Legislație - PC Magazine Romania, Aprilie 2001
Peceți
electronice (II) - O provocare legislativă
Magdalena Marinescu
În numărul trecut aminteam despre proiectul de lege elaborat de Ministerul
Comunicațiilor și Tehnologiei Informației asupra semnăturii electronice. Iată
că de atunci proiectul a ajuns pe masa comisiei juridice a Parlamentului și
în curând în dezbaterea celor două Camere.
Semnătura electronică va căpăta forță juridică și în legislația noastră: o
schimbare al cărei aspect cel mai important rămâne, fără îndoială, cel al echivalării
juridice a semnăturii olografe cu cea electronică și asumarea acelorași consecințe
juridice, inclusiv admiterea ca probă în instanță. Este în același timp o provocare,
ridicând multe semne de întrebare asupra aspectelor de ordin juridic pe care
le vor căpăta tranzacțiile încheiate în spațiul virtual.
Ne vom referi la trei dintre aspectele mai dificile pe care le-ar putea întâmpina
o astfel de lege.
Cadrul legislativ. Proiectul de lege se ocupă exclusiv de regimul semnăturii
electronice, nu și de comerțul electronic în general, așa cum o fac legea-cadru
europeană sau cea americană.
Ceea ce nu este deloc de neglijat dacă ne gândim că în legislația românească
noțiunea de "comerț electronic" nu și-a găsit încă reglementarea. Or, semnătura
electronică are ca obiectiv tocmai securizarea tranzacțiilor în acest tip de
comerț. După cum se sublinia recent într-un articol de specialitate (Rev. Juridică
10/2000, av. Cătălin Predoiu, av. Anca Șandru, "Comerțul prin Internet. Studiu
economic și juridic"), nici O. G. 99/2000 privind comercializarea produselor
și serviciilor de piață și nici O.G. 130/2000 privind regimul juridic al contractelor
la distanță nu se aplică și comerțului electronic. În cazul unui litigiu, judecătorul
va aplica oare regimul comerțului tradițional, iar dacă da, în ce măsură este
acesta adaptat particularităților realității electronice?
Implementarea de servicii. Nu poate fi ignorată nici necesitatea de a crea
o infrastructură legală și socială.
Pe lângă avantajele de a putea semna on-line, conferindu-se astfel un grad
de securitate sporit mesajelor, utilizatorii se vor vedea nevoiți să apeleze
la serviciile unui terț - furnizorul de certificate - care să confirme identitatea
participanților la o negociere. Cum va putea un utilizator să aibă siguranța
că acela cu care tocmai a încheiat un contract cu executare succesivă - presupunând
deci prestații multiple, la intervale diferite de timp - este nu numai cel ce
pretinde a fi, dar și că are autorizarea să semneze contractul și că va avea
această autorizare până în momentul ultimei prestații? Iată de ce este necesară
intervenția unui furnizor de servicii de certificare, definit de proiectul de
lege ca "o persoană fizică sau juridică, română sau străină, care eliberează
certificate sau prestează alte servicii legate de semnăturile electronice",
în condițiile în care certificatul este "un înscris electronic care cuprinde
atestarea legăturii ce există între o persoană și datele de verificare a semnăturii
electronice și care confirmă identitatea acelei persoane". Unii autori disting
între certificatele de identificare și cele de autorizare în care este desemnată
calitatea în care o persoană acționează (vezi excelentul studiu al lui M. Fromkin
asupra rolului terților în comerțul electronic -
http:// www.law.miami.edu/~froomkin/articles/ trusted1.htm).
În plus, dacă se admite că "furnizarea serviciilor de certificare nu poate
fi restricționată pe motiv că furnizorul nu are domiciliul sau sediul în România",
cum putem corobora aceasta cu art. 19 care nu admite echivalența unui certificat
eliberat în străinătate dacă nu sunt îndeplinite o serie de condiții: acreditarea
în condițiile prevăzute în legea română; garantarea certificatului de către
un furnizor român sau recunoașterea prin aplicarea unui acord bilateral între
România și alte state. Nu există oare riscul de a birocratiza excesiv un domeniu
de o mobilitate extremă prin însăși esența sa? Aceasta dacă avem în vedere și
faptul că acreditarea de către MCTI presupune crearea unui întreg sistem instituțional
de autorizări și supraveghere a calității serviciilor oferite de către furnizori.
Consensul legislativ. Într-o lume transfrontalieră precum internetul, necesitatea
de bază a oricărei legiferări este una a uniformității juridice. Deși este un
obiectiv greu de atins în sisteme de drept diferite, utilizarea unor concepte
comune n-ar face decât să ușureze soluționarea conflictelor apărute în cadrul
unui raport juridic născut în spațiul cibernetic. Plecând de la principiul armonizării
legislative, Legea-model privind comerțul electronic elaborată de Comisia Națiunilor
Unite (http://www.uncitral.org/en-index.htm)
a trasat normele juridice de care forurile legislative naționale ar trebui să
țină seama. Se recomandă ca aceste norme să fie luate în considerare și de către
utilizatorii individuali în elaborarea contractelor. Ele privesc respectarea
libertății contractuale a părților, recunoașterea forței juridice a semnăturilor
electronice în tranzacțiilor efectuate cross-border, flexibilitate în definirea
și determinarea mijloacelor de autentificare electronice. Toate acestea vor
trebui să se regăsească și în legea română a semnăturii electronice, cu atât
mai mult cu cât, prin Acordul de asociere a României la Uniunea Europeană, unul
din angajamente privește chiar mai-sus amintitul principiu al armonizării legislative.
Pentru a clarifica aceste și multe alte aspecte nu ne rămâne decât să așteptăm
votarea legii. Cât despre probleme..., să fi fost oare mai simplu la 1887, când
o obligație comercială "semnată prin punere de deget, cu pecete sau cu alte
semne, nu are tărie dacă nu este făcută în forma prevedută de legea pentru autentificarea
actelor"?
|