Legislație - PC Magazine Romania, Aprilie 2001
În
cadrul ședinței de guvern din 22 februarie a.c., au fost discutate primele proiecte
de legi inițiate de Ministerul Comunicațiilor și Tehnologiei Informațiilor (MCTI):
Proiectul de lege privitor la protecția persoanelor în privința prelucrării
datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date, Proiectul
de lege privitor la prelucrarea datelor cu caracter personal și protecția vieții
private în sectorul telecomunicațiilor și Proiectul de lege privind semnătura
electronică.
,,Aceste legi vor schimba activitatea în acest sector, vor îmbunătăți mult
condițiile de lucru pe care le au cei care lucrează în acest domeniu și nu numai
aceștia" - sublinia Dan Nica, Ministrul CTI, la conferința de presă ce a urmat
ședinței de guvern. ,,Aceste proiecte fac parte din setul de reglementări pe
care România trebuie să le adopte în regim de urgență, ele fiind cuprinse în
chestionarul pentru ridicarea vizelor. Toate cele trei legi sunt în perfectă
compatibilitate cu Directivele UE și vin să aducă o serie de clarificări și
de precizări în domenii care sunt extrem de sensibile".
Proiectul de lege privitor la protecția persoanelor în privința prelucrării
datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date.
În perspectiva viitoarei aderări la Comunitatea Europeană este necesar ca
libera circulație a mărfurilor, a persoanelor, a serviciilor și a capitalurilor
să fie stabilită pe baza principiilor comunitare, care impun nu numai ca datele
cu caracter personal să circule liber între state, dar și ca drepturile fundamentale
ale persoanelor să se bucure de un nivel adecvat de protecție.
Legea este destinată a se aplica prelucrării datelor personale, efectuate complet
sau parțial cu mijloace automate, precum și prelucrării prin alte mijloace decât
cele automate, a datelor cu caracter personal care fac parte dintr-un sistem
organizat de evidență sau care sunt destinate a fi incluse într-un asemenea
sistem. Sunt excluse din domeniul de aplicare prelucrările efectuate în cadrul
activităților care privesc apărarea națională, ordinea publică sau siguranța
statului.
Au fost stabilite drepturile persoanei ale cărei date sunt prelucrate, precum
și obligațiile corelative ale celui care efectuează prelucrarea. Cele mai importante
drepturi se referă la informarea persoanei vizate, la accesul acesteia la datele
ce sunt prelucrate, la posibilitatea de a se opune în orice moment, din motive
întemeiate și legitime legate de situația sa particulară, ca datele care o vizează
să facă obiectul unei prelucrări, cu excepția cazurilor în care există dispoziții
legale contrare. De asemenea, orice persoană are posibilitatea de a se opune
prelucrării datelor care îl privesc, dacă operatorul intenționează să efectueze
prelucrarea în scop de prospectare a pieței, al obținerii sau furnizării informațiilor
comerciale, publicitare sau de marketing.
În vederea monitorizării și controlului activităților de prelucrare a datelor
personale, se constituie autoritatea de supraveghere, ale cărei atribuții vor
fi exercitate de Avocatul Poporului. Acesta este investit cu următoarele atribuții:
supravegherea modului de aplicare a dispozițiilor legilor ce reglementează prelucrarea
datelor cu caracter personal, soluționează plângerile ce îi sunt adresate, întocmește
și păstrează Registrul privind prelucrările de date cu caracter personal, formulează
propuneri și avize în vederea adoptării sau modificării legislației privind
prelucrarea datelor cu caracter personal.
,,Este pentru prima dată când în România există o asemenea reglementare pe
care o considerăm a fi mai mult decât obligatorie pentru o societate modernă,
democratică, în care regulile trebuie stabilite cu mare precizie"- sublinia
ministrul Dan Nica.
Proiectul
de lege privitor la prelucrarea datelor cu caracter personal și protecția vieții
private în sectorul telecomunicațiilor
Principalele prevederi ale acestui proiect se referă la confidențialitatea comunicațiilor,
integritatea rețelelor de comunicații, confidențialitatea acestora, condițiile
de conservare a datelor privind traficul, facturarea, păstrarea anonimatului
apelantului, cărțile de telefon și apelurile nesolicitate.
,,În legea telecomunicațiilor existau unele precizări în acest sens, acestea
erau însă făcute doar la nivel de principiu și nu aveau forța necesară pentru
a asigura suportul vieții private. Acest proiect prevede sancțiuni foarte severe
pentru violarea drepturilor persoanelor care folosesc serviciile de telecomunicații,
precum și un regim conservator și de aplicare a contravențiilor, care-i revine
MCTI" - menționa ministrul Nica.
Proiectul
de lege privind semnătura electronică
,,Această lege va produce o schimbare majoră în viața noastră a fiecăruia, va
produce o schimbare majoră în viața economică a României, schimbând un principiu
sacrosant care a funcționat în țara noastră în ultimii 2000 de ani și anume
acela că doar semnătura sau amprenta olografă constituiau singurele modalități
permise și recunoscute de către lege" - sublinia ministrul CTI la conferința
de presă din 23 februarie. ,,Semnătura electronică sau semnătura digitală vine
să asocieze un format electronic care să permită acțiuni ale individului, contracte
între agenții economici. Aceasta este doar prima lege dintr-un set de legi pe
care MCTI le va promova în scopul de a reduce dramatic birocrația la toate nivelurile.
Guvernul Adrian Năstase e decis să ia toate măsurile care trebuiesc luate, în
regim de urgență, pentru ca cetățeanul să nu mai stea la cozi ca să-și plătească
taxe și impozite, să nu mai fie tratat drept un slujbaș al Administrației, Administrația
fiind de fapt în slujba cetățeanului. Printre primele acțiuni care vor avea
loc ca urmare a adoptării acestei legi vor fi: depunerea bilanțurilor firmelor
pe Web și compensarea electronică".
Legea semnăturii electronice va permite furnizorilor de servicii de certificare
autohtoni să-și dezvolte activitățile internaționale pentru a deveni mai competitive
și pentru a oferi astfel consumatorilor și întreprinderilor noi posibilități
de a schimba informații și de a face comerț în siguranță pe cale electronică,
independent de frontiere.
Primele două proiecte de legi menționate au fost trimise la Senat în procedură
de urgență, estimându-se promulgarea acestora până la sfârșitul lunii martie,
iar cea de-a treia - în procedură normală, și în acest caz existând speranța
discutării ei rapide, dat fiind că acest proiect a fost elaborat în strânsă
colaborare cu comisia de specialitate a Senatului.
Textele celor trei proiecte pot fi consultate pe internet de la adresa www.mcti.ro,
secțiunea Legislație, subsecțiunea Proiecte.
|