Timpul Liber- PC Magazine Romania, Aprilie 2001
INFORMATICA
DE ACASĂ
O lume aproape
Dan Iancu
Deja după apariţia radioului lumea şi-a cam strâns dimensiunile, aşa că acum
în era web-ului ai poftă din ce în ce mai mare să ştii de toate. Nu mai ai răbdare
până seara la programele de ştiri, unde foştii crainici, actualmente vipuri,
prezintă pe larg situaţia industriei buzunăritului, şi sari repede pe internet
să vezi ce mai face musiu Schumi la marele premiu al Australiei. Ştirile au
devenit, cum era şi firesc, un bun de larg consum şi de data asta la modul continuu,
afli tot, la ce oră vrei şi nu mai depinzi de ore fixe sau de inspiraţia unui
celebru comentator meteo. Pentru aceasta nu ai decât să accesezi un sit preferat
al unei agenţii de ştiri şi eşti la zi. Ce spun eu la zi, la secundă. Mă rog,
nu se actualizează chiar aşa de repede, dar cel mult la sfert de oră. De exemplu,
când fură alegerile americane, acelea cu Florida-dot-not, am putut urmări în
direct, online ar spune alţii, numărătoarea şi pot să mărturisesc că era foarte
palpitant.
Este evident oricărui consumator de net normal că o agenţie mare de ştiri nu
mai poate exista în afara unui sit foarte bine garnisit. O să parcurgem câteva
din cele mai celebre pentru a vedea ce conţin şi cu ce se laudă. Ne interesează
şi prezentarea, dar aici giumbuşlucurile în flash nu vor mai fi o atracţie ci
o bilă neagră. Este diferenţa cerută de viteză şi de o lume practică. Dar nu
vă speriaţi. Mâine va fi doar flash-dance.
CNN
CNN.com este suficient pentru
a pătrunde în paginile celui mai cunoscut, poate, nume în ale ştirilor. Bine
secţionat, adică împărţit pe secţiuni :-) , situl este rapid şi vast fără a
renunţa la o minimă eleganţă. Este făcut pentru 800 pe 600 (rezoluţie desigur),
preferând tabelele cu format fix aliniate la stânga. Pare celor cu ecrane vaste
o pierdere de loc, dar aici nu e vorba de cine are mai mulţi bani ci de cine
are un auditoriu mai mare. Deci resurse minime, imagini simple sau câteva gif-uri
animate, şi acelea foarte mici, corpurile de literă (fonturi adică) excelent
folosite pentru a marca diferitele arii din pagină, două culori şi ceva nuanţe.
Din punct de vedere tehnic este o lecţie pentru situri comerciale ce necesită
acces rapid, fără a renunţa la un aspect plăcut.
Meniurile se diversifică la nesfârşit, există posibilităţi de căutare şi titlurile
sunt bine cântărite din punctul de vedere al importanţei, ariei geografice sau
orei de transmisie. Se poate întâmpla ca ştirea pe care tocmai aţi citit-o să
o vedeţi deodată detronată de alta mult mai fierbinte şi mai importantă. Oricum
acest carusel nu este chiar anapoda, pentru că indiferent de timpul de actualizare
nimeni nu trece pe prima pagină un tractorist ce şi-a băut minţile. Multitudinea
de formate folosite pentru a clasifica articolele, modalităţile diverse de a
transmite de la simple titluri la articole vaste sau chiar filme, creează senzaţia
de completitudine de care are nevoie cineva ce consultă acest sit. "Oare sunt
toate informaţiile?" este o întrebare care este exclusă. Evident că este doar
o impresie şi că tehnica eludează de fapt politica. Dar până una alta admirăm
un model tehnic aproape impecabil. De fapt eu l-aş propune tuturor celor care
fac portaluri pentru simplitate şi eficienţă.
Este prezent în 9 limbi şi nu doar prin traducere, ci şi prin personalizare.
Dar se poate şi MyCNN.com.
Reuters
www.reuters.com. Evident,
la fel de simplu şi de eficace. Nici nu se putea altfel. Dar în mod sigur nu
aşa de amplu la suprafaţă. Nu lipseşte nimic. Ştiri la vârf, sport, lumea etc.
Se observă aceeaşi economie de mijloace şi practic se folosesc aceleaşi resurse
tehnice, dar aici cu şi mai mare zgârcenie. După părerea mea, cu prea multă.
Varietatea domeniilor ar trebui să aibă un corespondent într-o paletă mai largă
de modalităţi tehnice, ajungând chiar la multimedia. Se pare că acestea sunt
rezervate celor care plătesc. Aşa că situl este excelent pentru ştiri primare,
am aflat că Napster a început să blocheze accesul la milioane de fişiere ce
încalcă legea copyright-ului, dar nu mai mult decât atât. Impecabil, dar sărac.
Sau cinstit?
Există şi situri dedicate unor ţări, făcute cam după acelaşi calapod, cum ar
fi de exemplu www.reuters.fr
pentru Franţa, unde găseşti şi ceva poze, dar rândurile sunt lungi şi interminabile.
Sistemul este mai apropiat de telex decât de web.
MSNBC
MSNBC.com. De data aceasta,
concurentul CNN-ului. Situl tot lung, dar ceva mai încărcat şi desigur ceva
mai lent ca încărcare. Rubricaţie destul de modestă, deşi beneficiază de trimiteri
importante precum NBC şi MSN. Dar parcă ai vrea mai mult. Oricum, mai bine ca
la Reuters, dar nu aşa un buchet ca la primii. Mă rog, chestie de gust. Interesant
este programul propus pentru a vedea continuu ştirile şi care poate fi descărcat
de pe sit. Alt punct sensibil este poza săptămânii, care este excelentă. Oricum,
din punct de vedere tehnic, este mai bogat şi mai te bucuri de o fotografie
din când în când. Aceeaşi grijă se poate remarca şi aici în ceea ce priveşte
accesul şi nu economie elegantă.
