialități (titlu, corp știre, nume autor etc.),
delimitările în pagină, așezarea reclamelor și viteza accesului la articole.
Rubricația este evident din domeniu și acoperă cam tot ce înseamnă sport european.
În schimb, față de alte situri, nu orice submeniu păstrează meniurile anterioare
și aceasta duce la o oarecare încetinire și pierdere de spațiu util. www.eurosport.com.
Am scris acest articol, mai ales cu gândul la foarte tinerii amatori de a construi
situri de web, în ideea de a-i învăța un singur lucru: atunci când vă uitați
la un sit întrebați-vă de ce e făcut așa cum e. Nu întotdeauna întrebarea are
un răspuns simplu, dar e folositoare pentru a vedea aspectele aparent nelegate
direct de situl respectiv. Nu întotdeauna orice zboară se mănâncă și nu orice
merge la orice. În lumea de azi a internetului posibilitățile sunt nenumărate.
Mâine vor fi mult mai multe:-) Atunci se cere o adevărată artă în a vă concentra
puterile pentru a realiza situri elegante și perfect funcționale. Nimeni nu
deține adevărul absolut, dar e bine să fii mai aproape de el decât să faci un
lucru nefolositor. E foarte frumos să descoperi America pe pielea ta, dar costă.
|