Agora
Media
Libraria Byblos



AgoraNews  





PC Magazine Ro  




NET Report   




Ginfo   




agora ON line   





PC Concrete   





Liste de discuţii   




Cartea de oaspeţi   




Mesaje   





Agora   








Clic aici
PC Report - ultimul numar aparut


Timpul Liber- PC Magazine Romania, Aprilie  2001

INFORMATICA DE ACASĂ

O lume aproape

Dan Iancu


Deja după apariţia radioului lumea şi-a cam strâns dimensiunile, aşa că acum în era web-ului ai poftă din ce în ce mai mare să ştii de toate. Nu mai ai răbdare până seara la programele de ştiri, unde foştii crainici, actualmente vipuri, prezintă pe larg situaţia industriei buzunăritului, şi sari repede pe internet să vezi ce mai face musiu Schumi la marele premiu al Australiei. Ştirile au devenit, cum era şi firesc, un bun de larg consum şi de data asta la modul continuu, afli tot, la ce oră vrei şi nu mai depinzi de ore fixe sau de inspiraţia unui celebru comentator meteo. Pentru aceasta nu ai decât să accesezi un sit preferat al unei agenţii de ştiri şi eşti la zi. Ce spun eu la zi, la secundă. Mă rog, nu se actualizează chiar aşa de repede, dar cel mult la sfert de oră. De exemplu, când fură alegerile americane, acelea cu Florida-dot-not, am putut urmări în direct, online ar spune alţii, numărătoarea şi pot să mărturisesc că era foarte palpitant.

Este evident oricărui consumator de net normal că o agenţie mare de ştiri nu mai poate exista în afara unui sit foarte bine garnisit. O să parcurgem câteva din cele mai celebre pentru a vedea ce conţin şi cu ce se laudă. Ne interesează şi prezentarea, dar aici giumbuşlucurile în flash nu vor mai fi o atracţie ci o bilă neagră. Este diferenţa cerută de viteză şi de o lume practică. Dar nu vă speriaţi. Mâine va fi doar flash-dance.

CNN
CNN.com este suficient pentru a pătrunde în paginile celui mai cunoscut, poate, nume în ale ştirilor. Bine secţionat, adică împărţit pe secţiuni :-) , situl este rapid şi vast fără a renunţa la o minimă eleganţă. Este făcut pentru 800 pe 600 (rezoluţie desigur), preferând tabelele cu format fix aliniate la stânga. Pare celor cu ecrane vaste o pierdere de loc, dar aici nu e vorba de cine are mai mulţi bani ci de cine are un auditoriu mai mare. Deci resurse minime, imagini simple sau câteva gif-uri animate, şi acelea foarte mici, corpurile de literă (fonturi adică) excelent folosite pentru a marca diferitele arii din pagină, două culori şi ceva nuanţe. Din punct de vedere tehnic este o lecţie pentru situri comerciale ce necesită acces rapid, fără a renunţa la un aspect plăcut.

Meniurile se diversifică la nesfârşit, există posibilităţi de căutare şi titlurile sunt bine cântărite din punctul de vedere al importanţei, ariei geografice sau orei de transmisie. Se poate întâmpla ca ştirea pe care tocmai aţi citit-o să o vedeţi deodată detronată de alta mult mai fierbinte şi mai importantă. Oricum acest carusel nu este chiar anapoda, pentru că indiferent de timpul de actualizare nimeni nu trece pe prima pagină un tractorist ce şi-a băut minţile. Multitudinea de formate folosite pentru a clasifica articolele, modalităţile diverse de a transmite de la simple titluri la articole vaste sau chiar filme, creează senzaţia de completitudine de care are nevoie cineva ce consultă acest sit. "Oare sunt toate informaţiile?" este o întrebare care este exclusă. Evident că este doar o impresie şi că tehnica eludează de fapt politica. Dar până una alta admirăm un model tehnic aproape impecabil. De fapt eu l-aş propune tuturor celor care fac portaluri pentru simplitate şi eficienţă.