ABCNEWS
abcnews.go.com/. Un sit
elegant, cu o notă în plus pentru alegerea fundalului bleumarin pentru restul
ecranului, pentru a atrage mai bine atenţia asupra coloanei importante, care
este, evident, aliniată la stânga. Meniu bogat şi bine echilibrat cu bombonele
de tipul "cool downloads", adică descărcări marfă. Se poate şi aici lua şi o
bară de ştiri care, personalizată, să îţi dea de... ştiri :-) Oricum ar fi,
personalizarea, oferirea de căsuţe poştale gratuite, loc de pagini de web şi
actualizarea suficient de bine pusă la punct sunt bile albe foarte importante
în economia furtului de clienţi. În realitate puţină lume, în afară de specialişti,
consultă mai mult decât o sursă de informaţii. Deci ştirile fiind politice în
general, trebuie să existe ceva care să le facă mai apetisante. Accesul rapid
la informaţie este un criteriu, dar pe lângă el mai sunt o serie de lucruri
care pot da imboldul necesar alegerii.
Aspectul grafic nu e de lepădat şi trebuie construit cu mare atenţie. De exemplu,
nici un mare sit de informaţie sau portal nu are frame-uri. E o întrebare interesantă,
de ce oare? Aparent ar fi o idee mai simplă să controlezi aşa aria ecranului,
dar complicaţiile ce ţin de varietatea mult prea mare a echipamentului deţinut
de clienţi face inoperabilă această soluţie. În plus, ce te faci dacă respectivul
marchează în Favorite doar una dintre paginile interne ca să nu-l mai obosească
reclama? Orice presupunere aş face rămâne interesant de discutat care este soluţia
optimă.
New-York
Times
Ar trebui să ne uităm şi la nişte ziare, mai ales că acesta este poate cel mai
cunoscut.
www.nytimes.com/pages/index.html
este adresa, dar atenţie, trebuie să vă înregistraţi. Aspectul grafic, ca şi
la ceilalţi mari. Nici o surpriză. Din toate exemplele pe care le-am dat se
poate vedea limpede că rezoluţia de 800x600 rămâne deocamdată dominantă şi toţi
încearcă prin diverse modalităţi să se alinieze la un public cât mai larg.
Situl seamănă cumva cu aspectul ziarului, iar partea de reclamă nu sugrumă,
ca la paginile de web ale unor ziare româneşti, jumătatea superioară a ecranului,
nelăsând mai nimic liber. Meniurile sunt plasate în lateral şi o să observaţi
o uniformitate a rubricilor respective. Nu există mari surprize de la un sit
la altul. Aproape peste tot "International" este al treilea, de exemplu. Acesta
este un alt aspect interesant pentru cei care proiectează pagini de web. Nu
întotdeauna trebuie să inventezi. Uneori e folositor să încerci să vezi care
sunt constantele unui public ţintă. Desigur ca această reţetă e falimentară
la nişte situri de artă de exemplu unde tocmai creativitatea este căutată.
Evident că există şi reclamă pe acest sit, ca şi pe celelalte, dar locul ei
nu este primordial, ci gândit în asemenea fel încât vizitatorul să nu fugă,
ci să o vadă în trecere ca pe ceva normal. Este o altă lecţie. Nu tot ce îţi
scoate ochii este şi băgat în seamă. Într-o lume exasperată uneori de atâtea
reclame, o anumită discreţie este binevenită. Creează măcar senzaţia că nu eşti
obligat să cumperi.
Eurosport
Faptul că modelul este bun la toate este dovedit de un sit dedicat sportului,
şi nu celui american, ci bătrânului continent, nu de altceva, dar mi se pare
esenţial ca să vedem că nu subiectul e suveran ci tipul subiectului. În cazul
nostru nu tipul de ştire dictează forma sitului, ci însăşi ideea că e vorba
de ştiri. Deci se păstrează cam tot ce se poate din punct de vedere mărime şi
aliniere în pagină, forma meniurilor, aproape identică mărimea corpurilor de
literă folosite la diferite specialităţi (titlu, corp ştire, nume autor etc.),
delimitările în pagină, aşezarea reclamelor şi viteza accesului la articole.
Rubricaţia este evident din domeniu şi acoperă cam tot ce înseamnă sport european.
În schimb, faţă de alte situri, nu orice submeniu păstrează meniurile anterioare
şi aceasta duce la o oarecare încetinire şi pierdere de spaţiu util. www.eurosport.com.
Am scris acest articol, mai ales cu gândul la foarte tinerii amatori de a construi
situri de web, în ideea de a-i învăţa un singur lucru: atunci când vă uitaţi
la un sit întrebaţi-vă de ce e făcut aşa cum e. Nu întotdeauna întrebarea are
un răspuns simplu, dar e folositoare pentru a vedea aspectele aparent nelegate
direct de situl respectiv. Nu întotdeauna orice zboară se mănâncă şi nu orice
merge la orice. În lumea de azi a internetului posibilităţile sunt nenumărate.
Mâine vor fi mult mai multe:-) Atunci se cere o adevărată artă în a vă concentra
puterile pentru a realiza situri elegante şi perfect funcţionale. Nimeni nu
deţine adevărul absolut, dar e bine să fii mai aproape de el decât să faci un
lucru nefolositor. E foarte frumos să descoperi America pe pielea ta, dar costă.
|