Legislaţie - PC Magazine Romania, Aprilie 2001
Peceţi
electronice (II) - O provocare legislativă
Magdalena Marinescu
În numărul trecut aminteam despre proiectul de lege elaborat de Ministerul
Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei asupra semnăturii electronice. Iată
că de atunci proiectul a ajuns pe masa comisiei juridice a Parlamentului şi
în curând în dezbaterea celor două Camere.
Semnătura electronică va căpăta forţă juridică şi în legislaţia noastră: o
schimbare al cărei aspect cel mai important rămâne, fără îndoială, cel al echivalării
juridice a semnăturii olografe cu cea electronică şi asumarea aceloraşi consecinţe
juridice, inclusiv admiterea ca probă în instanţă. Este în acelaşi timp o provocare,
ridicând multe semne de întrebare asupra aspectelor de ordin juridic pe care
le vor căpăta tranzacţiile încheiate în spaţiul virtual.
Ne vom referi la trei dintre aspectele mai dificile pe care le-ar putea întâmpina
o astfel de lege.
Cadrul legislativ. Proiectul de lege se ocupă exclusiv de regimul semnăturii
electronice, nu şi de comerţul electronic în general, aşa cum o fac legea-cadru
europeană sau cea americană.
Ceea ce nu este deloc de neglijat dacă ne gândim că în legislaţia românească
noţiunea de "comerţ electronic" nu şi-a găsit încă reglementarea. Or, semnătura
electronică are ca obiectiv tocmai securizarea tranzacţiilor în acest tip de
comerţ. După cum se sublinia recent într-un articol de specialitate (Rev. Juridică
10/2000, av. Cătălin Predoiu, av. Anca Şandru, "Comerţul prin Internet. Studiu
economic şi juridic"), nici O. G. 99/2000 privind comercializarea produselor
şi serviciilor de piaţă şi nici O.G. 130/2000 privind regimul juridic al contractelor
la distanţă nu se aplică şi comerţului electronic. În cazul unui litigiu, judecătorul
va aplica oare regimul comerţului tradiţional, iar dacă da, în ce măsură este
acesta adaptat particularităţilor realităţii electronice?
Implementarea de servicii. Nu poate fi ignorată nici necesitatea de a crea
o infrastructură legală şi socială.
Pe lângă avantajele de a putea semna on-line, conferindu-se astfel un grad
de securitate sporit mesajelor, utilizatorii se vor vedea nevoiţi să apeleze
la serviciile unui terţ - furnizorul de certificate - care să confirme identitatea
participanţilor la o negociere. Cum va putea un utilizator să aibă siguranţa
că acela cu care tocmai a încheiat un contract cu executare succesivă - presupunând
deci prestaţii multiple, la intervale diferite de timp - este nu numai cel ce
pretinde a fi, dar şi că are autorizarea să semneze contractul şi că va avea
această autorizare până în momentul ultimei prestaţii? Iată de ce este necesară
intervenţia unui furnizor de servicii de certificare, definit de proiectul de
lege ca "o persoană fizică sau juridică, română sau străină, care eliberează
certificate sau prestează alte servicii legate de semnăturile electronice",
în condiţiile în care certificatul este "un înscris electronic care cuprinde
atestarea legăturii ce există între o persoană şi datele de verificare a semnăturii
electronice şi care confirmă identitatea acelei persoane". Unii autori disting
între certificatele de identificare şi cele de autorizare în care este desemnată
calitatea în care o persoană acţionează (vezi excelentul studiu al lui M. Fromkin
asupra rolului terţilor în comerţul electronic -
http:// www.law.miami.edu/~froomkin/articles/ trusted1.htm).
În plus, dacă se admite că "furnizarea serviciilor de certificare nu poate
fi restricţionată pe motiv că furnizorul nu are domiciliul sau sediul în România",
cum putem corobora aceasta cu art. 19 care nu admite echivalenţa unui certificat
eliberat în străinătate dacă nu sunt îndeplinite o serie de condiţii: acreditarea
în condiţiile prevăzute în legea română; garantarea certificatului de către
un furnizor român sau recunoaşterea prin aplicarea unui acord bilateral între
România şi alte state. Nu există oare riscul de a birocratiza excesiv un domeniu
de o mobilitate extremă prin însăşi esenţa sa? Aceasta dacă avem în vedere şi
faptul că acreditarea de către MCTI presupune crearea unui întreg sistem instituţional
de autorizări şi supraveghere a calităţii serviciilor oferite de către furnizori.
Consensul legislativ. Într-o lume transfrontalieră precum internetul, necesitatea
de bază a oricărei legiferări este una a uniformităţii juridice. Deşi este un
obiectiv greu de atins în sisteme de drept diferite, utilizarea unor concepte
comune n-ar face decât să uşureze soluţionarea conflictelor apărute în cadrul
unui raport juridic născut în spaţiul cibernetic. Plecând de la principiul armonizării
legislative, Legea-model privind comerţul electronic elaborată de Comisia Naţiunilor
Unite (http://www.uncitral.org/en-index.htm)
a trasat normele juridice de care forurile legislative naţionale ar trebui să
ţină seama. Se recomandă ca aceste norme să fie luate în considerare şi de către
utilizatorii individuali în elaborarea contractelor. Ele privesc respectarea
libertăţii contractuale a părţilor, recunoaşterea forţei juridice a semnăturilor
electronice în tranzacţiilor efectuate cross-border, flexibilitate în definirea
şi determinarea mijloacelor de autentificare electronice. Toate acestea vor
trebui să se regăsească şi în legea română a semnăturii electronice, cu atât
mai mult cu cât, prin Acordul de asociere a României la Uniunea Europeană, unul
din angajamente priveşte chiar mai-sus amintitul principiu al armonizării legislative.
Pentru a clarifica aceste şi multe alte aspecte nu ne rămâne decât să aşteptăm
votarea legii. Cât despre probleme..., să fi fost oare mai simplu la 1887, când
o obligaţie comercială "semnată prin punere de deget, cu pecete sau cu alte
semne, nu are tărie dacă nu este făcută în forma prevedută de legea pentru autentificarea
actelor"?
|