Este prezent în 9 limbi şi nu doar prin traducere, ci şi prin personalizare. Dar se poate şi MyCNN.com.

Reuters
www.reuters.com. Evident, la fel de simplu şi de eficace. Nici nu se putea altfel. Dar în mod sigur nu aşa de amplu la suprafaţă. Nu lipseşte nimic. Ştiri la vârf, sport, lumea etc. Se observă aceeaşi economie de mijloace şi practic se folosesc aceleaşi resurse tehnice, dar aici cu şi mai mare zgârcenie. După părerea mea, cu prea multă. Varietatea domeniilor ar trebui să aibă un corespondent într-o paletă mai largă de modalităţi tehnice, ajungând chiar la multimedia. Se pare că acestea sunt rezervate celor care plătesc. Aşa că situl este excelent pentru ştiri primare, am aflat că Napster a început să blocheze accesul la milioane de fişiere ce încalcă legea copyright-ului, dar nu mai mult decât atât. Impecabil, dar sărac. Sau cinstit?

Există şi situri dedicate unor ţări, făcute cam după acelaşi calapod, cum ar fi de exemplu www.reuters.fr pentru Franţa, unde găseşti şi ceva poze, dar rândurile sunt lungi şi interminabile. Sistemul este mai apropiat de telex decât de web.

MSNBC
MSNBC.com. De data aceasta, concurentul CNN-ului. Situl tot lung, dar ceva mai încărcat şi desigur ceva mai lent ca încărcare. Rubricaţie destul de modestă, deşi beneficiază de trimiteri importante precum NBC şi MSN. Dar parcă ai vrea mai mult. Oricum, mai bine ca la Reuters, dar nu aşa un buchet ca la primii. Mă rog, chestie de gust. Interesant este programul propus pentru a vedea continuu ştirile şi care poate fi descărcat de pe sit. Alt punct sensibil este poza săptămânii, care este excelentă. Oricum, din punct de vedere tehnic, este mai bogat şi mai te bucuri de o fotografie din când în când. Aceeaşi grijă se poate remarca şi aici în ceea ce priveşte accesul şi nu economie elegantă.

 

ABCNEWS
abcnews.go.com/. Un sit elegant, cu o notă în plus pentru alegerea fundalului bleumarin pentru restul ecranului, pentru a atrage mai bine atenţia asupra coloanei importante, care este, evident, aliniată la stânga. Meniu bogat şi bine echilibrat cu bombonele de tipul "cool downloads", adică descărcări marfă. Se poate şi aici lua şi o bară de ştiri care, personalizată, să îţi dea de... ştiri :-) Oricum ar fi, personalizarea, oferirea de căsuţe poştale gratuite, loc de pagini de web şi actualizarea suficient de bine pusă la punct sunt bile albe foarte importante în economia furtului de clienţi. În realitate puţină lume, în afară de specialişti, consultă mai mult decât o sursă de informaţii. Deci ştirile fiind politice în general, trebuie să existe ceva care să le facă mai apetisante. Accesul rapid la informaţie este un criteriu, dar pe lângă el mai sunt o serie de lucruri care pot da imboldul necesar alegerii.

Aspectul grafic nu e de lepădat şi trebuie construit cu mare atenţie. De exemplu, nici un mare sit de informaţie sau portal nu are frame-uri. E o întrebare interesantă, de ce oare? Aparent ar fi o idee mai simplă să controlezi aşa aria ecranului, dar complicaţiile ce ţin de varietatea mult prea mare a echipamentului deţinut de clienţi face inoperabilă această soluţie. În plus, ce te faci dacă respectivul marchează în Favorite doar una dintre paginile interne ca să nu-l mai obosească reclama? Orice presupunere aş face rămâne interesant de discutat care este soluţia optimă.

New-York Times
Ar trebui să ne uităm şi la nişte ziare, mai ales că acesta este poate cel mai cunoscut.

www.nytimes.com/pages/index.html este adresa, dar atenţie, trebuie să vă înregistraţi. Aspectul grafic, ca şi la ceilalţi mari. Nici o surpriză. Din toate exemplele pe care le-am dat se poate vedea limpede că rezoluţia de 800x600 rămâne deocamdată dominantă şi toţi încearcă prin diverse modalităţi să se alinieze la un public cât mai larg.

Situl seamănă cumva cu aspectul ziarului, iar partea de reclamă nu sugrumă, ca la paginile de web ale unor ziare româneşti, jumătatea superioară a ecranului, nelăsând mai nimic liber. Meniurile sunt plasate în lateral şi o să observaţi o uniformitate a rubricilor respective. Nu există mari surprize de la un sit la altul. Aproape peste tot "International" este al treilea, de exemplu. Acesta este un alt aspect interesant pentru cei care proiectează pagini de web. Nu întotdeauna trebuie să inventezi. Uneori e folositor să încerci să vezi care sunt constantele unui public ţintă. Desigur ca această reţetă e falimentară la nişte situri de artă de exemplu unde tocmai creativitatea este căutată.

Evident că există şi reclamă pe acest sit, ca şi pe celelalte, dar locul ei nu este primordial, ci gândit în asemenea fel încât vizitatorul să nu fugă, ci să o vadă în trecere ca pe ceva normal. Este o altă lecţie. Nu tot ce îţi scoate ochii este şi băgat în seamă. Într-o lume exasperată uneori de atâtea reclame, o anumită discreţie este binevenită. Creează măcar senzaţia că nu eşti obligat să cumperi.

Eurosport
Faptul că modelul este bun la toate este dovedit de un sit dedicat sportului, şi nu celui american, ci bătrânului continent, nu de altceva, dar mi se pare esenţial ca să vedem că nu subiectul e suveran ci tipul subiectului. În cazul nostru nu tipul de ştire dictează forma sitului, ci însăşi ideea că e vorba de ştiri. Deci se păstrează cam tot ce se poate din punct de vedere mărime şi aliniere în pagină, forma meniurilor, aproape identică mărimea corpurilor de literă folosite la diferite specialităţi (titlu, corp ştire, nume autor etc.), delimitările în pagină, aşezarea reclamelor şi viteza accesului la articole. Rubricaţia este evident din domeniu şi acoperă cam tot ce înseamnă sport european. În schimb, faţă de alte situri, nu orice submeniu păstrează meniurile anterioare şi aceasta duce la o oarecare încetinire şi pierdere de spaţiu util. www.eurosport.com.

Am scris acest articol, mai ales cu gândul la foarte tinerii amatori de a construi situri de web, în ideea de a-i învăţa un singur lucru: atunci când vă uitaţi la un sit întrebaţi-vă de ce e făcut aşa cum e. Nu întotdeauna întrebarea are un răspuns simplu, dar e folositoare pentru a vedea aspectele aparent nelegate direct de situl respectiv. Nu întotdeauna orice zboară se mănâncă şi nu orice merge la orice. În lumea de azi a internetului posibilităţile sunt nenumărate. Mâine vor fi mult mai multe:-) Atunci se cere o adevărată artă în a vă concentra puterile pentru a realiza situri elegante şi perfect funcţionale. Nimeni nu deţine adevărul absolut, dar e bine să fii mai aproape de el decât să faci un lucru nefolositor. E foarte frumos să descoperi America pe pielea ta, dar costă.


PC Magazine Ro | CD ROM | Redactia | Abonamente | CautareArhive

Copyright © 1999-2002 Agora Media.

webmaster@pcmagazine.ro

LG - Life´s Good

www.agora.ro

deltafri

Concurs de Grafica Digitala si Web Design

www.agora.ro

www.agora.ro